Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gramatyka opisowa języka angielskiego-ćwiczenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-AR1-1GOC
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gramatyka opisowa języka angielskiego-ćwiczenia
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. studia I stopnia filologii angielskiej z językiem rosyjskim- przedm.obowiązk.
Język angielski stos. z rosyjskim 1 rok sem.letni 1 stopień
Język angielski stos. z rosyjskim 1 rok sem.zimowy 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą na temat morfologii, składni i semantyki języka angielskiego oraz wskazanie na cechy wspólne oraz różniące systemy gramatyczne języka angielskiego i języka polskiego.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Głównym celem kursu gramatyki opisowej języka angielskiego jest zapoznanie studentów z głównymi kierunkami w gramatyce opisowej języka angielskiego. Zasadniczą część kursu stanowi przegląd podstawowych cech współczesnego systemu gramatycznego języka angielskiego. Kurs ma również na celu zwrócić uwagę studentów na zjawiska gramatyczne występujące w podejmowanych lekturach i ułatwić właściwe ich rozumienie.

Pełny opis:

Profil ogólnoakademicki.

Studia stacjonarne.

Przedmiot obowiązkowy (M_5).

Nauki humanistyczne, językoznawstwo.

I rok, semestr I i II.

Wymagania wstępne: Student powinien rozumieć podstawowe założenia opisu gramatyki języka angielskiego oraz znać podstawowe pojęcia gramatyczne służące do jego opisu.

Liczba godzin: 60h, ćwiczenia.

Metody dydaktyczne: podające, problemowe, praktyczne.

4 ECTS.

Bilans nakładu pracy studenta:

- Udział w ćwiczeniach: 60h

- Przygotowanie do zajęć oraz przygotowanie do testów: 30h

- Konsultacje z nauczycielem: 10h

- Przygotowanie do testu i udział w nim: 17h

Wskaźniki ilościowe:

- Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 72h - 2,75 pkt. ECTS

- Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 60h - 2 pkt. ECTS

Literatura:

1. L. Bauer: English Word-Formation, CUP 1983

2. A. Carstairs-McCarthy: An Introduction to English Morphology, Edinburgh University Press 2002

3. S. Chalker: A Student’s English Grammar, Longman 1992

4. J.R. Hurford: Semantics 2nd ed., CUP 2007

5. R. Huddleston, G.K. Pullum: The Cambridge Grammar of the English Language, CUP 2002

6. V. Fromkin, R. Rodman: An Introduction to Language 5th ed., Harcourt Brace Jovanovich 1993

7. Language Files: Materials for an Introduction to Language and Linguistics 6th ed., Ohio State University Press 1994

8. J. Miller: An Introduction to English Syntax, Edinburgh University Press 2008

9. B. Szymanek: Introduction to Morphological Analysis, PWN 1998

10. G. Yule: The Study of Language, 2nd ed. CUP 1996

11. Pawłowska, K. Word, Phrase, Clause. The Basics of Descriptive Grammar. Białystok 2012

Efekty uczenia się:

Wiedza

Absolwent zna i rozumie:

KP6_WG1: podstawowe zjawiska, procesy i systemy gramatyczne języka angielskiego oraz teorie opisujące ich działanie. Zdobytą wiedzę student wykorzystuje w analizie struktur gramatycznych i podczas porównywania systemów językowych.

KP6_WG4: terminologię i podstawowy aparat metodologiczny językoznawstwa, co pozwala na samodzielne posługiwanie się fachowym językiem w kontekście gramatycznym.

KP6_WG9: pojęcia kulturowe niezbędne do analizy funkcji językowych w różnych kontekstach komunikacyjnych.

KP6_WK1: aktualne wyzwania związane z językiem i komunikacją, z uwzględnieniem ich roli w kulturze i cywilizacji.

Umiejętności

Absolwent potrafi:

KP6_UW1: analizować i rozwiązywać problemy gramatyczne poprzez dobór odpowiednich metod opisu i klasyfikacji.

KP6_UW6: wykorzystywać techniki i narzędzia językoznawcze w analizie zjawisk morfologicznych, składniowych i semantycznych.

KP6_UW7: wyszukiwać i oceniać informacje językowe w źródłach naukowych, a także dokonywać ich krytycznej analizy.

KP6_UK1: precyzyjnie komunikować się w zakresie tematyki gramatycznej z użyciem terminologii specjalistycznej.

KP6_UO1: organizować indywidualną i grupową pracę analityczną w zakresie opisu gramatycznego.

KP6_UU1: planować rozwój własnych kompetencji językowych.

Kompetencje społeczne

Absolwent jest gotów do:

KP6_KK1: krytycznej refleksji nad własną wiedzą gramatyczną i sposobami jej poszerzania.

KA_KK2: uznawania wartości wiedzy językoznawczej w rozwiązywaniu problemów komunikacyjnych.

Metody i kryteria oceniania:

Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę. W trakcie semestru odbywają się punktowane testy sprawdzające wiedzę i umiejętności studentów w zakresie morfologii, składni i semantyki języka angielskiego.

Zasady oceniania są następujące:

60-69=3, 70-75=3+, 76-81=4, 82-87=4+, 88-100=5

(dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Wawrzyniuk
Prowadzący grup: Justyna Wawrzyniuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawową wiedzą na temat morfologii, składni i semantyki języka angielskiego oraz wskazanie na cechy wspólne oraz różniące systemy gramatyczne języka angielskiego i języka polskiego.

Pełny opis:

Profil ogólnoakademicki.

Studia stacjonarne.

Przedmiot obowiązkowy (M_5).

Nauki humanistyczne, językoznawstwo.

I rok, semestr I i II.

Wymagania wstępne: Student powinien rozumieć podstawowe założenia opisu gramatyki języka angielskiego oraz znać podstawowe pojęcia gramatyczne służące do jego opisu.

Liczba godzin: 60h, ćwiczenia.

Metody dydaktyczne: prezentacje, dyskusje, praca w grupach.

4 ECTS.

Bilans nakładu pracy studenta:

- Udział w ćwiczeniach: 60h

- Przygotowanie do zajęć oraz przygotowanie do testów: 30h

- Konsultacje z nauczycielem: 10h

- Przygotowanie do testu i udział w nim: 17h

Wskaźniki ilościowe:

- Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 72h - 2,75 pkt. ECTS

- Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 60h - 2 pkt. ECTS

Literatura:

1. L. Bauer: English Word-Formation, CUP 1983

2. A. Carstairs-McCarthy: An Introduction to English Morphology, Edinburgh University Press 2002

3. S. Chalker: A Student’s English Grammar, Longman 1992

4. J.R. Hurford: Semantics 2nd ed., CUP 2007

5. R. Huddleston, G.K. Pullum: The Cambridge Grammar of the English Language, CUP 2002

6. V. Fromkin, R. Rodman: An Introduction to Language 5th ed., Harcourt Brace Jovanovich 1993

7. Language Files: Materials for an Introduction to Language and Linguistics 6th ed., Ohio State University Press 1994

8. J. Miller: An Introduction to English Syntax, Edinburgh University Press 2008

9. B. Szymanek: Introduction to Morphological Analysis, PWN 1998

10. G. Yule: The Study of Language, 2nd ed. CUP 1996

11. Pawłowska, K. Word, Phrase, Clause. The Basics of Descriptive Grammar. Białystok 2012

Uwagi:

Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę. W trakcie kursu odbędą się 4 punktowane testy. Jedynie zdobycie powyżej51% punktów ze wszystkich testów i prezentacji pozwala na otrzymania zaliczenia.

51-60=3, 61-70-=3+, 71-80=4, 81-90=4+, 91-100=5

Studenci, którzy otrzymają mniej niż 51% punktów mogą podejść do testu poprawkowego z całości materiału w trakcie egzaminacyjnej sesji poprawkowej semestru letniego. Aby go zaliczyć muszą uzyskać min. 51% punktów, jednak bez względu na ilość punktów jedyna możliwa ocena to ocena dostateczna.

Warunkiem otrzymania zaliczenie jest wygłoszenie krótkiego referatu (10-15 min). Otrzymanie zaliczenia warunkuje również obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze), regularne i aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz prace domowe.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dominika Romaniuk-Cholewska
Prowadzący grup: Dominika Romaniuk-Cholewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Głównym celem kursu gramatyki opisowej języka angielskiego jest zapoznanie studentów z podstawowymi kierunkami w gramatyce opisowej języka angielskiego. Zasadniczą część kursu stanowi przegląd podstawowych cech współczesnego systemu gramatycznego języka angielskiego. Kurs ma również na celu zwrócić uwagę studentów na zjawiska gramatyczne występujące w podejmowanych lekturach i ułatwić właściwe ich rozumienie.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu morfologii, składni i semantyki języka angielskiego, ze szczególnym uwzględnieniem różnic i podobieństw między systemami gramatycznymi języka angielskiego i polskiego. Studenci uczą się analizować struktury gramatyczne, stosować odpowiednią terminologię językoznawczą, a także samodzielnie identyfikować i opisywać zjawiska gramatyczne. Kurs kładzie nacisk na rozwój praktycznych umiejętności analitycznych i interpretacyjnych oraz przygotowuje do samodzielnego pogłębiania wiedzy z zakresu gramatyki.

Profil ogólnoakademicki.

Studia stacjonarne.

Przedmiot obowiązkowy (M_5).

Nauki humanistyczne, językoznawstwo.

I rok, semestr I i II.

Wymagania wstępne: Student powinien rozumieć podstawowe założenia opisu gramatyki języka angielskiego oraz znać podstawowe pojęcia gramatyczne służące do jego opisu.

Liczba godzin: 60h, ćwiczenia.

Metody dydaktyczne: podające, problemowe, praktyczne.

4 ECTS.

Bilans nakładu pracy studenta:

- Udział w ćwiczeniach: 60h

- Przygotowanie do zajęć oraz przygotowanie do testów: 30h

- Konsultacje z nauczycielem: 10h

- Przygotowanie do testu i udział w nim: 17h

Wskaźniki ilościowe:

- Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 72h - 2,75 pkt. ECTS

- Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 60h - 2 pkt. ECTS

Literatura:

1. L. Bauer: English Word-Formation, CUP 1983

2. A. Carstairs-McCarthy: An Introduction to English Morphology, Edinburgh University Press 2002

3. S. Chalker: A Student’s English Grammar, Longman 1992

4. J.R. Hurford: Semantics 2nd ed., CUP 2007

5. R. Huddleston, G.K. Pullum: The Cambridge Grammar of the English Language, CUP 2002

6. V. Fromkin, R. Rodman: An Introduction to Language 5th ed., Harcourt Brace Jovanovich 1993

7. Language Files: Materials for an Introduction to Language and Linguistics 6th ed., Ohio State University Press 1994

8. J. Miller: An Introduction to English Syntax, Edinburgh University Press 2008

9. B. Szymanek: Introduction to Morphological Analysis, PWN 1998

10. G. Yule: The Study of Language, 2nd ed. CUP 1996

11. Pawłowska, K. Word, Phrase, Clause. The Basics of Descriptive Grammar. Białystok 2012

Uwagi:

Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę. W trakcie kursu odbędą się punktowane testy. Jedynie zdobycie powyżej 51% punktów ze wszystkich testów pozwala na otrzymania zaliczenia.

51-60=3, 61-70-=3+, 71-80=4, 81-90=4+, 91-100=5

Studenci, którzy otrzymają mniej niż 51% punktów mogą podejść do testu poprawkowego z całości materiału w trakcie egzaminacyjnej sesji poprawkowej semestru letniego. Aby go zaliczyć muszą uzyskać min. 51% punktów, jednak bez względu na ilość punktów jedyna możliwa ocena to ocena dostateczna.

(dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze)

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Głównym celem kursu gramatyki opisowej języka angielskiego jest zapoznanie studentów z podstawowymi kierunkami w gramatyce opisowej języka angielskiego. Zasadniczą część kursu stanowi przegląd podstawowych cech współczesnego systemu gramatycznego języka angielskiego. Kurs ma również na celu zwrócić uwagę studentów na zjawiska gramatyczne występujące w podejmowanych lekturach i ułatwić właściwe ich rozumienie.

Pełny opis:

Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu morfologii, składni i semantyki języka angielskiego, ze szczególnym uwzględnieniem różnic i podobieństw między systemami gramatycznymi języka angielskiego i polskiego. Studenci uczą się analizować struktury gramatyczne, stosować odpowiednią terminologię językoznawczą, a także samodzielnie identyfikować i opisywać zjawiska gramatyczne. Kurs kładzie nacisk na rozwój praktycznych umiejętności analitycznych i interpretacyjnych oraz przygotowuje do samodzielnego pogłębiania wiedzy z zakresu gramatyki.

Profil ogólnoakademicki.

Studia stacjonarne.

Przedmiot obowiązkowy (M_5).

Nauki humanistyczne, językoznawstwo.

I rok, semestr I i II.

Wymagania wstępne: Student powinien rozumieć podstawowe założenia opisu gramatyki języka angielskiego oraz znać podstawowe pojęcia gramatyczne służące do jego opisu.

Liczba godzin: 60h, ćwiczenia.

Metody dydaktyczne: podające, problemowe, praktyczne.

4 ECTS.

Bilans nakładu pracy studenta:

- Udział w ćwiczeniach: 60h

- Przygotowanie do zajęć oraz przygotowanie do testów: 30h

- Konsultacje z nauczycielem: 10h

- Przygotowanie do testu i udział w nim: 17h

Wskaźniki ilościowe:

- Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 72h - 2,75 pkt. ECTS

- Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 60h - 2 pkt. ECTS

Literatura:

1. L. Bauer: English Word-Formation, CUP 1983

2. A. Carstairs-McCarthy: An Introduction to English Morphology, Edinburgh University Press 2002

3. S. Chalker: A Student’s English Grammar, Longman 1992

4. J.R. Hurford: Semantics 2nd ed., CUP 2007

5. R. Huddleston, G.K. Pullum: The Cambridge Grammar of the English Language, CUP 2002

6. V. Fromkin, R. Rodman: An Introduction to Language 5th ed., Harcourt Brace Jovanovich 1993

7. Language Files: Materials for an Introduction to Language and Linguistics 6th ed., Ohio State University Press 1994

8. J. Miller: An Introduction to English Syntax, Edinburgh University Press 2008

9. B. Szymanek: Introduction to Morphological Analysis, PWN 1998

10. G. Yule: The Study of Language, 2nd ed. CUP 1996

11. Pawłowska, K. Word, Phrase, Clause. The Basics of Descriptive Grammar. Białystok 2012

Uwagi:

Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę. W trakcie kursu odbędą się punktowane testy. Jedynie zdobycie powyżej 51% punktów ze wszystkich testów pozwala na otrzymania zaliczenia.

51-60=3, 61-70-=3+, 71-80=4, 81-90=4+, 91-100=5

Studenci, którzy otrzymają mniej niż 51% punktów mogą podejść do testu poprawkowego z całości materiału w trakcie egzaminacyjnej sesji poprawkowej semestru letniego. Aby go zaliczyć muszą uzyskać min. 51% punktów, jednak bez względu na ilość punktów jedyna możliwa ocena to ocena dostateczna.

(dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)