Warsztaty pracy w środowisku otwartym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ZS1-3GOC |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty pracy w środowisku otwartym |
Jednostka: | Wydział Pedagogiki i Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | • Wybrane zagadnienia z zakresu resocjalizacji w środowisku otwartym, psychologicznych koncepcji nieprzystosowania i diagnozowania w placówkach resocjalizacyjnych |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z warsztatem pracy (wychowawcy, pedagoga, kuratora sądowego, streetworkera) w środowisku otwartym. Wyjaśnienie celów, uwarunkowań, zasad i przebiegu procesu resocjalizacji nieletnich w środowisku otwartym. Zapoznanie studentów z organizacyjnymi formami systemu resocjalizacji w środowisku otwartym. Przygotowanie do samodzielnego konstruowania i realizacji projektów resocjalizacyjnych w środowisku otwartym. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, specjalistyczny Dziedzina i dyscyplina nauk: nauki społeczne, pedagogika Rok/semestr: III rok/ semestr zimowy Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godz. - ćwiczenia Punkty ECTS:2 pkt Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności - liczba godzin: - udział w ćwiczeniach 30 h - przygotowanie do ćwiczeń- 5 h - udział w konsultacjach związanych z zajęciami 5 h - przygotowanie i realizacja warsztatu korekcyjnego 20 h Razem 60 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 35 h/1,0 pkt.ECTS - o charakterze praktycznym 25 h/1,0 pkt.ECTS Treści zajęć: 1.Współczesne kierunki w pracy resocjalizacyjnej z nieletnimi i dorosłymi w środowisku otwartym (charakterystyka instytucji resocjalizacyjnych w środowisku otwartym) 2. Kuratela sądowa dla nieletnich i dorosłych (organizacja kurateli sądowej, zadania kuratora, kuratorskie ośrodki pracy z młodzieżą, środki probacji w kurateli dla dorosłych, metodyka wychowania resocjalizującego). 3. Nowoczesne tendencje w prowadzeniu resocjalizacji w środowisku otwartym ( partyworking, streetworking, liderzy społeczni). 4. Placówki wsparcia dziennego, np. świetlice środowiskowe. 5. Asystent rodziny, rodziny wspierające. 6. Projektowanie działań resocjalizacyjnych i profilaktycznych (w zakresie profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej) 7. Opracowanie i realizacja przez studentów działań profilaktycznych w ośrodkach/instytucji/organizacji 8. Hospitacja zajęć realizowanych przez studentów. 9. Analiza zrealizowanych zajęć. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Aneta Paszkiewicz, Podmiotowe traktowanie wychowanka w pracy kuratora sądowego, Wyd. NORBERTINUM, Lublin 2006 2. Zofia Ostrihanska, Aneta Greczuszkin, Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze kuratora sądowego, Wyd. NORBERTINUM, Lublin 2005 3. Red. Tadeusz Jedynak, Krzysztof Stasiak, Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, wyd. LexisNexis, Warszawa 2010 4. Misztal M. (2013), Lokalny system profilaktyki społecznej i resocjalizacji nieletnich, Pedagogium, Wyższa Szkoła Nauk Społecznych. 5. Bałandynowicz A. (2007), Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa. 6. Bielecka E. (red.) (2005), Streetworking. Teoria i praktyka, Warszawa. 7. Urban B. (2004), Teoretyczne wyznaczniki systemu profilaktyki społecznej w środowisku lokalnym [w:] Profilaktyka społeczna i resocjalizacja młodzieży (red.) Urban B., Mysłowice. Literatura uzupełniająca: • Gulczyńska A., (2013) Chłopaki z dzielnicy. Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej” , Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź • Kuć M., Prawne podstawy resocjalizacji, Warszawa 2011. • Opora R., Rola sędziów i kuratorów w resocjalizacji nieletnich, Gdańsk 2006. • Paszkiewicz A., Wychowanie resocjalizujące w środowisku otwartym- zarys teorii, Białystok 2005. |
Efekty uczenia się: |
Ma podstawową wiedzę o rodzajach i specyfice więzi społecznych w środowiskach otwartych i o rządzących nimi prawidłowościach K_W06 Ma elementarną wiedzę o metodyce pracy w środowisku otwartym. Ma elementarną wiedzę o procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności resocjalizacyjnej w środowisku otwartym. K_W16 Potrafi ocenić i wybrać odpowiednie metody do pracy w środowisku otwartym z młodzieżą zagrożoną nieprzystosowaniem społecznym i z młodzieżą nieprzystosowaną. K_U09 Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role. Umie przyjmować i wyznaczać zadania. Ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych w środowisku otwartym. K_U13 Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań resocjalizacyjnych w środowisku otwartym. Odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej K_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: Dyskusja Burza mózgów Praca indywidualna i grupowa Punkty za: - przygotowanie do zajęć - aktywny udział w dyskusji - zaprojektowanie i udział w realizacji działania profilaktycznego 51% punktów uzyskanych przez studenta z ćwiczeń, jest niezbędne do uzyskania oceny pozytywnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.