Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ćwiczenia specjalizacyjne literaturoznawczo-kulturoznawcze 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-AS2-2LCS1
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ćwiczenia specjalizacyjne literaturoznawczo-kulturoznawcze 1
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 2L stac. II st. studia filologii angielskiej - przedmioty specjalnościowe
Filologia angielska 2 stopień 2 rok sem.letni
Filologia angielska 2 stopień 2 rok sem.zimowy
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

specjalnościowe

Założenia (opisowo):

Student powinien wykazać się podstawową wiedzą w zakresie studiów kulturoznawczych i literaturoznawczych i mieć podstawowe informacje na temat historii, kultury i literatury krajów angielskiego obszaru językowego.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie
zdalnie

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy i rozwijanie umiejętności w zakresie kulturoznawstwa i literaturoznawstwa. W trakcie kursów studenci poznają nowe kierunki badań w tych zakresach, doskonalą umiejętności interpretowania wytworów kultury oraz odnajdywania związków pomiędzy różnymi zjawiskami kulturowymi.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki.

Forma studiów: stacjonarne.

Rodzaj przedmiotu: fakultatywny (M_4)

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo i kulturoznawstwo

Rok studiów:II rok.

Wymagania wstępne: Student powinien wykazać się podstawową wiedzą w zakresie studiów kulturoznawczych i literaturoznawczych i mieć podstawowe informacje na temat historii, kultury i literatury krajów angielskiego obszaru językowego.

Liczba godzin: 30h, ćwiczenia.

Metody dydaktyczne: analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach, prezentacje, eseje.

Punkty ECTS: 3.

Bilans nakładu pracy studenta:

- Udział w zajęciach: 30h

- Przygotowanie do zajęć: 10h

- Udział w konsultacjach związanych z zajęciami: 15h

- Projekty: 16h

- Przygotowanie do zaliczenia i obecności na nim: 10h

Wskaźniki ilościowe:

- Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 46h

- Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 46h.

Literatura:

Patrz lista lektur obowiązująca w danym roku akademickim.

Efekty uczenia się:

K_W01, K_W03, K_W06, K_W04, K_W05, K_U05, K_U06, K_U04,

K_U07, K_U08, K_U09, K_U10, K_K04, K_K03, K_K05, K_K02

Metody i kryteria oceniania:

Patrz kryteria obowiązujące w danym roku akademickim.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Jarmołowicz-Dziekońska
Prowadzący grup: Małgorzata Jarmołowicz-Dziekońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
specjalizacyjne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Akulturacja w literaturze japońsko-amerykańskiej XX w.

Pełny opis:

Tematyka zajęć obejmuje proces akulturacji w literaturze japońsko-amerykańskiej XX w. oraz kontekst socjohistoryczny (m.in. problem internowania) w życiu japońskich imigrantów oraz ich japońsko-amerykańskich potomków w Stanach Zjednoczonych XX w. Problematyka tożsamości etnicznej jest ściśle powiązana z problemem „niewidzialności” mniejszości etnicznych. Wybrane utwory literackie zostaną przenalizowane w odniesieniu do głównych czynników akulturacyjnych.

Literatura:

Jarmołowicz-Dziekońska, M. Japanese-American Literature through the Prism of Acculturation. New York: Routledge, 2023.

Kim, Elaine H. Asian American Literature: An Introduction to the Writings and Their Social Context. Philadelphia: Temple University Press, 1982.

Dubel, Janice L. “Remembering a Japanese- American Concentration Camp at Manzanar National Historic Site.” In Myth, Memory, and the Making of the American Landscape, edited by P. A. Shackel, 85– 102. Gainesville: University Press of Florida, 2001.

Sun, Wei. Minority Invisibility: An Asian American Experience. New York: University Press of America, 2007.

Szmańko, Klara. Invisibility in African American and Asian American literature: A Comparative Study. Jefferson: McFarland & Company Inc., 2008.

Szmańko, Klara. Visions of Whiteness in Selected Works of Asian American Literature. Jefferson: McFarland & Company Inc., 2015.

Nguyen, Huong H. “Acculturation in the United States.” In The Cambridge Handbook of Acculturation Psychology, edited by D. L. Sam and J. W. Berry, 311– 330. New York: Cambridge University Press, 2006.

Berry, John W., Ype H. Poortinga, Marshall H. Segall and Pierre R. Dasen. Cross-Cultural Psychology: Research and Applications. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.

Alba, Richard and Victor Nee. Remaking the American Mainstream: Assimilation and Contemporary Immigration. Cambridge, and London: Harvard University Press, 2015.

Azuma, Eiichiro. Between Two Empires: Race, History, and Transnationalism in Japanese America. New York: Oxford University Press, 2005.

Tsuda, Takeyuki. Japanese American Ethnicity: In Search of Heritage and Homeland across Generations. New York: New York University Press, 2016.

Fugita, Stephen S. and David J. Obrien. Japanese American Ethnicity: The Persistence of Community. Washington: University of Washington Press, 1994.

Okada, John. No- No Boy. Seattle and London: University of Washington Press, 1993 [1957].

Okimoto, Daniel Iwao. American in Disguise. New York and Tokyo: A Weatherhill Book. Walker/ Weatherhill, 1971.

Sone, Monica. Nisei Daughter. Seattle and London: University of Washington Press, 1998 [1953].

Uchida, Yoshiko. Desert Exile: The Uprooting of a Japanese- American Family. Seattle: University of Washington Press, 1982.

Uchida, Yoshiko. Picture Bride. Seattle and London: University of Washington Press, 1997 [1987].

Wakatsuki Houston, Jeanne. Beyond Manzanar: Views of Asian- American Womanhood. Santa Barbara: Capra Press, 1985.

Wakatsuki Houston, Jeanne and James D. Houston. Farewell to Manzanar: A True Story of Japanese American Experience during and after the World War II Internment. New York: Ember, 2012 [1973].

Hosokawa, Bill. Out of the Frying Pan: Reflections of a Japanese American. Niwot, Colorado: University Press of Colorado, 1998.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
specjalizacyjne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Akulturacja w literaturze japońsko-amerykańskiej XX w.

Pełny opis:

Tematyka zajęć obejmuje proces akulturacji w literaturze japońsko-amerykańskiej XX w. oraz kontekst socjohistoryczny (m.in. problem internowania) w życiu japońskich imigrantów oraz ich japońsko-amerykańskich potomków w Stanach Zjednoczonych XX w. Problematyka tożsamości etnicznej jest ściśle powiązana z problemem „niewidzialności” mniejszości etnicznych. Wybrane utwory literackie zostaną przenalizowane w odniesieniu do głównych czynników akulturacyjnych.

Literatura:

Jarmołowicz-Dziekońska, M. Japanese-American Literature through the Prism of Acculturation. New York: Routledge, 2023.

Kim, Elaine H. Asian American Literature: An Introduction to the Writings and Their Social Context. Philadelphia: Temple University Press, 1982.

Dubel, Janice L. “Remembering a Japanese- American Concentration Camp at Manzanar National Historic Site.” In Myth, Memory, and the Making of the American Landscape, edited by P. A. Shackel, 85– 102. Gainesville: University Press of Florida, 2001.

Sun, Wei. Minority Invisibility: An Asian American Experience. New York: University Press of America, 2007.

Szmańko, Klara. Invisibility in African American and Asian American literature: A Comparative Study. Jefferson: McFarland & Company Inc., 2008.

Szmańko, Klara. Visions of Whiteness in Selected Works of Asian American Literature. Jefferson: McFarland & Company Inc., 2015.

Nguyen, Huong H. “Acculturation in the United States.” In The Cambridge Handbook of Acculturation Psychology, edited by D. L. Sam and J. W. Berry, 311– 330. New York: Cambridge University Press, 2006.

Berry, John W., Ype H. Poortinga, Marshall H. Segall and Pierre R. Dasen. Cross-Cultural Psychology: Research and Applications. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.

Alba, Richard and Victor Nee. Remaking the American Mainstream: Assimilation and Contemporary Immigration. Cambridge, and London: Harvard University Press, 2015.

Azuma, Eiichiro. Between Two Empires: Race, History, and Transnationalism in Japanese America. New York: Oxford University Press, 2005.

Tsuda, Takeyuki. Japanese American Ethnicity: In Search of Heritage and Homeland across Generations. New York: New York University Press, 2016.

Fugita, Stephen S. and David J. Obrien. Japanese American Ethnicity: The Persistence of Community. Washington: University of Washington Press, 1994.

Okada, John. No- No Boy. Seattle and London: University of Washington Press, 1993 [1957].

Okimoto, Daniel Iwao. American in Disguise. New York and Tokyo: A Weatherhill Book. Walker/ Weatherhill, 1971.

Sone, Monica. Nisei Daughter. Seattle and London: University of Washington Press, 1998 [1953].

Uchida, Yoshiko. Desert Exile: The Uprooting of a Japanese- American Family. Seattle: University of Washington Press, 1982.

Uchida, Yoshiko. Picture Bride. Seattle and London: University of Washington Press, 1997 [1987].

Wakatsuki Houston, Jeanne. Beyond Manzanar: Views of Asian- American Womanhood. Santa Barbara: Capra Press, 1985.

Wakatsuki Houston, Jeanne and James D. Houston. Farewell to Manzanar: A True Story of Japanese American Experience during and after the World War II Internment. New York: Ember, 2012 [1973].

Hosokawa, Bill. Out of the Frying Pan: Reflections of a Japanese American. Niwot, Colorado: University Press of Colorado, 1998.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)