Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Globalne zagrożenia środowiska i zrównoważony rozwój

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 310-OS1-3GZS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Globalne zagrożenia środowiska i zrównoważony rozwój
Jednostka: Wydział Chemii
Grupy: 3L stac. I stopnia studia ochrony środowiska-przedm.obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Realizacja przedmiotu przybliży studentom najważniejsze problemy związane z wykorzystaniem środowiska przyrodniczego w ujęciu globalnym, regionalnym i lokalnym. Student powinien posiadać zakres wiadomości przyrodniczych z botaniki, zoologii, meteorologii i klimatologii oraz hydrologii.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie
w sali
zdalnie

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia z zakresu globalnych zagrożeń środowiska i zrównoważonego rozwoju. Podczas realizacji przedmiotu student poznaje lokalne, regionalne i globalne zagrożenia środowiska oraz globalne przyczyny zmian i ich skutki dla środowiska. W trakcie zajęć przedstawione będą ogólne zasady zrównoważonego rozwoju oraz wdrażanie zasad zrównoważonego rozwoju w polityce ekologicznej Polski na różnych szczeblach.

Pełny opis:

Tematyka zajęć jest bardzo zróżnicowana. We wstępie zostanie przedstawiona wiedza z zakresu potrzeby ochrony przyrody w ujęciu historycznym. W następnej kolejności zaprezentowane zostaną treści poświęcone antropogenicznemu wykorzystaniu środowiska na przestrzenie wieków. Dużo uwagi będzie poświęcone demografii i problemom z tym związanym. Kolejne problemy to przekształcenia różnych części środowiska przyrodniczego: litosfery, pedosfery, hydrosfery czy atmosfery. Omówione zostaną treści związane ze zrównoważonym rozwojem.

Literatura:

1. Baudrillard J. 2006. Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury. Warszawa;

2. Borys A. (red.), 2003. Zarządzanie zrównoważonym rozwojem. Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok.

3. Chełmicki W., 2002. Woda. Zasoby, degradacja, ochrona. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.

4. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D., 2020. Ochrona środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo Naukowe PWN.

5. Garczewska A., (red.) 2017. Współczesne problemy ekologiczne świata. Monografie Kolegium Jagiellońskiego.

6. Kozłowski S. (red.), 2004. Regionalne strategie rozwoju zrównoważonego. Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok.

7. Kozłowski S., 2005. Przyszłość ekorozwoju. Wyd. KUL Lublin.

8. Kundzewicz Z. 2000. „Gdyby mała wody miarka. Zasoby wodne dla trwałego rozwoju. PWN.

9. Piontek B.E., 2002. Koncepcja rozwoju zrównoważonegoi trwałego Polski. PWN.

10.Pullin A.S. 2005. Biologiczne podstawy ochrony przyrody”, PWN, Warszawa.

11.Valaskakis K., Sindell P.S., Fitzpatrick-Martin I. 1988. Propozycje dla przyszłości. Społeczeństwo konserwacyjne. PIW.

12. Zabłocki G., 2002.Rozwój zrównoważony – idee, efekty, kontrowersje, UMK, Toruń.

Efekty uczenia się:

1. Student opisuje, wyjaśnia i analizuje lokalne, regionalne i globalne zagrożenia środowiska i ich skutki oraz globalne przyczyny zmian i ich skutki dla środowiska: W11, K07

2. Student korzysta z różnych źródeł informacji do przygotowania i przedstawienia prezentacji multimedialnej dotyczącej wybranego zagadnienia z zakresu zrównoważonego rozwoju, pracując indywidualnie lub w grupie: W06, U03, U06, U07, U10, U15, U16, U20, U22, K01, K03, K04 K05, K07, K10, K11

3. Student jest świadomy postępu badań z zakresu zrównoważonego rozwoju i potrzeby aktualizacji swojej wiedzy z wykorzystaniem różnych źródeł informacji: K06, K12

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacja i ocena osiągniętych przez studenta efektów uczenia się następuje w czasie pisemnych kolokwiów (w trakcie konwersatorium) i pisemnego końcowego egzaminu obejmującego wiedzę przekazaną w czasie wykładów. Wymagana jest ocena pozytywna z każdego z ww.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)