Wstęp do kulturoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AS1-1ICS |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do kulturoznawstwa |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii angielskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia angielska 1 rok sem.letni 1 stopień Filologia angielska 1 rok sem.zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu kulturoznawstwa |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi pojęciami, problemami oraz metodami badawczymi z zakresu kulturoznawstwa, z uwzględnieniem perspektywy antropologicznej i innych metodologii naukowych współczesnej humanistyki. Kurs wprowadzający w podstawowe zagadnienia i pojęcia nauk o kulturze. Wykład przybliża zagadnienia związane z najogólniejszym pojęciem kultury, wprowadza w kwestie dotyczące podstawowych koncepcji rozwoju i badań kultury (w tym kultury popularnej i kultury w ujęciu globalnym) oraz purusza problematykę dotyczącą różnych płaszczyzn zjawisk kulturowych. |
Pełny opis: |
Wykład wprowadzający w podstawowe zagadnienia i pojęcia nauk o kulturze. Kurs otwierają zagadnienia związane z genealogią, sposobami definiowania i klasyfikowania kultury. Istotnym wątkiem rozważań jest kształtowanie się pojęcia kultury w obszarze antropologii społeczno-kulturowej oraz filozoficznej refleksji nad kulturą w obrębie nauk humanistycznych. Przedmiotem wykładu będą tu rozmaite koncepcje rozwoju i badań kultury, w tym również problematyka metodologii badań kultury popularnej i audiowizualnej oraz kwestia złożoności procesów kulturowych poddanych logice globalizacji. |
Literatura: |
Chris Jenks, Culture, Routledge, 1993. Philip Smith, Cultural Theory, Blackwell Publishing, 2001. Dominic Strinati, An Introduction to Theories of Popular Culture, Routledge, 1995. John Storey, Culture Theory and Popular Culture, Routledge, 1997. Henry Jenkins, Convergence Culture, New York University Press, 2006. Elaine Baldwin, et.al. Introducing Cultural Studies, Simon & Schuster, 1999. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej; - zna elementarną terminologię nauk humanistycznych; - ma elementarną wiedzę o powiązaniach kulturoznawstwa z innymi dyscyplinami humanistycznymi oraz społecznymi: filozofią, historią, psychologią, socjologią, antropologią; - zna podstawowe fakty z dziejów refleksji nad kulturą; - zna podstawowe typy definicji kultury - zna założenia kulturoznawczej perspektywy poznawania kultury i cywilizacji. K_W02 K_W03 K_W09 Umiejętności - umie samodzielnie zdobywać wiedzę, w szczególności wiedzę o kulturze; - potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów z zakresu humanistyki i kulturoznawstwa oraz przeprowadzić ich analizę i interpretację; - potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu wiedzy o kulturze; - rozróżnia potoczne i naukowe pojęcie kultury; - potrafi zlokalizować w tradycji humanistycznej poszczególne sposoby pojmowania kultury - wylicza główne typy definicji kultury, potrafi wskazać perspektywę poznawczą, w jakiej je sformułowano. K_U01 K_U02 K_U06 Kompetencje społeczne - ma świadomość znaczenia nauk humanistycznych dla utrzymania i rozwoju więzi społecznej na różnych poziomach; - rozumie wagę problematyki etycznej, związanej z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością w prowadzeniu sporów - ma świadomość znaczenia nauk humanistycznych w europejskiej kulturze K_K01 K_K03 K_K0 |
Metody i kryteria oceniania: |
W związku z formą prowadzenia zajęć (wykład) i liczebnością grupy ocena uzależniona będzie przede wszystkim od wyniku testu egzaminacyjnego sprawdzającego wiedzę i umiejętności. Jednakże pod uwagę zostaną wzięte także: przygotowanie słuchaczy do zajęć (lektura wskazanych tekstów) i ich aktywność (udział w dyskusji) podczas wykładu, które pozwolą prowadzącej na wybiórczą, acz dokładniejszą ocenę zrozumienia wiadomości przyswajanych przez studentów. Na ocenę końcową zaliczającą przedmiot składa się: czynne uczestnictwo na zajęciach, egzamin końcowy (w formie pisemnej). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Karczewska | |
Prowadzący grup: | Anna Karczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma charakter propedeutyczny. Informuje o dziejach kulturoznawstwa i jego miejscu w historycznych i aktualnych klasyfikacjach nauk. Zaznajamia szkicowo z obszarami badań kulturoznawczych, wprowadza podstawowe pojęcia i terminy. |
|
Pełny opis: |
Wstęp do kulturoznawstwa ma wprowadzić studentów w podstawową problematykę kulturoznawczą. Podczas kursu słuchacze zaznajamiają się ze znaczeniem kulturoznawstwa w systemie nauk o kulturze i nauk humanistycznych; zyskują elementarny aparat terminologiczno-pojęciowy niezbędny kulturoznawcy. Poznają historię pojęcia kultura oraz podstawowe definicje kultury, ma to na celu przygotowanie słuchaczy do podejmowania własnych prób definiowania kultury i zjawisk kulturowych. Studenci poznają relacje pomiędzy pojęciem kultura i pojęciem cywilizacja. |
|
Literatura: |
Chris Jenks, Culture, Routledge, 1993. Philip Smith, Cultural Theory, Blackwell Publishing, 2001. Dominic Strinati, An Introduction to Theories of Popular Culture, Routledge, 1995. John Storey, Culture Theory and Popular Culture, Routledge, 1997. Henry Jenkins, Convergence Culture, New York University Press, 2006. Elaine Baldwin, et.al. Introducing Cultural Studies, Simon & Schuster, 1999. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Karczewska | |
Prowadzący grup: | Anna Karczewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma charakter propedeutyczny. Informuje o dziejach kulturoznawstwa i jego miejscu w historycznych i aktualnych klasyfikacjach nauk. Zaznajamia szkicowo z obszarami badań kulturoznawczych, wprowadza podstawowe pojęcia i terminy. |
|
Pełny opis: |
Wstęp do kulturoznawstwa ma wprowadzić studentów w podstawową problematykę kulturoznawczą. Podczas kursu słuchacze zaznajamiają się ze znaczeniem kulturoznawstwa w systemie nauk o kulturze i nauk humanistycznych; zyskują elementarny aparat terminologiczno-pojęciowy niezbędny kulturoznawcy. Poznają historię pojęcia kultura oraz podstawowe definicje kultury, ma to na celu przygotowanie słuchaczy do podejmowania własnych prób definiowania kultury i zjawisk kulturowych. Studenci poznają relacje pomiędzy pojęciem kultura i pojęciem cywilizacja. |
|
Literatura: |
Chris Jenks, Culture, Routledge, 1993. Philip Smith, Cultural Theory, Blackwell Publishing, 2001. Dominic Strinati, An Introduction to Theories of Popular Culture, Routledge, 1995. John Storey, Culture Theory and Popular Culture, Routledge, 1997. Henry Jenkins, Convergence Culture, New York University Press, 2006. Elaine Baldwin, et.al. Introducing Cultural Studies, Simon & Schuster, 1999. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma charakter propedeutyczny. Informuje o dziejach kulturoznawstwa i jego miejscu w historycznych i aktualnych klasyfikacjach nauk. Zaznajamia szkicowo z obszarami badań kulturoznawczych, wprowadza podstawowe pojęcia i terminy. |
|
Pełny opis: |
Wstęp do kulturoznawstwa ma wprowadzić studentów w podstawową problematykę kulturoznawczą. Podczas kursu słuchacze zaznajamiają się ze znaczeniem kulturoznawstwa w systemie nauk o kulturze i nauk humanistycznych; zyskują elementarny aparat terminologiczno-pojęciowy niezbędny kulturoznawcy. Poznają historię pojęcia kultura oraz podstawowe definicje kultury, ma to na celu przygotowanie słuchaczy do podejmowania własnych prób definiowania kultury i zjawisk kulturowych. Studenci poznają relacje pomiędzy pojęciem kultura i pojęciem cywilizacja. |
|
Literatura: |
Chris Jenks, Culture, Routledge, 1993. Philip Smith, Cultural Theory, Blackwell Publishing, 2001. Dominic Strinati, An Introduction to Theories of Popular Culture, Routledge, 1995. John Storey, Culture Theory and Popular Culture, Routledge, 1997. Henry Jenkins, Convergence Culture, New York University Press, 2006. Elaine Baldwin, et.al. Introducing Cultural Studies, Simon & Schuster, 1999. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.