Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia uczenia się

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-DN5-1HEP
Kod Erasmus / ISCED: 05.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia uczenia się
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 1 rok PiW NJ
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

W trakcie przedmiotu student poznaje psychologiczne podstawy procesu uczenia się i zapamiętywania dzieci i młodzieży: modele uczenia

się (koncepcje klasyczne, współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych), metody i techniki uczenia się, przyczyny

trudności w uczeniu się oraz strategie ich przezwyciężania.

Przedmiot służy też rozwinięciu umiejętności analizy zdarzeń pedagogicznych w oparciu o zdobytą wiedzę psychologiczną, oraz

rozwinięciu kompetencji w zakresie radzenia sobie w szkolnych i przedszkolnych sytuacjach interpersonalnych, poprzez zgłębienie takich

zagadnień jak: sztuka budowania relacji i rozwiązywania konfliktów, skuteczne komunikowanie się w procesie uczenia, empatia,

zachowania i postawy asertywne, agresywne i uległe, reguły współdziałania i przekonywania innych w grupie, procesów i ról grupowych

Pełny opis:

Profil ogólnoakademicki

Poziom studiów: Studia jednolite magisterskie

Forma studiów: niestacjonarne

Przedmiot obowiązkowy, grupa przedmiotów kierunkowych

Kierunek studiów: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna

Rok studiów I/sem.I

Liczba godz.: 5 godz. wykładów i 10 godz. ćwiczeń

Wymagania wstępne: brak

Punkty ECTS - 3

Metody kształcenia: wykład, dyskusja grupowa. ćwiczenia w podgrupach, prezentacja, studium przypadku, mini wykład.

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w wykładach – 5 godz.

Udział w ćwiczeniach – 10 godz.

Przygotowanie do zajęć (ćwiczeń i wykładów) – 20godz.

Udział w konsultacjach – 23 godz..

Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu – 20 godz.

Udział w egzaminie - 2 godz.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40h -1, 5 ECTS

niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 40h - 1,5 ECTS

Literatura:

Obowiązkowa:

Mietzel, G. (2002). Psychologia kształcenia. Gdańsk: GWP (rozdziały: 3, 4, 5, 6, 7).

Wood, D. (2006). Jak dzieci uczą się i myślą. Społeczne konteksty rozwoju poznawczego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (rozdział: 4).

Zimbardo, Ph.G., Gerrig, R.J. (2012) Psychologia i życie. Warszawa: PWN. (rozdziały 6 i 7)

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- Ma wiedzę dotyczącą klasycznych i współczesnych teorii uczenia się i nauczania oraz ich wartości aplikacyjnych, potrafi je krytycznie oceniać i twórczo wykorzystywać - KA7_WG2,

Umiejętności:

- Potrafi obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz

proponować rozwiązania problemów; KA7_UW1

- Potrafi rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dzieci lub uczniów oraz projektować i prowadzić działania pedagogiczne, a także planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania; KA7_UW2

- Potrafi identyfikować i rozbudzać zainteresowania dzieci lub uczniów oraz odpowiednio dostosowywać sposoby pracy i treści kształcenia uwzględniając ich możliwości i ograniczenia ;KA7_UO1

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium zaliczeniowe

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Kolemba
Prowadzący grup: Marcin Kolemba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Kolemba
Prowadzący grup: Marcin Kolemba
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)