PNJA Fonetyka praktyczna 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AS1-1PPH |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | PNJA Fonetyka praktyczna 1 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii angielskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia angielska 1 rok sem.letni 1 stopień Filologia angielska 1 rok sem.zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka angielskiego na poziomie B2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ) |
Skrócony opis: |
Praktyczna Nauka Języka Angielskiego jest blokiem przedmiotów, w skład którego wchodzą następujące kursy: Słownictwo Gramatyka praktyczna Fonetyka praktyczna Umiejętności łączone Pisanie akademickie Konwersacja Przedmiot fonetyka praktyczna ma na celu podniesienie kompetencji językowej studenta w zakresie wymowy, akcentu, intonacji. TREŚCI KSZTAŁCENIA obejmują: budowa aparatu artykulacyjnego artykulacja poszczególnych dźwięków funkcje intonacji |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: studia stacjonarne Rodzaj przedmiotu : obowiązkowy (GZ_1) Rok studiów /semestr rok I, I i II semestr 60 godz., laboratorium Punkty ECTS : 6 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach - 60 h. - udział w konsultacjach - 21 h. - przygotowanie do zajęć - 35h. - przygotowanie do zaliczenia - 34 godz. Razem - 150 godz. Wskaźniki ilościowe: - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela :-81 godz.. 3.25 ECTS - nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela : 69 godz., 2.75 ECTS |
Literatura: |
1.Baker, Ann, Ship or Sheep, CUP, 1990 2.Hancock, Mark and Donna, Sylvie, English Pronunciation in Use. Intermediate, Cambridge University Press, 2007. 3.Mańkowska, Anna, Nowacka, Marta, Kłoczowska, Magdalena, “How Much Wood Would a Woodchuck Chuck?” English Pronunciation Practice Book, Kraków-Rzeszów-Zamość, 2009. 4.Mortimer, Colin, Elements of Pronunciation, CUP, 1990. 5.Ponsonby, Mimi, How Now, Brown Cow, Prentice Hall, 1987. 6.Vaughan-Rees, Michael, Test Your Pronunciation, Penguin English, 2006. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: W1. system fonologiczny (fonetyczny) języka angielskiego w wybranym wariancie wymowy oraz wybrane zjawiska i procesy w nim zachodzące; KP6_WG1 W2. podstawową terminologię z zakresu fonetyki; KP6_WG4 Student potrafi: U1. rozróżniać percepcyjne oraz produkować elementy foniczne na poziomie segmentalnym oraz suprasegmentalnym w wybranym wariancie wymowy angielskiej; KP6_UW1. U2. posługiwać się transkrypcją fonologiczną, aby oddać spotkane w tekście zjawiska fonetyczne; KP6_UW1. Student jest gotów do: K1. krytycznej oceny posiadanej wiedzy; KP6_KK1. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem otrzymania zaliczenia z przedmiotu (ocena) jest uzyskanie przez studenta min.51% ze wszystkich testów łącznie w każdym z semestrów. Studenci, którzy nie uzyskają wymaganego minimum przystępują do testów poprawkowych w ostatnim tygodniu przed sesją egzaminacyjną. Aby otrzymać ocenę dostateczną, należy uzyskać min. 51% z każdego poprawianego testu. Przypadki studentów, którzy z poważnych przyczyn zdrowotnych nie będą mogli uczestniczyć w zaliczeniach cząstkowych będą rozpatrywane indywidualnie. Obecność na zajęciach zgodnie z regulaminem studiów. Oceny: 5 = 91% - 100% 4+ = 81% - 90% 4 = 71% - 80% 3+ = 61% - 70% 3 = 51% - 60% |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Citko, Agnieszka Jelska-Cydzik, Aneta Szklanko-Dondziło | |
Prowadzący grup: | Michał Citko, Agnieszka Jelska-Cydzik, Aneta Szklanko-Dondziło | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują praktyczne ćwiczenie umiejętności dotyczących fonetyki segmentalnej (percepcja i artykulacja poszczególnych dźwięków) oraz fonetyki suprasegmentalnej (łączenie międzywyrazowe, mocne i słabe formy, akcent wyrazowy). |
|
Pełny opis: |
1.Podstawowe pojęcia z zakresu fonetyki i fonologii oraz alfabetu fonetycznego IPA - 6 godzin 2.Samogłoski proste (krótkie i długie) – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 20 godzin, laboratorium 3.Dyftongi – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 6 godzin, laboratorium 4.Spółgłoski – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 8 godzin, laboratorium 5. Akcent wyrazowy – ćwiczenie właściwego akcentowania dłuższych wyrazów, derywatyw oraz wyrazów złożonych 6.Łączenie międzywyrazowe oraz spółgłoski łączące, 8 godzin, laboratorium 7.Formy mocne i słabe – transkrypcja tych form oraz krótkich zdań, czytanie dialogów z naciskiem na wyrazy akcentowane i nieakcentowane - 10 godzin, laboratorium, ćwiczenie transkrypcji Ćwiczenia dodatkowe: Words Commonly Mispronounced, tzw. spółgłoski nieme, wybrane nazwy własne i geograficzne - 12 godzin, praca ze słownikiem, transkrypcja, laboratorium |
|
Literatura: |
1.Baker, Ann, Ship or Sheep, CUP, 1990 2.Gimson, A C, A Practical Course of English Pronunciation, Hodder & Stoughton, 1989. 3.Hancock, Mark and Donna, Sylvie, English Pronunciation in Use. Intermediate, Cambridge University Press, 2007. 4.Mańkowska, Anna, Nowacka, Marta, Kłoczowska, Magdalena, “How Much Wood Would a Woodchuck Chuck?” English Pronunciation Practice Book, Kraków-Rzeszów-Zamość, 2009. 5.Miatliuk, Hanna, A Guide to Theoretical Phonetics, Wydawnictwo UwB, 2000. 6.Mortimer, Colin, Elements of Pronunciation, CUP, 1990. 7.O’Connor, J.D., Better English Pronuncation, CUP, 1992. 8.Ponsonby, Mimi, How Now, Brown Cow, Prentice Hall, 1987. 9.Roach, Peter, English Phonetics and Phonology, Cambridge University Press, 2009. 10.Sobkowiak, W. i J. Szpyra-Kozłowska, Workbook in English Phonetics, Wydawnictwo UMCS, 2002. 11.Vaughan-Rees, Michael, Test Your Pronunciation, Penguin English, 2006. 12.Wells, J C, Pronunciation Dictionary, Longman. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT LAB
ŚR LAB
LAB
CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Citko, Agnieszka Jelska-Cydzik | |
Prowadzący grup: | Michał Citko, Agnieszka Jelska-Cydzik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują praktyczne ćwiczenie umiejętności dotyczących fonetyki segmentalnej (percepcja i artykulacja poszczególnych dźwięków) oraz fonetyki suprasegmentalnej (łączenie międzywyrazowe, mocne i słabe formy, akcent wyrazowy). |
|
Pełny opis: |
1.Podstawowe pojęcia z zakresu fonetyki i fonologii oraz alfabetu fonetycznego IPA - 6 godzin 2.Samogłoski proste (krótkie i długie) – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 20 godzin, laboratorium 3.Dyftongi – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 6 godzin, laboratorium 4.Spółgłoski – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 8 godzin, laboratorium 5. Akcent wyrazowy – ćwiczenie właściwego akcentowania dłuższych wyrazów, derywatyw oraz wyrazów złożonych 6.Łączenie międzywyrazowe oraz spółgłoski łączące, 8 godzin, laboratorium 7.Formy mocne i słabe – transkrypcja tych form oraz krótkich zdań, czytanie dialogów z naciskiem na wyrazy akcentowane i nieakcentowane - 10 godzin, laboratorium, ćwiczenie transkrypcji Ćwiczenia dodatkowe: Words Commonly Mispronounced, tzw. spółgłoski nieme, wybrane nazwy własne i geograficzne - 12 godzin, praca ze słownikiem, transkrypcja, laboratorium |
|
Literatura: |
1.Baker, Ann, Ship or Sheep, CUP, 1990 2.Gimson, A C, A Practical Course of English Pronunciation, Hodder & Stoughton, 1989. 3.Hancock, Mark and Donna, Sylvie, English Pronunciation in Use. Intermediate, Cambridge University Press, 2007. 4.Mańkowska, Anna, Nowacka, Marta, Kłoczowska, Magdalena, “How Much Wood Would a Woodchuck Chuck?” English Pronunciation Practice Book, Kraków-Rzeszów-Zamość, 2009. 5.Miatliuk, Hanna, A Guide to Theoretical Phonetics, Wydawnictwo UwB, 2000. 6.Mortimer, Colin, Elements of Pronunciation, CUP, 1990. 7.O’Connor, J.D., Better English Pronuncation, CUP, 1992. 8.Ponsonby, Mimi, How Now, Brown Cow, Prentice Hall, 1987. 9.Roach, Peter, English Phonetics and Phonology, Cambridge University Press, 2009. 10.Sobkowiak, W. i J. Szpyra-Kozłowska, Workbook in English Phonetics, Wydawnictwo UMCS, 2002. 11.Vaughan-Rees, Michael, Test Your Pronunciation, Penguin English, 2006. 12.Wells, J C, Pronunciation Dictionary, Longman. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują praktyczne ćwiczenie umiejętności dotyczących fonetyki segmentalnej (percepcja i artykulacja poszczególnych dźwięków) oraz fonetyki suprasegmentalnej (łączenie międzywyrazowe, mocne i słabe formy, akcent wyrazowy). |
|
Pełny opis: |
1.Podstawowe pojęcia z zakresu fonetyki i fonologii oraz alfabetu fonetycznego IPA - 6 godzin 2.Samogłoski proste (krótkie i długie) – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 20 godzin, laboratorium 3.Dyftongi – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 6 godzin, laboratorium 4.Spółgłoski – ćwiczenie dźwięków w izolacji, w zdaniach, krótkich tekstach, dialogach oraz parach minimalnych - 8 godzin, laboratorium 5. Akcent wyrazowy – ćwiczenie właściwego akcentowania dłuższych wyrazów, derywatyw oraz wyrazów złożonych 6.Łączenie międzywyrazowe oraz spółgłoski łączące, 8 godzin, laboratorium 7.Formy mocne i słabe – transkrypcja tych form oraz krótkich zdań, czytanie dialogów z naciskiem na wyrazy akcentowane i nieakcentowane - 10 godzin, laboratorium, ćwiczenie transkrypcji Ćwiczenia dodatkowe: Words Commonly Mispronounced, tzw. spółgłoski nieme, wybrane nazwy własne i geograficzne - 12 godzin, praca ze słownikiem, transkrypcja, laboratorium |
|
Literatura: |
1.Baker, Ann, Ship or Sheep, CUP, 1990 2.Gimson, A C, A Practical Course of English Pronunciation, Hodder & Stoughton, 1989. 3.Hancock, Mark and Donna, Sylvie, English Pronunciation in Use. Intermediate, Cambridge University Press, 2007. 4.Mańkowska, Anna, Nowacka, Marta, Kłoczowska, Magdalena, “How Much Wood Would a Woodchuck Chuck?” English Pronunciation Practice Book, Kraków-Rzeszów-Zamość, 2009. 5.Miatliuk, Hanna, A Guide to Theoretical Phonetics, Wydawnictwo UwB, 2000. 6.Mortimer, Colin, Elements of Pronunciation, CUP, 1990. 7.O’Connor, J.D., Better English Pronuncation, CUP, 1992. 8.Ponsonby, Mimi, How Now, Brown Cow, Prentice Hall, 1987. 9.Roach, Peter, English Phonetics and Phonology, Cambridge University Press, 2009. 10.Sobkowiak, W. i J. Szpyra-Kozłowska, Workbook in English Phonetics, Wydawnictwo UMCS, 2002. 11.Vaughan-Rees, Michael, Test Your Pronunciation, Penguin English, 2006. 12.Wells, J C, Pronunciation Dictionary, Longman. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.