Amerykańskie soft-power
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-MS1-2ASP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.002
|
Nazwa przedmiotu: | Amerykańskie soft-power |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
3L stac.I st.studia stosunków międzynarodowych - przedmioty specjalizacyjne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Wymagania (lista przedmiotów): | Historia Stanów Zjednoczonych 350-MS1-2HS2 |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi elementami soft power USA. Ważne jest przy tym pokazanie: jakimi środkami i metodami międzynarodowego oddziaływania dysponują USA jako supermocarstwo? jaka jest różnica pomiędzy soft, hard i smart power? Jakie są atrybuty supermocrastwa? jaki wpływ USA mają na system międzynarodowy w XXI wieku? w jaki sposób USA wykorzystują soft power w polityce zagranicznej? |
Skrócony opis: |
Zakres tematów: - Amerykańskie soft-power, hard-power, smart-power – podstawy teoretyczne - Środki i metody międzynarodowego oddziaływania państwa - Wpływ USA na system międzynarodowy w XXI wieku – gra symulacyjna - Atrybuty supermocarstwa - Misja szerzenia demokracji na świecie - Amerykańskie wartości i ideały polityczne - Amerykanizacja w życiu politycznym - Amerykanizacja jako zjawisko społeczne i kulturowe - McŚwiat - Wpływ rewolucji 4.0 na soft power USA - Antyamerykanizm - Rola ambasad i konsulatów w promowaniu kultury i wartości amerykańskich - Soft power jako sposób prowadzenia polityki zagranicznej USA na przykładzie wybranych państw |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia Rodzaj przedmiotu: specjalizacyjny, status przedmiotu - MK_6 Amerykanistyczny Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, stosunki międzynarodowe Rok studiów / semestr: II rok studiów, semestr letni (II) Wymagania wstępne: Historia Stanów Zjednoczonych; Polityka zagraniczna Stanów Zjednoczonych Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin (konwersatorium) Metody dydaktyczne: praca w grupach, studium przypadku, dyskusja, burza mózgów, gry symulacyjne, prezentacje multimedialne Punkty ECTS: 3 pkt. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: udział w zajęciach: 30 h, studiowanie literatury do zajęć: 25 h, przygotowanie do zaliczenia: 16 h, Udział w konsultacjach: 2h, Udział w zaliczeniu: 2h. Razem: 75 h- 3 pkt ECTS Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studenta. Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • P. Frankowski, Hegemonia Stanów Zjednoczonych Ameryki w warunkach turbulencji, Toruń 2006. • J. Nye, Soft Power: Jak osiągnąć sukces w polityce światowej, Warszawa 2007. • T. Pugacewicz, Teorie polityki zagranicznej. Perspektywa amerykańskiej analizy polityki zagranicznej, Kraków 2017. • E. Waśko-Owsiejczuk, Koncepcja bezpieczeństwa USA w: R. Zięba (red.), Bezpieczeństwo międzynarodowe w XXI wieku, Warszawa 2018, s. 93-112. • E. Waśko-Owsiejczuk, Hard power versus soft power – zmiana polityki zagranicznej USA z ofensywnej na defensywną za rządów Baracka Obamy, “Annales UMCS Sectio: K Politologia", 2017, vol. XXIV, nr 2, s. 29-46. • E. Waśko-Owsiejczuk, Promowanie demokracji w polityce zagranicznej USA wobec Iraku. Agenda ‒ Instrumenty ‒ Wyzwania, Warszawa 2022, ss. 442. • J. Zając, Środki i metody oddziaływania USA w bliskowschodnim procesie pokojowym (1991-2000), Warszawa 2004. Literatura uzupełniająca: • S. Amin, Wirus liberalizmu: permanentna wojna i amerykanizacja świata, Warszawa 2007. • A. Brzozowska-Krajka, Etnokultura w diasporze, między regionalizmem a amerykanizacją, Lublin 2012. • K. Czornik K., Ewolucja pozycji międzynarodowej USA w okresie pozimnowojennym, „Studia Politicae Universitatis Silesiensis 2018”, T. 21, s. 59-88. • J.A. Daszyńska, Narodziny tradycji. Symbole amerykańskiej demokracji, Łódź 2010. • P. Laidler, A. Mania, Amerykańska demokracja w XXI wieku, Kraków 2006. • A. Mania, P. Laidler, Ł.Wordliczek (eds.), U.S. Foreign Policy: Theory, Mechanisms, Practice, Krakow 2007. • G. Ritzer, Macdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 1997. • G. Soros, Bańka amerykańskiej supremacji, Kraków 2004. • J. Szymkowska-Bartyzel, Amerykański mit polski konsument czyli reklamowe oblicza Ameryki, Kraków 2006. • E. Waśko-Owsiejczuk, American Historical Sources from 1945 to 2016, Oświęcim 2017. • E. Waśko-Owsiejczuk, Polityka bezpieczeństwa narodowego Stanów Zjednoczonych Ameryki w latach 2001-2009, Kraków 2014. • J. Zając (red.), Polityka zagraniczna USA po zimnej wojnie, Toruń 2006. |
Efekty uczenia się: |
- Student zna podstawowe instytucje realizujące politykę zagraniczną USA (KP6_WG2) - Student ma podstawową wiedzę na temat polityki zagranicznej USA (KP6_WG3) - Student ma podstawową wiedzę z zakresu historii USA (KP6_WG5) - Student zna źródła więzi o charakterze ekonomicznym, etnicznym, kulturowym i politycznym i ich znaczenie w stosunkach międzynarodowych (KP6_WG6) - Student zna podstawowe trendy przemian cywilizacyjnych w świecie (KP6_WK1) - Student zna podstawowe mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne warunkujące stosunki międzynarodowe oraz ich podłoże historyczne (KP6_WK3) - Student zna kontekst historyczny i narzędzia realizacji polityki zagranicznej USA (KP6_WK4) - Student potrafi dostrzegać problemy na płaszczyźnie międzynarodowej i ich źródła historyczne (KP6_UW1) - Student potrafi umieścić problemy międzynarodowe w kontekście historycznym (KP6_UW2) - Student potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować i syntetyzować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł (KP6_UW3) - Student potrafi doszukiwać się związków przyczynowo-skutkowych wydarzeń międzynarodowych (KP6_UW4) - Student potrafi przygotować prezentację multimedialną oraz wykorzystywać odpowiednie systemy informatyczne (KP6_UK1) - Student potrafi przygotować pracę pisemną (w tym także dyplomową) z zakresu stosunków międzynarodowych, przestrzegając reguł redakcyjnych i językowych (KP6_UO1) - Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różnej role (KP6_UO2) - Student potrafi krytycznie formułować opinie na temat podstawowych kwestii z zakresu polityki zagranicznej USA (KP6_KK1) - Student ma szacunek do wiedzy opartej na podstawach naukowych (KP6_KK2) - Student ma nawyk śledzenia na bieżąco sytuacji międzynarodowej i aktualizowania uzyskanej wiedzy (KP6_KK3) - Student potrafi funkcjonować w środowisku wielokulturowym, rozumie wartość pluralizmu i tolerancji (KP6_KR2) - Student potrafi szanować różne punkty widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym (KP6_KR3) |
Metody i kryteria oceniania: |
Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Zaliczenie na ocenę – test. Progi punktowe: bardzo dobry 5 (co najmniej 91%) dobry plus 4,5 (co najmniej 81%) dobry 4 (co najmniej 71%) dostateczny plus 3,5 (co najmniej 61%) dostateczny 3 (co najmniej 51%) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Waśko-Owsiejczuk | |
Prowadzący grup: | Ewelina Waśko-Owsiejczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Pomarański | |
Prowadzący grup: | Marcin Pomarański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Waśko-Owsiejczuk | |
Prowadzący grup: | Ewelina Waśko-Owsiejczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Wymagania (lista przedmiotów): | Historia Stanów Zjednoczonych 350-MS1-2HS2 |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi elementami soft power USA. Ważne jest przy tym pokazanie: jakimi środkami i metodami międzynarodowego oddziaływania dysponują USA jako supermocarstwo? jaka jest różnica pomiędzy soft, hard i smart power? Jakie są atrybuty supermocrastwa? jaki wpływ USA mają na system międzynarodowy w XXI wieku? w jaki sposób USA wykorzystują soft power w polityce zagranicznej? |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia Rodzaj przedmiotu: specjalizacyjny, status przedmiotu - MK_6 Amerykanistyczny Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, stosunki międzynarodowe Rok studiów / semestr: II rok studiów, semestr letni (II) Wymagania wstępne: Historia Stanów Zjednoczonych; Polityka zagraniczna Stanów Zjednoczonych Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin (konwersatorium) Metody dydaktyczne: praca w grupach, studium przypadku, dyskusja, burza mózgów, gry symulacyjne, prezentacje multimedialne Punkty ECTS: 3 pkt. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: udział w zajęciach: 30 h, studiowanie literatury do zajęć: 25 h, przygotowanie do zaliczenia: 16 h, Udział w konsultacjach: 2h, Udział w zaliczeniu: 2h. Razem: 75 h- 3 pkt ECTS Prowadzący przewiduje możliwość dodatkowych, oprócz godzin dyżurów, konsultacji na prośbę studenta. Ze względu na możliwość zmian uwarunkowań prawnych forma zajęć okresowo może ulec zmianie. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: • P. Frankowski, Hegemonia Stanów Zjednoczonych Ameryki w warunkach turbulencji, Toruń 2006. • J. Nye, Soft Power: Jak osiągnąć sukces w polityce światowej, Warszawa 2007. • T. Pugacewicz, Teorie polityki zagranicznej. Perspektywa amerykańskiej analizy polityki zagranicznej, Kraków 2017. • E. Waśko-Owsiejczuk, Koncepcja bezpieczeństwa USA w: R. Zięba (red.), Bezpieczeństwo międzynarodowe w XXI wieku, Warszawa 2018, s. 93-112. • E. Waśko-Owsiejczuk, Hard power versus soft power – zmiana polityki zagranicznej USA z ofensywnej na defensywną za rządów Baracka Obamy, “Annales UMCS Sectio: K Politologia", 2017, vol. XXIV, nr 2, s. 29-46. • E. Waśko-Owsiejczuk, Promowanie demokracji w polityce zagranicznej USA wobec Iraku. Agenda ‒ Instrumenty ‒ Wyzwania, Warszawa 2022, ss. 442. • J. Zając, Środki i metody oddziaływania USA w bliskowschodnim procesie pokojowym (1991-2000), Warszawa 2004. Literatura uzupełniająca: • S. Amin, Wirus liberalizmu: permanentna wojna i amerykanizacja świata, Warszawa 2007. • A. Brzozowska-Krajka, Etnokultura w diasporze, między regionalizmem a amerykanizacją, Lublin 2012. • K. Czornik K., Ewolucja pozycji międzynarodowej USA w okresie pozimnowojennym, „Studia Politicae Universitatis Silesiensis 2018”, T. 21, s. 59-88. • J.A. Daszyńska, Narodziny tradycji. Symbole amerykańskiej demokracji, Łódź 2010. • P. Laidler, A. Mania, Amerykańska demokracja w XXI wieku, Kraków 2006. • A. Mania, P. Laidler, Ł.Wordliczek (eds.), U.S. Foreign Policy: Theory, Mechanisms, Practice, Krakow 2007. • G. Ritzer, Macdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 1997. • G. Soros, Bańka amerykańskiej supremacji, Kraków 2004. • J. Szymkowska-Bartyzel, Amerykański mit polski konsument czyli reklamowe oblicza Ameryki, Kraków 2006. • E. Waśko-Owsiejczuk, American Historical Sources from 1945 to 2016, Oświęcim 2017. • E. Waśko-Owsiejczuk, Polityka bezpieczeństwa narodowego Stanów Zjednoczonych Ameryki w latach 2001-2009, Kraków 2014. • J. Zając (red.), Polityka zagraniczna USA po zimnej wojnie, Toruń 2006. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.