Ćwiczenia specjalizacyjne literaturoznawczo-kulturoznawcze 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AS2-2LCS2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Ćwiczenia specjalizacyjne literaturoznawczo-kulturoznawcze 2 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii angielskiej - przedmioty specjalnościowe Filologia angielska 2 stopień 2 rok sem.letni Filologia angielska 2 stopień 2 rok sem.zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Student powinien wykazać się podstawową wiedzą w zakresie studiów kulturoznawczych i literaturoznawczych i mieć podstawowe informacje na temat historii, kultury i literatury krajów angielskiego obszaru językowego. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy i rozwijanie umiejętności w zakresie kulturoznawstwa i literaturoznawstwa. W trakcie kursów studenci poznają nowe kierunki badań w tych zakresach, doskonalą umiejętności interpretowania wytworów kultury oraz odnajdywania związków pomiędzy różnymi zjawiskami kulturowymi. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki. Forma studiów: stacjonarne. Rodzaj przedmiotu: fakultatywny (M_5) Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo i kulturoznawstwo Rok studiów: II rok. Wymagania wstępne: Student powinien wykazać się podstawową wiedzą w zakresie studiów kulturoznawczych i literaturoznawczych i mieć podstawowe informacje na temat historii, kultury i literatury krajów angielskiego obszaru językowego. Liczba godzin: 30h, ćwiczenia. Metody dydaktyczne: analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach, prezentacje. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - Udział w zajęciach: 30h - Udział w konsultacjach związanych z zajęciami: 15h Nakład pracy studenta niewymagający udziału nauczyciela - Przygotowanie do zajęć i zaliczeń: 8h - Przygotowanie prac projektowych: 7h Wskaźniki ilościowe: - Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 45 h co dopowiada 1,5 ECTS - Nakład pracy studenta niewymagający udziału nauczyciela: 15h. co odpowiada 0,5 ECTS |
Literatura: |
Patrz lista lektur obowiązująca w danym roku akademickim. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, absolwent zna i rozumie: KP7_WG3, złożone zjawiska i procesy literackie oraz współczesne teorie wyjaśniające ich kulturowe podłoże i zależności między nimi KP7_WG8, zaawansowane metody analizy i interpretacji tekstów w obrębie wybranych tradycji i teorii literaturoznawczych KP7_WG10, pogłębiony aparat pojęciowy służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla analizy literatury danego obszaru językowego KP7_WG11, współczesne uwarunkowania społeczno-kulturowe danego obszaru językowego UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi: KP7_UW3, przeprowadzać pogłębioną analizę i interpretację tekstów literackich z zastosowaniem metod filologicznych pozwalających oceniać ich znaczenie w procesie historyczno-kulturowym KP7_UW4, przeprowadzać krytyczna analizę i interpretację różnych wytworów kultury z zastosowaniem metod filologicznych pozwalających oceniać ich znaczenie w procesie historyczno-kulturowym KP7_UW7, właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące w obszarze literaturoznawstwa oraz dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji KP7_UK3, komunikować się z ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców używając specjalistycznej terminologii z zakresu literaturoznawstwa z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych KP7_UK4, prowadzić w debatę w języku obcym, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich KP7_UK5, posługiwać się kierunkowym językiem obcym w mowie i w piśmie na poziomie C1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego KP7_UO1, kierować pracą zespołu KP7_UU1, samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do: KP7_KO3, aktywnego uczestniczenia w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy KP7_KO4, tworzenia płaszczyzn tolerancji i współpracy w warunkach komunikacji wielokulturowej i zróżnicowanego religijnie społeczeństwa KP7_KO5, uczestniczenia w życiu kulturalnym w jego różnorodnych formach KP7_KK1, krytycznej oceny odbieranych treści KP7_KK2, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Patrz kryteria obowiązujące w danym roku akademickim. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Weronika Łaszkiewicz | |
Prowadzący grup: | Weronika Łaszkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Wybrane zagadnienia z historii, kultury i literatury Indian Ameryki Północnej (wraz z jej czołowymi krytykami i przedstawicielami). |
|
Pełny opis: |
Wybrane zagadnienia z historii, kultury i literatury Indian Ameryki Północnej (wraz z jej czołowymi krytykami i przedstawicielami). Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy i rozwijanie umiejętności w zakresie kulturoznawstwa i literaturoznawstwa. W trakcie kursów studenci poznają nowe kierunki badań w tych zakresach, doskonalą umiejętności interpretowania wytworów kultury oraz odnajdywania związków pomiędzy różnymi zjawiskami kulturowymi. |
|
Literatura: |
1.Sacvan Bercovitch (ed.), The Cambridge History of American Literature, CUP 2005. 2.Joy Porter, The Cambridge Companion to Native American Literature, CUP 2005. 3.Arnold Krupat, The Voice in the Margin, Univ. of California Press 1989. 4.Harlod Bloom (ed.), Native American Writers, Bloom’s Literary Criticism 2010. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Borowska-Szerszun | |
Prowadzący grup: | Sylwia Borowska-Szerszun | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Kurs oferuje analizę wybranych sztuk Williama Szekspira. Obejmuje również zagadnienia związane z biografią Szekspira, teatrem elżbietańskim oraz recepcją sztuk Szekspira we współczesnym kontekście teatralnym. |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest wprowadzenie do twórczości Williama Szekspira w kontekście elżbietańskich założeń światopoglądowych i konwencji teatru elżbietańskiego. Studenci skupią się na wybranych utworach, zapoznani zostaną ze współczesnymi propozycjami interpretacyjnymi (m.in. H. Bloom, S. Greenblatt, R. Girard). Oprócz analizy i interpretacji sztuk, studenci zapoznają się z wybranymi XX- i XXI-wiecznych adaptacjami teatralnymi i filmowymi. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: - teksty sztuk Wiliama Szekspira wybrane przez prowadzącą we współpracy ze studentami (1 kronika, 2 tragedie, 1 komedia, 1 sztuka 'problemowa') Literatura uzupełniająca: McEachern, Claire, ed. The Cambridge Companion to Shakesepearean Tragedy, CUP, 2002. Leggatt, Alexander. The Cambridge Companion to Shakespearean Comedy, CUP, 2004. Watson, Donald. G. Shakespeare's Early History Plays: Politics at Play on the Elizabethan Stage, Macmillan, 1990. Greenblatt, Stephen. Will in the World: How Shakespeare Became Shakespeare, W. W. Norton & Company, 2004. ---. Shakespeare's Freedom, The University of Chicago press, 2010. Bloom, Harold.Shakespeare. The Invention of the Human (1998); |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Kurs oferuje analizę wybranych sztuk Williama Szekspira. Obejmuje również zagadnienia związane z biografią Szekspira, teatrem elżbietańskim oraz recepcją sztuk Szekspira we współczesnym kontekście teatralnym. |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest wprowadzenie do twórczości Williama Szekspira w kontekście elżbietańskich założeń światopoglądowych i konwencji teatru elżbietańskiego. Studenci skupią się na wybranych utworach, zapoznani zostaną ze współczesnymi propozycjami interpretacyjnymi (m.in. H. Bloom, S. Greenblatt, R. Girard). Oprócz analizy i interpretacji sztuk, studenci zapoznają się z wybranymi XX- i XXI-wiecznych adaptacjami teatralnymi i filmowymi. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: - teksty sztuk Wiliama Szekspira wybrane przez prowadzącą we współpracy ze studentami (1 kronika, 2 tragedie, 1 komedia, 1 sztuka 'problemowa') Literatura uzupełniająca: McEachern, Claire, ed. The Cambridge Companion to Shakesepearean Tragedy, CUP, 2002. Leggatt, Alexander. The Cambridge Companion to Shakespearean Comedy, CUP, 2004. Watson, Donald. G. Shakespeare's Early History Plays: Politics at Play on the Elizabethan Stage, Macmillan, 1990. Greenblatt, Stephen. Will in the World: How Shakespeare Became Shakespeare, W. W. Norton & Company, 2004. ---. Shakespeare's Freedom, The University of Chicago press, 2010. Bloom, Harold.Shakespeare. The Invention of the Human (1998); |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.