Historia wczesnonowożytna (XVI-XVIII wiek)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-HS1-2HWN |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.352
|
Nazwa przedmiotu: | Historia wczesnonowożytna (XVI-XVIII wiek) |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
3L stac.I st.studia historyczne - przedmioty obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
10.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość podstawowych zagadnień historii Polski i powszechnej w czasach nowożytnych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi problemami politycznymi, wyznaniowymi, gospodarczymi, ustrojowymi w Rzeczypospolitej i świecie w okresie od XVI do końca wieku XVIII. |
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu kierunkowe Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia Rok studiów/semestr II/ I Konwersatorium i wykład – 60+60 godz. Punkty ECTS: 10 Bilans nakładu pracy studenta: 264 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): - udział studenta w zajęciach konwersatorium: 30x2 godz.= 60 godz. - udział studenta w zajęciach wykładowych: 30x2 godz.= 60 godz. - przygotowanie do konwersatoriów: 29x2godz.=58 godz. - udział w konsultacjach związanych z realizacją prac projektowych: 8x1 godz.= 10 godz. (zakładamy, że student skorzysta np. z ośmiu konsultacji) - realizacja zadań projektowych: 8x6 godz.=48 godz.(zakładamy, że student przygotuje np. osiem zadań projektowych) - zapoznanie się studenta z listą lektur i opracowanie wybranych pozycji: 50 godz. - przygotowanie przez studenta sprawozdania z wybranych lektur: 20 godz. - zaliczenie lektur: 5 godz. - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 6 godz. - przygotowanie do egzaminu: 20 godz. - egzamin: 1 godz. Razem: 60+60+58+10+48+6+20+1= 264 godz. (264:25=10,56) Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30konw.+30wyk.+8konsult.+6zalicz.+1eg. = 75 godz., 3 pkt. ECTS (75:25=3) Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 8konsult.+8projekt.+30real.=46 godz. 2 pkt. ECTS (46:25=1,84) 1. Wprowadzenie do historii nowożytnej. Najważniejsze problemy epoki 2. Wokół ustroju Rzeczypospolitej w XVI i XVII w. 3. Problem Ukrainy w I Rzeczypospolitej 4. Rzeczypospolita w układzie stosunków Międzynarodowych XVI – XVIII w. 5. Rzeczpospolita w okresie unii polsko-saskiej 6. Reformy doby stanisławowskiej 7. Kryzysy i konflikty w Europie XVII – XVIII w. 8. Pierwsze rewolucje mieszczańskie w Europie nowożytnej 9. Cywilizacja Oświecenia 10. Powstanie USA. |
Literatura: |
Tylko podręczniki. Literatura uzupełniająca rozesłana do każdego studenta. 1 Markiewicz M., Historia Polski 1492 – 1795, Kraków 2004. 2. Gierowski J., Historia Polski 1492 – 1864, Warszawa 1972. 3. Wielka historia Polski, t. 4 –S. GRZYBOWSKI, Dzieje Polski i Litwy(1506-1648), Kraków 2000. 4. Wielka historia Polski, t. 5 –J.A.GIEROWSKI, Rzeczpospolita w dobie złotej wolności (1648- 1763), Kraków 2001. 5. Augustyniak U., Historia Polski 1572 – 1795, Warszawa 2008. 6. Wójcik Z., Historia powszechna XVI-XVII wieku, Warszawa 1991. 7. Rostworowski E. Historia powszechna wiek XVIII, Warszawa 2002 8 Bazylow L., Historia powszechna 1492-1648, Warszawa 2001. 9. Kersten A., Maciszewski J., Historia powszechna 1648-1789, Warszawa 1971. 10. K. Mikulski, J. Wijaczka, Historia powszechna XVI – XVIII, Warszawa 2011. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się (w zakresie wiedzy studenta): KP6_WG1: zna i rozumie wybrane zagadnienia historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej w w ujęciu chronologicznym i tematycznym KP6_WG6: zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych z zakresu historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej. KP6_WK2: wie o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia nt. historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym KP6_WK5: rozumie podstawowe mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne z zakresu historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej. Efekty uczenia się (w zakresie umiejętności studenta): KP6_UW1: samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny nt. historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej, przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego KP6_UW5: potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną i podstawowe umiejętności zbierania i analizy źródeł w badaniu historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej. KP6_UK5: potrafi kompetentnie wypowiadać się publicznie na tematy z zakresu historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej. KP6_UK6: potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą wskazanej problematyki z zakresu historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej. Efekty uczenia się (w zakresie kompetencji studenta): KP6_KK1: ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy w odniesieniu do historii Polski i powszechnej epoki nowożytnej, jak też własnych umiejętności warsztatowych, a przy tym rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych. KP6_KO2: docenia i szanuje, jak też jest gotów promować nowożytne tradycje oraz dziedzictwo historyczne i kulturowe Europy, Polski i swojego regionu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę; Wykład: egzamin ustny . Przystąpienie do egzaminu uwarunkowane jest uprzednim zaliczeniem ćwiczeń z historii wczesnonowożytnej oraz 100% obecnością |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Chynczewska-Hennel, Mariusz Drozdowski | |
Prowadzący grup: | Teresa Chynczewska-Hennel, Mariusz Drozdowski, Marta Kupczewska, Karol Łopatecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobyciu podstawowych i uporządkowanych informacji o najważniejszych problemach społecznych, gospodarczych, politycznych, wyznaniowych w XVI-XVIII w. z uwzględnieniem stanowiska historiografii polskiej i obcej. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu kierunkowe Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia Rok studiów/semestr II/ I Konwersatorium – 60+60 godz. Punkty ECTS: 10 Bilans nakładu pracy studenta: 264 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): - udział studenta w zajęciach konwersatorium: 30x2 godz.= 60 godz. - udział studenta w zajęciach wykładowych: 30x2 godz.= 60 godz. - przygotowanie do konwersatoriów: 29x2godz.=58 godz. - udział w konsultacjach związanych z realizacją prac projektowych: 8x1 godz.= 10 godz. (zakładamy, że student skorzysta np. z ośmiu konsultacji) - realizacja zadań projektowych: 8x6 godz.=48 godz.(zakładamy, że student przygotuje np. osiem zadań projektowych) - zapoznanie się studenta z listą lektur i opracowanie wybranych pozycji: 50 godz. - przygotowanie przez studenta sprawozdania z wybranych lektur: 20 godz. - zaliczenie lektur: 5 godz. - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 6 godz. - przygotowanie do egzaminu: 20 godz. - egzamin: 1 godz. Razem: 60+60+58+10+48+6+20+1= 264 godz. (264:25=10,56) Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30konw.+30wyk.+8konsult.+6zalicz.+1eg. = 75 godz., 3 pkt. ECTS (75:25=3) Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 8konsult.+8projekt.+30real.=46 godz. 2 pkt. ECTS (46:25=1,84) 1. Wprowadzenie do historii nowożytnej. Najważniejsze problemy epoki 2. Wokół ustroju Rzeczypospolitej w XVI i XVII w. 3. Problem Ukrainy w I Rzeczypospolitej 4. Rzeczypospolita w układzie stosunków Międzynarodowych XVI – XVIII w. 5. Rzeczpospolita w okresie unii polsko-saskiej 6. Reformy doby stanisławowskiej 7. Kryzysy i konflikty w Europie XVII – XVIII w. 8. Pierwsze rewolucje mieszczańskie w Europie nowożytnej 9. Cywilizacja Oświecenia 10. Powstanie USA. |
|
Literatura: |
1 Markiewicz M., Historia Polski 1492 – 1795, Kraków 2004. 2. Gierowski J., Historia Polski 1492 – 1864, Warszawa 1972. 3. Wielka historia Polski, t. 4 –S. GRZYBOWSKI, Dzieje Polski i Litwy(1506-1648), Kraków 2000. 4. Wielka historia Polski, t. 5 –J.A.GIEROWSKI, Rzeczpospolita w dobie złotej wolności (1648- 1763), Kraków 2001. 5. Augustyniak U., Historia Polski 1572 – 1795, Warszawa 2008. 6. Z. Wójcik, Historia powszechna XVI-XVII wieku, Warszawa 1991. 7. Rostworowski E. Historia powszechna wiek XVIII, Warszawa 2002. 8. K. Mikulski, J. Wijaczka, Historia powszechna XVI – XVIII, Warszawa 2011. 9. Cegielski T. Kądziela Ł., Rozbiory Polski, Warszawa 1990 10. Czapliński W., O Polsce siedemnastowiecznej, Warszawa 1966; 11 Chynczewska – Hennel T, Świadomość narodowa szlachty ukraińskiej i kozaczyzny od schyłku XVI do połowy XVII w., Warszawa 1985. 12 Rutkowski J., Historia gospodarcza Polski, t. 1 Czasy przedrozbiorowe, Poznań 1947. 13. Gierowski J.A., W cieniu Ligi Północnej, Wrocław 1972. 14. Bardach J, Leśnodorski B., Pietrzyk M., Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa 1994. 15. Olszewski H ., Sejm Rzeczypospolitej epoki oligarchii, Poznań 1966. 16. Tazbir J., Dzieje polskiej tolerancji, Warszawa 1973. 17. Wójcik Z., Wojny kozackie w dawnej Polsce, Kraków 1989. 18. Wyczański A., Polska w Europie XVI w., Warszawa 1973. 19. Zielińska Z., Walka familii o reformę Rzeczypospolitej, Warszawa 1983. 20 DROZDOWSKI M, MY O NAS I O INNYCH. SZLACHTA RZECZYPOSPOLITEJ WOBEC KOZACZYZNY ZAPOROSKIEJ W LATACH 1648-1659, BIAŁYSTOK 2015 21 ROYLE T. Wojna domowa. Wojny trzech królestw 1638-1660, Oświęcim 2018. 22 Ferling J. Cud nad Potomakiem. Amerykańskie zwycięstwo w wojnie o niepodległość, Oświęcim 2019. 23 Geoffrey P., Globalny kryzys. Wojna, zmiany klimatyczne i katastrofa w XVII wieku, Oświęcim 2019 24 Mahan A. T., Wpływ potęgi morskiej na historię 1660-1783, Oświęcim 2020 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Drozdowski, Marzena Liedke, Karol Łopatecki | |
Prowadzący grup: | Mariusz Drozdowski, Marzena Liedke, Karol Łopatecki, Paweł Szadkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobyciu podstawowych i uporządkowanych informacji o najważniejszych problemach społecznych, gospodarczych, politycznych, wyznaniowych w XVI-XVIII w. z uwzględnieniem stanowiska historiografii polskiej i obcej. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu kierunkowe Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia Rok studiów/semestr II/ I Konwersatorium – 60+60 godz. Punkty ECTS: 10 Bilans nakładu pracy studenta: 264 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): - udział studenta w zajęciach konwersatorium: 30x2 godz.= 60 godz. - udział studenta w zajęciach wykładowych: 30x2 godz.= 60 godz. - przygotowanie do konwersatoriów: 29x2godz.=58 godz. - udział w konsultacjach związanych z realizacją prac projektowych: 8x1 godz.= 10 godz. (zakładamy, że student skorzysta np. z ośmiu konsultacji) - realizacja zadań projektowych: 8x6 godz.=48 godz.(zakładamy, że student przygotuje np. osiem zadań projektowych) - zapoznanie się studenta z listą lektur i opracowanie wybranych pozycji: 50 godz. - przygotowanie przez studenta sprawozdania z wybranych lektur: 20 godz. - zaliczenie lektur: 5 godz. - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 6 godz. - przygotowanie do egzaminu: 20 godz. - egzamin: 1 godz. Razem: 60+60+58+10+48+6+20+1= 264 godz. (264:25=10,56) Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30konw.+30wyk.+8konsult.+6zalicz.+1eg. = 75 godz., 3 pkt. ECTS (75:25=3) Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 8konsult.+8projekt.+30real.=46 godz. 2 pkt. ECTS (46:25=1,84) 1. Wprowadzenie do historii nowożytnej. Najważniejsze problemy epoki 2. Wokół ustroju Rzeczypospolitej w XVI i XVII w. 3. Problem Ukrainy w I Rzeczypospolitej 4. Rzeczypospolita w układzie stosunków Międzynarodowych XVI – XVIII w. 5. Rzeczpospolita w okresie unii polsko-saskiej 6. Reformy doby stanisławowskiej 7. Kryzysy i konflikty w Europie XVII – XVIII w. 8. Pierwsze rewolucje mieszczańskie w Europie nowożytnej 9. Cywilizacja Oświecenia 10. Powstanie USA. |
|
Literatura: |
1 Markiewicz M., Historia Polski 1492 – 1795, Kraków 2004. 2. Gierowski J., Historia Polski 1492 – 1864, Warszawa 1972. 3. Wielka historia Polski, t. 4 –S. GRZYBOWSKI, Dzieje Polski i Litwy(1506-1648), Kraków 2000. 4. Wielka historia Polski, t. 5 –J.A.GIEROWSKI, Rzeczpospolita w dobie złotej wolności (1648- 1763), Kraków 2001. 5. Augustyniak U., Historia Polski 1572 – 1795, Warszawa 2008. 6. Z. Wójcik, Historia powszechna XVI-XVII wieku, Warszawa 1991. 7. Rostworowski E. Historia powszechna wiek XVIII, Warszawa 2002. 8. K. Mikulski, J. Wijaczka, Historia powszechna XVI – XVIII, Warszawa 2011. 9. Cegielski T. Kądziela Ł., Rozbiory Polski, Warszawa 1990 10. Czapliński W., O Polsce siedemnastowiecznej, Warszawa 1966; 11 Chynczewska – Hennel T, Świadomość narodowa szlachty ukraińskiej i kozaczyzny od schyłku XVI do połowy XVII w., Warszawa 1985. 12 Rutkowski J., Historia gospodarcza Polski, t. 1 Czasy przedrozbiorowe, Poznań 1947. 13. Gierowski J.A., W cieniu Ligi Północnej, Wrocław 1972. 14. Bardach J, Leśnodorski B., Pietrzyk M., Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa 1994. 15. Olszewski H ., Sejm Rzeczypospolitej epoki oligarchii, Poznań 1966. 16. Tazbir J., Dzieje polskiej tolerancji, Warszawa 1973. 17. Wójcik Z., Wojny kozackie w dawnej Polsce, Kraków 1989. 18. Wyczański A., Polska w Europie XVI w., Warszawa 1973. 19. Zielińska Z., Walka familii o reformę Rzeczypospolitej, Warszawa 1983. 20 DROZDOWSKI M, MY O NAS I O INNYCH. SZLACHTA RZECZYPOSPOLITEJ WOBEC KOZACZYZNY ZAPOROSKIEJ W LATACH 1648-1659, BIAŁYSTOK 2015 21 ROYLE T. Wojna domowa. Wojny trzech królestw 1638-1660, Oświęcim 2018. 22 Ferling J. Cud nad Potomakiem. Amerykańskie zwycięstwo w wojnie o niepodległość, Oświęcim 2019. 23 Geoffrey P., Globalny kryzys. Wojna, zmiany klimatyczne i katastrofa w XVII wieku, Oświęcim 2019 24 Mahan A. T., Wpływ potęgi morskiej na historię 1660-1783, Oświęcim 2020 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Drozdowski, Marzena Liedke, Krystyna Szelągowska | |
Prowadzący grup: | Mariusz Drozdowski, Marzena Liedke, Paweł Szadkowski, Krystyna Szelągowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobyciu podstawowych i uporządkowanych informacji o najważniejszych problemach społecznych, gospodarczych, politycznych, wyznaniowych i kulturowych w XVI-XVIII w. z uwzględnieniem stanowiska historiografii polskiej i obcej. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu kierunkowe Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia Rok studiów/semestr II/ I Konwersatorium – 60+60 godz. Punkty ECTS: 10 Bilans nakładu pracy studenta: 264 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): - udział studenta w zajęciach konwersatorium: 30x2 godz.= 60 godz. - udział studenta w zajęciach wykładowych: 30x2 godz.= 60 godz. - przygotowanie do konwersatoriów: 29x2godz.=58 godz. - udział w konsultacjach związanych z realizacją prac projektowych: 8x1 godz.= 10 godz. (zakładamy, że student skorzysta np. z ośmiu konsultacji) - realizacja zadań projektowych: 8x6 godz.=48 godz.(zakładamy, że student przygotuje np. osiem zadań projektowych) - zapoznanie się studenta z listą lektur i opracowanie wybranych pozycji: 50 godz. - przygotowanie przez studenta sprawozdania z wybranych lektur: 20 godz. - zaliczenie lektur: 5 godz. - przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 6 godz. - przygotowanie do egzaminu: 20 godz. - egzamin: 1 godz. Razem: 60+60+58+10+48+6+20+1= 264 godz. (264:25=10,56) Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30konw.+30wyk.+8konsult.+6zalicz.+1eg. = 75 godz., 3 pkt. ECTS (75:25=3) Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 8konsult.+8projekt.+30real.=46 godz. 2 pkt. ECTS (46:25=1,84) 1. Wprowadzenie do historii nowożytnej. Najważniejsze problemy epoki 2. Wokół ustroju Rzeczypospolitej w XVI i XVII w. 3. Problem Ukrainy w I Rzeczypospolitej 4. Rzeczypospolita w układzie stosunków Międzynarodowych XVI – XVIII w. 5. Rzeczpospolita w okresie unii polsko-saskiej 6. Reformy doby stanisławowskiej 7. Kryzysy i konflikty w Europie XVII – XVIII w. 8. Pierwsze rewolucje mieszczańskie w Europie nowożytnej 9. Cywilizacja Oświecenia 10. Powstanie USA. |
|
Literatura: |
1 Markiewicz M., Historia Polski 1492 – 1795, Kraków 2004. 2. Gierowski J., Historia Polski 1492 – 1864, Warszawa 1972. 3. Wielka historia Polski, t. 4 –S. GRZYBOWSKI, Dzieje Polski i Litwy(1506-1648), Kraków 2000. 4. Wielka historia Polski, t. 5 –J.A.GIEROWSKI, Rzeczpospolita w dobie złotej wolności (1648- 1763), Kraków 2001. 5. Augustyniak U., Historia Polski 1572 – 1795, Warszawa 2008. 6. Z. Wójcik, Historia powszechna XVI-XVII wieku, Warszawa 1991. 7. Rostworowski E. Historia powszechna wiek XVIII, Warszawa 2002. 8. K. Mikulski, J. Wijaczka, Historia powszechna XVI – XVIII, Warszawa 2011. 9. Cegielski T. Kądziela Ł., Rozbiory Polski, Warszawa 1990 10. Czapliński W., O Polsce siedemnastowiecznej, Warszawa 1966; 11 Chynczewska – Hennel T, Świadomość narodowa szlachty ukraińskiej i kozaczyzny od schyłku XVI do połowy XVII w., Warszawa 1985. 12 Rutkowski J., Historia gospodarcza Polski, t. 1 Czasy przedrozbiorowe, Poznań 1947. 13. Gierowski J.A., W cieniu Ligi Północnej, Wrocław 1972. 14. Bardach J, Leśnodorski B., Pietrzyk M., Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa 1994. 15. Olszewski H ., Sejm Rzeczypospolitej epoki oligarchii, Poznań 1966. 16. Tazbir J., Dzieje polskiej tolerancji, Warszawa 1973. 17. Wójcik Z., Wojny kozackie w dawnej Polsce, Kraków 1989. 18. Wyczański A., Polska w Europie XVI w., Warszawa 1973. 19. Zielińska Z., Walka familii o reformę Rzeczypospolitej, Warszawa 1983. 20 DROZDOWSKI M, MY O NAS I O INNYCH. SZLACHTA RZECZYPOSPOLITEJ WOBEC KOZACZYZNY ZAPOROSKIEJ W LATACH 1648-1659, BIAŁYSTOK 2015 21 ROYLE T. Wojna domowa. Wojny trzech królestw 1638-1660, Oświęcim 2018. 22 Ferling J. Cud nad Potomakiem. Amerykańskie zwycięstwo w wojnie o niepodległość, Oświęcim 2019. 23 Geoffrey P., Globalny kryzys. Wojna, zmiany klimatyczne i katastrofa w XVII wieku, Oświęcim 2019 24 Mahan A. T., Wpływ potęgi morskiej na historię 1660-1783, Oświęcim 2020 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.