Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gramatyka opisowa języka angielskiego-ćwiczenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-AR1-1GOC
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gramatyka opisowa języka angielskiego-ćwiczenia
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. studia I stopnia filologii angielskiej z językiem rosyjskim- przedm.obowiązk.
Język angielski stos. z rosyjskim 1 rok sem.letni 1 stopień
Język angielski stos. z rosyjskim 1 rok sem.zimowy 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą na temat morfologii, składni i semantyki języka angielskiego oraz wskazanie na cechy wspólne oraz różniące systemy gramatyczne języka angielskiego i języka polskiego.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Głównym celem kursu gramatyki opisowej języka angielskiego jest zapoznanie studentów z głównymi kierunkami w gramatyce opisowej języka angielskiego. Zasadniczą część kursu stanowi przegląd podstawowych cech współczesnego systemu gramatycznego języka angielskiego. Kurs ma również na celu zwrócić uwagę studentów na zjawiska gramatyczne występujące w podejmowanych lekturach i ułatwić właściwe ich rozumienie.

Pełny opis:

Profil ogólnoakademicki.

Studia stacjonarne.

Przedmiot obowiązkowy (M_5).

Nauki humanistyczne, językoznawstwo.

I rok, semestr I i II.

Wymagania wstępne: Student powinien rozumieć podstawowe założenia opisu gramatyki języka angielskiego oraz znać podstawowe pojęcia gramatyczne służące do jego opisu.

Liczba godzin: 60h, ćwiczenia.

Metody dydaktyczne: prezentacje, dyskusje, praca w grupach.

4 ECTS.

Bilans nakładu pracy studenta:

- Udział w ćwiczeniach: 60h

- Przygotowanie do zajęć oraz przygotowanie do testów: 30h

- Konsultacje z nauczycielem: 10h

- Przygotowanie do testu i udział w nim: 17h

Wskaźniki ilościowe:

- Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 72h - 2,75 pkt. ECTS

- Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 60h - 2 pkt. ECTS

Literatura:

Bauer, L., English Word-Formation CUP 1983

Biber D., Conrad S., Leech G., Longman Student Grammar of Spoken and Written English, London: Longman, 2002

Carstairs-McCarthy, A., An Introduction to English Morphology Edinburgh University Press, 2002

Chalker, S., A Student’s English Grammar, Longman, 1992

Downing A., Locke Ph., English Grammar. A University Course London: Routledge, 2006

Hurford, J. R., Semantics 2nd ed. CUP, 2007

Huddleston, R., English Grammar - an Outline, Cambridge: Cambridge University Press, 1988

Huddleston, R., Pullum, G.K., The Cambridge Grammar of the English Language CUP 2002

Fromkin,V., Rodman, R., An Introduction to Language 5th ed. Harcourt Brace Jovanovich 1993

Language Files: Materials for an Introduction to Language and Linguistics 6th ed. Ohio State University Press 1994

Miller, L.,: An Introduction to English Syntax

Quirk, R., Greenbaum, S., 1989, A University Grammar of English, Harlow: Longman.

Quirk, R., Greenbaum, S., 1990, A Student’s Grammar of the English Language, Harlow: Longman.

Swan, M., Practical English Usage, Oxford: Oxford University Press, 2005.

Yule, G., The Study of Language, 2nd ed. CUP 1996

Efekty uczenia się:

Absolwent zna i rozumie:

KP6_WG1 zjawiska, procesy i systemy językowe oraz teorie wyjaśniające zależności między nimi

KP6_WG4 terminologię ogólną oraz podstawowy aparat metodologii badań z zakresu językoznawstwa

KP6_WG6 metody analizy i interpretacji tekstów i innych wytworów kultury danego obszaru językowego w obrębie wybranych tradycji i teorii i językoznawczych

KP6_WG7 podstawowe pojęcia translatoryczne oraz metody i strategie tłumaczenia

KP6_WG9 podstawowy aparat pojęciowy służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla analizy języka i procesu komunikacji

KP6_WK1 problemy i wyzwania związane z językiem i komunikacją i ich powiązania z fundamentalnymi dylematami współczesnej cywilizacji

Absolwent potrafi:

KP6_UW1 formułować i rozwiązywać złożone problemy, dobierając odpowiednie metody i narzędzia z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauki o języku i translatoryki

KP6_UW6 dobierać oraz stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjnokomunikacyjne (ICT)

KP6_UW7 właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące w obszarze językoznawstwa oraz dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacjiKP6_UK1,

KP6_UK1 komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu językoznawstwa i translatoryki z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych

KP6_UK4, brać udział w debacie w języku obcym, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich

KP6_UO1, planować i organizować pracę indywidualną i pracę w zespole

KP6_UU1 samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie

Absolwent jest gotów do:

KP6_KK1 krytycznej oceny posiadanej wiedzy

KA_KK2 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych

Metody i kryteria oceniania:

Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę. W trakcie kursu odbędą się 3 punktowane testy. Jedynie zdobycie powyżej 51% punktów ze wszystkich testów kwalifikuje do otrzymania zaliczenia.

5 - co najmniej 91%

4,5 - co najmniej 81%

4 - co najmniej 71%

3,5 - co najmniej 61%

3 - co najmniej 51%

Studenci, którzy otrzymają mniej niż 51% punktów mogą podejść do testu poprawkowego z całości materiału w trakcie egzaminacyjnej sesji poprawkowej semestru letniego. Warunkiem otrzymania zaliczenie jest wygłoszenie krótkiego referatu (10-15 min). Otrzymanie zaliczenia warunkuje również obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze), regularne i aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz prace domowe.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Wawrzyniuk
Prowadzący grup: Justyna Wawrzyniuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą na temat morfologii, składni i semantyki języka angielskiego oraz wskazanie na cechy wspólne oraz różniące systemy gramatyczne języka angielskiego i języka polskiego.

Pełny opis:

Profil ogólnoakademicki.

Studia stacjonarne.

Przedmiot obowiązkowy (M_5).

Nauki humanistyczne, językoznawstwo.

I rok, semestr I i II.

Wymagania wstępne: Student powinien rozumieć podstawowe założenia opisu gramatyki języka angielskiego oraz znać podstawowe pojęcia gramatyczne służące do jego opisu.

Liczba godzin: 60h, ćwiczenia.

Metody dydaktyczne: prezentacje, dyskusje, praca w grupach.

4 ECTS.

Bilans nakładu pracy studenta:

- Udział w ćwiczeniach: 60h

- Przygotowanie do zajęć oraz przygotowanie do testów: 30h

- Konsultacje z nauczycielem: 10h

- Przygotowanie do testu i udział w nim: 17h

Wskaźniki ilościowe:

- Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 72h - 2,75 pkt. ECTS

- Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 60h - 2 pkt. ECTS

Literatura:

1. L. Bauer: English Word-Formation, CUP 1983

2. A. Carstairs-McCarthy: An Introduction to English Morphology, Edinburgh University Press 2002

3. S. Chalker: A Student’s English Grammar, Longman 1992

4. J.R. Hurford: Semantics 2nd ed., CUP 2007

5. R. Huddleston, G.K. Pullum: The Cambridge Grammar of the English Language, CUP 2002

6. V. Fromkin, R. Rodman: An Introduction to Language 5th ed., Harcourt Brace Jovanovich 1993

7. Language Files: Materials for an Introduction to Language and Linguistics 6th ed., Ohio State University Press 1994

8. J. Miller: An Introduction to English Syntax, Edinburgh University Press 2008

9. B. Szymanek: Introduction to Morphological Analysis, PWN 1998

10. G. Yule: The Study of Language, 2nd ed. CUP 1996

11. Pawłowska, K. Word, Phrase, Clause. The Basics of Descriptive Grammar. Białystok 2012

Uwagi:

Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę. W trakcie kursu odbędą się 4 punktowane testy. Jedynie zdobycie powyżej51% punktów ze wszystkich testów i prezentacji pozwala na otrzymania zaliczenia.

51-60=3, 61-70-=3+, 71-80=4, 81-90=4+, 91-100=5

Studenci, którzy otrzymają mniej niż 51% punktów mogą podejść do testu poprawkowego z całości materiału w trakcie egzaminacyjnej sesji poprawkowej semestru letniego. Aby go zaliczyć muszą uzyskać min. 51% punktów, jednak bez względu na ilość punktów jedyna możliwa ocena to ocena dostateczna.

Warunkiem otrzymania zaliczenie jest wygłoszenie krótkiego referatu (10-15 min). Otrzymanie zaliczenia warunkuje również obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze), regularne i aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz prace domowe.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dominika Romaniuk-Cholewska
Prowadzący grup: Dominika Romaniuk-Cholewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą na temat morfologii, składni i semantyki języka angielskiego oraz wskazanie na cechy wspólne oraz różniące systemy gramatyczne języka angielskiego i języka polskiego.

Pełny opis:

Profil ogólnoakademicki.

Studia stacjonarne.

Przedmiot obowiązkowy (M_5).

Nauki humanistyczne, językoznawstwo.

I rok, semestr I i II.

Wymagania wstępne: Student powinien rozumieć podstawowe założenia opisu gramatyki języka angielskiego oraz znać podstawowe pojęcia gramatyczne służące do jego opisu.

Liczba godzin: 60h, ćwiczenia.

Metody dydaktyczne: prezentacje, dyskusje, praca w grupach.

4 ECTS.

Bilans nakładu pracy studenta:

- Udział w ćwiczeniach: 60h

- Przygotowanie do zajęć oraz przygotowanie do testów: 30h

- Konsultacje z nauczycielem: 10h

- Przygotowanie do testu i udział w nim: 17h

Wskaźniki ilościowe:

- Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 72h - 2,75 pkt. ECTS

- Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 60h - 2 pkt. ECTS

Literatura:

1. L. Bauer: English Word-Formation, CUP 1983

2. A. Carstairs-McCarthy: An Introduction to English Morphology, Edinburgh University Press 2002

3. S. Chalker: A Student’s English Grammar, Longman 1992

4. J.R. Hurford: Semantics 2nd ed., CUP 2007

5. R. Huddleston, G.K. Pullum: The Cambridge Grammar of the English Language, CUP 2002

6. V. Fromkin, R. Rodman: An Introduction to Language 5th ed., Harcourt Brace Jovanovich 1993

7. Language Files: Materials for an Introduction to Language and Linguistics 6th ed., Ohio State University Press 1994

8. J. Miller: An Introduction to English Syntax, Edinburgh University Press 2008

9. B. Szymanek: Introduction to Morphological Analysis, PWN 1998

10. G. Yule: The Study of Language, 2nd ed. CUP 1996

11. Pawłowska, K. Word, Phrase, Clause. The Basics of Descriptive Grammar. Białystok 2012

Uwagi:

Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę. W trakcie kursu odbędą się 4 punktowane testy. Jedynie zdobycie powyżej51% punktów ze wszystkich testów i prezentacji pozwala na otrzymania zaliczenia.

51-60=3, 61-70-=3+, 71-80=4, 81-90=4+, 91-100=5

Studenci, którzy otrzymają mniej niż 51% punktów mogą podejść do testu poprawkowego z całości materiału w trakcie egzaminacyjnej sesji poprawkowej semestru letniego. Aby go zaliczyć muszą uzyskać min. 51% punktów, jednak bez względu na ilość punktów jedyna możliwa ocena to ocena dostateczna.

Warunkiem otrzymania zaliczenie jest wygłoszenie krótkiego referatu (10-15 min). Otrzymanie zaliczenia warunkuje również obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze), regularne i aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz prace domowe.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)