Edukacja społeczna i obywatelska w klasach I-III
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-WS2-2GMO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja społeczna i obywatelska w klasach I-III |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Kierunki wychowania w pedagogice XX wieku 0800-S2-1YKWP |
Założenia (lista przedmiotów): | Edukacja międzykulturowa 0800-S2-1YEMK |
Założenia (opisowo): | Wskazana wiedza z zakresu psychologii dziecka, pedagogiki wczesnoszkolnej historii oraz WOS (na poziomie szkoły średniej) |
Skrócony opis: |
Założeniem przedmiotu jest opanowanie prze z studentów wiedzy na temat sposobów rozwijania kompetencji społecznych i obywatelskich dzieci w wieku i młodszym wieku szkolnym oraz rozwijanie umiejętności niezbędnych do planowania i prowadzenia zajęć z edukacji społecznej, obywatelskiej w klasach I-III, a dotyczących: kształtowania poczucia przynależności społecznej; budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych i obywatelskich; rozwijania nawyków kulturalnych oraz rozwijania u dziecka umiejętności funkcjonowanie w klasie w relacjach społecznych – przygotowanie do pełnienia ról społecznych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów - stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Przedmiot specjalnościowy M_4 Dziedzina i dyscyplina: Nauki społeczne, pedagogika III rok Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej Wymagania wstępne: Wskazana wiedza z zakresu psychologii dziecka, pedagogiki wczesnoszkolnej oraz biologii (na poziomie szkoły średniej) i edukacji zdrowotnej Liczba godzin: ćwiczenia - 30 godzin Metody dydaktyczne:wykład, warsztaty grupowe, projekt, dyskusja, ćwiczenia , Punkty ECTS - 5 Bilans nakładu pracy: Udział w zajęciach - 30 godzin, przygotowanie się do zajęć - 45 godzin, opracowanie projektu – 20 godzin, przygotowanie do kolokwium -10, prace pisemne – 15, udział w konsultacjach – 5 godzin Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 35 ( 3 ECTS) o charakterze praktycznym - 90 (2 ECTS) |
Literatura: |
Machałek M., Korzeniowski J., Edukacja obywatelska w szkole. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 2011 Korzeniowski J. (2011) Edukacja obywatelska w szkole, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Nowicka, M. (2010) Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych, Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2010 Edukacja obywatelska we współczesnej szkole (red.) St. Kiliana, (2010), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków. Literatura uzupełniająca Wychowanie obywatelskie. Studium teoretyczne, porównawcze, empiryczne(1998) Z. Melosik, K. Przyszczypkowski (red.), Gdańsk ChałasK., Kowalczyk S. (2006) Wychowanie ku wartościom narodowo-patriotycznym. Elementy teorii i praktyki, t.II, Lublin – Kielce. Mendel M. (1999) Edukacja społeczna jako odmiana myślenia o wczesnej edukacji Wydaw. Olsztyńskiej Szkoły Wyższej im. Józefa Rusieckiego, Olsztyn. Kołodziejczyk A. (2011) Późne dzieciństwo – młodszy wiek szkolny (w:) Janusz Trempała (red.) Psychologia rozwoju człowieka, Warszawa, PWN. Karwowska-Struczyk (2009) Dziecko i rówieśnicy w społecznym świecie wczesnej edukacji [w:] D. Klus-Stańska. M. Szczepska-Pustkowska, Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa Kowalik S. (2002) Rozwój społeczny, (w:) B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.) Psychologia rozwoju człowieka, t.3, Warszawa, PWN Dymara B. (red.) (2001) Poszukiwanie podstaw samorządności, współdziałania, demokracji, Wydawnictwo „Impuls”, Kraków. Edukacja obywatelska w Niemczech i w Polsce. (red.) K. Siellawa-Kolbowska, A. Łada, J. Ćwiek-Karpowicz. Warszawa 2008 Garbula-Orzechowska J. (2002) Eduakcja historyczna w klasach początkowych, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń. |
Efekty uczenia się: |
1. Student wykazuje się pogłębioną wiedzą merytoryczną i metodyczną niezbędną do planowania działalności w obszarze edukacji społecznej i obywatelskiej uczniów klas I-III oraz jest przygotowany do wyjaśnienia uczniom zasad i reguł społecznego ich funkcjonowania K_W07 K_W011 2. Student projektuje i planuje działania edukacyjne w obszarze kompetencji społecznych i obywatelskich oraz procedury ułatwiające dzieciom analizowanie i rozumienie podstawowych zjawisk i procesów społecznych oraz umożliwiających nabycie orientacji w przestrzeni społecznej K_U01 3. Student rozumie potrzebę dokształcania się i doskonalenia umiejętności w trakcie realizowania zadań z zakresu edukacji społecznej i obywatelskiej K_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.