Morfologia i składnia języka polskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-SPL-1MIS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Morfologia i składnia języka polskiego |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia Podyplomowe Logopedyczne - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest kształtowanie świadomości językowej słuchacza, tj. zdobycie przez niego wiedzy na temat struktury współczesnego języka polskiego, zależności zachodzących między jego elementami, istotnych zjawisk w nim zachodzących, a także zdobycie u m i e j ę t n o ś c i identyfikacji, samodzielnej analizy i interpretacji jednostek z poziomu morfologicznego i składniowego języka - oba cele w zakresie potrzebnym do wykonywania zawodu logopedy. |
Pełny opis: |
Profil studiów: praktyczny Forma studiów: podyplomowe Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina nauk humanistycznych Dyscyplina: językoznawstwo Rok studiów: I rok Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 28 godz. ćwiczeń METODY DYDAKTYCZNE: przedmiot prowadzony jest z wykorzystaniem różnorodnych metod i technik dydaktycznych: wykładu z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, metody heurystycznej, metod aktywizujących, np. warsztatów grupowych, metody projektu, dyskusji PUNKTY ECTS: 3 pkt Uczestnictwo w ćwiczeniach – 30 godz. Samodzielna praca w domu – 30 godz. Przygotowanie do zaliczenia - 8 godz. Udział w konsultacjach – 2 godz. Przygotowanie prezentacji – 5 godz. ŁĄCZNIE – 75 godz. TREŚCI MERYTORYCZNE PRZEDMIOTU 1. Morfologia w strukturze języka. Budowa morfologiczna wyrazów. 2. Podstawowe jednostki fleksyjne: słowo, forma wyrazowa, leksem. Budowa formy fleksyjnej. Tradycyjna klasyfikacja leksemów polskich – typy kryteriów: semantyczne, fleksyjne, składniowe. 3. Charakterystyka odmiennych części mowy – typy, kategorie, formy regularne i osobliwości. 4. Charakterystyka nieodmiennych części mowy. 5. Podstawowe pojęcia słowotwórcze: wyraz pochodny (derywat), wyraz podstawowy (baza), temat słowotwórczy, formant, parafraza słowotwórcza. Typy formantów słowotwórczych. Analiza słowotwórcza wybranych derywatów. Znaczenie słowotwórcze a znaczenie realne. Rodzina wyrazów a pole semantyczne wyrazów. 6. Pojęcie i zakres składni. Podstawowe mechanizmy zdaniotwórcze w języku polskim. Rodzaje wypowiedzeń. Zdanie pojedyncze a zdanie złożone. Stosunki między formami w zdaniu i pełnione przez nie funkcje (części zdania). Elementy składni zdania złożonego. |
Literatura: |
R. Grzegorczykowa, Zarys słowotwórstwa polskiego. Słowotwórstwo opisowe, Warszawa 1974. i do wyboru jedna pozycja: J. Podracki, Składnia polska, Warszawa 1989. Słownik gramatyki języka polskiego pod red. W. Gruszczyńskiego i J. Bralczyka, Warszawa 2001. A. Nagórko, Zarys gramatyki polskiej, Warszawa 1996. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy słuchacz: 1) charakteryzuje się podstawową znajomością terminów i pojęć z poziomów morfologicznego i składniowego języka polskiego. 2) zna na poziomie podstawowym zjawiska i mechanizmy charakterystyczne morfologii i składni języka polskiego, 3) zna założenia podstawowych metod analizy morfologicznej i składniowej. 4) rozumie potrzebę znajomości reguł morfologicznych i składniowych języka w pracy logopedy. W zakresie umiejętności słuchacz: 1) umie posługiwać się podstawową terminologią językoznawczą z zakresu morfologii i składni języka polskiego. 2) rozpoznaje podstawowe jednostki fleksyjne, słowotwórcze i składniowe. 3) umie dokonać analizy fleksyjnej, słowotwórczej i składniowej wybranych jednostek. 4) umie odszukać potrzebne informacje z zakresu fleksji, słowotwórstwa i składni w podręcznikach, słownikach i innych źródłach, opracować je samodzielnie bądź w zespole i przedstawić w wybranej przez siebie formie. 5) umie wykorzystać wiedzę o języku polskim do budowania warsztatu logopedy (np. ćwiczeń, gier i zabaw potrzebnych w profilaktyce, diagnozie i terapii). W zakresie postaw społecznych słuchacz: 1) umie pracować w zespole. Realizowane efekty uczenia się: WG01, WG09, UW06 Sposoby weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, ocena wykonywanych na zajęciach i w domu ćwiczeń, ocena prezentacji (referatu), ocena efektów pracy zespołowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie bez oceny na podstawie oceny przygotowania słuchacza do zajęć, pracy na zajęciach, przygotowanej samodzielnie bądź w zespole prezentacji. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kuć, Diana Saniewska | |
Prowadzący grup: | Diana Saniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest kształtowanie świadomości językowej słuchacza, tj. zdobycie przez niego wiedzy na temat struktury współczesnego języka polskiego, zależności zachodzących między jego elementami, istotnych zjawisk w nim zachodzących, a także zdobycie u m i e j ę t n o ś c i identyfikacji, samodzielnej analizy i interpretacji jednostek z poziomu morfologicznego i składniowego języka - oba cele w zakresie potrzebnym do wykonywania zawodu logopedy. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: praktyczny Forma studiów: podyplomowe Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina nauk humanistycznych Dyscyplina: językoznawstwo Rok studiów: I rok Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 28 godz. ćwiczeń METODY DYDAKTYCZNE: przedmiot prowadzony jest z wykorzystaniem różnorodnych metod i technik dydaktycznych: wykładu z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, metody heurystycznej, metod aktywizujących, np. warsztatów grupowych, metody projektu, dyskusji PUNKTY ECTS: 3 pkt Uczestnictwo w ćwiczeniach – 30 godz. Samodzielna praca w domu – 30 godz. Przygotowanie do zaliczenia - 8 godz. Udział w konsultacjach – 2 godz. Przygotowanie prezentacji – 5 godz. ŁĄCZNIE – 75 godz. |
|
Literatura: |
R. Grzegorczykowa, Zarys słowotwórstwa polskiego. Słowotwórstwo opisowe, Warszawa 1974. i do wyboru jedna pozycja: J. Podracki, Składnia polska, Warszawa 1989. Słownik gramatyki języka polskiego pod red. W. Gruszczyńskiego i J. Bralczyka, Warszawa 2001. A. Nagórko, Zarys gramatyki polskiej, Warszawa 1996. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kuć, Diana Saniewska | |
Prowadzący grup: | Diana Saniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest kształtowanie świadomości językowej słuchacza, tj. zdobycie przez niego wiedzy na temat struktury współczesnego języka polskiego, zależności zachodzących między jego elementami, istotnych zjawisk w nim zachodzących, a także zdobycie u m i e j ę t n o ś c i identyfikacji, samodzielnej analizy i interpretacji jednostek z poziomu morfologicznego i składniowego języka - oba cele w zakresie potrzebnym do wykonywania zawodu logopedy. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: praktyczny Forma studiów: podyplomowe Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina nauk humanistycznych Dyscyplina: językoznawstwo Rok studiów: I rok Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 28 godz. ćwiczeń METODY DYDAKTYCZNE: przedmiot prowadzony jest z wykorzystaniem różnorodnych metod i technik dydaktycznych: wykładu z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, metody heurystycznej, metod aktywizujących, np. warsztatów grupowych, metody projektu, dyskusji PUNKTY ECTS: 3 pkt Uczestnictwo w ćwiczeniach – 30 godz. Samodzielna praca w domu – 30 godz. Przygotowanie do zaliczenia - 8 godz. Udział w konsultacjach – 2 godz. Przygotowanie prezentacji – 5 godz. ŁĄCZNIE – 75 godz. |
|
Literatura: |
R. Grzegorczykowa, Zarys słowotwórstwa polskiego. Słowotwórstwo opisowe, Warszawa 1974. i do wyboru jedna pozycja: J. Podracki, Składnia polska, Warszawa 1989. Słownik gramatyki języka polskiego pod red. W. Gruszczyńskiego i J. Bralczyka, Warszawa 2001. A. Nagórko, Zarys gramatyki polskiej, Warszawa 1996. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.