Praktyczna nauka języka rosyjskiego - laboratorium cz. 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-RP1-2LAB |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka rosyjskiego - laboratorium cz. 2 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii rosyjskiej dla poczatkujących-przedmioty obowiązkowe Filologia rosyjska dla rozpoczynających 2 rok sem.zimowy 1 stopień - podstawy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest kształtowanie i ugruntowanie poprawnych nawyków artykulacyjnych i intonacyjnych, korygowanie błędów wymowy, rozwijanie słuchu fonematyczno-fonetycznego, integracja ćwiczeń fonetycznych z pozostałymi ćwiczeniami praktycznej nauki języka. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
1. Praca z tekstami wybranych piosenek (ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu, zapamiętywanie oraz wprowadzające elementy tłumaczenia). 2. Wybrane teksty satyryczne, teksty bajek, opowiadań, dialogów sytuacyjnych oraz publikacje dotyczące wydarzeń kulturalnych, społecznych, politycznych WNP oraz życia codziennego (nagrania audio, wideo) - ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu, zapamiętywanie, wymowę fonetyczną oraz wiedzę ogólną studentów z zakresu praktycznej fonetyki j.rosyjskiego. 3. Praca z wybranymi filmami (ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu, umiejętność streszczania i komentowania obejrzanych scen, poszerzające wiedzę studentów na temat realiów WNP). 4. Ćwiczenia w poprawnym formułowaniu konstrukcji grzecznościowych. 5. Ćwiczenia fonetyczne utrwalające wiedzę na temat konstrukcji intonacyjnych języka rosyjskiego i ich wykorzystania w konkretnych sytuacjach. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Kod przedmiotu: 340-RP1-2LAB Język przedmiotu: język rosyjski, Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Rok studiów/semestr: II rok, I stopień, semestr 1. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, nauka o języku Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 60 h, ćwiczenia (laboratorium) Założenia i cele przedmiotu: kształtowanie i ugruntowanie poprawnych nawyków artykulacyjnych i intonacyjnych, korygowanie błędów wymowy, rozwijanie słuchu fonematyczno-fonetycznego, integracja ćwiczeń fonetycznych z pozostałymi ćwiczeniami z praktycznej nauki języka Metody dydaktyczne: tradycyjne i eksperymentalne (metoda naturalna, ortoepiczno-tłumaczeniowa, autolingwalna, metoda projektów) Punkty ECTS: 2 pkt Wymagane zaliczenie z przedmiotu: Praktyczna nauka języka rosyjskiego – laboratorium, cz. 1 Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w zajęciach: 15x2h= 30h (1ECTS), przygotowanie do ćwiczeń: 7x3h= 21h (0,7 ECTS) udział w konsultacjach związanych z zajęciami: 5x1h= 5h (0,2 ECTS) Przygotowanie do zaliczenia i udział w nim: 4h (0,1 ECTS) Razem: 60h (co odpowiada 2 ECTS) Wskaźniki ilościowe : Nakład pracy studenta wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela: 1 wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 35h (1,2 t ECTS) |
Literatura: |
1. И. Гобзова, Практические упражнения по фонетике русского языка, Брно 2011, [online] https://is.muni.cz/do/ped/kat/KRus/fonetika/index.html 2. W. Ingram, S. Paszt, Praktyczna fonetyka języka rosyjskiego, Warszawa 1983. 3. I.Januszkiewicz, Praktyczna fonetyka języka rosyjskiego: Gloski, rytmika, intonacja, akcenty: dla studentów I-II roku filologii rosyjskiej, Wrocław 1992. 4. Z. Okoń, Cборник упражнений по фонетике и интонации русского, Warszawa 1981. 4. И. А. Садыкова, Русская интонация: учебное пособие по фонетике для иностранных студентов и стажёров филологических специальностей, Казань, 2015, [online]. https://kpfu.ru/staff_files/F542785795/Sadykova_I.A._Uchebnoe_posobie_Russkaya_intonaciya.pdf 5.: J.Walczak, Fonetyka rosyjska. Praktyczny przewodnik po wymowie i intonacji z ćwiczeniami, Warszawa 2020 |
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczył przedmiot: - potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i pojęciami z zakresu fonetyki, intonacji i ortoepii w języku rosyjskim oraz formułować wypowiedzi dotyczące danych dziedzin językoznawstwa (KA6_WG1, KA6_WG4); - potrafi przygotować krótkie wystąpienia ustne w języku rosyjskim z wykorzystaniem podstawowych zasad fonetycznych, opanowanych w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł (KA6_WG2); - potrafi wyszukiwać i selekcjonować potrzebne informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (KA6_WG3); - jest świadomy kompleksowej natury języka rosyjskiego oraz jego złożoności i zmienności znaczeń (KA6_WG4); |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie ciągłe (obecność na zajęciach, systematyczność w przygotowaniu zadań ustnych i pisemnych, poprawne stosowanie norm ortoepii i fonetyki w odtwarzaniu tekstu cudzego i wypowiedziach własnych ), a także zaliczenie ustne na ostatnich zajęciach, sprawdzające praktyczne użycie norm ortoepii i fonetyki rosyjskiej w tekście literackim. Dopuszczalne jest opuszczenie 1 zajęć. Pozostałe nieobecności (materiał z każdych kolejnych zajęć) trzeba zaliczyć podczas konsultacji. Absencja na 5 kolejnych zajęciach uniemożliwia zaliczenie przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Baczewska-Murdzek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Baczewska-Murdzek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
1. Praca z tekstami wybranych piosenek (ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu, zapamiętywanie oraz wprowadzające elementy tłumaczenia). 2. Wybrane teksty satyryczne, teksty bajek, opowiadań, dialogów sytuacyjnych oraz publikacje dotyczące wydarzeń kulturalnych, społecznych, politycznych WNP oraz życia codziennego (nagrania audio, wideo) - ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu, zapamiętywanie, wymowę fonetyczną oraz wiedzę ogólną studentów z zakresu praktycznej fonetyki j.rosyjskiego. 3. Praca z wybranymi filmami (ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu, umiejętność streszczania i komentowania obejrzanych scen, poszerzające wiedzę studentów na temat realiów WNP). 4. Ćwiczenia w poprawnym formułowaniu konstrukcji grzecznościowych. 5. Ćwiczenia fonetyczne utrwalające wiedzę na temat konstrukcji intonacyjnych języka rosyjskiego i ich wykorzystania w konkretnych sytuacjach. |
|
Pełny opis: |
1.Zajęcia diagnostyczne – powtórzenie najważniejszych zasad dotyczących wymowy rosyjskich głosek, test diagnostyczny (sprawdzający umiejętności studentów w zakresie artykulacji dźwięków języka rosyjskiego). 2. Praca z testem satyrycznym - ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu oraz wprowadzające elementy tłumaczenia. 3. Powtórzenie zasad dotyczących artykulacji i doskonalenie sprawności studentów w zakresie wymowy miękkich spółgłosek na końcu wyrazu w wypowiedzi ustnej studenta (budowanie wypowiedzi skierowanej do studentów I roku FR, wyjaśniającej im specyfikę pracy studenta filologii obcej). 4. Miękki i twardy znak i rozdzielający - ćwiczenia w doskonaleniu umiejętności różnicowania w wypowiedzi cudzej i własnej artykulacji samogłosek jotowanych po spółgłoskach twardych, po twardym i miękkim znaku rozdzielającym oraz po и-. Tworzenie łańcucha wyrazów z trudnościami fonetycznymi. 5. Wymowa spółgłosek podwójnych – teoria na temat zagadnienia oraz ćwiczenia doskonalące umiejętność ich artykulacji. Praca z tekstem piosenki – (ćwiczenia sprawdzające umiejętność rozumienia ze słuchu i zapamiętywania). 6. Udźwięcznienie i ubezdźwięcznienie spółgłosek. Asymilacja i bark asymilacji pod względem dźwięczności przyimków с, от, к i prefiksów c-, от-. Praca z tekstem rosyjskiej bajki (doskonalenie umiejętności opowiadania) . 7. Ćwiczenia usprawniające rozumienie ze słuchu, zapamiętywanie oraz wprowadzające elementy tłumaczenia. Praca z tekstem rosyjskiej piosenki autorskie wskazanej przez prowadzącego. 8. Powtórzenie zasad dotyczących redukcji w rosyjskim języku literackim i mowie potoczne, a także doskonalenie umiejętności rozumienia tekstu mówionego (odsłuchiwanie fragmentów rosyjskich programów telewizyjnych emitowanych w paśmie porannym oraz ich omawianie). 9. Specyfika wymowy żeńskich i męskich imion rosyjskich i patronimików. Spisywanie ze słuchu fragmentów tekstów satyrycznych. 10. Intonacja zdania oznajmującego ИК-1. Praca z tekstem satyrycznym – wyszukiwanie i powtarzanie poszczególnych fraz wypowiedzianych z zastosowaniem intonacji zdania oznajmującego. Czytanie krótkich tekstów z zastosowaniem ИК-1. 11. Intonacja zdania pytającego - ćwiczenia pozwalające doskonalić sprawność rozróżniania zdań, w których zastosowano ИK-2 i ИK-3, w wypowiedzeniach cudzych i wypowiedziach własnych studenta. 12. Bajka szukaja gdzie IK- 3 a ty kto, uczą się na pamięc 13. Praca z filmem pełnometrażowym –doskonalenie umiejętności streszczenie i omówienia określonych scen i innych elementów filmu 14. Doskonalenie artykulacji poszczególnych form gramatycznych (końcówki dopełniacza l.poj. rzeczowników rodzaju męskiego i nijakiego oraz formy osobowe i bezokoliczniki z końcówkami -тся- ться czasowników). Redagowanie opowiadań z wykorzystaniem podanych wyrazów. 15.Teoria i ćwiczenia praktyczne dotyczące techniki opowiadania (pauza i akcent logiczny). Praca z tekstem wybranej baśni Kryłowa. |
|
Literatura: |
1. И. Гобзова, Практические упражнения по фонетике русского языка, Брно 2011, [online] https://is.muni.cz/do/ped/kat/KRus/fonetika/index.html 2. W. Ingram, S. Paszt, Praktyczna fonetyka języka rosyjskiego, Warszawa 1983. 3. I.Januszkiewicz, Praktyczna fonetyka języka rosyjskiego: Gloski, rytmika, intonacja, akcenty: dla studentów I-II roku filologii rosyjskiej, Wrocław 1992. 4. Z. Okoń, Cборник упражнений по фонетике и интонации русского, Warszawa 1981. 4. И. А. Садыкова, Русская интонация: учебное пособие по фонетике для иностранных студентов и стажёров филологических специальностей, Казань, 2015, [online]. https://kpfu.ru/staff_files/F542785795/Sadykova_I.A._Uchebnoe_posobie_Russkaya_intonaciya.pdf 5.: J.Walczak, Fonetyka rosyjska. Praktyczny przewodnik po wymowie i intonacji z ćwiczeniami, Warszawa 2020 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Baczewska-Murdzek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Baczewska-Murdzek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
1. Praca z tekstami wybranych piosenek (ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu, zapamiętywanie oraz wprowadzające elementy tłumaczenia). 2. Wybrane teksty satyryczne, teksty bajek, opowiadań, dialogów sytuacyjnych oraz publikacje dotyczące wydarzeń kulturalnych, społecznych, politycznych WNP oraz życia codziennego (nagrania audio, wideo) - ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu, zapamiętywanie, wymowę fonetyczną oraz wiedzę ogólną studentów z zakresu praktycznej fonetyki j.rosyjskiego. 3. Praca z wybranymi filmami (ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu, umiejętność streszczania i komentowania obejrzanych scen, poszerzające wiedzę studentów na temat realiów WNP). 4. Ćwiczenia w poprawnym formułowaniu konstrukcji grzecznościowych. 5. Ćwiczenia fonetyczne utrwalające wiedzę na temat konstrukcji intonacyjnych języka rosyjskiego i ich wykorzystania w konkretnych sytuacjach. |
|
Pełny opis: |
1.Zajęcia diagnostyczne – powtórzenie najważniejszych zasad dotyczących wymowy rosyjskich głosek, test diagnostyczny (sprawdzający umiejętności studentów w zakresie artykulacji dźwięków języka rosyjskiego). 2. Praca z testem satyrycznym - ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu oraz wprowadzające elementy tłumaczenia. 3. Powtórzenie zasad dotyczących artykulacji i doskonalenie sprawności studentów w zakresie wymowy miękkich spółgłosek na końcu wyrazu w wypowiedzi ustnej studenta (budowanie wypowiedzi skierowanej do studentów I roku FR, wyjaśniającej im specyfikę pracy studenta filologii obcej). 4. Miękki i twardy znak i rozdzielający - ćwiczenia w doskonaleniu umiejętności różnicowania w wypowiedzi cudzej i własnej artykulacji samogłosek jotowanych po spółgłoskach twardych, po twardym i miękkim znaku rozdzielającym oraz po и-. Tworzenie łańcucha wyrazów z trudnościami fonetycznymi. 5. Wymowa spółgłosek podwójnych – teoria na temat zagadnienia oraz ćwiczenia doskonalące umiejętność ich artykulacji. Praca z tekstem piosenki – (ćwiczenia sprawdzające umiejętność rozumienia ze słuchu i zapamiętywania). 6. Udźwięcznienie i ubezdźwięcznienie spółgłosek. Asymilacja i bark asymilacji pod względem dźwięczności przyimków с, от, к i prefiksów c-, от-. Praca z tekstem rosyjskiej bajki (doskonalenie umiejętności opowiadania) . 7. Ćwiczenia usprawniające rozumienie ze słuchu, zapamiętywanie oraz wprowadzające elementy tłumaczenia. Praca z tekstem rosyjskiej piosenki autorskie wskazanej przez prowadzącego. 8. Powtórzenie zasad dotyczących redukcji w rosyjskim języku literackim i mowie potoczne, a także doskonalenie umiejętności rozumienia tekstu mówionego (odsłuchiwanie fragmentów rosyjskich programów telewizyjnych emitowanych w paśmie porannym oraz ich omawianie). 9. Specyfika wymowy żeńskich i męskich imion rosyjskich i patronimików. Spisywanie ze słuchu fragmentów tekstów satyrycznych. 10. Intonacja zdania oznajmującego ИК-1. Praca z tekstem satyrycznym – wyszukiwanie i powtarzanie poszczególnych fraz wypowiedzianych z zastosowaniem intonacji zdania oznajmującego. Czytanie krótkich tekstów z zastosowaniem ИК-1. 11. Intonacja zdania pytającego - ćwiczenia pozwalające doskonalić sprawność rozróżniania zdań, w których zastosowano ИK-2 i ИK-3, w wypowiedzeniach cudzych i wypowiedziach własnych studenta. 12. Bajka szukaja gdzie IK- 3 a ty kto, uczą się na pamięc 13. Praca z filmem pełnometrażowym –doskonalenie umiejętności streszczenie i omówienia określonych scen i innych elementów filmu 14. Doskonalenie artykulacji poszczególnych form gramatycznych (końcówki dopełniacza l.poj. rzeczowników rodzaju męskiego i nijakiego oraz formy osobowe i bezokoliczniki z końcówkami -тся- ться czasowników). Redagowanie opowiadań z wykorzystaniem podanych wyrazów. 15.Teoria i ćwiczenia praktyczne dotyczące techniki opowiadania (pauza i akcent logiczny). Praca z tekstem wybranej baśni Kryłowa. |
|
Literatura: |
1. И. Гобзова, Практические упражнения по фонетике русского языка, Брно 2011, [online] https://is.muni.cz/do/ped/kat/KRus/fonetika/index.html 2. W. Ingram, S. Paszt, Praktyczna fonetyka języka rosyjskiego, Warszawa 1983. 3. I.Januszkiewicz, Praktyczna fonetyka języka rosyjskiego: Gloski, rytmika, intonacja, akcenty: dla studentów I-II roku filologii rosyjskiej, Wrocław 1992. 4. Z. Okoń, Cборник упражнений по фонетике и интонации русского, Warszawa 1981. 4. И. А. Садыкова, Русская интонация: учебное пособие по фонетике для иностранных студентов и стажёров филологических специальностей, Казань, 2015, [online]. https://kpfu.ru/staff_files/F542785795/Sadykova_I.A._Uchebnoe_posobie_Russkaya_intonaciya.pdf 5.: J.Walczak, Fonetyka rosyjska. Praktyczny przewodnik po wymowie i intonacji z ćwiczeniami, Warszawa 2020 |
|
Uwagi: |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Baczewska-Murdzek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Baczewska-Murdzek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
1. Praca z tekstami wybranych piosenek (ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu, zapamiętywanie oraz wprowadzające elementy tłumaczenia). 2. Wybrane teksty satyryczne, teksty bajek, opowiadań, dialogów sytuacyjnych oraz publikacje dotyczące wydarzeń kulturalnych, społecznych, politycznych WNP oraz życia codziennego (nagrania audio, wideo) - ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu, zapamiętywanie, wymowę fonetyczną oraz wiedzę ogólną studentów z zakresu praktycznej fonetyki j.rosyjskiego. 3. Praca z wybranymi filmami (ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu, umiejętność streszczania i komentowania obejrzanych scen, poszerzające wiedzę studentów na temat realiów WNP). 4. Ćwiczenia w poprawnym formułowaniu konstrukcji grzecznościowych. 5. Ćwiczenia fonetyczne utrwalające wiedzę na temat konstrukcji intonacyjnych języka rosyjskiego i ich wykorzystania w konkretnych sytuacjach. |
|
Pełny opis: |
1.Zajęcia diagnostyczne – powtórzenie najważniejszych zasad dotyczących wymowy rosyjskich głosek, test diagnostyczny (sprawdzający umiejętności studentów w zakresie artykulacji dźwięków języka rosyjskiego). 2. Praca z testem satyrycznym - ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu oraz wprowadzające elementy tłumaczenia. 3. Powtórzenie zasad dotyczących artykulacji i doskonalenie sprawności studentów w zakresie wymowy miękkich spółgłosek na końcu wyrazu w wypowiedzi ustnej studenta (budowanie wypowiedzi skierowanej do studentów I roku FR, wyjaśniającej im specyfikę pracy studenta filologii obcej). 4. Miękki i twardy znak i rozdzielający - ćwiczenia w doskonaleniu umiejętności różnicowania w wypowiedzi cudzej i własnej artykulacji samogłosek jotowanych po spółgłoskach twardych, po twardym i miękkim znaku rozdzielającym oraz po и-. Tworzenie łańcucha wyrazów z trudnościami fonetycznymi. 5. Wymowa spółgłosek podwójnych – teoria na temat zagadnienia oraz ćwiczenia doskonalące umiejętność ich artykulacji. Praca z tekstem piosenki – (ćwiczenia sprawdzające umiejętność rozumienia ze słuchu i zapamiętywania). 6. Udźwięcznienie i ubezdźwięcznienie spółgłosek. Asymilacja i bark asymilacji pod względem dźwięczności przyimków с, от, к i prefiksów c-, от-. Praca z tekstem rosyjskiej bajki (doskonalenie umiejętności opowiadania) . 7. Ćwiczenia usprawniające rozumienie ze słuchu, zapamiętywanie oraz wprowadzające elementy tłumaczenia. Praca z tekstem rosyjskiej piosenki autorskie wskazanej przez prowadzącego. 8. Powtórzenie zasad dotyczących redukcji w rosyjskim języku literackim i mowie potoczne, a także doskonalenie umiejętności rozumienia tekstu mówionego (odsłuchiwanie fragmentów rosyjskich programów telewizyjnych emitowanych w paśmie porannym oraz ich omawianie). 9. Specyfika wymowy żeńskich i męskich imion rosyjskich i patronimików. Spisywanie ze słuchu fragmentów tekstów satyrycznych. 10. Intonacja zdania oznajmującego ИК-1. Praca z tekstem satyrycznym – wyszukiwanie i powtarzanie poszczególnych fraz wypowiedzianych z zastosowaniem intonacji zdania oznajmującego. Czytanie krótkich tekstów z zastosowaniem ИК-1. 11. Intonacja zdania pytającego - ćwiczenia pozwalające doskonalić sprawność rozróżniania zdań, w których zastosowano ИK-2 i ИK-3, w wypowiedzeniach cudzych i wypowiedziach własnych studenta. 12. Bajka szukaja gdzie IK- 3 a ty kto, uczą się na pamięc 13. Praca z filmem pełnometrażowym –doskonalenie umiejętności streszczenie i omówienia określonych scen i innych elementów filmu 14. Doskonalenie artykulacji poszczególnych form gramatycznych (końcówki dopełniacza l.poj. rzeczowników rodzaju męskiego i nijakiego oraz formy osobowe i bezokoliczniki z końcówkami -тся- ться czasowników). Redagowanie opowiadań z wykorzystaniem podanych wyrazów. 15.Teoria i ćwiczenia praktyczne dotyczące techniki opowiadania (pauza i akcent logiczny). Praca z tekstem wybranej baśni Kryłowa. |
|
Literatura: |
1. И. Гобзова, Практические упражнения по фонетике русского языка, Брно 2011, [online] https://is.muni.cz/do/ped/kat/KRus/fonetika/index.html 2. W. Ingram, S. Paszt, Praktyczna fonetyka języka rosyjskiego, Warszawa 1983. 3. I.Januszkiewicz, Praktyczna fonetyka języka rosyjskiego: Gloski, rytmika, intonacja, akcenty: dla studentów I-II roku filologii rosyjskiej, Wrocław 1992. 4. Z. Okoń, Cборник упражнений по фонетике и интонации русского, Warszawa 1981. 4. И. А. Садыкова, Русская интонация: учебное пособие по фонетике для иностранных студентов и стажёров филологических специальностей, Казань, 2015, [online]. https://kpfu.ru/staff_files/F542785795/Sadykova_I.A._Uchebnoe_posobie_Russkaya_intonaciya.pdf 5.: J.Walczak, Fonetyka rosyjska. Praktyczny przewodnik po wymowie i intonacji z ćwiczeniami, Warszawa 2020 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
1. Praca z tekstami wybranych piosenek (ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu, zapamiętywanie oraz wprowadzające elementy tłumaczenia). 2. Wybrane teksty satyryczne, teksty bajek, opowiadań, dialogów sytuacyjnych oraz publikacje dotyczące wydarzeń kulturalnych, społecznych, politycznych WNP oraz życia codziennego (nagrania audio, wideo) - ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu, zapamiętywanie, wymowę fonetyczną oraz wiedzę ogólną studentów z zakresu praktycznej fonetyki j.rosyjskiego. 3. Praca z wybranymi filmami (ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu, umiejętność streszczania i komentowania obejrzanych scen, poszerzające wiedzę studentów na temat realiów WNP). 4. Ćwiczenia w poprawnym formułowaniu konstrukcji grzecznościowych. 5. Ćwiczenia fonetyczne utrwalające wiedzę na temat konstrukcji intonacyjnych języka rosyjskiego i ich wykorzystania w konkretnych sytuacjach. |
|
Pełny opis: |
1.Zajęcia diagnostyczne – powtórzenie najważniejszych zasad dotyczących wymowy rosyjskich głosek, test diagnostyczny (sprawdzający umiejętności studentów w zakresie artykulacji dźwięków języka rosyjskiego). 2. Praca z testem satyrycznym - ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu oraz wprowadzające elementy tłumaczenia. 3. Powtórzenie zasad dotyczących artykulacji i doskonalenie sprawności studentów w zakresie wymowy miękkich spółgłosek na końcu wyrazu w wypowiedzi ustnej studenta (budowanie wypowiedzi skierowanej do studentów I roku FR, wyjaśniającej im specyfikę pracy studenta filologii obcej). 4. Miękki i twardy znak i rozdzielający - ćwiczenia w doskonaleniu umiejętności różnicowania w wypowiedzi cudzej i własnej artykulacji samogłosek jotowanych po spółgłoskach twardych, po twardym i miękkim znaku rozdzielającym oraz po и-. Tworzenie łańcucha wyrazów z trudnościami fonetycznymi. 5. Wymowa spółgłosek podwójnych – teoria na temat zagadnienia oraz ćwiczenia doskonalące umiejętność ich artykulacji. Praca z tekstem piosenki – (ćwiczenia sprawdzające umiejętność rozumienia ze słuchu i zapamiętywania). 6. Udźwięcznienie i ubezdźwięcznienie spółgłosek. Asymilacja i bark asymilacji pod względem dźwięczności przyimków с, от, к i prefiksów c-, от-. Praca z tekstem rosyjskiej bajki (doskonalenie umiejętności opowiadania) . 7. Ćwiczenia usprawniające rozumienie ze słuchu, zapamiętywanie oraz wprowadzające elementy tłumaczenia. Praca z tekstem rosyjskiej piosenki autorskie wskazanej przez prowadzącego. 8. Powtórzenie zasad dotyczących redukcji w rosyjskim języku literackim i mowie potoczne, a także doskonalenie umiejętności rozumienia tekstu mówionego (odsłuchiwanie fragmentów rosyjskich programów telewizyjnych emitowanych w paśmie porannym oraz ich omawianie). 9. Specyfika wymowy żeńskich i męskich imion rosyjskich i patronimików. Spisywanie ze słuchu fragmentów tekstów satyrycznych. 10. Intonacja zdania oznajmującego ИК-1. Praca z tekstem satyrycznym – wyszukiwanie i powtarzanie poszczególnych fraz wypowiedzianych z zastosowaniem intonacji zdania oznajmującego. Czytanie krótkich tekstów z zastosowaniem ИК-1. 11. Intonacja zdania pytającego - ćwiczenia pozwalające doskonalić sprawność rozróżniania zdań, w których zastosowano ИK-2 i ИK-3, w wypowiedzeniach cudzych i wypowiedziach własnych studenta. 12. Bajka szukaja gdzie IK- 3 a ty kto, uczą się na pamięc 13. Praca z filmem pełnometrażowym –doskonalenie umiejętności streszczenie i omówienia określonych scen i innych elementów filmu 14. Doskonalenie artykulacji poszczególnych form gramatycznych (końcówki dopełniacza l.poj. rzeczowników rodzaju męskiego i nijakiego oraz formy osobowe i bezokoliczniki z końcówkami -тся- ться czasowników). Redagowanie opowiadań z wykorzystaniem podanych wyrazów. 15.Teoria i ćwiczenia praktyczne dotyczące techniki opowiadania (pauza i akcent logiczny). Praca z tekstem wybranej baśni Kryłowa. |
|
Literatura: |
1. И. Гобзова, Практические упражнения по фонетике русского языка, Брно 2011, [online] https://is.muni.cz/do/ped/kat/KRus/fonetika/index.html 2. W. Ingram, S. Paszt, Praktyczna fonetyka języka rosyjskiego, Warszawa 1983. 3. I.Januszkiewicz, Praktyczna fonetyka języka rosyjskiego: Gloski, rytmika, intonacja, akcenty: dla studentów I-II roku filologii rosyjskiej, Wrocław 1992. 4. Z. Okoń, Cборник упражнений по фонетике и интонации русского, Warszawa 1981. 4. И. А. Садыкова, Русская интонация: учебное пособие по фонетике для иностранных студентов и стажёров филологических специальностей, Казань, 2015, [online]. https://kpfu.ru/staff_files/F542785795/Sadykova_I.A._Uchebnoe_posobie_Russkaya_intonaciya.pdf 5.: J.Walczak, Fonetyka rosyjska. Praktyczny przewodnik po wymowie i intonacji z ćwiczeniami, Warszawa 2020 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.