Ćwiczenia specjalizacyjne literaturoznawczo-kulturoznawcze 1
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 340-AS2-2LCS1 |
| Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
| Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia specjalizacyjne literaturoznawczo-kulturoznawcze 1 |
| Jednostka: | Wydział Filologiczny |
| Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii angielskiej - przedmioty specjalnościowe Filologia angielska 2 stopień 2 rok sem.letni Filologia angielska 2 stopień 2 rok sem.zimowy |
| Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
| Język prowadzenia: | angielski |
| Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
| Założenia (opisowo): | Student powinien wykazać się podstawową wiedzą w zakresie studiów kulturoznawczych i literaturoznawczych i mieć podstawowe informacje na temat historii, kultury i literatury krajów angielskiego obszaru językowego. |
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
| Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy i rozwijanie umiejętności w zakresie kulturoznawstwa i literaturoznawstwa. W trakcie kursów studenci poznają nowe kierunki badań w tych zakresach, doskonalą umiejętności interpretowania wytworów kultury oraz odnajdywania związków pomiędzy różnymi zjawiskami kulturowymi. |
| Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki. Forma studiów: stacjonarne. Rodzaj przedmiotu: fakultatywny (M_4) Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo i kulturoznawstwo Rok studiów:II rok. Wymagania wstępne: Student powinien wykazać się podstawową wiedzą w zakresie studiów kulturoznawczych i literaturoznawczych i mieć podstawowe informacje na temat historii, kultury i literatury krajów angielskiego obszaru językowego. Liczba godzin: 30h, ćwiczenia. Metody dydaktyczne: analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach, prezentacje, eseje. Punkty ECTS: 3. Bilans nakładu pracy studenta: - Udział w zajęciach: 30h - Przygotowanie do zajęć: 10h - Udział w konsultacjach związanych z zajęciami: 15h - Projekty: 16h - Przygotowanie do zaliczenia i obecności na nim: 10h Wskaźniki ilościowe: - Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 46h - Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 46h. |
| Literatura: |
Patrz lista lektur obowiązująca w danym roku akademickim. |
| Efekty uczenia się: |
WIEDZA, absolwent zna i rozumie: KP7_WG3, złożone zjawiska i procesy literackie oraz współczesne teorie wyjaśniające ich kulturowe podłoże i zależności między nimi KP7_WG8, zaawansowane metody analizy i interpretacji tekstów w obrębie wybranych tradycji i teorii literaturoznawczych KP7_WG10, pogłębiony aparat pojęciowy służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla analizy literatury danego obszaru językowego KP7_WG11, współczesne uwarunkowania społeczno-kulturowe danego obszaru językowego UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi: KP7_UW3, przeprowadzać pogłębioną analizę i interpretację tekstów literackich z zastosowaniem metod filologicznych pozwalających oceniać ich znaczenie w procesie historyczno-kulturowym KP7_UW4, przeprowadzać krytyczna analizę i interpretację różnych wytworów kultury z zastosowaniem metod filologicznych pozwalających oceniać ich znaczenie w procesie historyczno-kulturowym KP7_UW7, właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące w obszarze literaturoznawstwa oraz dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji KP7_UK3, komunikować się z ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców używając specjalistycznej terminologii z zakresu literaturoznawstwa z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych KP7_UK4, prowadzić w debatę w języku obcym, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich KP7_UK5, posługiwać się kierunkowym językiem obcym w mowie i w piśmie na poziomie C1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego KP7_UO1, kierować pracą zespołu KP7_UU1, samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do: KP7_KO3, aktywnego uczestniczenia w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy KP7_KO4, tworzenia płaszczyzn tolerancji i współpracy w warunkach komunikacji wielokulturowej i zróżnicowanego religijnie społeczeństwa KP7_KO5, uczestniczenia w życiu kulturalnym w jego różnorodnych formach KP7_KK1, krytycznej oceny odbieranych treści KP7_KK2, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych |
| Metody i kryteria oceniania: |
Patrz kryteria obowiązujące w danym roku akademickim. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
| Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Małgorzata Jarmołowicz-Dziekońska | |
| Prowadzący grup: | Małgorzata Jarmołowicz-Dziekońska | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
| Skrócony opis: |
Akulturacja w literaturze japońsko-amerykańskiej XX w. |
|
| Pełny opis: |
Tematyka zajęć obejmuje proces akulturacji w literaturze japońsko-amerykańskiej XX w. oraz kontekst socjohistoryczny (m.in. problem internowania) w życiu japońskich imigrantów oraz ich japońsko-amerykańskich potomków w Stanach Zjednoczonych XX w. Problematyka tożsamości etnicznej jest ściśle powiązana z problemem „niewidzialności” mniejszości etnicznych. Wybrane utwory literackie zostaną przenalizowane w odniesieniu do głównych czynników akulturacyjnych. |
|
| Literatura: |
Jarmołowicz-Dziekońska, M. Japanese-American Literature through the Prism of Acculturation. New York: Routledge, 2023. Kim, Elaine H. Asian American Literature: An Introduction to the Writings and Their Social Context. Philadelphia: Temple University Press, 1982. Dubel, Janice L. “Remembering a Japanese- American Concentration Camp at Manzanar National Historic Site.” In Myth, Memory, and the Making of the American Landscape, edited by P. A. Shackel, 85– 102. Gainesville: University Press of Florida, 2001. Sun, Wei. Minority Invisibility: An Asian American Experience. New York: University Press of America, 2007. Szmańko, Klara. Invisibility in African American and Asian American literature: A Comparative Study. Jefferson: McFarland & Company Inc., 2008. Szmańko, Klara. Visions of Whiteness in Selected Works of Asian American Literature. Jefferson: McFarland & Company Inc., 2015. Nguyen, Huong H. “Acculturation in the United States.” In The Cambridge Handbook of Acculturation Psychology, edited by D. L. Sam and J. W. Berry, 311– 330. New York: Cambridge University Press, 2006. Berry, John W., Ype H. Poortinga, Marshall H. Segall and Pierre R. Dasen. Cross-Cultural Psychology: Research and Applications. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. Alba, Richard and Victor Nee. Remaking the American Mainstream: Assimilation and Contemporary Immigration. Cambridge, and London: Harvard University Press, 2015. Azuma, Eiichiro. Between Two Empires: Race, History, and Transnationalism in Japanese America. New York: Oxford University Press, 2005. Tsuda, Takeyuki. Japanese American Ethnicity: In Search of Heritage and Homeland across Generations. New York: New York University Press, 2016. Fugita, Stephen S. and David J. Obrien. Japanese American Ethnicity: The Persistence of Community. Washington: University of Washington Press, 1994. Okada, John. No- No Boy. Seattle and London: University of Washington Press, 1993 [1957]. Okimoto, Daniel Iwao. American in Disguise. New York and Tokyo: A Weatherhill Book. Walker/ Weatherhill, 1971. Sone, Monica. Nisei Daughter. Seattle and London: University of Washington Press, 1998 [1953]. Uchida, Yoshiko. Desert Exile: The Uprooting of a Japanese- American Family. Seattle: University of Washington Press, 1982. Uchida, Yoshiko. Picture Bride. Seattle and London: University of Washington Press, 1997 [1987]. Wakatsuki Houston, Jeanne. Beyond Manzanar: Views of Asian- American Womanhood. Santa Barbara: Capra Press, 1985. Wakatsuki Houston, Jeanne and James D. Houston. Farewell to Manzanar: A True Story of Japanese American Experience during and after the World War II Internment. New York: Ember, 2012 [1973]. Hosokawa, Bill. Out of the Frying Pan: Reflections of a Japanese American. Niwot, Colorado: University Press of Colorado, 1998. |
|
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
| Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Ewelina Feldman-Kołodziejuk | |
| Prowadzący grup: | Ewelina Feldman-Kołodziejuk | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
| Skrócony opis: |
Ćwiczenia dotyczą literatury, historii i kultury kanadyjskiej. |
|
| Pełny opis: |
Na zajęciach studenci zapoznają się z różnymi tekstami autorów kanadyjskich oraz ważniejszymi wydarzeniami w historii Kanady. Zajęcia w dużej mierze będą skupione na dyskusjach dotyczących omawianych tekstów oraz dokumentów filmowych. Każdy student przygotuje prezentację dotyczącą ważnego zagadnienia z historii lub kultury Kanady, która jest częścią zaliczenia. |
|
| Literatura: |
K. Wężyk, Kanada ulubiony kraj świata G. Downie and J. Lemire, Secret Path J. Gierak-Onoszko, 27 śmierci Toby'ego Obeda M. Crummey selected poems S. Watt-Cloutier, The Right to Be Cold M. Atwood, selected poems M. Atwood, The Handmaid's Tale |
|
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
| Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
| Koordynatorzy: | Ewelina Feldman-Kołodziejuk | |
| Prowadzący grup: | Ewelina Feldman-Kołodziejuk | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
| Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
| Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
| Skrócony opis: |
Ćwiczenia dotyczą literatury, historii i kultury kanadyjskiej. |
|
| Pełny opis: |
Na zajęciach studenci zapoznają się z różnymi tekstami autorów kanadyjskich oraz ważniejszymi wydarzeniami w historii Kanady. Zajęcia w dużej mierze będą skupione na dyskusjach dotyczących omawianych tekstów oraz dokumentów filmowych. Każdy student przygotuje prezentację dotyczącą ważnego zagadnienia z historii lub kultury Kanady, która jest częścią zaliczenia. |
|
| Literatura: |
K. Wężyk, Kanada ulubiony kraj świata G. Downie and J. Lemire, Secret Path J. Gierak-Onoszko, 27 śmierci Toby'ego Obeda M. Crummey selected poems S. Watt-Cloutier, The Right to Be Cold M. Atwood, selected poems M. Atwood, The Handmaid's Tale |
|
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
