Diagnozowanie w placówkach resocjalizacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ZS1-2GNZ | Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Diagnozowanie w placówkach resocjalizacyjnych | ||
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii | ||
Grupy: |
2 rok 1st. RES stac. sem. letni Moduł specjalnościowy - stac. I stop. Pedagogika |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
||
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest: • prezentacja stanowisk teoretycznych w zakresie diagnozy i implikacji dla praktyki resocjalizacyjnej.Prezentacja współczesnych aspektów diagnozy resocjalizacyjnej • prezentacja metod, technik i narzędzi diagnostycznych wobec jednostki i grupy zagrożonej demoralizacją społeczną • uświadomienie mechanizmów determinujących proces skutecznej diagnozy wskazanie dyrektyw do rozpoznawania rodzajów niedostosowania społecznego oraz wypracowywania odpowiednich strategii diagnostycznych i działań resocjalizacyjnych • nabycie umiejętności opisywania podstawowych problemów na podstawie których można przewidzieć zakres środków oddziaływań • umiejętne określenie zadań oraz sposobu ich realizacji, planowania terminów realizacji i doboru kryteriów świadczących o realizacji zadania • student posiada elementarną wiedzę o metodyce wykonywania podstawowych testów diagnostycznych z zakresu resocjalizacji. • analiza obszarów i modeli diagnozy resocjalizacyjnej |
||
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Wykład i ćwiczenia obejmują nabycie wiedzy w zakresie rozpoznawania i opisu interesujących diagnostę stanów rzeczy (tzn.stawianiem trafnych i rzetelnych diagnoz na użytek wychowania resocjalizującego osób wadliwie przystosowanych społecznie) za pomocą odpowiednich metod, technik i narzędzi badawczych, ich ocenę i interpretację. Celem zaprojektowania oddziaływania zapobiegawczego (profilaktycznego) lub korekcyjnego (resocjalizującego). |
||
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu:kierunkowy, obowiązkowy, specjalistyczny Dziedzina i dyscyplina nauk: nauki społeczne, pedagogika Rok/semestr: II rok/IV semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 godz. - wykłady, 30 godz. - ćwiczenia Punkty ECTS: 3 pkt Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności - liczba godzin: - udział w wykładach 15 h - udział w ćwiczeniach 30 h - przygotowanie do ćwiczeń- 10 h - udział w konsultacjach związanych z zajęciami 10 h - przygotowanie i realizacja prezentacji 10 h - przygotowanie do egzaminu i obecność na nim 15 h Razem 90 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 55 h/1,5 pkt.ECTS - o charakterze praktycznym 45 h/1,5 pkt.ECTS Tematyka treści zajęć: 1. Diagnoza penitencjarna i jej elementy składowe. Przedmiot, funkcje i etapy stawiania diagnozy w pracy resocjalizacyjnej. 2. Modyfikacje diagnozy w pracy z podopiecznymi. Metody i techniki wykorzystywane w stawianiu diagnozy (wywiad, obserwacja, analizy dokumentów, testy). 3. Czynniki warunkujące przebieg procesu diagnostycznego w resocjalizacji. 4. Płaszczyzny diagnozy resocjalizacyjnej w ujęciu wybranych modeli poznawczych(:model behawioralny, model interakcyjny, model interdyscyplinarny). 5. Diagnoza nieprzystosowania społecznego – analiza wybranych technik diagnostycznych. 6. Analiza niekonwencjonalnych narzędzi diagnostycznych z wykorzystaniem technik dramy, socjoterapii, muzyki, plastyki oraz wybranych sytuacji wychowawczych. 7. Analiza Indywidualnych Programów Resocjalizacji w oparciu o diagnozę penitencjarną, diagnozę konstatującą i ukierunkowującą. 8. Analiza barier i trudności w nawiązywaniu i podtrzymywaniu kontaktu diagnostycznego. Prezentacja strategii ich pokonywania. 9. Kompetencje diagnosty-pedagoga i jego postępowanie w procesie stawiania diagnozy. Obszary i modele diagnozy resocjalizacyjnej. 10. Wybrane problemy diagnozy niedostosowania społecznego – charakterystyka. 12. Uwarunkowania dobrej diagnozy i analiza błędów w procesie diagnostycznym. 13. Analiza uwarunkowań przebiegu diagnozy resocjalizacyjnej 14. Etyka w procesie diagnozy. |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Wojnarska A.(2010) Diagnostyka resocjalizacyjna.Wybrane zagadnienia. Lublin ,UMCS. Pytka L.(2000) Pedagogika resocjalizacyjna.Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa . Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Ziemski S.(1971), Problemy dobrej diagnozy. Warszawa, PWN. Jarosz E. (2006), Rozpoznawanie sytuacji psychospołecznej dziecka w rodzinie – założenia zintegrowanego modelu diagnozy, W: M. Deptuła (red.), Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, ss. 72-84. Suchańska A. (2007), Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Część II. Rozdział 2. Jarosz E., Wysocka E. (2006), Diagnoza psychopedagogiczna podstawy, problemy i rozwiązania, Warszawa, PWN. Wysocka E., (2008), Diagnoza w resocjalizacji.Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa, PWN. Zabłocka M., (2009), Diagnozowanie rodzinnych uwarunkowań nieśmiałości, W: M. Deptuła (red.), Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza. Cz. 1, Warszawa: Wydawnictwo PARPAMEDIA, ss. 149-168. Literatura uzupełniająca: Tuszyńska-Bogucka W. (2009), Propozycja analizy systemowej rysunkowych wskaźników dysfunkcji rodzinnej w pracach plastycznych dzieci, W: M. Deptuła (red.), Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza. Cz. 1, Warszawa: Wydawnictwo PARPAMEDIA, ss. 189-208 Kielin J. (2007), Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych, Gdańsk: GWP. Róziewicz G. (2001), Opis i analiza przypadku wychowawczego // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 5/2001, s. 43-45 Świniarska J. (2002), Analiza przypadku wychowawczego, Problemy Opiekuńczo- Wychowawcze, nr 8/2002, s. 46-50. Tomczak J., (2006), Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Ziółkowska B. (2005), Okres dorastania. Jak rozpoznawać ryzyko i jak pomagać? W: A.I. Brzezińska (red.) Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s.379-422. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza W01 Zna na poziomie rozszerzonym koncepcje nieprzystosowania społecznego, w szczególności uwarunkowania tego procesu. Zna wybrane koncepcje diagnozy resocjalizacyjnej. W02 Ma wiedzę dotycząca prawnych aspektów prowadzenia diagnozy resocjalizacyjnej i innych form diagnozy wykorzystywanej w procesie resocjalizacji. W04 Ma poszerzoną wiedzę na temat diagnozowania różnych środowisk wychowawczych, w szczególności o środowisku rodzinnym, rówieśniczym i szkolnym. Umiejętności U02 Potrafi dokonywać obserwacji i interpretacji osób i zjawisk społecznych, a także potrafi sporządzić dokumentację z jej przebiegu. K_U01 Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami celów pedagogicznych. U09 Posiada umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów, potrafi skonstruować narzędzie badawcze oraz przeprowadzić za jego pomocą badanie, jak również wyciągnąć wnioski i wskazać dalsze kierunki badań. Kompetencje społeczne K_K01 Ma świadomość odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne-ćwiczenia: - metoda przypadków (kejsy) - klasyczna metoda problemowa - dyskusja - prezentacja multimedialna - praca w grupach - metoda projektów - pokaz - analiza przypadków Wykład problemowy Wykład z prezentacją multimedialną Kryteria oceniania-wykład: Egzamin pisemny oparty na pytaniach otwartych Kryteria oceniania- ćwiczenia: • ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność), • opracowanie i prezentacja wybranego narzędzia diagnostycznego jednostki lub grupy wychowawczej . |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Piotr Chlebowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Chlebowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Ćwiczenia obejmują nabycie wiedzy w zakresie rozpoznawania i opisu interesujących diagnostę stanów rzeczy (tzn.stawianiem trafnych i rzetelnych diagnoz na użytek wychowania resocjalizującego osób wadliwie przystosowanych społecznie) za pomocą odpowiednich metod, technik i narzędzi badawczych, ich ocenę i interpretację. Celem zaprojektowania oddziaływania zapobiegawczego (profilaktycznego) lub korekcyjnego (resocjalizującego). | |
Pełny opis: |
Diagnoza penitencjarna i jej elementy składowe. Przedmiot, funkcje i etapy stawiania diagnozy w pracy resocjalizacyjnej. Modyfikacje diagnozy w pracy z podopiecznymi. Metody i techniki wykorzystywane w stawianiu diagnozy (wywiad, obserwacja, analizy dokumentów, testy). Płaszczyzny diagnozy resocjalizacyjnej w ujęciu wybranych modeli poznawczych(:model behawioralny, model interakcyjny, model interdyscyplinarny). Diagnoza nieprzystosowania społecznego – analiza wybranych technik diagnostycznych. Analiza niekonwencjonalnych narzędzi diagnostycznych z wykorzystaniem technik dramy, socjoterapii, muzyki, plastyki oraz wybranych sytuacji wychowawczych. Analiza Indywidualnych Programów Resocjalizacji w oparciu o diagnozę penitencjarną, diagnozę konstatującą i ukierunkowującą. Analiza barier i trudności w nawiązywaniu i podtrzymywaniu kontaktu diagnostycznego. Prezentacja strategii ich pokonywania. Kompetencje diagnosty-pedagoga i jego postępowanie w procesie stawiania diagnozy. Obszary i modele diagnozy resocjalizacyjnej. Wybrane problemy diagnozy niedostosowania społecznego – charakterystyka. Uwarunkowania dobrej diagnozy i analiza błędów w procesie diagnostycznym. Analiza uwarunkowań przebiegu diagnozy resocjalizacyjnej Etyka w procesie diagnozy. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Wojnarska A.(2010) Diagnostyka resocjalizacyjna.Wybrane zagadnienia. Lublin ,UMCS. Pytka L.(2000) Pedagogika resocjalizacyjna.Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa . Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Ziemski S.(1971), Problemy dobrej diagnozy. Warszawa, PWN. Herzberg M. (2009), Techniki rozpoznawania dzieci darzonych przez rówieśników ponadprzeciętną antypatią, W: M. Deptuła (red.), Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza. Cz. 1, Warszawa: Wydawnictwo PARPAMEDIA, s. 73-91. Jarosz E. (2006), Rozpoznawanie sytuacji psychospołecznej dziecka w rodzinie – założenia zintegrowanego modelu diagnozy, W: M. Deptuła (red.), Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, ss. 72-84. Suchańska A. (2007), Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Część II. Rozdział 2. Jarosz E., Wysocka E. (2006), Diagnoza psychopedagogiczna podstawy, problemy i rozwiązania, Warszawa, PWN. Wysocka E., (2008), Diagnoza w resocjalizacji.Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym. Warszawa, PWN. Zabłocka M., (2009), Diagnozowanie rodzinnych uwarunkowań nieśmiałości, W: M. Deptuła (red.), Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza. Cz. 1, Warszawa: Wydawnictwo PARPAMEDIA, ss. 149-168. Literatura uzupełniająca: Tuszyńska-Bogucka W. (2009), Propozycja analizy systemowej rysunkowych wskaźników dysfunkcji rodzinnej w pracach plastycznych dzieci, W: M. Deptuła (red.), Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza. Cz. 1, Warszawa: Wydawnictwo PARPAMEDIA, ss. 189-208 Kielin J. (2007), Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych, Gdańsk: GWP. Róziewicz G. (2001), Opis i analiza przypadku wychowawczego // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 5/2001, s. 43-45 Świniarska J. (2002), Analiza przypadku wychowawczego, Problemy Opiekuńczo- Wychowawcze, nr 8/2002, s. 46-50. Tomczak J., (2006), Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Ziółkowska B. (2005), Okres dorastania. Jak rozpoznawać ryzyko i jak pomagać? W: A.I. Brzezińska (red.) Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s.379-422. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Sławomir Stasiorowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Chlebowski, Sławomir Stasiorowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.