Edukacja twórcza dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DN5-2JAP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja twórcza dziecka |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok PiW NJ Przedmioty obowiązkowe - niestac. jednolite. kier. PiW |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest rozwijanie kompetencji studentów z zakresu projektowania i realizowania założeń edukacji twórczej (do twórczości i przez twórczość) dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym; Przygotowanie studentów do harmonijnego rozwijania myślenia dywergencyjnego (twórczego) i konwergencyjnego, postaw twórczych i odtwórczych dzieci w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych. Studenci w ramach przedmiotu zdobędą umiejętności z zakresu diagnozowania twórczego potencjału dzieci. Dokonają analizy i oceny koncepcji i programów rozwijania twórczości dzieci a w konsekwencji będą przygotowani do projektowania twórczej edukacji dzieci. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
W ramach tego przedmiotu studencie zdobędą praktyczną wiedzę o twórczości, rozwiną umiejętności praktyczne (diagnostyczne i metodyczne oraz rozwiną motywację do twórczej, autorskiej realizacji treści programowych w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej, poprzez stymulowanie ich twórczej aktywności w różnych dziedzinach: plastycznej, językowej, muzycznej i ruchowej. |
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Nauk o Edukacji Nazwa kierunku studiów: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna Poziom kształcenia: jednolite studia magisterskie Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika i psychologia twórczości ECTS: 3 pkt. Język przedmiotu - polski Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, Moduł IX Rok studiów /II rok/ IV semestr Wymagania wstępne: Pedagogika twórczości lub Trening twórczości. Liczba godzin dydaktycznych – 15h, w tym 8h wykładów i 7h ćwiczeń Bilans nakładu pracy studenta –15 godz. wykłady i ćwiczenia, 5 godz. konsultacje indywidualne, 15 godz. – przygotowanie autorskiego projektu, 20 samodzielne studiowanie literatury naukowej i metodycznej, 15h - przygotowanie się do zaliczenia pisemnego. Wskaźniki ilościowe – 20 godzin – 1 punkt – zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela; 45 godzin – 2 punkty – praca własna studenta, w tym przygotowanie projektu zaliczeniowego i przygotowanie się do zaliczenia. |
Literatura: |
Literatura wykłady: Szmidt J.K., 2007, Pedagogika twórczości, Gdańsk, GWP. Nęcka E., 2001, Psychologia twórczości, Gdańsk, GWP. Szmidt J. K., 2010, ABC kreatywności, Warszawa, Wydawnictwo DIFIN. Karwowski M. red., 2009, Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria, metodologia, diagnostyka, Warszawa, Akademia Pedagogiki Specjalnej. Szmidt K., red. 2009, Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria, Łódź, Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Karwowski M., Gajda A., red., 2010, Kreatywność (nie tylko) w klasie szkolnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Karwowski M., 2009, Klimat dla kreatywności, Warszawa, Wydawnictwo Difin. Uszyńska-Jarmoc J., 2003, Twórcza aktywność dziecka. Teoria, rzeczywistość, perspektywy rozwoju. Białystok, Trans Humana. Uszyńska-Jarmoc J., 2005, Podróże - Skarby - przygoda. Podręcznik i program rozwijania...., Białystok, Trans Humana. Uszyńska-Jarmoc J., 2007, Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole, Białystok, Trans Humana. Literatura ćwiczenia Bonar J., 2008, Rozwijanie twórczości uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego, Łódź, Wyd. UŁ. Szmidt K.J., 2016, Sesje twórczej pomysłowości, dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Gliwice, Wyd. Helion. Nęcka E., 1998, Trening twórczości, Kraków, Wyd. Impuls. Szmidt K.J., 2008, Trening kreatywności, Gliwice, Wyd. Helion. Braun D., 2007, Podręcznik rozwijania kreatywności. Sztuka i twórczość w pracy z dziećmi, Kielce, Wyd. Jedność. Uszyńska-Jarmoc J., 2005, Podróże – skarby – przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości i dyspozycji autokreacyjnych, Białystok, Trans Humana. Olczak M., 2009, Trening twórczości – współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę, Kraków, Oficyna Wyd. „Impuls”. Płóciennik E., 2010, Stymulowanie zdolności twórczych dziecka,. Weryfikacja techniki obrazków dynamicznych, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG6 Student metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej. KA7_UW3 Absolwent potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy. KA7_UW4 Absolwent potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia. KA7_UO2 Student potrafi rozwijać kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów. KA7_KK4 Absolwent jest gotów do autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne. Liczba punktów wymagana do zaliczenia wykładu (51%) 91-100% - ocena bdb 81-90% - ocena db plus 71-80% - ocena dobra 61-70% - ocena dost. plus 51-60% - ocena dostateczna 0-50% - ocena niedostateczna Zaliczenie ćwiczeń: - wykonanie pracy projektowej; - aktywność na ćwiczeniach, - samoocena efektów pracy indywidualnej i zespołowej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 7 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Kunat, Marta Makarewicz | |
Prowadzący grup: | Beata Kunat, Marta Makarewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
W ramach tego przedmiotu studenci zdobędą praktyczną wiedzę o twórczości, rozwiną umiejętności praktyczne (diagnostyczne i metodyczne oraz rozwiną motywację do twórczej, autorskiej realizacji treści programowych w przedszkolu i w klasach I-III szkoły podstawowej, poprzez stymulowanie ich twórczej aktywności w różnych dziedzinach: plastycznej, językowej, muzycznej i ruchowej. |
|
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Nauk o Edukacji Nazwa kierunku studiów: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna Poziom kształcenia: jednolite studia magisterskie Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika i psychologia twórczości ECTS: 3 pkt. Język przedmiotu - polski Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, Moduł IX Rok studiów /II rok/ IV semestr Wymagania wstępne: Pedagogika twórczości lub Trening twórczości. Liczba godzin dydaktycznych – 15h, w tym 8h wykładów i 7h ćwiczeń Bilans nakładu pracy studenta –15 godz. wykłady i ćwiczenia, 5 godz. konsultacje indywidualne, 15 godz. – przygotowanie autorskiego projektu, 20 samodzielne studiowanie literatury naukowej i metodycznej, 15h - przygotowanie się do egzaminu Wskaźniki ilościowe – 20 godzin – 1 punkt – zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela; 45 godzin – 2 punkty – praca własna studenta, w tym przygotowanie projektu zaliczeniowego i przygotowanie się do zaliczenia i egzaminu. |
|
Literatura: |
Literatura wykłady: Szmidt J.K., 2007, Pedagogika twórczości, Gdańsk, GWP. Nęcka E., 2001, Psychologia twórczości, Gdańsk, GWP. Szmidt J. K., 2010, ABC kreatywności, Warszawa, Wydawnictwo DIFIN. Karwowski M. red., 2009, Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria, metodologia, diagnostyka, Warszawa, Akademia Pedagogiki Specjalnej. Szmidt K., red. 2009, Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria, Łódź, Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Karwowski M., Gajda A., red., 2010, Kreatywność (nie tylko) w klasie szkolnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Karwowski M., 2009, Klimat dla kreatywności, Warszawa, Wydawnictwo Difin. Uszyńska-Jarmoc J., 2003, Twórcza aktywność dziecka. Teoria, rzeczywistość, perspektywy rozwoju. Białystok, Trans Humana. Uszyńska-Jarmoc J., 2005, Podróże - Skarby - przygoda. Podręcznik i program rozwijania...., Białystok, Trans Humana. Uszyńska-Jarmoc J., 2007, Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole, Białystok, Trans Humana. Literatura ćwiczenia Bonar J., 2008, Rozwijanie twórczości uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego, Łódź, Wyd. UŁ. Szmidt K.J., 2016, Sesje twórczej pomysłowości, dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Gliwice, Wyd. Helion. Nęcka E., 1998, Trening twórczości, Kraków, Wyd. Impuls. Szmidt K.J., 2008, Trening kreatywności, Gliwice, Wyd. Helion. Braun D., 2007, Podręcznik rozwijania kreatywności. Sztuka i twórczość w pracy z dziećmi, Kielce, Wyd. Jedność. Uszyńska-Jarmoc J., 2005, Podróże – skarby – przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości i dyspozycji autokreacyjnych, Białystok, Trans Humana. Olczak M., 2009, Trening twórczości – współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę, Kraków, Oficyna Wyd. „Impuls”. Płóciennik E., 2010, Stymulowanie zdolności twórczych dziecka,. Weryfikacja techniki obrazków dynamicznych, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 7 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Żak-Skalimowska | |
Prowadzący grup: | Monika Żak-Skalimowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
W ramach tego przedmiotu studenci zdobędą szeroko rozumianą wiedzę o twórczości (teoretyczne podstawy dotyczące edukacji twórczej dziecka), a także rozwiną umiejętności praktyczne (dotyczące metodycznych aspektów rozwijania twórczości dzieci w szkole i przedszkolu). |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest rozwijanie kompetencji twórczej studentów z zakresu projektowania i realizowania założeń edukacji twórczej (do twórczości i przez twórczość) dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. Przygotowanie studentów do harmonijnego rozwijania myślenia dywergencyjnego (twórczego) dzieci. |
|
Literatura: |
Literatura wykłady: Szmidt J.K., 2007, Pedagogika twórczości, Gdańsk, GWP. Nęcka E., 2001, Psychologia twórczości, Gdańsk, GWP. Szmidt J. K., 2010, ABC kreatywności, Warszawa, Wydawnictwo DIFIN. Karwowski M. red., 2009, Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria, metodologia, diagnostyka, Warszawa, Akademia Pedagogiki Specjalnej. Szmidt K., red. 2009, Metody pedagogicznych badań nad twórczością. Teoria i empiria, Łódź, Wyd. Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Karwowski M., Gajda A., red., 2010, Kreatywność (nie tylko) w klasie szkolnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Karwowski M., 2009, Klimat dla kreatywności, Warszawa, Wydawnictwo Difin. Uszyńska-Jarmoc J., 2003, Twórcza aktywność dziecka. Teoria, rzeczywistość, perspektywy rozwoju. Białystok, Trans Humana. Uszyńska-Jarmoc J., 2005, Podróże - Skarby - przygoda. Podręcznik i program rozwijania...., Białystok, Trans Humana. Uszyńska-Jarmoc J., 2007, Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole, Białystok, Trans Humana. Literatura ćwiczenia Bonar J., 2008, Rozwijanie twórczości uczniów klas początkowych poprzez zadania dydaktyczne w toku kształcenia zintegrowanego, Łódź, Wyd. UŁ. Szmidt K.J., 2016, Sesje twórczej pomysłowości, dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Gliwice, Wyd. Helion. Nęcka E., 1998, Trening twórczości, Kraków, Wyd. Impuls. Szmidt K.J., 2008, Trening kreatywności, Gliwice, Wyd. Helion. Braun D., 2007, Podręcznik rozwijania kreatywności. Sztuka i twórczość w pracy z dziećmi, Kielce, Wyd. Jedność. Uszyńska-Jarmoc J., 2005, Podróże – skarby – przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości i dyspozycji autokreacyjnych, Białystok, Trans Humana. Olczak M., 2009, Trening twórczości – współczesna i efektywna forma wychowania przez sztukę, Kraków, Oficyna Wyd. „Impuls”. Płóciennik E., 2010, Stymulowanie zdolności twórczych dziecka,. Weryfikacja techniki obrazków dynamicznych, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 7 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.