Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-DS5-1PSP
Kod Erasmus / ISCED: 05.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika społeczna
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 1 rok PiW SJ sem.letni
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

Profil studiów - ogólnoakademicki.

Forma studiów - stacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - kierunkowy.

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne.

Rok studiów/semestr - rok I, semestr II.

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów):

Podstawą do realizacji przedmiotu: Pedagogika społeczna jest wiedza dotycząca środowiska społecznego, środowiska wychowawczego oraz przemian jakie zachodzą we współczesnym świecie.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład 15 godz. ćwiczenia 15 godz.

Metody dydaktyczne:

wykład: wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, konsultacje;

ćwiczenia: ocena aktywności studenta podczas zajęć, przygotowanie i prezentacja zagadnień z obszaru pedagogiki społecznej.

Punkty ECTS: 3.

Bilans nakładu pracy studenta:

2,0 pkt w obecności nauczyciela akademickiego (50 godz.): 15 (wykłady) +15 (ćwiczenia) + 20 (godziny konsultacyjne i egzamin)

1,0 pkt bez obecności nauczyciela akademickiego (25 godz.): 10 godzin przygotowanie do ćwiczeń, zaliczenie ćwiczeń) + 15 godz. (przygotowanie do egzaminu, egzamin)

Literatura:

1. M. Cichosz, Pedagogika społeczna. Zarys problematyki. Warszawa 2014. Wyd. Impuls.

2. M. Cichosz: O pedagogice społecznej i jej rozwoju: wybrane zagadnienia, Kraków 2016.

3. S. Kawula: Pedagogika społeczna: dzisiaj i jutro, Toruń 2012.

4. W. Danilewicz, W. Theiss (red.), Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Wyd. Żak, Warszawa 2014.

5. T. Sosnowski, Ojcostwo w perspektywie pokoleniowej. Studium socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2018.

6. T. Sosnowski, W. Danilewicz, M. Sobecki, Pedagog jako animator w przestrzeni życia społecznego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016.

7. T. Sosnowski, Ojciec we współczesnej rodzinie. Kontekst pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2011.

8. T. Pilch, T. Sosnowski, Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2013.

9. M. Sobecki, W. Danilewicz, T. Sosnowski, Szkoła – Kultura – Tożsamość. Pedagogika społeczna wobec zmian przestrzeni życia społecznego, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2013.

10. W. Danilewicz, M. Sobecki, T. Sosnowski, Środowisko – Zasoby- Profesjonalizacja. Pedagogika społeczna wobec zmian przestrzeni życia społecznego, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2013.

11. W. Danilewicz, Rodzina ponad granicami : transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej, Białystok 2010.

12. W. Danilewicz (red.): Oblicza współczesności w perspektywie pedagogiki społecznej, Warszawa 2009.

13. S. Kawula: Pedagogika społeczna: dzisiaj i jutr, Toruń 2012.

14. S. Kawula: Studia z pedagogiki społecznej. Olsztyn 1996.

15. S. Kawula (red.), Pedagogika społeczna dokonania – aktualność – perspektywy, Toruń 2001.

16. P. Frąckowiak (red.): Pedagogika społeczna i oblicza wychowania czasu przemian, Gniezno 2011.

17. B. Chrostowska, E. Kantowicz, C. Kurkowski (red.): Pedagogika społeczna wobec problemów współczesnej młodzieży : polska pedagogika społeczna na początku XXI wieku, Toruń 2010.

18. M. Ciczkowska-Giedziun, E. Kantowicz (red.): Pedagogika społeczna wobec problemów współczesnej rodziny : polska pedagogika społeczna na początku XXI wieku, Toruń 2010.

19. E. Marynowicz – Hetka (red.): Pedagogika społeczna, t. 1, warszawa 2009.

20. E. Marynowicz – Hetka (red.): Pedagogika społeczna, t.2, warszawa 2009.

Efekty uczenia się:

KA7_WG2 – Student zna podstawową terminologię używaną w pedagogice i psychologii, rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych.

KA7_WK9 – Student ma wiedzę dotyczącą głównych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących.

KA7_UK2 – Student ma kompetencje międzykulturowe i glottodydaktyczne, pozwalające na efektywną pracę w środowiskach zróżnicowanych kulturowo oraz z dziećmi, dla których język polski jest drugim językiem.

KA7_UK4 – Student porozumiewa się z osobami z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązuje konflikty oraz tworzy dobrą atmosferę do komunikacji w grupie przedszkolnej/klasie szkolnej i poza nią.

KA7_UO4 – Student posiada kompetencje interpersonalne, pozwalające na budowanie relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia; buduje prawidłowe więzi w środowiskach społecznych.

KA7_UO7 – Student rozpoznaje specyfikę środowiska lokalnego i regionalnego oraz podejmuje współpracę na rzecz dobra dzieci/uczniów i tego środowiska.

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot: Pedagogika społeczna kończy się egzaminem w formie pisemnej. Na egzaminie dodatkowo wymagana jest znajomość treści jednej wybranej przez Studenta książki zaproponowanej na pierwszym wykładzie jako literatura dodatkowa.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wioleta Danilewicz
Prowadzący grup: Anna Chmiel-Golak, Wioleta Danilewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Perkowska
Prowadzący grup: Katarzyna Odyniec, Marta Perkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Założeniem przedmiotu jest wprowadzenie Osób studiujących w problematykę pedagogiki społecznej. Wyjaśnienie genezy powstania tej subdyscypliny oraz wskazania głównych obszarów badawczych (człowiek w sytuacji zagrożenia, migracje, doświadczenie choroby, przemiany w obszarze życia rodzinnego, wolontariat, instytucjonalne formy wsparcia, grupa rówieśnicza i in.) Celem przedmiotu jest rozbudzenie zainteresowań studentów zróżnicowanymi środowiskami funkcjonowania współczesnego człowieka oraz uwrażliwienie na aktualne problemy społeczne.

Pełny opis:

Forma studiów - stacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - Grupa zajęć_3_MODUŁ OGÓLNOPEDAGOGICZNY

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne, pedagogika

Rok studiów/semestr - rok 1, semestr 2

Metody dydaktyczne: pokaz, burza mózgów, metody problemowe, dyskusja, case studies.

Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 15 godz.

- udział w ćwiczeniach: 30 godz.

- przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz.

- przygotowanie do zaliczenia wykładu: 30 godz.

- udział w konsultacjach: 5 godz.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz.

- niewymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Cichosz M., (2016), O pedagogice społecznej i jej rozwoju: wybrane zagadnienia, Kraków

Danilewicz W., W. Theiss (2014) (red.), Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Wyd. Żak,

Warszawa

Sosnowski, T., (2018), Ojcostwo w perspektywie pokoleniowej. Studium socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Danilewicz, W. T. (2021). " Moi rodzice pracowali za granicą": dorosłe dzieci migrantów o praktykach rodzinnej codzienności.

Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Danilewicz W., (2010) Rodzina ponad granicami : transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej, Białystok

Marynowicz-Hetka, E. (2019). Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Marynowicz – Hetka E. (2009) (red.): Pedagogika społeczna, t. 1, warszawa

Marynowicz – Hetka E. (2009) (red.): Pedagogika społeczna, t. 2, warszawa

Danilewicz W., T. Kasprzak, M. M. Perkowska, M. Żywno (2022), Praktyki społeczne w czasie pandemii COVID-19. Wybrane działania i ich implikacje, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok .

Sroczyński W. K., (2024), Pedagogika społeczna: geneza, tradycja, przyszłość, Dobrzyńskie Towarzystwo Naukowe, Warszawa.

Pedagogika społeczna w służbie człowiekowi: jubileusz poznańskiej pedagogiki społecznej (red.) J. Modrzewski, K. Segiet, A. Matysiak

Błaszczyk, E.Włodarczyk, K. Słupska, A. Tokaj, M. Zychowicz, (2022), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań.

Kwiatkowski, S. M., Nauk, P. A., & Pedagogicznych, K. N. (Eds.). (2021). Współczesne problemy pedagogiki w kierunku integracji teorii z praktyką. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Literatura dodatkowa:

Ewa, W. (2017). Był sobie chłopczyk. Wydawnictwo: Czarne.

Dvorakova P. (2022), Wrony, Wydawnictwo: Stara Szkoła.

Suchecka, J. (2022). Nie powiem ci, że wszystko będzie dobrze. WAB. Wiśniewski M. R., (2024), Zakaz gry w piłkę. Jak Polacy nienawidzą dzieci, Wydawnictwo: Czarne.

Jacoń, P. (2021). My, trans. Wydawnictwo: RM.

Józefiak, B. (2023). Wszyscy tak jeżdżą. Wydawnictwo: Czarne.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Założeniem przedmiotu jest wprowadzenie Osób studiujących w problematykę pedagogiki społecznej. Wyjaśnienie genezy powstania tej subdyscypliny oraz wskazania głównych obszarów badawczych (człowiek w sytuacji zagrożenia, migracje, doświadczenie choroby, przemiany w obszarze życia rodzinnego, wolontariat, instytucjonalne formy wsparcia, grupa rówieśnicza i in.) Celem przedmiotu jest rozbudzenie zainteresowań studentów zróżnicowanymi środowiskami funkcjonowania współczesnego człowieka oraz uwrażliwienie na aktualne problemy społeczne.

Pełny opis:

Forma studiów - stacjonarne.

Rodzaj przedmiotu - Grupa zajęć_3_MODUŁ OGÓLNOPEDAGOGICZNY

Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne, pedagogika

Rok studiów/semestr - rok 1, semestr 2

Metody dydaktyczne: pokaz, burza mózgów, metody problemowe, dyskusja, case studies.

Punkty ECTS: 4

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 15 godz.

- udział w ćwiczeniach: 30 godz.

- przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz.

- przygotowanie do zaliczenia wykładu: 30 godz.

- udział w konsultacjach: 5 godz.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz.

- niewymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Cichosz M., (2016), O pedagogice społecznej i jej rozwoju: wybrane zagadnienia, Kraków

Danilewicz W., W. Theiss (2014) (red.), Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, Wyd. Żak,

Warszawa

Sosnowski, T., (2018), Ojcostwo w perspektywie pokoleniowej. Studium socjopedagogiczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Danilewicz, W. T. (2021). " Moi rodzice pracowali za granicą": dorosłe dzieci migrantów o praktykach rodzinnej codzienności.

Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Danilewicz W., (2010) Rodzina ponad granicami : transnarodowe doświadczenia wspólnoty rodzinnej, Białystok

Marynowicz-Hetka, E. (2019). Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Marynowicz – Hetka E. (2009) (red.): Pedagogika społeczna, t. 1, warszawa

Marynowicz – Hetka E. (2009) (red.): Pedagogika społeczna, t. 2, warszawa

Danilewicz W., T. Kasprzak, M. M. Perkowska, M. Żywno (2022), Praktyki społeczne w czasie pandemii COVID-19. Wybrane działania i ich implikacje, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok .

Sroczyński W. K., (2024), Pedagogika społeczna: geneza, tradycja, przyszłość, Dobrzyńskie Towarzystwo Naukowe, Warszawa.

Pedagogika społeczna w służbie człowiekowi: jubileusz poznańskiej pedagogiki społecznej (red.) J. Modrzewski, K. Segiet, A. Matysiak

Błaszczyk, E.Włodarczyk, K. Słupska, A. Tokaj, M. Zychowicz, (2022), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań.

Kwiatkowski, S. M., Nauk, P. A., & Pedagogicznych, K. N. (Eds.). (2021). Współczesne problemy pedagogiki w kierunku integracji teorii z praktyką. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Literatura dodatkowa:

Ewa, W. (2017). Był sobie chłopczyk. Wydawnictwo: Czarne.

Dvorakova P. (2022), Wrony, Wydawnictwo: Stara Szkoła.

Suchecka, J. (2022). Nie powiem ci, że wszystko będzie dobrze. WAB. Wiśniewski M. R., (2024), Zakaz gry w piłkę. Jak Polacy nienawidzą dzieci, Wydawnictwo: Czarne.

Jacoń, P. (2021). My, trans. Wydawnictwo: RM.

Józefiak, B. (2023). Wszyscy tak jeżdżą. Wydawnictwo: Czarne.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)