Historia wczesnonowożytna (XVI-XVIII wiek)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-HS1-2HWN |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.352
|
Nazwa przedmiotu: | Historia wczesnonowożytna (XVI-XVIII wiek) |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
3L stac.I st.studia historyczne - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość podstawowych zagadnień historii Polski i powszechnej w czasach nowożytnych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi problemami politycznymi, wyznaniowymi, gospodarczymi, ustrojowymi w Rzeczypospolitej i świecie w okresie od XVI do końca wieku XVIII. |
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu kierunkowe Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia Rok studiów/semestr II/ I Konwersatorium i wykład – 60+60 godz. Punkty ECTS: 10 Bilans nakładu pracy studenta: 264 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): - udział studenta w zajęciach konwersatorium: 30x2 godz.= 60 godz. - udział studenta w zajęciach wykładowych: 30x2 godz.= 60 godz. - przygotowanie do konwersatoriów: 29x2godz.=58 godz. - udział w konsultacjach związanych z realizacją prac projektowych: 8x1 godz.= 10 godz. (zakładamy, że student skorzysta np. z ośmiu konsultacji) - realizacja zadań projektowych: 8x6 godz.=48 godz.(zakładamy, że student przygotuje np. osiem zadań projektowych) - zapoznanie się studenta z listą lektur i opracowanie wybranych pozycji: 50 godz. - przygotowanie przez studenta sprawozdania z wybranych lektur: 20 godz. - zaliczenie lektur: 5 godz. - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 6 godz. - przygotowanie do egzaminu: 20 godz. - egzamin: 1 godz. Razem: 60+60+58+10+48+6+20+1= 264 godz. (264:25=10,56) Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30konw.+30wyk.+8konsult.+6zalicz.+1eg. = 75 godz., 3 pkt. ECTS (75:25=3) Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 8konsult.+8projekt.+30real.=46 godz. 2 pkt. ECTS (46:25=1,84) 1. Wprowadzenie do historii nowożytnej. Najważniejsze problemy epoki 2. Wokół ustroju Rzeczypospolitej w XVI i XVII w. 3. Problem Ukrainy w I Rzeczypospolitej 4. Rzeczypospolita w układzie stosunków Międzynarodowych XVI – XVIII w. 5. Rzeczpospolita w okresie unii polsko-saskiej 6. Reformy doby stanisławowskiej 7. Kryzysy i konflikty w Europie XVII – XVIII w. 8. Pierwsze rewolucje mieszczańskie w Europie nowożytnej 9. Cywilizacja Oświecenia 10. Powstanie USA. |
Literatura: |
Tylko podręczniki. Literatura uzupełniająca rozesłana do każdego studenta. 1 Markiewicz M., Historia Polski 1492 – 1795, Kraków 2004. 2. Gierowski J., Historia Polski 1492 – 1864, Warszawa 1972. 3. Wielka historia Polski, t. 4 –S. GRZYBOWSKI, Dzieje Polski i Litwy(1506-1648), Kraków 2000. 4. Wielka historia Polski, t. 5 –J.A.GIEROWSKI, Rzeczpospolita w dobie złotej wolności (1648- 1763), Kraków 2001. 5. Augustyniak U., Historia Polski 1572 – 1795, Warszawa 2008. 6. Wójcik Z., Historia powszechna XVI-XVII wieku, Warszawa 1991. 7. Rostworowski E. Historia powszechna wiek XVIII, Warszawa 2002 8 Bazylow L., Historia powszechna 1492-1648, Warszawa 2001. 9. Kersten A., Maciszewski J., Historia powszechna 1648-1789, Warszawa 1971. 10. K. Mikulski, J. Wijaczka, Historia powszechna XVI – XVIII, Warszawa 2011. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się (w zakresie wiedzy studenta): KP6_WG1: zna i rozumie wybrane zagadnienia historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej w w ujęciu chronologicznym i tematycznym KP6_WG6: zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych z zakresu historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej. KP6_WK2: wie o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia nt. historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym KP6_WK5: rozumie podstawowe mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne z zakresu historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej. Efekty uczenia się (w zakresie umiejętności studenta): KP6_UW1: samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny nt. historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej, przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego KP6_UW5: potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i podstawowe umiejętności zbierania i analizy źródeł w badaniu historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej. KP6_UK5: potrafi kompetentnie wypowiadać się publicznie na tematy z zakresu historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej. KP6_UK6: potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą wskazanej problematyki z zakresu historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej. Efekty uczenia się (w zakresie kompetencji studenta): KP6_KK1: ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy w odniesieniu do historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej, jak też własnych umiejętności warsztatowych, a przy tym rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych. KP6_KO2: docenia i szanuje, jak też jest gotów promować nowożytne tradycje oraz dziedzictwo historyczne i kulturowe Europy, Polski i swojego regionu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę; Wykład: egzamin ustny . Przystąpienie do egzaminu uwarunkowane jest uprzednim zaliczeniem ćwiczeń z historii wczesnonowożytnej oraz 100% obecnością |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.