Finansowanie podmiotów środkami publicznymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 330-ES1-2XFPS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.301
|
Nazwa przedmiotu: | Finansowanie podmiotów środkami publicznymi |
Jednostka: | Wydział Ekonomii i Finansów |
Grupy: |
Ekonomia 1 stopień 2 rok Stacjonarne zima |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem kształcenia w zakresie przedmiotu „Finansowanie podmiotów środkami publicznymi” jest przekazanie studentom wiedzy na temat szeroko pojętej pomocy publicznej, kierowanej przede wszystkim do podmiotów gospodarczych. Studenci powinni znać podstawowe pojęcia z zakresu pomocy publicznej (pomoc publiczna, notyfikacja pomocy publicznej, wyłączenia automatyczne i grupowe, pomoc de minimis), formy i rodzaje pomocy publicznej, regulacje unijne i krajowe dotyczące pomocy publicznej. Powinni także rozróżniać sytuacje – kiedy wsparcie finansowe ze środków publicznych nie jest pomocą publiczną (istota testu pomocy publicznej). Studenci zapoznają się również z zasadami oraz zakresem udzielenia regionalnej pomocy inwestycyjnej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu zostaną omówione zagadnienia związane z istotą ekonomicznej aktywności państwa oraz kategorie środków publicznych. Trzon dyskusji będzie koncentrował się na istocie i formach pomocy publicznej oraz zakresie pomocy publicznej udzielanej w Polsce. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Specjalnościowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: ekonomia i finanse Rok studiów/semestr: II rok, semestr trzeci Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): nie dotyczy Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładu, 15 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, angażujący słuchaczy do zadawania pytań w trakcie wykładu; ćwiczenia prowadzone w sali przy wykorzystaniu referatów/ prezentacji multimedialnych przedstawianych w ramach prac grupowych studentów, dyskusja, ćwiczenia aktywizujące w postaci testów, quizów itp. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności studenta/Liczba godzin: Udział w wykładach/15 Udział w ćwiczeniach/15 Samodzielne studiowanie/25 Przygotowanie do egzaminu/15 Konsultacje z prowadzącym/1 Przygotowanie i udział w dyskusji/4 Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami/Liczba godzin/Punkty ECTS: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela/32/1,28 |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Ambroziak A., Pamuła-Wróbel K., Zenc R. (red.), Pomoc publiczna dla przedsiębiorców. Wybrane zagadnienia. Perspektywa podmiotu udzielającego pomocy i jej beneficjenta w Polsce, Wolters Kluwer, Warszawa 2020. 2. Podsiadło P., Pomoc publiczna a konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw w świetle zaleceń strategii rozwojowych Unii Europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, 2015. 3. Choroszczak J., Pomoc publiczna a rozwój firmy: szanse i zagrożenia, POLTEXT, Warszawa 2012 4. Postuła I., Werner A., Prawo pomocy publicznej, LexisNexis, Warszawa 2008 5. Raport o pomocy publicznej w Polsce udzielonej przedsiębiorcom w 2021 roku, UOKiK, Warszawa 2022 6. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2021, poz. 305, 1236, 1535) 7. Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (t.j. Dz. U. z 2021, poz. 743) 8. Wójtowicz-Dawid A., Pomoc publiczna udzielana przez gminy, Wolters Kluwer, Warszawa 2020 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Kurcz B. (red.), Pomoc państwa: wybrane zagadnienia, C.H. Beck, Warszawa 2009 2. Nykiel-Mateo A., Pomoc państwa a ogólne środki interwencji w europejskim prawie wspólnotowym, Wolters Kluwer, Warszawa 2009 3. Dec P., Pomoc publiczna w restrukturyzacji przedsiębiorstw, Oficyna wydawnicza SGH, Warszawa 2018. 4. Kosikowski C., Współczesny interwencjonizm, Warszawa, Wolters Kluwer 2018. 5. Jakimowicz A., Podstawy interwencjonizmu państwowego, PWN, Warszawa 2018. 6. Stiglitz J., Ekonomia sektora publicznego, PWN, Warszawa 2013. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 2XFPS_W01 Student zna przesłanki interwencji państwa w gospodarce KP6_WG3, KP6_WG4 2XFPS_W02 Student zna pojęcia z zakresu pomocy publicznej KP6_WG6 2XFPS_W03 Student posiada wiedzę w zakresie podstawowych instrumentów wykorzystywanych w procesie udzielania pomocy publicznej finansowanej ze środków krajowych oraz UE KP6_WG3 KOMPETENCJE SPOŁECZNE 2XFPS_K01 Student jest gotowy do udziału w opracowywaniu nowoczesnych projektów w zakresie udzielania pomocy publicznej KP6_KO1 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: - wykład prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, angażujący słuchaczy do zadawania pytań w trakcie wykładu. - ćwiczenia: prezentacje studentów realizowane w ramach grup ćwiczeniowych, testy, quizy Formy zaliczenia przedmiotu: - wykłady: test końcowy - ćwiczenia: ocena aktywności na zajęciach oraz czynnego udziału w sporządzeniu oraz przedstawieniu prezentacji/pracy dotyczącej finansowania wybranych podmiotów środkami publicznymi. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Kargol-Wasiluk | |
Prowadzący grup: | Renata Budlewska, Aneta Kargol-Wasiluk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Kargol-Wasiluk | |
Prowadzący grup: | Renata Budlewska, Aneta Kargol-Wasiluk, Adam Wyszkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Kargol-Wasiluk | |
Prowadzący grup: | Aneta Kargol-Wasiluk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Kargol-Wasiluk | |
Prowadzący grup: | Aneta Kargol-Wasiluk, Mariusz Mak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu zostaną omówione zagadnienia związane z istotą ekonomicznej aktywności państwa oraz kategorie środków publicznych. Trzon dyskusji będzie koncentrował się na istocie i formach pomocy publicznej oraz zakresie pomocy publicznej udzielanej w Polsce. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Specjalnościowy Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: ekonomia i finanse Rok studiów/semestr: II rok, semestr trzeci Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): nie dotyczy Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładu, 15 godzin ćwiczeń Zajęcia odbywają się w formie stacjonarnej oraz z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość - w formie e-learningu (3 godz. wykładu i 3 godz. ćwiczeń). Metody dydaktyczne: wykład prowadzony z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, angażujący słuchaczy do zadawania pytań w trakcie wykładu; ćwiczenia prowadzone w sali przy wykorzystaniu referatów/ prezentacji multimedialnych przedstawianych w ramach prac grupowych studentów, dyskusja, ćwiczenia aktywizujące w postaci testów, quizów itp. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności studenta/Liczba godzin: Udział w wykładach/15 Udział w ćwiczeniach/15 Samodzielne studiowanie/25 Przygotowanie do egzaminu/15 Konsultacje z prowadzącym/1 Przygotowanie i udział w dyskusji/4 Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami/Liczba godzin/Punkty ECTS: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela/32/1,28 |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Ambroziak A., Pamuła-Wróbel K., Zenc R. (red.), Pomoc publiczna dla przedsiębiorców. Wybrane zagadnienia. Perspektywa podmiotu udzielającego pomocy i jej beneficjenta w Polsce, Wolters Kluwer, Warszawa 2020. 2. Podsiadło P., Pomoc publiczna a konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw w świetle zaleceń strategii rozwojowych Unii Europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, 2015. 3. Choroszczak J., Pomoc publiczna a rozwój firmy: szanse i zagrożenia, POLTEXT, Warszawa 2012 4. Postuła I., Werner A., Prawo pomocy publicznej, LexisNexis, Warszawa 2008 5. Raport o pomocy publicznej w Polsce udzielonej przedsiębiorcom w 2021 roku, UOKiK, Warszawa 2022 6. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2021, poz. 305, 1236, 1535) 7. Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (t.j. Dz. U. z 2021, poz. 743) 8. Wójtowicz-Dawid A., Pomoc publiczna udzielana przez gminy, Wolters Kluwer, Warszawa 2020 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Kurcz B. (red.), Pomoc państwa: wybrane zagadnienia, C.H. Beck, Warszawa 2009 2. Nykiel-Mateo A., Pomoc państwa a ogólne środki interwencji w europejskim prawie wspólnotowym, Wolters Kluwer, Warszawa 2009 3. Dec P., Pomoc publiczna w restrukturyzacji przedsiębiorstw, Oficyna wydawnicza SGH, Warszawa 2018. 4. Kosikowski C., Współczesny interwencjonizm, Warszawa, Wolters Kluwer 2018. 5. Jakimowicz A., Podstawy interwencjonizmu państwowego, PWN, Warszawa 2018. 6. Stiglitz J., Ekonomia sektora publicznego, PWN, Warszawa 2013. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.