Język SCS
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-RA1-2SCS |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Język SCS |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
a Filologia rosyjska komunikacja językowa w administracji |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | Wymagania wstępne (sekwencyjny system zajęć): gramatyka opisowa języka rosyjskiego. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem nauczania gramatyki języka staro-cerkiewno-słowiańskiego jest wykształcenie u studentów podstaw do językoznawczych studiów slawistycznych (w aspekcie diachronicznym), jak również dostarczenie im niezbędnej podbudowy historycznej ich wiedzy o współczesnych językach słowiańskich. Treści realizowane w ramach przedmiotu obejmują fonetykę, morfologię oraz elementy składni języka scs. Opis systemu językowego jest prowadzony w ujęciu konfrontatywnym – na tle systemów innych języków słowiańskich, z uwzględnieniem fonetycznych i gramatycznych analogii do języka rosyjskiego. |
Pełny opis: |
Profil studiów – ogólnoakademicki Forma studiów – stacjonarne Rodzaj przedmiotu – kierunkowy, obowiązkowy, specjalnościowy Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina językoznawstwo Rok studiów/sem. – rok II/sem. 3 Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 30 godz. konwersatorium Metody dydaktyczne – wykład, metoda heurystyczna, metoda problemowa, dyskusja moderowana Punkty ECTS – 4 Bilans nakładu pracy studenta: -udział w zajęciach 30 godz., -udział w konsultacjach związanych z zajęciami 2 godz., -przygotowanie do zajęć i zaliczenia 62 godz., -zaliczenie 2 godz. Razem: 96 godzin, co odpowiada 4 pkt. ECTS. Wskaźniki ilościowe: - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godz. = 1,5 pkt ECTS; - nakład pracy samodzielnej studenta: 66 godz. = 2,5 pkt. ECTS. |
Literatura: |
Г.А. Хабургаев, Старославянский язык, Москва 1986. А.М. Камчатнов, Старославянский язык. Учебное пособие, Москва 2000. К.А. Войлова, Старославянский язык, Москва 2003. Т.А. Иванова, Старославянский язык, Санкт-Петербург 2005. T. Lehr-Spławiński, Cz. Bartula, Zarys gramatyki języka scs, Warszawa 1994. J. Strutyński, Podstawowe wiadomości z gramatyki języka staro-cerkiewno-słowiańskiego, Kraków 2002. L. Moszyński, Wstęp do filologii słowiańskiej, Warszawa 1984. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, absolwent zna i rozumie: zjawiska, procesy i systemy językowe oraz teorie wyjaśniające zależności między nimi (KP6_WG1); terminologię ogólną oraz podstawowy aparat metodologii badań z zakresu językoznawstwa (KP6_WG4); podstawowy aparat pojęciowy służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla analizy języka i procesu komunikacji (KP6_WG9). UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi: właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące w obszarze językoznawstwa oraz dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji (KP6_UW7); brać udział w debacie w języku obcym, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich (KP6_UK4), planować i organizować pracę indywidualną i pracę w zespole (KP6_UO1). KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do: KP6_KK1 (krytycznej oceny posiadanej wiedzy). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ustne na ocenę. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnych ocen z ćwiczeń, prac kontrolnych oraz zaliczenie analizy fonetyczno-morfologicznej wybranego tekstu scs. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lilia Citko | |
Prowadzący grup: | Lilia Citko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem nauczania gramatyki języka scs jest wykształcenie u studentów podstaw do językoznawczych studiów slawistycznych (w aspekcie diachronicznym), jak również dostarczenie im niezbędnej podbudowy historycznej ich wiedzy o współczesnych językach słowiańskich. Treści realizowane w ramach przedmiotu obejmują fonetykę, morfologię i elementy składni języka scs. Opis systemu językowego jest prowadzony w ujęciu konfrontatywnym – na tle systemów innych języków słowiańskich. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów – ogólnoakademicki Forma studiów – stacjonarne Rodzaj przedmiotu – kierunkowy, obowiązkowy, specjalnościowy Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina językoznawstwo Rok studiów/sem. – rok II/sem. 3 Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 30 godz. konwersatorium Metody dydaktyczne – wykład, metoda heurystyczna, metoda problemowa, dyskusja moderowana Punkty ECTS – 4 Bilans nakładu pracy studenta: -udział w zajęciach 30 godz., -udział w konsultacjach związanych z zajęciami 2 godz., -przygotowanie do zajęć i zaliczenia 62 godz., -zaliczenie 2 godz. Razem: 96 godzin, co odpowiada 4 pkt. ECTS. Wskaźniki ilościowe: - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godz. = 1,5 pkt ECTS; - nakład pracy samodzielnej studenta: 66 godz. = 2,5 pkt. ECTS. |
|
Literatura: |
Г.А.Хабургаев, Старославянский язык, Москва 1983; К.А. Войлова,Старославянский язык, Москва 2003. Т.А. Иванова, Старославянский язык, Санкт-Петербург 2005; A.M. Камчатнов, Старославянский язык, Москва 2000 T. Brajerski, Język staro-cerkiewno-słowiański, Lublin 1991; Cz. Bartula, Podstawowe wiadomości z gramatyki języka staro-cerkiewno-słowiańskiego, Warszawa 2006; T. Friedelówna, Cz. Łapicz, Język staro-cerkiewno-słowiański, Toruń 1997; J. Strutyński, Podstawowe wiadomości z gramatyki języka staro-cerkiewno-słowiańskiego, Kraków 2002; L. Moszyński, Wstęp do filologii słowiańskiej, Warszawa 2006. Słowniki: М.Фасмер, Этимологический словарь русского языка, t. 1 – 4, Москва 2004. И.И.Срезневский, Словарь древнерусского языка, t. 1 – 3, Москва 1989. ks. A. Znosko, Słownik cerkiewnosłowiańsko-polski, Białystok 1998. Słownik prasłowiański, pod red. F. Sławskiego, t. I i in., Wrocław 1974. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.