Trening twórczości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-1XAKM |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Trening twórczości |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok PiW SJ sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia dydaktyczne są prowadzone zgodnie z zasadami psychoedukacyjnego treningu kreatywności. W ramach zajęć wykorzystane są metody dydaktyki twórczości rozwijające zdolności i umiejętności twórczego myślenia, a także dyspozycje emocjonalno-motywacyjne i działaniowe (metody pokonywania sztywności myślenia, twórczego rozwiązywania problemów, rozwijania myślenia wyobrażeniowego i ciekawości poznawczej, rozwijania zdolności skojarzeniowych: transformacje, asocjacje, analogie i metafory; rozwijanie nonkonformizmu, poczucia humoru i niezależności). Wymienione właściwości stanowią podstawę nabywania kompetencji twórczych nauczyciela przedszkola i klas I-III szkoły podstawowej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem przedmiotu jest rozwijanie twórczego potencjału i kreatywności studentów w sferze poznawczej (wyobraźnia twórcza, płynność, giętkości i oryginalność myślenia, myślenie dywergencyjne, zdolność do generowania wielu rozwiązań, pomysłów, idei, abstrahowanie, kojarzenie i metaforyzowanie); sferze emocjonalno-motywacyjnej (otwartość na nowe idee i doświadczenia, ciekawość poznawcza, zaangażowanie w działanie, niezależność i nonkonformizm, chęć eksperymentowania i podejmowania zadań, gotowość do podejmowania wyzwań i związanego z nim ryzyka) oraz sferze działaniowej. Studenci podczas zajęć będą rozpoznawać i rozwijać własne zasoby twórcze oraz cechy twórczego nauczyciela których samoświadomość jest podstawowym warunkiem projektowania działań edukacyjnych stymulujących kreatywność dzieci. |
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Nauk o Edukacji Nazwa kierunku studiów: pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna Poziom kształcenia: jednolite studia magisterskie Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika i psychologia twórczości ECTS: 1 punkt Język przedmiotu: język polski Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, Moduł II (Podstawy psychologii dla nauczycieli) Rok studiów /I rok/ I semestr Wymagania wstępne: brak Liczba godzin dydaktycznych – 15 godzin, w tym 15 godzin ćwiczeń (warsztaty) Metody dydaktyczne: metody dydaktyki twórczości, psychoedukacyjny trening kreatywności. Punkty ECTS: 1 ECTS Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach: 15 godz. - przygotowanie do zajęć: 2 godz. - przygotowanie projektu zaliczeniowego- mapy twórczego potencjału 8 godz. Razem: 25 godzin, co odpowiada 1 ECTS Wskaźniki ilościowe : Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 15 godz. - 0,6 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 10 godz. - 0,4 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Samo Sedno, Edgard. Nęcka, E. (1994). TRoP…Twórcze Rozwiązywanie Problemów, Kraków: „Impuls”. Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, Szymura, B. (2008). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków” „Impuls”. Szmidt, K.J. (2010). ABC kreatywności. Warszawa: Difin. Szmidt, K.J. (2019). ABC kreatywności. Kontynuacje. Warszawa: Difin. Szmidt, K.J. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Wydanie II, Gliwice: Sensus. Szmidt, K.J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion. Literatura uzupełniająca: Bowkett, S. (2000). Wyobraź sobie, że… ćwiczenia rozwijające myślenie twórcze uczniów. Warszawa: WSiP. De Bono, E. (1998). Naucz się myśleć kreatywnie. Warszawa: Prima. De Bono, E. (2009). Umysł kreatywny: 62 ćwiczenia rozwijające intelekt. Warszawa: Studio Emka. Pugliese, Ch. (2010). Being Creative. Surrey: Delta Publishing. Szmidt, K.J. (1994). Elementarz twórczego życia, czyli o sposobach twórczego myślenia i działania. Warszawa: Intra. Szmidt, K.J. (2005). Pedagogika twórczości. Idee – aplikacje - rady na twórczą drogę. Kraków: „Impuls”. Szmidt, K.J. (red.). (2005). Trening twórczości w szkole wyższej. Łódź: WSHE. Szmidt, K.J.( red.). (2003). Dydaktyka twórczości. Kraków: „Impuls”. Szmidt, K.J., Modrzejewska – Świgulska, M. (red.). (2005). Psychopedagogika działań twórczych. Kraków” „Impuls” |
Efekty uczenia się: |
1. Student refleksyjne analizuje zasady projektowania i prowadzenie działań diagnostycznych uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne, w tym zakres i jakość wsparcia społecznego (KA7_WK1) 2. Student twórczo wykorzystuje w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania związanego z twórczym rozwojem człowieka, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości dzieci lub uczniów oraz grupy (KA7_UW3) 3. Student ocenia własne osiągnięcia i rozwija kompetencje kluczowe (w szczególności kompetencję twórczą) oraz kompetencje dzieci i uczniów, dokonuje refleksji podejmowanych działań dzięki czemu ma okazję do kształtowania umiejętności samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów (KA7_UO2) |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach, obecność, projekt (mapa twórczego potencjału). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
CW
CW
PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Inna Osadchenko | |
Prowadzący grup: | Inna Osadchenko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Kunat, Monika Żak-Skalimowska | |
Prowadzący grup: | Beata Kunat, Monika Żak-Skalimowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem przedmiotu jest rozwijanie twórczego potencjału i kreatywności studentów w sferze poznawczej (wyobraźnia twórcza, płynność, giętkości i oryginalność myślenia, myślenie dywergencyjne, zdolność do generowania wielu rozwiązań, pomysłów, idei, abstrahowanie, kojarzenie i metaforyzowanie); sferze emocjonalno-motywacyjnej (otwartość na nowe idee i doświadczenia, ciekawość poznawcza, zaangażowanie w działanie, niezależność i nonkonformizm, chęć eksperymentowania i podejmowania zadań, gotowość do podejmowania wyzwań i związanego z nim ryzyka) oraz sferze działaniowej. Studenci podczas zajęć będą rozpoznawać i rozwijać własne zasoby twórcze oraz cechy twórczego nauczyciela których samoświadomość jest podstawowym warunkiem projektowania działań edukacyjnych stymulujących kreatywność dzieci. |
|
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Nauk o Edukacji Nazwa kierunku studiów: pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna Poziom kształcenia: jednolite studia magisterskie Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika i psychologia twórczości ECTS: 1 punkt Język przedmiotu: język polski Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, Moduł II (Podstawy psychologii dla nauczycieli) Rok studiów /I rok/ I semestr Wymagania wstępne: brak Liczba godzin dydaktycznych – 15 godzin, w tym 15 godzin ćwiczeń (warsztaty) Metody dydaktyczne: metody dydaktyki twórczości, psychoedukacyjny trening kreatywności. Punkty ECTS: 1 ECTS Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach: 15 godz. - przygotowanie do zajęć: 2 godz. - przygotowanie projektu zaliczeniowego- mapy twórczego potencjału 8 godz. Razem: 25 godzin, co odpowiada 1 ECTS Wskaźniki ilościowe : Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 15 godz. - 0,6 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 10 godz. - 0,4 ECTS |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Samo Sedno, Edgard. Nęcka, E. (1994). TRoP…Twórcze Rozwiązywanie Problemów, Kraków: „Impuls”. Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, Szymura, B. (2008). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków” „Impuls”. Szmidt, K.J. (2010). ABC kreatywności. Warszawa: Difin. Szmidt, K.J. (2019). ABC kreatywności. Kontynuacje. Warszawa: Difin. Szmidt, K.J. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Wydanie II, Gliwice: Sensus. Szmidt, K.J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion. Szczegółowy wykaz lektur obowiązujących do zaliczenia przedmiotu znajduje się w części B sylabusa |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.