Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wstęp do kulturoznawstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-AS1-1ICS
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wstęp do kulturoznawstwa
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. I st. studia filologii angielskiej - przedmioty obowiązkowe
Filologia angielska 1 rok sem.letni 1 stopień
Filologia angielska 1 rok sem.zimowy 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu kulturoznawstwa

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi pojęciami, problemami oraz metodami badawczymi z zakresu kulturoznawstwa, z uwzględnieniem perspektywy antropologicznej i innych metodologii naukowych współczesnej humanistyki. Kurs wprowadzający w podstawowe zagadnienia i pojęcia nauk o kulturze. Wykład przybliża zagadnienia związane z najogólniejszym pojęciem kultury, wprowadza w kwestie dotyczące podstawowych koncepcji rozwoju i badań kultury (w tym kultury popularnej i kultury w ujęciu globalnym) oraz purusza problematykę dotyczącą różnych płaszczyzn zjawisk kulturowych.

Pełny opis:

Wykład wprowadzający w podstawowe zagadnienia i pojęcia nauk o kulturze. Kurs otwierają zagadnienia związane z genealogią, sposobami definiowania i klasyfikowania kultury. Istotnym wątkiem rozważań jest kształtowanie się pojęcia kultury w obszarze antropologii społeczno-kulturowej oraz filozoficznej refleksji nad kulturą w obrębie nauk humanistycznych. Przedmiotem wykładu będą tu rozmaite koncepcje rozwoju i badań kultury, w tym również problematyka metodologii badań kultury popularnej i audiowizualnej oraz kwestia złożoności procesów kulturowych poddanych logice globalizacji.

Literatura:

Chris Jenks, Culture, Routledge, 1993.

Philip Smith, Cultural Theory, Blackwell Publishing, 2001.

Dominic Strinati, An Introduction to Theories of Popular Culture, Routledge, 1995.

John Storey, Culture Theory and Popular Culture, Routledge, 1997.

Henry Jenkins, Convergence Culture, New York University Press, 2006.

Elaine Baldwin, et.al. Introducing Cultural Studies, Simon & Schuster, 1999.

Efekty uczenia się:

Wiedza

- ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk

humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfice

przedmiotowej i metodologicznej;

- zna elementarną terminologię nauk humanistycznych;

- ma elementarną wiedzę o powiązaniach

kulturoznawstwa z innymi dyscyplinami

humanistycznymi oraz społecznymi: filozofią, historią,

psychologią, socjologią, antropologią;

- zna podstawowe fakty z dziejów refleksji nad kulturą;

- zna podstawowe typy definicji kultury

- zna założenia kulturoznawczej perspektywy

poznawania kultury i cywilizacji.

K_W02

K_W03

K_W09

Umiejętności

- umie samodzielnie zdobywać wiedzę, w szczególności

wiedzę o kulturze;

- potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów z zakresu

humanistyki i kulturoznawstwa oraz przeprowadzić ich

analizę i interpretację;

- potrafi posługiwać się podstawową terminologią z

zakresu wiedzy o kulturze;

- rozróżnia potoczne i naukowe pojęcie kultury;

- potrafi zlokalizować w tradycji humanistycznej

poszczególne sposoby pojmowania kultury

- wylicza główne typy definicji kultury, potrafi wskazać

perspektywę poznawczą, w jakiej je sformułowano.

K_U01

K_U02

K_U06

Kompetencje społeczne

- ma świadomość znaczenia nauk humanistycznych dla

utrzymania i rozwoju więzi społecznej na różnych

poziomach;

- rozumie wagę problematyki etycznej, związanej z

odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z

uczciwością naukową oraz rzetelnością w prowadzeniu

sporów

- ma świadomość znaczenia nauk humanistycznych w

europejskiej kulturze

K_K01

K_K03

K_K0

Metody i kryteria oceniania:

W związku z formą prowadzenia zajęć (wykład) i liczebnością grupy ocena uzależniona będzie przede wszystkim od wyniku testu egzaminacyjnego sprawdzającego wiedzę i umiejętności. Jednakże pod uwagę zostaną wzięte także: przygotowanie słuchaczy do zajęć (lektura wskazanych tekstów) i ich aktywność (udział w dyskusji) podczas wykładu, które pozwolą prowadzącej na wybiórczą, acz dokładniejszą ocenę zrozumienia wiadomości przyswajanych przez studentów.

Na ocenę końcową zaliczającą przedmiot składa się: czynne uczestnictwo na zajęciach, egzamin końcowy (w formie pisemnej).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Karczewska
Prowadzący grup: Anna Karczewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot ma charakter propedeutyczny. Informuje o dziejach kulturoznawstwa i jego miejscu w historycznych i aktualnych klasyfikacjach nauk. Zaznajamia szkicowo z obszarami badań kulturoznawczych, wprowadza podstawowe pojęcia i terminy.

Pełny opis:

Wstęp do kulturoznawstwa ma wprowadzić studentów w podstawową problematykę kulturoznawczą. Podczas kursu słuchacze zaznajamiają się ze znaczeniem kulturoznawstwa w systemie nauk o kulturze i nauk humanistycznych; zyskują elementarny aparat terminologiczno-pojęciowy niezbędny kulturoznawcy. Poznają historię pojęcia kultura oraz podstawowe definicje kultury, ma to na celu przygotowanie słuchaczy do podejmowania własnych prób definiowania kultury i zjawisk kulturowych. Studenci poznają relacje pomiędzy pojęciem kultura i pojęciem cywilizacja.

Literatura:

Chris Jenks, Culture, Routledge, 1993.

Philip Smith, Cultural Theory, Blackwell Publishing, 2001.

Dominic Strinati, An Introduction to Theories of Popular Culture, Routledge, 1995.

John Storey, Culture Theory and Popular Culture, Routledge, 1997.

Henry Jenkins, Convergence Culture, New York University Press, 2006.

Elaine Baldwin, et.al. Introducing Cultural Studies, Simon & Schuster, 1999.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Karczewska
Prowadzący grup: Anna Karczewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot ma charakter propedeutyczny. Informuje o dziejach kulturoznawstwa i jego miejscu w historycznych i aktualnych klasyfikacjach nauk. Zaznajamia szkicowo z obszarami badań kulturoznawczych, wprowadza podstawowe pojęcia i terminy.

Pełny opis:

Wstęp do kulturoznawstwa ma wprowadzić studentów w podstawową problematykę kulturoznawczą. Podczas kursu słuchacze zaznajamiają się ze znaczeniem kulturoznawstwa w systemie nauk o kulturze i nauk humanistycznych; zyskują elementarny aparat terminologiczno-pojęciowy niezbędny kulturoznawcy. Poznają historię pojęcia kultura oraz podstawowe definicje kultury, ma to na celu przygotowanie słuchaczy do podejmowania własnych prób definiowania kultury i zjawisk kulturowych. Studenci poznają relacje pomiędzy pojęciem kultura i pojęciem cywilizacja.

Literatura:

Chris Jenks, Culture, Routledge, 1993.

Philip Smith, Cultural Theory, Blackwell Publishing, 2001.

Dominic Strinati, An Introduction to Theories of Popular Culture, Routledge, 1995.

John Storey, Culture Theory and Popular Culture, Routledge, 1997.

Henry Jenkins, Convergence Culture, New York University Press, 2006.

Elaine Baldwin, et.al. Introducing Cultural Studies, Simon & Schuster, 1999.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot ma charakter propedeutyczny. Informuje o dziejach kulturoznawstwa i jego miejscu w historycznych i aktualnych klasyfikacjach nauk. Zaznajamia szkicowo z obszarami badań kulturoznawczych, wprowadza podstawowe pojęcia i terminy.

Pełny opis:

Wstęp do kulturoznawstwa ma wprowadzić studentów w podstawową problematykę kulturoznawczą. Podczas kursu słuchacze zaznajamiają się ze znaczeniem kulturoznawstwa w systemie nauk o kulturze i nauk humanistycznych; zyskują elementarny aparat terminologiczno-pojęciowy niezbędny kulturoznawcy. Poznają historię pojęcia kultura oraz podstawowe definicje kultury, ma to na celu przygotowanie słuchaczy do podejmowania własnych prób definiowania kultury i zjawisk kulturowych. Studenci poznają relacje pomiędzy pojęciem kultura i pojęciem cywilizacja.

Literatura:

Chris Jenks, Culture, Routledge, 1993.

Philip Smith, Cultural Theory, Blackwell Publishing, 2001.

Dominic Strinati, An Introduction to Theories of Popular Culture, Routledge, 1995.

John Storey, Culture Theory and Popular Culture, Routledge, 1997.

Henry Jenkins, Convergence Culture, New York University Press, 2006.

Elaine Baldwin, et.al. Introducing Cultural Studies, Simon & Schuster, 1999.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)