Nowoczesne metody przygotowania próbek do analizy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 310-CS2-1PDWII-13 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nowoczesne metody przygotowania próbek do analizy |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
2L stac. II stopnia studia chemiczne-przedm.specjalizacyjne |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne specjalizacyjne |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu „Nowoczesne metody przygotowania próbek do analizy”, jest pogłębienie wiadomości dotyczących wydzielania i wzbogacania analitów ze szczególnym uwzględnieniem tzw. bezrozpuszczalnikowych metod przygotowania; zapoznanie z nowoczesnymi rodzajami ekstrahentów oraz ze zminiaturyzowanymi technikami ekstrakcji, wyrobienie umiejętności posługiwania się zdobytą wiedzą na ćwiczeniach laboratoryjnych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne II stopnia Rodzaj przedmiotu: przedmiot do wyboru, blok II Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki ścisłe i przyrodnicze, nauki chemiczne Rok i kierunek studiów/semestr: Chemia, I rok, semestr letni Wymagania wstępne: warunkiem uczestnictwa w przedmiocie jest zaliczenie przedmiotu Chemia Analityczna Zaawansowana z semestru zimowego I roku studiów II stopnia Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 Forma prowadzenia zajęć: wykłady 15 godzin, laboratorium 15 godzin Metody dydaktyczne: wykład, wykonywanie doświadczeń podczas zajęć laboratoryjnych, konsultacje i analiza wyników Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: 50 godzin; wykłady 15 godz., laboratorium 15 godz., przygotowanie się do zajęć i zaliczeń 16,2 godz., udział w konsultacjach i zaliczeniach 3,8 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 33,8 godz (punkty ECTS: 1,4); nakład pracy studenta związany z zajęciami praktycznymi: 35 godz (punkty ECTS: 1,4) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. J. Namieśnik, Z. Jamrógiewicz, M. Pilarczyk, L. Torres, Przygotowanie próbek środowiskowych do analizy, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2000. 2. P. Stepnowski, E. Synak, B. Szafranek, Z. Kaczyński, Techniki separacyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2010. 3. Z. Witkiewicz, J. Kałużna-Czaplińska, Podstawy chromatografii i technik elektromigracyjnych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: 1. P. Konieczko, J. Namieśnik (red.), Ocena i kontrola jakości wyników pomiarów analitycznych, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2007. 2. E. Sikorski (red.), Chemia Żywności, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2002. 3. W. Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005. 4. I. Kiszkiel, M. Hryniewicka, Ekstrakcja micelarna jako alternatywna technika przygotowania próbek do analizy chemicznej, Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, 2011, 1, 104-116. 5. J. Namieśnik, Z. Jamrógiewicz (red.), Fizykochemiczne metody kontroli zanieczyszczeń środowiska, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1998. 6. B. Buszewski, T. Ligor, A. Ulanowska, Oznaczanie lotnych związków organicznych za pomocą chromatograficznych technik sprzężonych, praca zbiorowa I. Baranowska (red.), Analiza śladowa, zastosowania, Malamut, Warszawa 2013. |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna i rozumie zagadnienia w zakresie rozszerzonym z chemii oraz pogłębia wiedzę z zakresu wybranej specjalizacji (KP7_WG1). 2. Student zna i rozumie nowoczesne techniki pomiarowe stosowane w analizie chemicznej, objaśnia teoretyczne podstawy działania aparatury pomiarowej stosowanej w badaniach chemicznych (KP7_WG5). 3. Student potrafi stosować zdobytą wiedzę chemiczną do analizy problemów z chemii i dziedzin pokrewnych takich jak biologia, ochrona środowiska, farmacja, medycyna (KP7_UW4). 4. Student potrafi opracowywać wyniki badań, stosuje metody statystyczne i techniki informatyczne do analizy danych eksperymentalnych oraz dokonuje krytycznej analizy i wskazuje błędy pomiarowe, uzasadnia cel przeprowadzonych badań i ich znaczenie na tle podobnych badań (KP7_UW6). 5. Student jest gotów do krytycznej oceny informacji rozpowszechnianych w mediach, szczególnie z zakresu chemii, rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z literaturą fachową (KP7_KK1). |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład zakończony egzaminem pisemnym z zastosowaniem środków komunikacji elektronicznej na platformie Blackboard Laboratorium poprzedzone wejściówką przed wykonaniem danego ćwiczenia z ewentualnym dopuszczeniem środków komunikacji elektronicznej na platformie Blackboard |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Hryniewicka, Justyna Kapelewska, Ilona Kiszkiel-Taudul | |
Prowadzący grup: | Marta Hryniewicka, Justyna Kapelewska, Ilona Kiszkiel-Taudul | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Kapelewska, Ilona Kiszkiel-Taudul | |
Prowadzący grup: | Marta Hryniewicka, Dariusz Kiejza, Ilona Kiszkiel-Taudul | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.