Profilaktyka i terapia w dysleksji z elementami glottodydaktyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-SPL-2PTE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Profilaktyka i terapia w dysleksji z elementami glottodydaktyki |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
Studia Podyplomowe Logopedyczne - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot przygotowuje do pracy z uczniem dyslektycznym. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z pojęciami dysleksji, dysortografii, dysgrafii oraz przybliżenie podstaw teoretycznych, neurofizjologicznych; symptomów, diagnozowania problemu specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Przedmiot przygotowuje do pracy z uczniem dyslektycznym; zaznajamia z wybranymi metodami i środkami dydaktycznymi, pomocnymi w terapii. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Forma studiów: podyplomowe Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina naukowa: językoznawstwo; dziedzina nauk społecznych, dyscypliny naukowe: pedagogika, psychologia; dziedzina nauk medycznych i nauk o zdrowiu, dyscyplina naukowa: nauki medyczne Rok studiów/semestr: II rok/semestr zimowy i letni Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 18 godz. ćwiczeń Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, ćwiczenia praktyczne Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w ćwiczeniach (18 godz.) – 1 ECTS ŁĄCZNIE: 18 godz. Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (18 godz.; 2 ECTS) i zajęciami o charakterze praktycznym (18 godz.; 2 ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Markowski Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole, Gdynia 2004. 2. Bogdanowicz M., Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, w: Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki pod red. G. Jastrzębowskiej i T. Gałkowskiego, Opole 2003. 3. Jędrzejowska E., Jurek A., Diagnoza i terapia dysleksji rozwojowej, w: Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki pod red. G. Jastrzębowskiej i T. Gałkowskiego, Opole 2003. 4. Reid G., Wearmouth J., Dysleksja. Teoria i praktyka, Gdańsk 2008. 5. Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii. Skala Ryzyka Dysleksji wraz z normami, Gdańsk 2002. 6. Grabałowska K., Jastrząb J., Mickiewicz J., Wojak M., Ćwiczenia wczytaniu i pisaniu. Poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych, Toruń 1996. 7. Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 1999. Literatura uzupełniająca: 1. Grabowska A., Rymarczyk K., (red.), Dysleksja. Od badań mózgu do praktyki, Warszawa 2004. 2. Gindrich P.A., Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych, Lublin 2002. |
Efekty uczenia się: |
Student/ka: - zna i rozumie specyfikę trudności w nauce czytania i pisania, a także metody pracy z uczniami mającymi problemy dyslektyczne, dysgraficzne i dysortograficzne; - potrafi wykorzystywać w profilaktyce, diagnozie i terapii specyficznych trudności w nauce czytania i pisania wiedzę teoretyczną z zakresu językoznawstwa, medycyny, psychologii i pedagogiki; - ma świadomość potrzeby ciągłego kształcenia zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania oceny własnych kompetencji zawodowych i doskonalenia umiejętności profilaktycznych, diagnostycznych i terapeutycznych z zakresu logopedii, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, a także zasięgania opinii ekspertów z zakresu logopedii, medycyny, psychologii, pedagogiki, językoznawstwa; umie określić, kiedy skierować pacjenta do odpowiednich specjalistów i czyni to w miarę potrzeby. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie. Kryteria oceny: obecności, aktywności na zajęciach. Dopuszczalne są 2 nieobecności. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kuć, Diana Saniewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Kuć, Diana Saniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Literatura: |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kuć, Diana Saniewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Kuć, Diana Saniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Literatura: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.