Metodyka wychowania resocjalizującego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ZS1-3BAD | Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka wychowania resocjalizującego | ||
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii | ||
Grupy: |
3 rok 1st. RES stac. sem. zimowy Moduł specjalnościowy - stac. I stop. Pedagogika |
||
Punkty ECTS i inne: |
5.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Wymagania wstępne: wiedza podstawowa z zakresu: pedagogiki resocjalizacyjnej, nieprzystosowania społecznego, teorii wychowania i współczesnych koncepcji wychowawczych, kryminologii, psychologii społecznej, rozwojowej, psychologii klinicznej, psychopatologii |
||
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Założenia i cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest wykształcenie u studentów umiejętności sprawnego posługiwania się aparatem pojęciowym z zakresu metodyki oddziaływań wychowawczych ( indywidualnych i grupowych) w środowisku resocjalizującym, głównie diagnozowania przyczyn niedostosowania społecznego, podejmowania interwencji profilaktycznych i resocjalizujących, stosowania odpowiednich zasad, metod, technik wychowawczo-resocjalizacyjnych. |
||
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu :specjalnościowy Dziedzina i dyscyplina nauk: nauki społeczne, pedagogika Rok/semestr: III rok/ semestr zimowy Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 15 godz. - wykłady, 30 godz. - ćwiczenia Punkty ECTS: 5 pkt Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności - liczba godzin: - udział w wykładach 15 h - udział w ćwiczeniach 30 h - przygotowanie do ćwiczeń- 20 h - udział w konsultacjach związanych z zajęciami 10 h - przygotowanie i realizacja prezentacji 20 h - przygotowanie do egzaminu i obecność na nim 20 h - studiowanie literatury przedmiotu 10 h Razem 125 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 55 h/2.0 pkt.ECTS - o charakterze praktycznym 70 h/3,0 pkt.ECTS Treści zajęć: 1.Miejsce metodyki wychowania resocjalizacyjnego w pedagogice. Teorie poznawczo-behawioralne w pracy resocjalizacyjnej.Założenia aksjologiczne i teleologiczne metodyki resocjalizacji 2. Struktura instytucji resocjalizacyjnych i systemy wychowawcze wspierające i inspirujące działania resocjalizacyjne. Profilizacja placówek.Współczesne tendencje i kierunki w metodyce resocjalizacyjnej . 3. Organizacja życia zbiorowego w instytucjach resocjalizacyjnych dla nieletnich i dorosłych. Etapy resocjalizacji. Stosowane metody pracy. 4 Metody, formy i środki oddziaływań resocjalizacyjnych.Obszary oddziaływań w metodyce wychowania resocjalizującego. Zasady postępowania metodycznego. 5.Programowanie pracy resocjalizacyjnej. Indywidualny Program Resocjalizacji. Program oddziaływań resocjalizacyjnych w grupie. 6..Pedeutologiczne uwarunkowania oddziaływań resocjalizacyjnych w mikrosystemach wychowawczych-cechy skutecznego wychowawcy. 7.Metody rozwiązywania sytuacji kryzysowych. 8.Twórcza resocjalizacja i psychokorekcja niedostosowanych społecznie-ujęcie teoretyczne i praktyczne. 9. Resocjalizacja osób uzależnionych-stosowane metody pracy. Dobre praktyk.i Terapia w resocjalizacji. |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1) Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące: elementy metodyki i diagnostyki, Warszawa 1978; 2) Pospiszyl K. Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 2002; 3) Konopczyński M., Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2014; 4). Santorski J., ABC Psychologicznej pomocy, Warszawa, 1999. Literatura uzupełniająca: 1. Bartkowicz Z. Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych, Lublin 1996; 2. Jaworska A. (red.), Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Kraków 2009. 3. Machel H., Sens i bezsens pedagogiki resocjalizacyjnej- casus polski (Studium penitencjarno-pedagogiczne), Kraków 2008; 4. Marczak M., Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce, Kraków 2009; 5. Szulc W., Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Poznań 2011; 6. Urban B., Stanik J. (red.), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna T.2, Warszawa 2007; 7. Konopczyński M., Pedagogika resocjalizacyjna, Kraków, 2014. 8. Monti, Trening konstruktywnych zachowań, Warszawa 2007, 9. A. Węgliński, Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich, Lublin 2004; 10. M. Rosenberg, Porozumienie bez przemocy, Wwa 2008; A. Goldstein, ART. Wwa 2008 |
||
Efekty uczenia się: |
Ma elementarną wiedzę o metodyce wychowania resocjalizującego - K_U02 - Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu metodyki wychowania resocjalizującego w celu interpretowania problemów wychowawczych oraz posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy w praktyce - ocenianie ciągłe, egzamin/test, praca pisemna/esej K_U08 - Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, sugestii, wątpliwości z zakresu metodyki wychowania resocjalizującego - ocenianie ciągłe, egzamin/test, praca pisemna/esej - ocenianie ciągłe, konspekt, praca terenowa, symulacje K_U09- Potrafi ocenić przydatność metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z praktyką resocjalizacyjną - ocenianie ciągłe, egzamin/test, praca pisemna/esej K_K03 - Ma przekonanie o sensie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym (placówki resocjalizacyjne), jest gotowy do podejmowania działań zespołowych w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej - ocenianie ciągłe, egzamin/test, praca pisemna/esej |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, wykład z pokazem multimedialnym, konsultacje, metoda przypadków, metoda grupowa, dyskusja, metoda ćwiczeniowa, burza mózgów, ćwiczenia projektowe, praca z tekstem, prezentacja multimedialna, metoda sytuacyjna. Weryfikacja efektów w zakresie: wiedzy-- egzamin pisemny/ ustny, umiejętności- właściwa analiza , argumentacja, dobór i opracowanie metody resocjalizacyjnej do charakterystyki zaburzeń jednostki. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Piotr Chlebowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Chlebowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Założenia i cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest wykształcenie u studentów umiejętności sprawnego posługiwania się aparatem pojęciowym z zakresu metodyki oddziaływań wychowawczych ( indywidualnych i grupowych) w środowisku resocjalizującym, głównie diagnozowania przyczyn niedostosowania społecznego, podejmowania interwencji profilaktycznych i resocjalizujących, stosowania odpowiednich zasad, metod, technik wychowawczo-resocjalizacyjnych. | |
Pełny opis: |
Treści zajęć: 1.Miejsce metodyki wychowania resocjalizacyjnego w pedagogice. Teorie poznawczo-behawioralne w pracy resocjalizacyjnej.Założenia aksjologiczne i teleologiczne metodyki resocjalizacji 2. Struktura instytucji resocjalizacyjnych i systemy wychowawcze wspierające i inspirujące działania resocjalizacyjne. Profilizacja placówek.Współczesne tendencje i kierunki w metodyce resocjalizacyjnej . 3. Organizacja życia zbiorowego w instytucjach resocjalizacyjnych dla nieletnich i dorosłych. Etapy resocjalizacji. Stosowane metody pracy. 4 Metody, formy i środki oddziaływań resocjalizacyjnych.Obszary oddziaływań w metodyce wychowania resocjalizującego. Zasady postępowania metodycznego. 5.Programowanie pracy resocjalizacyjnej. Indywidualny Program Resocjalizacji. Program oddziaływań resocjalizacyjnych w grupie. 6..Pedeutologiczne uwarunkowania oddziaływań resocjalizacyjnych w mikrosystemach wychowawczych-cechy skutecznego wychowawcy. 7.Metody rozwiązywania sytuacji kryzysowych. 8.Twórcza resocjalizacja i psychokorekcja niedostosowanych społecznie-ujęcie teoretyczne i praktyczne. 9. Resocjalizacja osób uzależnionych-stosowane metody pracy. Dobre praktyk.i Terapia w resocjalizacji. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1) Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące: elementy metodyki i diagnostyki, Warszawa 1978; 2) Pospiszyl K. Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 2002; 3) Konopczyński M., Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2014; 4). Santorski J., ABC Psychologicznej pomocy, Warszawa, 1999. Literatura uzupełniająca: 1. Bartkowicz Z. Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych, Lublin 1996; 2. Jaworska A. (red.), Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Kraków 2009. 3. Machel H., Sens i bezsens pedagogiki resocjalizacyjnej- casus polski (Studium penitencjarno-pedagogiczne), Kraków 2008; 4. Marczak M., Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce, Kraków 2009; 5. Szulc W., Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Poznań 2011; 6. Urban B., Stanik J. (red.), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna T.2, Warszawa 2007; 7. Konopczyński M., Pedagogika resocjalizacyjna, Kraków, 2014. 8. Monti, Trening konstruktywnych zachowań, Warszawa 2007, 9. A. Węgliński, Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich, Lublin 2004; 10. M. Rosenberg, Porozumienie bez przemocy, Wwa 2008; A. Goldstein, ART. Wwa 2008 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Iwona Klonowska | |
Prowadzący grup: | Piotr Chlebowski, Iwona Klonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Prezentacja teoretycznych podstaw metodyki pracy resocjalizacyjnej . Zapoznanie z klasycznymi oraz nowymi strategiami oddziaływań korekcyjnych oraz umiejętnym wykorzystaniem procedur i technik niezbędnych do interwencji profilaktycznych i resocjalizujących. Wykształcenie u studentów umiejętności sprawnego posługiwania się aparatem pojęciowym z zakresu metodyki oddziaływań wychowawczych w środowisku resocjalizującym . | |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/ semestry:3 rok/ 1 semestr Wymagania wstępne: Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 125 godzin wykłady:15 ćwiczenia:30 Punkty ECTS:5 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 15 godzin udział w ćwiczeniach:30 godzin konsultacje:20 napisanie eseju- 15 godzin przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń:20 przygotowanie do egzaminu: 25 | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1) Czapów Cz. Jedlewski St., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 1971; 2) Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące: elementy metodyki i diagnostyki, Warszawa 1978; 3) Lipkowski O., Resocjalizacja, Warszawa 1980; Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2006. Paszkiewicz A., Warunki skutecznej pracy wychowawczej z dziećmi i młodzież niedostosowanymi społecznie, Warszawa 2015. Pospiszyl K., Resocjalizacja: teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2005. Szczęsny W. W., Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki, Warszawa 2003. Urban B., Stanik J. M. (red.), Resocjalizacja: teoria i praktyka pedagogiczna, Warszawa 2007, T. 1-2. Ciosek M., Człowiek w obliczu izolacji więziennej, Gdańsk 1996. Kawula S., Machel H., (red.), Młodzież a współczesne dewiacje i patologie społeczne: diagnoza, profilaktyka, resocjalizacja, Toruń 2000. Kozaczuk F., Wartości i postawy nieletnich w różnych stadiach wykolejenia społecznego, Rzeszów 2006. Górski S., Metodyka resocjalizacji, Warszawa 1985. Opora R., Resocjalizacja , wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie, Kraków 2010. Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji, Warszawa 2008 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.