Praktyczna nauka języka rosyjskiego - laboratorium cz. 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-RS1-2LAB |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka rosyjskiego - laboratorium cz. 2 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii rosyjskiej-przedmioty obowiązkowe Filologia rosyjska (zaawansowana) 2 rok sem.zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest kształtowanie nawyków prawidłowej wymowy i intonacji; opanowanie akcentuacji; kształtowanie umiejętności prawidłowego fonetycznie, intonacyjnie i akcentuacyjnie czytania i mówienia. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
1. Praca z tekstami wybranych piosenek (ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu, zapamiętywanie oraz wprowadzające elementy tłumaczenia). 2. Wybrane teksty satyryczne, teksty bajek, opowiadań, dialogów sytuacyjnych oraz publikacje dotyczące wydarzeń kulturalnych, społecznych, politycznych WNP oraz życia codziennego (nagrania audio, wideo) - ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu, zapamiętywanie, wymowę fonetyczną oraz wiedzę ogólną studentów z zakresu praktycznej fonetyki j.rosyjskiego. 3. Praca z wybranymi filmami (ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu, umiejętność streszczania i komentowania obejrzanych scen, poszerzające wiedzę studentów na temat realiów WNP). 4. Ćwiczenia w poprawnym formułowaniu konstrukcji grzecznościowych. 5. Ćwiczenia fonetyczne utrwalające wiedzę na temat konstrukcji intonacyjnych języka rosyjskiego i ich wykorzystania w konkretnych sytuacjach. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Kod przedmiotu: 340-RP1-2LAB Język przedmiotu: język rosyjski, Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Rok studiów/semestr: II rok, I stopień, semestr 1. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, nauka o języku Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 60 h, ćwiczenia (laboratorium) Założenia i cele przedmiotu: kształtowanie i ugruntowanie poprawnych nawyków artykulacyjnych i intonacyjnych, korygowanie błędów wymowy, rozwijanie słuchu fonematyczno-fonetycznego, integracja ćwiczeń fonetycznych z pozostałymi ćwiczeniami z praktycznej nauki języka Metody dydaktyczne: tradycyjne i eksperymentalne (metoda naturalna, ortoepiczno-tłumaczeniowa, autolingwalna, metoda projektów) Punkty ECTS: 2 pkt Wymagane zaliczenie z przedmiotu: Praktyczna nauka języka rosyjskiego – laboratorium, cz. 1 Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w zajęciach: 15x2h= 30h (1ECTS), przygotowanie do ćwiczeń: 7x3h= 21h (0,7 ECTS) udział w konsultacjach związanych z zajęciami: 5x1h= 5h (0,2 ECTS) Przygotowanie do zaliczenia i udział w nim: 4h (0,1 ECTS) Razem: 60h (co odpowiada 2 ECTS) Wskaźniki ilościowe : Nakład pracy studenta wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela: 1 wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 35h (1,2 t ECTS) |
Literatura: |
Hajczuk R., Пособие по русскому речевому этикету, Białystok 2002. Kasety audio, zawierające nagrania tekstów literackich, dialogów sytuacyjnych, piosenek i ćwiczeń fonetycznych. Kasety wideo, zawierające nagrania programów telewizyjnych (wiadomości, teleturnieje, programy satyryczne itp.). Płyty DVD, zawierające filmy odnoszące się do współczesnych realiów WNP. |
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczył przedmiot: 1. Potrafi zastosować podstawową terminologię z zakresu fonetyki i fonologii języka rosyjskiego (KA6_WG1, KA6_WG4 , KA6_UK1, KA6_KK2); 2. Potrafi użytkować zdobytą wiedzę z zakresu fonetyki i leksyki języka rosyjskiego z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (KA6_WG4, KA6_WG6, KA6_UW1, KA6_UW6, KA6_UW7, KA6_KK2); 3. Potrafi przygotowywać wystąpienia ustne w języku rosyjskim z wykorzystaniem zasad fonetycznych języka rosyjskiego (KA6_WG4 , KA6_WG9, KA6_UW1, KA6_UW7, KA6_UK4, KA6_UO1, KA6_KK2); 4. Potrafi współdziałać w grupie przyjmując w niej różne role (KA6_WG5, KA6_UW2, KA6_UK4, KA6_UO1, KA6_KK1, KA6_KO4 ); 5. Potrafi uczestniczyć w życiu kulturalnym, poznawać realia krajów WNP, korzystając z różnych mediów i różnych jego form (KA6_WG9, KA6_WK1, KA6_UK4 , KA6_KO4, KA6_KO5); 6. Potrafi analizować kompleksową naturę języka rosyjskiego i jego złożoność poprzez analizę fonetyczną, językową tekstów rosyjskich (KA6_WG1 KA6_WG4, KA6_WG6, KA6_WG9, KA6_WK1, KA6_UK1) |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenianie ciągłe (obecność na zajęciach, systematyczność w przygotowaniu zadań ustnych i pisemnych, poprawne stosowanie norm ortoepii i fonetyki w odtwarzaniu tekstu cudzego i wypowiedziach własnych ), a także zaliczenie ustne na ostatnich zajęciach, sprawdzające praktyczne użycie norm ortoepii i fonetyki rosyjskiej w tekście literackim. Dopuszczalne jest opuszczenie 1 zajęć. Pozostałe nieobecności (materiał z każdych kolejnych zajęć) trzeba zaliczyć podczas konsultacji. Absencja na 5 kolejnych zajęciach uniemożliwia zaliczenie przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Rygorowicz-Kuźma | |
Prowadzący grup: | Anna Rygorowicz-Kuźma | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć: - praca z tekstami wybranych piosenek (m. in. Подмосковные вечера, Утренняя гимнастика, Ночь тиха, ночь свята i in.); ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu, poszerzające zakres leksykalny oraz wprowadzające elementy tłumaczenia. - praca z wybranymi tekstami dialogów, bajek, opowiadań, teksty satyryczne, fragmenty audycji radiowych itp. dotyczące kultury rosyjskiej a także współczesnych wydarzeń w krajach WNP i na świecie (m.in. Чебурашка, Колобок, Новые русские, Русская баня, Кто такой „тамада”, Путешествие по России, Советы иностранцам i in. ); ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu, zapamiętywanie, wymowę fonetyczną oraz wiedzę ogólną studentów. - praca z wybranymi filmami fabularnymi i dokumentalnymi (nagrania DVD: np. Осенний марафон, Елки, Взгляд тамады i in.); ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu, poszerzające zakres leksykalny studentów. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Hajczuk R., Пособие по русскому речевому этикету, Białystok 2002. Misiąg D., Знаете ли Вы хорошо русский язык? Материалы для речевой практики, Wrocław 1997. Pomoce dydaktyczne: - pliki audio, zawierające nagrania tekstów literackich, dialogów sytuacyjnych, piosenek i ćwiczeń fonetycznych. - pliki wideo, zawierające nagrania programów telewizyjnych (np. teleturnieje, programy satyryczne itp.) oraz filmów dokumentalnych i fabularnych odnoszących się do współczesnych realiów WNP. |
|
Uwagi: |
Zaliczenie w ocenie (w semestrze zimowym) na podstawie obecności i aktywności na zajęciach, zaliczania ćwiczeń (poprawne czytanie, opowiadanie, zadania pisemne oraz streszczanie ustne i pisemne, umiejętność wypowiadania się na określony temat, poprawne fonetycznie wypowiedzi, recytacje i śpiewanie piosenek). Nieobecności: - student nie otrzymuje zaliczenia po opuszczeniu powyżej 30% zajęć. - w celu uzyskania zaliczenia przedmiotu – student jest zobowiązany zaliczyć nieobecności (treści) w ramach konsultacji. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Baczewska-Murdzek | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Baczewska-Murdzek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
1. Praca z tekstami wybranych piosenek (ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu, zapamiętywanie oraz wprowadzające elementy tłumaczenia). 2. Wybrane teksty satyryczne, teksty bajek, opowiadań, dialogów sytuacyjnych oraz publikacje dotyczące wydarzeń kulturalnych, społecznych, politycznych WNP oraz życia codziennego (nagrania audio, wideo) - ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu, zapamiętywanie, wymowę fonetyczną oraz wiedzę ogólną studentów z zakresu praktycznej fonetyki j.rosyjskiego. 3. Praca z wybranymi filmami (ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu, umiejętność streszczania i komentowania obejrzanych scen, poszerzające wiedzę studentów na temat realiów WNP). 4. Ćwiczenia w poprawnym formułowaniu konstrukcji grzecznościowych. 5. Ćwiczenia fonetyczne utrwalające wiedzę na temat konstrukcji intonacyjnych języka rosyjskiego i ich wykorzystania w konkretnych sytuacjach. |
|
Pełny opis: |
1.Zajęcia diagnostyczne – powtórzenie najważniejszych zasad dotyczących wymowy rosyjskich głosek, test diagnostyczny (sprawdzający umiejętności studentów w zakresie artykulacji dźwięków języka rosyjskiego). 2. Praca z testem satyrycznym - ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu oraz wprowadzające elementy tłumaczenia. 3. Powtórzenie zasad dotyczących artykulacji i doskonalenie sprawności studentów w zakresie wymowy miękkich spółgłosek na końcu wyrazu w wypowiedzi ustnej studenta (budowanie wypowiedzi skierowanej do studentów I roku FR, wyjaśniającej im specyfikę pracy studenta filologii obcej). 4. Miękki i twardy znak i rozdzielający - ćwiczenia w doskonaleniu umiejętności różnicowania w wypowiedzi cudzej i własnej artykulacji samogłosek jotowanych po spółgłoskach twardych, po twardym i miękkim znaku rozdzielającym oraz po и-. Tworzenie łańcucha wyrazów z trudnościami fonetycznymi. 5. Wymowa spółgłosek podwójnych – teoria na temat zagadnienia oraz ćwiczenia doskonalące umiejętność ich artykulacji. Praca z tekstem piosenki – (ćwiczenia sprawdzające umiejętność rozumienia ze słuchu i zapamiętywania). 6. Udźwięcznienie i ubezdźwięcznienie spółgłosek. Asymilacja i bark asymilacji pod względem dźwięczności przyimków с, от, к i prefiksów c-, от-. Praca z tekstem rosyjskiej bajki (doskonalenie umiejętności opowiadania) . 7. Ćwiczenia usprawniające rozumienie ze słuchu, zapamiętywanie oraz wprowadzające elementy tłumaczenia. Praca z tekstem rosyjskiej piosenki autorskie wskazanej przez prowadzącego. 8. Powtórzenie zasad dotyczących redukcji w rosyjskim języku literackim i mowie potoczne, a także doskonalenie umiejętności rozumienia tekstu mówionego (odsłuchiwanie fragmentów rosyjskich programów telewizyjnych emitowanych w paśmie porannym oraz ich omawianie). 9. Specyfika wymowy żeńskich i męskich imion rosyjskich i patronimików. Spisywanie ze słuchu fragmentów tekstów satyrycznych. 10. Intonacja zdania oznajmującego ИК-1. Praca z tekstem satyrycznym – wyszukiwanie i powtarzanie poszczególnych fraz wypowiedzianych z zastosowaniem intonacji zdania oznajmującego. Czytanie krótkich tekstów z zastosowaniem ИК-1. 11. Intonacja zdania pytającego - ćwiczenia pozwalające doskonalić sprawność rozróżniania zdań, w których zastosowano ИK-2 i ИK-3, w wypowiedzeniach cudzych i wypowiedziach własnych studenta. 12. Bajka szukaja gdzie IK- 3 a ty kto, uczą się na pamięc 13. Praca z filmem pełnometrażowym –doskonalenie umiejętności streszczenie i omówienia określonych scen i innych elementów filmu 14. Doskonalenie artykulacji poszczególnych form gramatycznych (końcówki dopełniacza l.poj. rzeczowników rodzaju męskiego i nijakiego oraz formy osobowe i bezokoliczniki z końcówkami -тся- ться czasowników). Redagowanie opowiadań z wykorzystaniem podanych wyrazów. 15.Teoria i ćwiczenia praktyczne dotyczące techniki opowiadania (pauza i akcent logiczny). Praca z tekstem wybranej baśni Kryłowa. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Hajczuk R., Пособие по русскому речевому этикету, Białystok 2002. Misiąg D., Знаете ли Вы хорошо русский язык? Материалы для речевой практики, Wrocław 1997. Pomoce dydaktyczne: - pliki audio, zawierające nagrania tekstów literackich, dialogów sytuacyjnych, piosenek i ćwiczeń fonetycznych. - pliki wideo, zawierające nagrania programów telewizyjnych (np. teleturnieje, programy satyryczne itp.) oraz filmów dokumentalnych i fabularnych odnoszących się do współczesnych realiów WNP. |
|
Uwagi: |
Zaliczenie w ocenie (w semestrze zimowym) na podstawie obecności i aktywności na zajęciach, zaliczania ćwiczeń (poprawne czytanie, opowiadanie, zadania pisemne oraz streszczanie ustne i pisemne, umiejętność wypowiadania się na określony temat, poprawne fonetycznie wypowiedzi, recytacje i śpiewanie piosenek). Nieobecności: - student nie otrzymuje zaliczenia po opuszczeniu powyżej 30% zajęć. - w celu uzyskania zaliczenia przedmiotu – student jest zobowiązany zaliczyć nieobecności (treści) w ramach konsultacji. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
1. Praca z tekstami wybranych piosenek (ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu, zapamiętywanie oraz wprowadzające elementy tłumaczenia). 2. Wybrane teksty satyryczne, teksty bajek, opowiadań, dialogów sytuacyjnych oraz publikacje dotyczące wydarzeń kulturalnych, społecznych, politycznych WNP oraz życia codziennego (nagrania audio, wideo) - ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu, zapamiętywanie, wymowę fonetyczną oraz wiedzę ogólną studentów z zakresu praktycznej fonetyki j.rosyjskiego. 3. Praca z wybranymi filmami (ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu, umiejętność streszczania i komentowania obejrzanych scen, poszerzające wiedzę studentów na temat realiów WNP). 4. Ćwiczenia w poprawnym formułowaniu konstrukcji grzecznościowych. 5. Ćwiczenia fonetyczne utrwalające wiedzę na temat konstrukcji intonacyjnych języka rosyjskiego i ich wykorzystania w konkretnych sytuacjach. |
|
Pełny opis: |
1.Zajęcia diagnostyczne – powtórzenie najważniejszych zasad dotyczących wymowy rosyjskich głosek, test diagnostyczny (sprawdzający umiejętności studentów w zakresie artykulacji dźwięków języka rosyjskiego). 2. Praca z testem satyrycznym - ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu oraz wprowadzające elementy tłumaczenia. 3. Powtórzenie zasad dotyczących artykulacji i doskonalenie sprawności studentów w zakresie wymowy miękkich spółgłosek na końcu wyrazu w wypowiedzi ustnej studenta (budowanie wypowiedzi skierowanej do studentów I roku FR, wyjaśniającej im specyfikę pracy studenta filologii obcej). 4. Miękki i twardy znak i rozdzielający - ćwiczenia w doskonaleniu umiejętności różnicowania w wypowiedzi cudzej i własnej artykulacji samogłosek jotowanych po spółgłoskach twardych, po twardym i miękkim znaku rozdzielającym oraz po и-. Tworzenie łańcucha wyrazów z trudnościami fonetycznymi. 5. Wymowa spółgłosek podwójnych – teoria na temat zagadnienia oraz ćwiczenia doskonalące umiejętność ich artykulacji. Praca z tekstem piosenki – (ćwiczenia sprawdzające umiejętność rozumienia ze słuchu i zapamiętywania). 6. Udźwięcznienie i ubezdźwięcznienie spółgłosek. Asymilacja i bark asymilacji pod względem dźwięczności przyimków с, от, к i prefiksów c-, от-. Praca z tekstem rosyjskiej bajki (doskonalenie umiejętności opowiadania) . 7. Ćwiczenia usprawniające rozumienie ze słuchu, zapamiętywanie oraz wprowadzające elementy tłumaczenia. Praca z tekstem rosyjskiej piosenki autorskie wskazanej przez prowadzącego. 8. Powtórzenie zasad dotyczących redukcji w rosyjskim języku literackim i mowie potoczne, a także doskonalenie umiejętności rozumienia tekstu mówionego (odsłuchiwanie fragmentów rosyjskich programów telewizyjnych emitowanych w paśmie porannym oraz ich omawianie). 9. Specyfika wymowy żeńskich i męskich imion rosyjskich i patronimików. Spisywanie ze słuchu fragmentów tekstów satyrycznych. 10. Intonacja zdania oznajmującego ИК-1. Praca z tekstem satyrycznym – wyszukiwanie i powtarzanie poszczególnych fraz wypowiedzianych z zastosowaniem intonacji zdania oznajmującego. Czytanie krótkich tekstów z zastosowaniem ИК-1. 11. Intonacja zdania pytającego - ćwiczenia pozwalające doskonalić sprawność rozróżniania zdań, w których zastosowano ИK-2 i ИK-3, w wypowiedzeniach cudzych i wypowiedziach własnych studenta. 12. Bajka szukaja gdzie IK- 3 a ty kto, uczą się na pamięc 13. Praca z filmem pełnometrażowym –doskonalenie umiejętności streszczenie i omówienia określonych scen i innych elementów filmu 14. Doskonalenie artykulacji poszczególnych form gramatycznych (końcówki dopełniacza l.poj. rzeczowników rodzaju męskiego i nijakiego oraz formy osobowe i bezokoliczniki z końcówkami -тся- ться czasowników). Redagowanie opowiadań z wykorzystaniem podanych wyrazów. 15.Teoria i ćwiczenia praktyczne dotyczące techniki opowiadania (pauza i akcent logiczny). Praca z tekstem wybranej baśni Kryłowa. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Hajczuk R., Пособие по русскому речевому этикету, Białystok 2002. Misiąg D., Знаете ли Вы хорошо русский язык? Материалы для речевой практики, Wrocław 1997. Pomoce dydaktyczne: - pliki audio, zawierające nagrania tekstów literackich, dialogów sytuacyjnych, piosenek i ćwiczeń fonetycznych. - pliki wideo, zawierające nagrania programów telewizyjnych (np. teleturnieje, programy satyryczne itp.) oraz filmów dokumentalnych i fabularnych odnoszących się do współczesnych realiów WNP. |
|
Uwagi: |
Zaliczenie w ocenie (w semestrze zimowym) na podstawie obecności i aktywności na zajęciach, zaliczania ćwiczeń (poprawne czytanie, opowiadanie, zadania pisemne oraz streszczanie ustne i pisemne, umiejętność wypowiadania się na określony temat, poprawne fonetycznie wypowiedzi, recytacje i śpiewanie piosenek). Nieobecności: - student nie otrzymuje zaliczenia po opuszczeniu powyżej 30% zajęć. - w celu uzyskania zaliczenia przedmiotu – student jest zobowiązany zaliczyć nieobecności (treści) w ramach konsultacji. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
1. Praca z tekstami wybranych piosenek (ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu, zapamiętywanie oraz wprowadzające elementy tłumaczenia). 2. Wybrane teksty satyryczne, teksty bajek, opowiadań, dialogów sytuacyjnych oraz publikacje dotyczące wydarzeń kulturalnych, społecznych, politycznych WNP oraz życia codziennego (nagrania audio, wideo) - ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu, zapamiętywanie, wymowę fonetyczną oraz wiedzę ogólną studentów z zakresu praktycznej fonetyki j.rosyjskiego. 3. Praca z wybranymi filmami (ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu, umiejętność streszczania i komentowania obejrzanych scen, poszerzające wiedzę studentów na temat realiów WNP). 4. Ćwiczenia w poprawnym formułowaniu konstrukcji grzecznościowych. 5. Ćwiczenia fonetyczne utrwalające wiedzę na temat konstrukcji intonacyjnych języka rosyjskiego i ich wykorzystania w konkretnych sytuacjach. |
|
Pełny opis: |
1.Zajęcia diagnostyczne – powtórzenie najważniejszych zasad dotyczących wymowy rosyjskich głosek, test diagnostyczny (sprawdzający umiejętności studentów w zakresie artykulacji dźwięków języka rosyjskiego). 2. Praca z testem satyrycznym - ćwiczenia sprawdzające rozumienie ze słuchu oraz wprowadzające elementy tłumaczenia. 3. Powtórzenie zasad dotyczących artykulacji i doskonalenie sprawności studentów w zakresie wymowy miękkich spółgłosek na końcu wyrazu w wypowiedzi ustnej studenta (budowanie wypowiedzi skierowanej do studentów I roku FR, wyjaśniającej im specyfikę pracy studenta filologii obcej). 4. Miękki i twardy znak i rozdzielający - ćwiczenia w doskonaleniu umiejętności różnicowania w wypowiedzi cudzej i własnej artykulacji samogłosek jotowanych po spółgłoskach twardych, po twardym i miękkim znaku rozdzielającym oraz po и-. Tworzenie łańcucha wyrazów z trudnościami fonetycznymi. 5. Wymowa spółgłosek podwójnych – teoria na temat zagadnienia oraz ćwiczenia doskonalące umiejętność ich artykulacji. Praca z tekstem piosenki – (ćwiczenia sprawdzające umiejętność rozumienia ze słuchu i zapamiętywania). 6. Udźwięcznienie i ubezdźwięcznienie spółgłosek. Asymilacja i bark asymilacji pod względem dźwięczności przyimków с, от, к i prefiksów c-, от-. Praca z tekstem rosyjskiej bajki (doskonalenie umiejętności opowiadania) . 7. Ćwiczenia usprawniające rozumienie ze słuchu, zapamiętywanie oraz wprowadzające elementy tłumaczenia. Praca z tekstem rosyjskiej piosenki autorskie wskazanej przez prowadzącego. 8. Powtórzenie zasad dotyczących redukcji w rosyjskim języku literackim i mowie potoczne, a także doskonalenie umiejętności rozumienia tekstu mówionego (odsłuchiwanie fragmentów rosyjskich programów telewizyjnych emitowanych w paśmie porannym oraz ich omawianie). 9. Specyfika wymowy żeńskich i męskich imion rosyjskich i patronimików. Spisywanie ze słuchu fragmentów tekstów satyrycznych. 10. Intonacja zdania oznajmującego ИК-1. Praca z tekstem satyrycznym – wyszukiwanie i powtarzanie poszczególnych fraz wypowiedzianych z zastosowaniem intonacji zdania oznajmującego. Czytanie krótkich tekstów z zastosowaniem ИК-1. 11. Intonacja zdania pytającego - ćwiczenia pozwalające doskonalić sprawność rozróżniania zdań, w których zastosowano ИK-2 i ИK-3, w wypowiedzeniach cudzych i wypowiedziach własnych studenta. 12. Bajka szukaja gdzie IK- 3 a ty kto, uczą się na pamięc 13. Praca z filmem pełnometrażowym –doskonalenie umiejętności streszczenie i omówienia określonych scen i innych elementów filmu 14. Doskonalenie artykulacji poszczególnych form gramatycznych (końcówki dopełniacza l.poj. rzeczowników rodzaju męskiego i nijakiego oraz formy osobowe i bezokoliczniki z końcówkami -тся- ться czasowników). Redagowanie opowiadań z wykorzystaniem podanych wyrazów. 15.Teoria i ćwiczenia praktyczne dotyczące techniki opowiadania (pauza i akcent logiczny). Praca z tekstem wybranej baśni Kryłowa. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Hajczuk R., Пособие по русскому речевому этикету, Białystok 2002. Misiąg D., Знаете ли Вы хорошо русский язык? Материалы для речевой практики, Wrocław 1997. Pomoce dydaktyczne: - pliki audio, zawierające nagrania tekstów literackich, dialogów sytuacyjnych, piosenek i ćwiczeń fonetycznych. - pliki wideo, zawierające nagrania programów telewizyjnych (np. teleturnieje, programy satyryczne itp.) oraz filmów dokumentalnych i fabularnych odnoszących się do współczesnych realiów WNP. |
|
Uwagi: |
Zaliczenie w ocenie (w semestrze zimowym) na podstawie obecności i aktywności na zajęciach, zaliczania ćwiczeń (poprawne czytanie, opowiadanie, zadania pisemne oraz streszczanie ustne i pisemne, umiejętność wypowiadania się na określony temat, poprawne fonetycznie wypowiedzi, recytacje i śpiewanie piosenek). Nieobecności: - student nie otrzymuje zaliczenia po opuszczeniu powyżej 30% zajęć. - w celu uzyskania zaliczenia przedmiotu – student jest zobowiązany zaliczyć nieobecności (treści) w ramach konsultacji. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.