Elementy kultury języka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-SPL-1EPR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Elementy kultury języka |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia Podyplomowe Logopedyczne - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot językoznawczy, prowadzony w formie wykładu. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza w podstawy teoretyczne językoznawstwa normatywnego, w szczegółowe zagadnienia poprawnościowe dotyczące poszczególnych podsystemów języka oraz zapoznaje z aktualnymi zjawiskami związanymi ze współczesnym językiem polskim. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Forma studiów: podyplomowe Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina naukowa: językoznawstwo; dziedzina nauk społecznych, dyscypliny naukowe: pedagogika, psychologia; dziedzina nauk medycznych i nauk o zdrowiu, dyscyplina naukowa: nauki medyczne Rok studiów/semestr: I rok/semestr letni Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 12 godz. wykładów Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, ćwiczenia praktyczne Punkty ECTS: 1 Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w wykładach (12 godz.) – 1 ECTS ŁĄCZNIE: 12 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (12 godz.; 1 ECTS) i zajęciami o charakterze praktycznym (12 godz.; 1 ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005. 2. Karpowicz T., Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009. 3. Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2009. Literatura uzupełniająca 4. Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, red. K. Kłosińska, Warszawa 2004. 5. Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. A. Markowski, Warszawa 2003. 6. „Poradnik Językowy” – wybrane artykuły. |
Efekty uczenia się: |
Student/ka: - zna w pogłębionym stopniu budowę i zasady funkcjonowania języka, jego płaszczyzn i jednostek na nich występujących oraz społecznych uwarunkowań języka – w zakresie pozwalającym na zrozumienie jego funkcjonowania; - wykorzystuje w profilaktyce, diagnozie i terapii logopedycznej wiedzę teoretyczną z zakresu językoznawstwa, medycyny, psychologii i pedagogiki; - komunikuje się na tematy związane z terapią logopedyczną z innymi logopedami, z pedagogami, psychologami, lekarzami, a także z osobami z problemami logopedycznymi i ich rodzicami czy opiekunami; porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny, używając dostosowanego do odbiorcy języka (specjalistycznego lub potocznego), a także różnych kanałów i technik komunikacyjnych; formułuje opinie dotyczące różnych aspektów pracy logopedy, w tym opinie dotyczące pacjentów; - krytycznie ocenia różnego rodzaju komunikaty, np. opinii rodziców, pedagogów, psychologów, informacji uzyskiwanych od osób, z którymi prowadzi terapię itd. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie Kryteria oceny: obecności, aktywności na zajęciach. Dopuszczalna jest 1 nieobecność. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kuć, Diana Saniewska | |
Prowadzący grup: | Diana Saniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kuć, Diana Saniewska | |
Prowadzący grup: | Diana Saniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.