Współczesne koncepcje dziecka i dzieciństwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-1HEU | Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne koncepcje dziecka i dzieciństwa | ||
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji | ||
Grupy: |
1 rok PiW SJ sem. zimowy Przedmioty obowiązkowe - stac. jednolite. kier. PiW |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Ideą przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw badań nad dzieciństwem. W treściach przedmiotu uwzględniono problematykę współczesnych interdyscyplinarnych studiów nad dzieciństwem (ang.Childhood Studies) dotyczących zagadnienia dobrostanu dziecka. |
||
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
||
Skrócony opis: |
W treściach przedmiotu uwzględniono problematykę współczesnych interdyscyplinarnych studiów nad dzieciństwem (ang.Childhood Studies) dotyczących zagadnienia dobrostanu dziecka. Tematyka przedmiotu to symboliczna koncepcja i struktura obejmująca szereg podejść, schematów postępowania, teorii i idei dotyczących dzieciństwa. Studia nad dzieciństwem niosą przekaz, że dzieci i dorośli nie powinni być spostrzegani jako dwie przeciwstawne sobie grupy, lecz jako ludzkość, która oddziałuje na świat w szczególny sposób i która dąży do zapewnienia wszystkim mieszkańcom planety dobrej jakości życia (także innym gatunkom niż człowiek). Zaakcentowana będzie zmiana spojrzenia na proces prowadzenia badań nad dzieciństwem, w którym prócz perspektywy osoby dorosłej pojawia się głos dziecka. Wyeksponowane zostanie myślenie interdyscyplinarne oraz relacje, które przypuszczalnie w dalszej perspektywie odegrają ważną rolę w przyszłych badaniach nad dzieciństwem. |
||
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy: M_4 Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: I/1 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): nie wymagane Liczba godzin: 30h (w) Metody dydaktyczne: Wykład - informacyjny, konwersatoryjny, opowiadanie, opis; klasyczna problemowa; studium przypadku Punkty ECTS: 2.0 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach – 30h przygotowanie do wykładów – 15h realizacja zadań zleconych: 8h udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2h przygotowanie do zaliczenia - 3h zaliczenie - 2h Wskaźniki ilościowe: - Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 42h; ETCS – 1,4 - O charakterze praktycznym - 30h; ECTS – 1 |
||
Literatura: |
Aries P., (1995). Historia dzieciństwa, Gdańsk. Monika Nawrot-Borowska i Dariusz Zając. (red.) (2017). Dziecko i dzieciństwo: wybrane konteksty badań, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz. Klus – Stańska D., Szczepska – Pustkowska M. (red.), (2009). Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa. |
||
Efekty uczenia się: |
KA7_WG4 - Ma interdyscyplinarną wiedzę dotyczącą dzieciństwa (Childhood Studies) – rozwoju człowieka, współczesnych badań nad dzieciństwem i dobrostanem dziecka KA7_WG6 - Ma wiedzę dotyczącą zróżnicowanych możliwości dzieci/uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym szkolnym, rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii KA7_WK1 - Ma wiedzę dotyczącą praw dziecka, sposobów ich egzekwowania oraz propagowania w środowisku szkolnym i pozaszkolnym/w przedszkolu i poza nim w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych oraz ich kulturowych uwarunkowaniach KA7_UW7 - Identyfikuje naturalne, spontaniczne zachowania dzieci/uczniów jako sytuacje dydaktyczne; generuje oryginalne rozwiązania pojawiających się problemów pedagogicznych KA7_UO1 - Rozwija kompetencje kluczowe dzieci/uczniów, a szczególnie kreatywność innowacyjność i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów KA7_KK1 - Świadomie określa swoją postawę wobec istoty i celów edukacji a także podstawowych aspektów filozofii nauczania |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem wstępnym uzyskania zaliczenia jest 100% obecność na zajęciach (w przypadku udokumentowanych zwolnieniem nieobecności - zaliczenie ich na konsultacjach) Zaliczenie po semestrze 1, obejmuje: rozliczenie się w ustalonym terminie z ewentualnych nieobecności oraz zadań zleconych (dostarczenie wykonanych prac). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Bilewicz, Elżbieta Jaszczyszyn | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bilewicz, Elżbieta Jaszczyszyn | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Bilewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bilewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ideą przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw badań nad dzieciństwem. W treściach przedmiotu uwzględniono problematykę współczesnych interdyscyplinarnych studiów nad dzieciństwem (Childhood Studis) dotyczących zagadnienia dobrostanu dziecka. | |
Pełny opis: |
Tematyka przedmiotu obejmuje szereg podejść, teorii i idei dotyczących dzieciństwa. Należą do nich m.in. koncepcje dziecka i dzieciństwa, ich uwarunkowania kulturowe i społeczne oraz interdyscyplinarne zagadnienia dobrostanu dziecka. Omówione zostaną badania nad dzieckiem i dzieciństwem, prawa i podmiotowość dziecka, procesy wychowania i kształcenia oraz rola zabawy w tych procesach. Przedmiot obejmuje ponadto zagadnienia dotyczące indywidualizacji oraz aksjologii pedagogicznej . Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika Rok studiów/semestr: I/1 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): nie wymagane Liczba godzin: 30h (w) Metody dydaktyczne: Wykład - informacyjny, konwersatoryjny, dyskusja Punkty ECTS: 3.0 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach – 30h przygotowanie do wykładów – 10h realizacja zadań zleconych: 10h udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 3h przygotowanie do zaliczenia - 20h zaliczenie - 2h Wskaźniki ilościowe: - Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 35h; ETCS – 1,5 - O charakterze praktycznym - 40h; ECTS – 1,5 | |
Literatura: |
Aries P., (1995). Historia dzieciństwa, Gdańsk. Monika Nawrot-Borowska i Dariusz Zając. (red.) (2017). Dziecko i dzieciństwo: wybrane konteksty badań, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz. Klus – Stańska D., Szczepska – Pustkowska M. (red.), (2009). Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.