Trening twórczości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-1AKM |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Trening twórczości |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok PiW SJ sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest rozwijanie kreatywności studentów w sferze poznawczej (wyobraźnia twórcza, płynność, giętkości i oryginalność myślenia, myślenie dywergencyjne, zdolność do generowania wielu rozwiązań, pomysłów, idei, abstrahowanie, kojarzenie i metaforyzowanie); sferze emocjonalno-motywacyjnej (otwartość na nowe idee i doświadczenia, ciekawość poznawcza, zaangażowanie w działanie, niezależność i nonkonformizm, chęć eksperymentowania i podejmowania zadań, gotowość do podejmowania wyzwań i związanego z nim ryzyka) oraz sferze działaniowej. Treści przedmiotu: Podstawowe założenia treningu kreatywności: etapy treningu twórczości; model rozwijania twórczego potencjału człowieka; model eliminowania przeszkód i barier hamujących twórczość; Psychoedukacyjne zasady stymulowania kreatywności; Poznanie i testowanie metod, strategii, technik oraz ćwiczeń rozwijania: myślenia wyobrażeniowego, ciekawości poznawczej, zdolności skojarzeniowych oraz ekspresji twórczej. |
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Nauk o Edukacji Nazwa kierunku studiów: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna Poziom kształcenia: Jednolite studia magisterskie Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Dziedzina i dyscyplina nauki: Psychologia twórczości, Pedagogika twórczości ECTS: 2 punkty Język przedmiotu Język polski Rodzaj przedmiotu Obowiązkowy, Moduł II (Podstawy psychologii dla nauczycieli) Rok studiów /I rok/ I semestr Wymagania wstępne: Ogólna wiedza z przedmiotów humanistycznych i społecznych z zakresu szkoły średniej. Liczba godzin dydaktycznych – 25 godzin, w tym 25 godzin ćwiczeń (warsztaty) Bilans nakładu pracy studenta –25 godz. ćwiczenia, 3 godziny konsultacje indywidualne, 25 godzin – przygotowanie autorskiego projektu Wskaźniki ilościowe – 28 godzin – 1 punkt – zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela; 25 godzin – 1 punkt – praca własna studenta, w tym przygotowanie projektu zaliczeniowego Metody dydaktyczne – warsztaty, projekty, konsultacje Zajęcia będą prowadzone zgodnie z zasadami psychoedukacyjnego treningu kreatywności. W ramach zajęć wykorzystane będę metody dydaktyki twórczości rozwijające zdolności i umiejętności twórczego myślenia, a także dyspozycje emocjonalno-motywacyjne i działaniowe, będące komponentami postawy twórczej (metody pokonywania sztywności myślenia, twórczego rozwiązywania problemów, rozwijania myślenia wyobrażeniowego i ciekawości poznawczej, rozwijania zdolności skojarzeniowych: transformacje, asocjacje, analogie i metafory). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Samo Sedno, Edgard. Nęcka, E. (1994). TRoP…Twórcze Rozwiązywanie Problemów, Kraków: „Impuls”. Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, Szymura, B. (2008). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków” „Impuls”. Szmidt, K.J. (2010). ABC kreatywności. Warszawa: Difin. Szmidt, K.J. (2019). ABC kreatywności. Kontynuacje. Warszawa: Difin. Szmidt, K.J. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Wydanie II, Gliwice: Sensus. Szmidt, K.J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion. Literatura uzupełniająca: Bowkett, S. (2000). Wyobraź sobie, że… ćwiczenia rozwijające myślenie twórcze uczniów. Warszawa: WSiP. De Bono, E. (1998). Naucz się myśleć kreatywnie. Warszawa: Prima. De Bono, E. (2009). Umysł kreatywny: 62 ćwiczenia rozwijające intelekt. Warszawa: Studio Emka. Pugliese, Ch. (2010), Being Creative. Surrey: Delta Publishing. Szmidt, K.J. (1994). Elementarz twórczego życia, czyli o sposobach twórczego myślenia i działania. Warszawa: Intra. Szmidt, K.J. (2005). Pedagogika twórczości. Idee – aplikacje - rady na twórczą drogę. Kraków: „Impuls”. Szmidt, K.J. (red.). (2005). Trening twórczości w szkole wyższej. Łódź: WSHE. Szmidt, K.J.( red.). (2003). Dydaktyka twórczości. Kraków: „Impuls”. Szmidt, K.J., Modrzejewska – Świgulska, M. (red.). (2005). Psychopedagogika działań twórczych. Kraków” „Impuls”. |
Efekty uczenia się: |
Student: 1. Ma wiedzę dotyczącą zasad i metod dydaktyki twórczości oraz ich wartości aplikacyjnych, potrafi je krytycznie oceniać i twórczo wykorzystywać (KA7_WG3) 2. Rozwija własną kreatywność, innowacyjność i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów (KA7_UO1) 3. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje działania zmierzające do rozwijania własnego twórczego potencjału dzięki czemu przyczynia się do rozwoju przedszkola/szkoły oraz poprawy jakości ich pracy (KA7_UU3) 4. Ma wiedzę dotyczącą znaczenia i możliwości celowego i różnorodnego wykorzystania twórczej zabawy w procesie wychowania i kształcenia dzieci( KA7_WG9) 5. Analizuje i ocenia prawidłowość oraz poziom skuteczności własnych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i ustala obszary wymagające modyfikacji, ciągłego doskonalenia swojej pracy (KA7_KO2) |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia przedmiotu: ćwiczenia – zaliczenie na ocenę; Zaliczenie ćwiczeń cząstkowe: •samoocena aktywności studenta na ćwiczeniach (zadania warsztatowe), •samoocena efektów pracy zespołowej, •ocena za projekt. Liczba punktów wymagana do zaliczenia (51% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania). Punktacja/oceny: 91%-100% bdb 81%-90% db plus 71%-80% db 61%-70% dst plus 51%-60% dst 50% – ndst |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.