Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening twórczości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-DS5-1XAKM
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Trening twórczości
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 1 rok PiW SJ sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zajęcia dydaktyczne są prowadzone zgodnie z zasadami psychoedukacyjnego treningu kreatywności. W ramach zajęć wykorzystane są metody dydaktyki twórczości rozwijające zdolności i umiejętności twórczego myślenia, a także dyspozycje emocjonalno-motywacyjne i działaniowe (metody pokonywania sztywności myślenia, twórczego rozwiązywania problemów, rozwijania myślenia wyobrażeniowego i ciekawości poznawczej, rozwijania zdolności skojarzeniowych: transformacje, asocjacje, analogie i metafory; rozwijanie nonkonformizmu, poczucia humoru i niezależności). Wymienione właściwości stanowią podstawę nabywania kompetencji twórczych nauczyciela przedszkola i klas I-III szkoły podstawowej.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Podstawowym celem przedmiotu jest rozwijanie twórczego potencjału i kreatywności studentów w sferze poznawczej (wyobraźnia twórcza, płynność, giętkości i oryginalność myślenia, myślenie dywergencyjne, zdolność do generowania wielu rozwiązań, pomysłów, idei, abstrahowanie, kojarzenie i metaforyzowanie); sferze emocjonalno-motywacyjnej (otwartość na nowe idee i doświadczenia, ciekawość poznawcza, zaangażowanie w działanie, niezależność i nonkonformizm, chęć eksperymentowania i podejmowania zadań, gotowość do podejmowania wyzwań i związanego z nim ryzyka) oraz sferze działaniowej. Studenci podczas zajęć będą rozpoznawać i rozwijać własne zasoby twórcze oraz cechy twórczego nauczyciela których samoświadomość jest podstawowym warunkiem projektowania działań edukacyjnych stymulujących kreatywność dzieci.

Pełny opis:

Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Nauk o Edukacji

Nazwa kierunku studiów: pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna

Poziom kształcenia: jednolite studia magisterskie

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika i psychologia twórczości

ECTS: 1 punkt

Język przedmiotu: język polski

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, Moduł II (Podstawy psychologii dla nauczycieli)

Rok studiów /I rok/ I semestr

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin dydaktycznych – 15 godzin, w tym 15 godzin ćwiczeń (warsztaty)

Metody dydaktyczne: metody dydaktyki twórczości, psychoedukacyjny trening kreatywności.

Punkty ECTS: 1 ECTS

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach: 15 godz.

- przygotowanie do zajęć: 2 godz.

- przygotowanie projektu zaliczeniowego- mapy twórczego potencjału 8 godz.

Razem: 25 godzin, co odpowiada 1 ECTS

Wskaźniki ilościowe :

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 15 godz. - 0,6 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 10 godz. - 0,4 ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa:

Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Samo Sedno, Edgard.

Nęcka, E. (1994). TRoP…Twórcze Rozwiązywanie Problemów, Kraków: „Impuls”.

Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, Szymura, B. (2008). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków” „Impuls”.

Szmidt, K.J. (2010). ABC kreatywności. Warszawa: Difin.

Szmidt, K.J. (2019). ABC kreatywności. Kontynuacje. Warszawa: Difin.

Szmidt, K.J. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Wydanie II, Gliwice: Sensus.

Szmidt, K.J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion.

Literatura uzupełniająca:

Bowkett, S. (2000). Wyobraź sobie, że… ćwiczenia rozwijające myślenie twórcze uczniów. Warszawa: WSiP.

De Bono, E. (1998). Naucz się myśleć kreatywnie. Warszawa: Prima.

De Bono, E. (2009). Umysł kreatywny: 62 ćwiczenia rozwijające intelekt. Warszawa: Studio Emka.

Pugliese, Ch. (2010). Being Creative. Surrey: Delta Publishing.

Szmidt, K.J. (1994). Elementarz twórczego życia, czyli o sposobach twórczego myślenia i działania. Warszawa: Intra.

Szmidt, K.J. (2005). Pedagogika twórczości. Idee – aplikacje - rady na twórczą drogę. Kraków: „Impuls”.

Szmidt, K.J. (red.). (2005). Trening twórczości w szkole wyższej. Łódź: WSHE.

Szmidt, K.J.( red.). (2003). Dydaktyka twórczości. Kraków: „Impuls”.

Szmidt, K.J., Modrzejewska – Świgulska, M. (red.). (2005). Psychopedagogika działań twórczych. Kraków” „Impuls”

Efekty uczenia się:

1. Student refleksyjne analizuje zasady projektowania i prowadzenie działań diagnostycznych uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne, w tym zakres i jakość wsparcia społecznego (KA7_WK1)

2. Student twórczo wykorzystuje w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania związanego z twórczym rozwojem człowieka, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości dzieci lub uczniów oraz grupy (KA7_UW3)

3. Student ocenia własne osiągnięcia i rozwija kompetencje kluczowe (w szczególności kompetencję twórczą) oraz kompetencje dzieci i uczniów, dokonuje refleksji podejmowanych działań dzięki czemu ma okazję do kształtowania umiejętności samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów (KA7_UO2)

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach, obecność, projekt (mapa twórczego potencjału).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Inna Osadchenko
Prowadzący grup: Inna Osadchenko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Kunat, Monika Żak-Skalimowska
Prowadzący grup: Beata Kunat, Monika Żak-Skalimowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Podstawowym celem przedmiotu jest rozwijanie twórczego potencjału i kreatywności studentów w sferze poznawczej (wyobraźnia twórcza, płynność, giętkości i oryginalność myślenia, myślenie dywergencyjne, zdolność do generowania wielu rozwiązań, pomysłów, idei, abstrahowanie, kojarzenie i metaforyzowanie); sferze emocjonalno-motywacyjnej (otwartość na nowe idee i doświadczenia, ciekawość poznawcza, zaangażowanie w działanie, niezależność i nonkonformizm, chęć eksperymentowania i podejmowania zadań, gotowość do podejmowania wyzwań i związanego z nim ryzyka) oraz sferze działaniowej. Studenci podczas zajęć będą rozpoznawać i rozwijać własne zasoby twórcze oraz cechy twórczego nauczyciela których samoświadomość jest podstawowym warunkiem projektowania działań edukacyjnych stymulujących kreatywność dzieci.

Pełny opis:

Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Nauk o Edukacji

Nazwa kierunku studiów: pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna

Poziom kształcenia: jednolite studia magisterskie

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika i psychologia twórczości

ECTS: 1 punkt

Język przedmiotu: język polski

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, Moduł II (Podstawy psychologii dla nauczycieli)

Rok studiów /I rok/ I semestr

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin dydaktycznych – 15 godzin, w tym 15 godzin ćwiczeń (warsztaty)

Metody dydaktyczne: metody dydaktyki twórczości, psychoedukacyjny trening kreatywności.

Punkty ECTS: 1 ECTS

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach: 15 godz.

- przygotowanie do zajęć: 2 godz.

- przygotowanie projektu zaliczeniowego- mapy twórczego potencjału 8 godz.

Razem: 25 godzin, co odpowiada 1 ECTS

Wskaźniki ilościowe :

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 15 godz. - 0,6 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 10 godz. - 0,4 ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa:

Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Samo Sedno, Edgard.

Nęcka, E. (1994). TRoP…Twórcze Rozwiązywanie Problemów, Kraków: „Impuls”.

Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, Szymura, B. (2008). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków” „Impuls”.

Szmidt, K.J. (2010). ABC kreatywności. Warszawa: Difin.

Szmidt, K.J. (2019). ABC kreatywności. Kontynuacje. Warszawa: Difin.

Szmidt, K.J. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Wydanie II, Gliwice: Sensus.

Szmidt, K.J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion.

Szczegółowy wykaz lektur obowiązujących do zaliczenia przedmiotu znajduje się w części B sylabusa

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)