Wolność słowa w sieci
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-PS2-2WSS |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Wolność słowa w sieci |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
2L stac. II st. studia filologii polskiej - przedmioty specjalnościowe Filologia polska 2 rok sem.letni 2 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien dysponować ogólną wiedzą na temat funkcjonowania Internetu, powinien umieć poruszać się w nim, wyszukiwać potrzebne do zajęć informacje. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentowi wiedzy na temat prawnych i kulturowych granic swobody wypowiedzi w sieci. Zajęcia będą służyły również zapoznaniu studentów z przypadkami nadużywania wolności słowa oraz cenzurowania treści w nowych mediach. Problematyka wolności słowa w sieci zostanie pokazana w perspektywie historycznej, na tle wcześniejszych przemian cywilizacyjnych - zwłaszcza "rewolucji Gutenberga". |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: fakultatywny Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo Rok studiów/semestr: II rok filologii polskiej, II stopień, semestr Wymagania wstępne: - Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenie zajęć: 15, konwersatorium Metody dydaktyczne: heureza, elementy wykładu, prezentacja, dyskusja Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w zajęciach - 14 godz., konsultacje - 1 godz.; zapoznanie się z lekturami - 14; przygotowanie prezentacji - 10; przygotowanie pracy zaliczeniowej - 4 godz. Wskaźniki ilościowe: zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 15 godz. (0,5 ECTS), zajęcia praktyczne 14 godz. (0,5 ECTS) Treści merytoryczne przedmiotu: 1. Fenomen społeczeństwa informacyjnego/społeczeństwa wiedzy. 2. Wolna kultura: wartości i ograniczenia ➢ Prawo autorskie w społeczeństwie informacyjnym ➢ Wolne licencje ➢ Domena publiczna 3. Swoboda wypowiedzi w polskim i europejskim porządku prawnym Swoboda wypowiedzi w systemie europejskim (art.10 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka). Wolność wypowiedzi w polskim porządku prawnym (granice wolności słowa w Konstytucji RP). 4. Wolność słowa w Internecie - ograniczenia. 5. Analiza przypadków cenzurowania treści w Internecie. |
Literatura: |
M. d'Ancona, Postprawda, Warszawa 2018; M. Castells, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2008; Domena publiczna - troska o prawa podstawowe?, red. P. Fajgielski, P. Potakowski, Lublin 2013; A. Demczuk, Wolność wypowiedzi i prawo do prywatności w społeczeństwie informacyjnym: wybrane aktualne refleksje, „Prawo i Społeczeństwo” 2022, nr 1 [dostęp online]. T. Goban-Klas, P. Sienkiewicz, Społeczeństwo informacyjne: szanse, zagrożenia, wyzwania, Kraków 1999; M.Golka, Czym jest społeczeństwo informacyjne?, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2005, z. 4; Internetowa kultura obrażania?, red. K. Krejtz, Warszawa 2012; M. Krajewski, Cancel culture: unieważniając unieważnianie, "Przegląd Socjologiczny" 2022, nr 1, s. 185-206 [dostęp online]; P. Łada, Sztuka a prawo autorskie. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2014; My, dzieci sieci: wokół manifestu, oprac. M. Skotnicka, Warszawa 2012; M.L. Nijakowski, Mowa nienawiści w świetle teorii dyskursu, w: Analiza dyskursu w socjologii i dla socjologii, red. A. Horolets, Toruń 2008; W. Orliński, Internet. Czas się bać, Warszawa 2013; P. Levinston,, Nowe nowe media, Kraków 2010. H. Sommer, H. Sommer, J. Michno, Szanse i zagrożenia społeczeństwa informacyjnego – wybrane aspekty, „Kultura – Przemiany – Edukacja”, t. 3, 20015, [dostęp online]. A. Szahaj, Kapitalizm kognitywny jako ideologia, „Etyka” 2014, nr 48, s. 16-25 [dostęp online]; Ł. Walewski, Władza w sieci. Jak nami rządzą social media, Warszawa 2020; M. Waszak, Postprawda i fake news czy weryfikacja treści i źródeł informacji?, "Reflkelsje" 2017, nr 16, http://refleksje.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2018/07/re_2017_16_12.pdf. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WK2 - Zna pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz dostrzega konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej. KA7_WGK2 - Posiada wiedzę o historycznych, funkcjonalnych, kompozycyjnych, stylistycznych aspektach dyskursu w komunikatach użytkowych, naukowych oraz artystycznych. KA7_ UWKOU2 - Analizuje i kontekstowo interpretuje tekst (artystyczny i użytkowy) z uwzględnieniem aspektów: kulturowego, pragmatycznego, poznawczego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego, biorąc pod uwagę nowe osiągnięcia w zakresie literaturoznawstwa. KA7_KKO2 - Określa priorytety służące realizacji zadania i planuje własny rozwój wykazując się przedsiębiorczością. KA7_KKO3 - Uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi, dostrzega powiązania rzeczywistości społeczno-politycznej z literaturą i językiem. KA7_KO1 - Aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania tradycji literackiej regionu, kraju i Europy. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby weryfikacji: zaliczenie ustne, aktywność na zajęciach. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach i czynny w nich udział, a także napisanie analizy i interpretacji wybranego tekstu. Dopuszczalna jest jedna nieobecność. Skala ocen zgodna z Regulaminem studiów. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiktor Gardocki | |
Prowadzący grup: | Wiktor Gardocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
j.w. |
|
Pełny opis: |
1. Fenomen społeczeństwa informacyjnego/społeczeństwa wiedzy 2. Wolna kultura: wartości i ograniczenia ➢ Prawo autorskie w społeczeństwie informacyjnym ➢ Wolne licencje ➢ Domena publiczna 3. Wolność słowa w Internecie – ograniczenia 4. Warsztaty w Książnicy Podlaskiej 5. Zjawisko cancel culture w internecie 6-7. Analiza przypadków cenzurowania treści w Internecie. Prezentacje studentów |
|
Literatura: |
Fundacja Panoptykon, https://panoptykon.org/ |
|
Uwagi: |
Jedne zajęcia odbędą się w Książnicy Podlaskiej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiktor Gardocki | |
Prowadzący grup: | Wiktor Gardocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentowi wiedzy na temat prawnych i kulturowych granic swobody wypowiedzi w sieci. Zajęcia będą służyły również zapoznaniu studentów z przypadkami nadużywania wolności słowa oraz cenzurowania treści w nowych mediach. Problematyka wolności słowa w sieci zostanie pokazana w perspektywie historycznej, na tle wcześniejszych przemian cywilizacyjnych - zwłaszcza "rewolucji Gutenberga". |
|
Pełny opis: |
1. Fenomen społeczeństwa informacyjnego/społeczeństwa wiedzy 2. Wolna kultura: wartości i ograniczenia ➢ Prawo autorskie w społeczeństwie informacyjnym ➢ Wolne licencje ➢ Domena publiczna 3. Wolność słowa w Internecie – ograniczenia 4. Warsztaty w Książnicy Podlaskiej 5. Zjawisko cancel culture w internecie 6-7. Analiza przypadków cenzurowania treści w Internecie. Prezentacje studentów |
|
Literatura: |
M. d'Ancona, Postprawda, Warszawa 2018; M. Castells, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2008; Domena publiczna - troska o prawa podstawowe?, red. P. Fajgielski, P. Potakowski, Lublin 2013; A. Demczuk, Wolność wypowiedzi i prawo do prywatności w społeczeństwie informacyjnym: wybrane aktualne refleksje, „Prawo i Społeczeństwo” 2022, nr 1 [dostęp online]. T. Goban-Klas, P. Sienkiewicz, Społeczeństwo informacyjne: szanse, zagrożenia, wyzwania, Kraków 1999; M.Golka, Czym jest społeczeństwo informacyjne?, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2005, z. 4; Internetowa kultura obrażania?, red. K. Krejtz, Warszawa 2012; M. Krajewski, Cancel culture: unieważniając unieważnianie, "Przegląd Socjologiczny" 2022, nr 1, s. 185-206 [dostęp online]; P. Łada, Sztuka a prawo autorskie. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2014; My, dzieci sieci: wokół manifestu, oprac. M. Skotnicka, Warszawa 2012; M.L. Nijakowski, Mowa nienawiści w świetle teorii dyskursu, w: Analiza dyskursu w socjologii i dla socjologii, red. A. Horolets, Toruń 2008; W. Orliński, Internet. Czas się bać, Warszawa 2013; P. Levinston,, Nowe nowe media, Kraków 2010. H. Sommer, H. Sommer, J. Michno, Szanse i zagrożenia społeczeństwa informacyjnego – wybrane aspekty, „Kultura – Przemiany – Edukacja”, t. 3, 20015, [dostęp online]. A. Szahaj, Kapitalizm kognitywny jako ideologia, „Etyka” 2014, nr 48, s. 16-25 [dostęp online]; Ł. Walewski, Władza w sieci. Jak nami rządzą social media, Warszawa 2020; M. Waszak, Postprawda i fake news czy weryfikacja treści i źródeł informacji?, "Reflkelsje" 2017, nr 16, http://refleksje.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2018/07/re_2017_16_12.pdf. Fundacja Panoptykon, https://panoptykon.org/ |
|
Uwagi: |
Jedne zajęcia odbędą się w Książnicy Podlaskiej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kościewicz | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kościewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | specjalnościowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentowi wiedzy na temat prawnych i kulturowych granic swobody wypowiedzi w sieci. Zajęcia będą służyły również zapoznaniu studentów z przypadkami nadużywania wolności słowa oraz cenzurowania treści w nowych mediach. Problematyka wolności słowa w sieci zostanie pokazana w perspektywie historycznej, na tle wcześniejszych przemian cywilizacyjnych - zwłaszcza "rewolucji Gutenberga". |
|
Pełny opis: |
1. Fenomen społeczeństwa informacyjnego/społeczeństwa wiedzy 2. Wolna kultura: wartości i ograniczenia ➢ Prawo autorskie w społeczeństwie informacyjnym ➢ Wolne licencje ➢ Domena publiczna 3. Wolność słowa w Internecie – ograniczenia 4. Warsztaty w Książnicy Podlaskiej 5. Zjawisko cancel culture w internecie 6-7. Analiza przypadków cenzurowania treści w Internecie. Prezentacje studentów |
|
Literatura: |
M. d'Ancona, Postprawda, Warszawa 2018; M. Castells, Społeczeństwo sieci, Warszawa 2008; Domena publiczna - troska o prawa podstawowe?, red. P. Fajgielski, P. Potakowski, Lublin 2013; A. Demczuk, Wolność wypowiedzi i prawo do prywatności w społeczeństwie informacyjnym: wybrane aktualne refleksje, „Prawo i Społeczeństwo” 2022, nr 1 [dostęp online]. T. Goban-Klas, P. Sienkiewicz, Społeczeństwo informacyjne: szanse, zagrożenia, wyzwania, Kraków 1999; M.Golka, Czym jest społeczeństwo informacyjne?, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2005, z. 4; Internetowa kultura obrażania?, red. K. Krejtz, Warszawa 2012; M. Krajewski, Cancel culture: unieważniając unieważnianie, "Przegląd Socjologiczny" 2022, nr 1, s. 185-206 [dostęp online]; P. Łada, Sztuka a prawo autorskie. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2014; My, dzieci sieci: wokół manifestu, oprac. M. Skotnicka, Warszawa 2012; M.L. Nijakowski, Mowa nienawiści w świetle teorii dyskursu, w: Analiza dyskursu w socjologii i dla socjologii, red. A. Horolets, Toruń 2008; W. Orliński, Internet. Czas się bać, Warszawa 2013; P. Levinston,, Nowe nowe media, Kraków 2010. H. Sommer, H. Sommer, J. Michno, Szanse i zagrożenia społeczeństwa informacyjnego – wybrane aspekty, „Kultura – Przemiany – Edukacja”, t. 3, 20015, [dostęp online]. A. Szahaj, Kapitalizm kognitywny jako ideologia, „Etyka” 2014, nr 48, s. 16-25 [dostęp online]; Ł. Walewski, Władza w sieci. Jak nami rządzą social media, Warszawa 2020; M. Waszak, Postprawda i fake news czy weryfikacja treści i źródeł informacji?, "Reflkelsje" 2017, nr 16, http://refleksje.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2018/07/re_2017_16_12.pdf. Fundacja Panoptykon, https://panoptykon.org/ |
|
Uwagi: |
Jedne zajęcia odbędą się w Książnicy Podlaskiej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.