PNJA Fonetyka praktyczna 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AS1-1PPH |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | PNJA Fonetyka praktyczna 1 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii angielskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia angielska 1 rok sem.letni 1 stopień Filologia angielska 1 rok sem.zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka angielskiego na poziomie B2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ) |
Skrócony opis: |
Praktyczna Nauka Języka Angielskiego jest blokiem przedmiotów, w skład którego wchodzą następujące kursy: Słownictwo Gramatyka praktyczna Fonetyka praktyczna Umiejętności łączone Pisanie akademickie Konwersacja Przedmioty wchodzące w skład PNJA mają na celu podniesienie kompetencji językowej studenta w zakresie leksyki, wymowy, gramatyki i komunikacji, przygotowując go jednocześnie do egzaminu z Praktycznej Nauki Języka Angielskiego oraz umożliwiając mu swobodną partycypację w programie studiów. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: studia stacjonarne Rodzaj przedmiotu : obowiązkowy(M_1) Rok studiów /semestr rok I, I i II semestr Wymagania wstępne : znajomość języka angielskiego na poziomie odpowiadającym standardom B2 Punkty ECTS : 30 Liczba godzin zajęć dydaktycznych oraz forma prowadzenia zajęć: 325 godz., ćwiczenia Metody dydaktyczne: praca indywidualna i grupowa, prezentacje, konsultacje Bilans nakładu pracy studenta Liczba godzin Udział w zajęciach (ćwiczeniach / laboratoriach / konwersatoriach / lektoratach / seminariach / zajęciach terenowych i.in.). 325 h Przygotowanie do zajęć (ćwiczeń / laboratoriów / konwersatoriów / lektoratów / seminariów / zajęć terenowych i.in.). 325x1h= 325h Dokończenie lub opracowanie (w domu) sprawozdań z zajęć (ćwiczeń / laboratoriów / konwersatoriów / lektoratów / seminariów / zajęć terenowych i.in.). 80h Udział w konsultacjach związanych z zajęciami (ćwiczeniami / laboratoriami / konwersatoriami / lektoratami / seminariami i.in.).25 h Realizacja zadań projektowych.20h Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia i obecności na nim. 17h + 3h=20 Razem:750h (odpowiada 30 pkt ECTS) Wskaźniki ilościowe Liczba godzin Punkty ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela; 325 +25 +3h = 353h odpowiada 14 pkt. ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym. 325+300 + 80 + 25+ 17 = 747 odpowiada 29,5 pkt. ECTS Powyższy opis dotyczy całości Praktycznej Nauki Języka Angielskiego (bez podziału na poszczególne przedmioty). |
Literatura: |
Lista lektur oraz materiałów dla poszczególnych przedmiotów znajduje się w części B sylabusa. |
Efekty uczenia się: |
K_W13, K_W04, K_W02 K_U09, K_U08, K_U01, K_U06, K_U13, K_U11 K_K01, K_K02, K_K07 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmioty w ramach PNJA- zaliczenie na ocenę (zgodnie z informacjami w sylabusie B) cykl PNJA - egzamin ustny i pisemny. Oceny: 5 = 91% - 100% 4+ = 81% - 90% 4 = 71% - 80% 3+ = 61% - 70% 3 = 51% - 60% |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR LAB
LAB
LAB
CZ LAB
LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Citko, Agnieszka Jelska-Cydzik, Alicja Lisowska, Dorota Szymaniuk | |
Prowadzący grup: | Michał Citko, Agnieszka Jelska-Cydzik, Alicja Lisowska, Dorota Szymaniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują następujące zagadnienia: 1. artykulacja poszczególnych dźwięków (samogłosek, dyftongów, spółgłosek) w izolacji, zdaniach oraz tekstach 2. łączenie międzywyrazowe: spółgłoska-samogłoska oraz samogłoska-samogłoska plus spółgłoska łącząca 3. mocne i słabe formy: kontekst, zastosowanie, produkcja 4. poprawne wymawianie i akcentowanie wyrazów na poziomie B2/C1 czytanie zdań, dialogów,dłuższych tekstów |
|
Pełny opis: |
1.Wprowadzenie podstawowych pojęć z zakresu fonetyki i fonologii oraz alfabetu fonetycznego IPA - 6 godzin 2.Samogłoski proste (krótkie i długie) – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 20 godzin, laboratorium 3.Dyftongi – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 6 godzin, aboratorium 4.Spółgłoski – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 8 godzin, laboratorium 5. Akcent wyrazowy – ćwiczenie właściwego akcentowania dłuższych wyrazów, derywatyw oraz wyrazów złożonych 6.Łączenie międzywyrazowe oraz spółgłoski łączace, 8 godzin, laboratorium 8.Formy mocne i słabe – transkrypcja tych form oraz krótkich zdań, czytanie dialogów z naciskiem na wyrazy akcentowane i nieakcentowane - 10 godzin, laboratorium, ćwiczenie transkrypcji Ćwiczenia dodatkowe: Words Commonly Mispronounced, tzw. spółgłoski nieme, wybrane nazwy własne i geograficzne - 12 godzin, praca ze słownikiem, transkrypcja, laboratorium |
|
Literatura: |
1.Baker, Ann, Ship or Sheep, CUP, 1990 2.Gimson, A C, A Practical Course of English Pronunciation, Hodder & Stoughton, 1989. 3.Hancock, Mark and Donna, Sylvie, English Pronunciation in Use. Intermediate, Cambridge University Press, 2007. 4.Mańkowska, Anna, Nowacka, Marta, Kłoczowska, Magdalena, “How Much Wood Would a Woodchuck Chuck?” English Pronunciation Practice Book, Kraków-Rzeszów-Zamość, 2009. 5.Miatliuk, Hanna, A Guide to Theoretical Phonetics, Wydawnictwo UwB, 2000. 6.Mortimer, Colin, Elements of Pronunciation, CUP, 1990. 7.O’Connor, J.D., Better English Pronuncation, CUP, 1992. 8.Ponsonby, Mimi, How Now, Brown Cow, Prentice Hall, 1987. 9.Roach, Peter, English Phonetics and Phonology, Cambridge University Press, 2009. 10.Sobkowiak, W. i J. Szpyra-Kozłowska, Workbook in English Phonetics, Wydawnictwo UMCS, 2002. 11.Vaughan-Rees, Michael, Test Your Pronunciation, Penguin English, 2006. 12.Wells, J C, Pronunciation Dictionary, Longman. |
|
Uwagi: |
Warunkiem otrzymania zaliczenia z przedmiotu (ocena) jest uzyskanie przez studenta min.50% ze wszystkich testów łącznie (I semestr) oraz 60% po II semestrze. W każdym semestrze odbędzie się jedno zaliczenie ustne, które musi być przez studenta zaliczone - jest to warunkiem otrzymania zaliczenia końcowego. Za nieprzygotowywanie się do zajęć i nieodrabianie pracy domowej student każdorazowego otrzymuje -2%. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszcza się 2 nieusprawiedliwione nieobecności. Zaświadczenie lekarskie należy okazać w ciągu 7 dni Studenci, którzy nie uzyskają wymaganego minimum mają prawo do testu poprawkowego w przedostatnim tygodniu przed sesją egzaminacyjną, który obejmie materiał całego kursu pod warunkiem, że uczęszczali na zajęcia. Aby otrzymać ocenę dostateczną, należy uzyskać min. 50% w I semestrze i min. 60% w II semestrze z tego testu. Z poprawy można uzyskać tylko ocenę dostateczną. W przypadku poprawy jednego testu brany pod uwagę jest wynik testu pierwszego (niezaliczonego) oraz drugiego - poprawkowego. Na zajęciach zdalnych oraz na testach wymagane jest włączenie kamery. Przypadki studentów, którzy z poważnych przyczyn zdrowotnych nie będą mogli uczestniczyć w testach będą rozpatrywane indywidualnie. Oceny: 5 = 90% - 100% 4+ = 85% - 89% 4 = 75% - 84% 3+ = 70% - 74% 3 = 60% - 69% |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Citko, Agnieszka Jelska-Cydzik, Aneta Szklanko-Dondziło | |
Prowadzący grup: | Michał Citko, Agnieszka Jelska-Cydzik, Aneta Szklanko-Dondziło | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują praktyczne ćwiczenie umiejętności dotyczących fonetyki segmentalnej (percepcja i artykulacja poszczególnych dźwięków) oraz fonetyki suprasegmentalnej (łączenie międzywyrazowe, mocne i słabe formy, akcent wyrazowy). |
|
Pełny opis: |
1.Podstawowe pojęcia z zakresu fonetyki i fonologii oraz alfabetu fonetycznego IPA - 6 godzin 2.Samogłoski proste (krótkie i długie) – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 20 godzin, laboratorium 3.Dyftongi – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 6 godzin, laboratorium 4.Spółgłoski – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 8 godzin, laboratorium 5. Akcent wyrazowy – ćwiczenie właściwego akcentowania dłuższych wyrazów, derywatyw oraz wyrazów złożonych 6.Łączenie międzywyrazowe oraz spółgłoski łączące, 8 godzin, laboratorium 7.Formy mocne i słabe – transkrypcja tych form oraz krótkich zdań, czytanie dialogów z naciskiem na wyrazy akcentowane i nieakcentowane - 10 godzin, laboratorium, ćwiczenie transkrypcji Ćwiczenia dodatkowe: Words Commonly Mispronounced, tzw. spółgłoski nieme, wybrane nazwy własne i geograficzne - 12 godzin, praca ze słownikiem, transkrypcja, laboratorium |
|
Literatura: |
1.Baker, Ann, Ship or Sheep, CUP, 1990 2.Gimson, A C, A Practical Course of English Pronunciation, Hodder & Stoughton, 1989. 3.Hancock, Mark and Donna, Sylvie, English Pronunciation in Use. Intermediate, Cambridge University Press, 2007. 4.Mańkowska, Anna, Nowacka, Marta, Kłoczowska, Magdalena, “How Much Wood Would a Woodchuck Chuck?” English Pronunciation Practice Book, Kraków-Rzeszów-Zamość, 2009. 5.Miatliuk, Hanna, A Guide to Theoretical Phonetics, Wydawnictwo UwB, 2000. 6.Mortimer, Colin, Elements of Pronunciation, CUP, 1990. 7.O’Connor, J.D., Better English Pronuncation, CUP, 1992. 8.Ponsonby, Mimi, How Now, Brown Cow, Prentice Hall, 1987. 9.Roach, Peter, English Phonetics and Phonology, Cambridge University Press, 2009. 10.Sobkowiak, W. i J. Szpyra-Kozłowska, Workbook in English Phonetics, Wydawnictwo UMCS, 2002. 11.Vaughan-Rees, Michael, Test Your Pronunciation, Penguin English, 2006. 12.Wells, J C, Pronunciation Dictionary, Longman. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują praktyczne ćwiczenie umiejętności dotyczących fonetyki segmentalnej (percepcja i artykulacja poszczególnych dźwięków) oraz fonetyki suprasegmentalnej (łączenie międzywyrazowe, mocne i słabe formy, akcent wyrazowy). |
|
Pełny opis: |
1.Podstawowe pojęcia z zakresu fonetyki i fonologii oraz alfabetu fonetycznego IPA - 6 godzin 2.Samogłoski proste (krótkie i długie) – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 20 godzin, laboratorium 3.Dyftongi – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 6 godzin, laboratorium 4.Spółgłoski – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 8 godzin, laboratorium 5. Akcent wyrazowy – ćwiczenie właściwego akcentowania dłuższych wyrazów, derywatyw oraz wyrazów złożonych 6.Łączenie międzywyrazowe oraz spółgłoski łączące, 8 godzin, laboratorium 7.Formy mocne i słabe – transkrypcja tych form oraz krótkich zdań, czytanie dialogów z naciskiem na wyrazy akcentowane i nieakcentowane - 10 godzin, laboratorium, ćwiczenie transkrypcji Ćwiczenia dodatkowe: Words Commonly Mispronounced, tzw. spółgłoski nieme, wybrane nazwy własne i geograficzne - 12 godzin, praca ze słownikiem, transkrypcja, laboratorium |
|
Literatura: |
1.Baker, Ann, Ship or Sheep, CUP, 1990 2.Gimson, A C, A Practical Course of English Pronunciation, Hodder & Stoughton, 1989. 3.Hancock, Mark and Donna, Sylvie, English Pronunciation in Use. Intermediate, Cambridge University Press, 2007. 4.Mańkowska, Anna, Nowacka, Marta, Kłoczowska, Magdalena, “How Much Wood Would a Woodchuck Chuck?” English Pronunciation Practice Book, Kraków-Rzeszów-Zamość, 2009. 5.Miatliuk, Hanna, A Guide to Theoretical Phonetics, Wydawnictwo UwB, 2000. 6.Mortimer, Colin, Elements of Pronunciation, CUP, 1990. 7.O’Connor, J.D., Better English Pronuncation, CUP, 1992. 8.Ponsonby, Mimi, How Now, Brown Cow, Prentice Hall, 1987. 9.Roach, Peter, English Phonetics and Phonology, Cambridge University Press, 2009. 10.Sobkowiak, W. i J. Szpyra-Kozłowska, Workbook in English Phonetics, Wydawnictwo UMCS, 2002. 11.Vaughan-Rees, Michael, Test Your Pronunciation, Penguin English, 2006. 12.Wells, J C, Pronunciation Dictionary, Longman. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.