Podstawy edukacji literackiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-2IAW |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy edukacji literackiej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok PiW SJ sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot przygotowuje studentów do kształtowania wśród dzieci intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki jako źródła wiadomości, przezyć, wartości. Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do pracy dydaktyczno-wychowawczej z książką dziecięcą i młodzieżową. Zajęcia mają na celu: · zapoznać studentów ze specyfiką literatury dla dzieci i młodzieży oraz jej rolą w procesie wychowania, · zaznajomić z rozwojem historycznym literatury dla dzieci · zainteresować dziejami i charakterem polskiego piśmiennictwa dla dzieci i młodzieży oraz dorobkiem wybitnych twórców, · zapoznać z wybranymi zagadnieniami z tej dziedziny piśmiennictwa (poezja, baśń, fantastyka, komiks, proza obyczajowa), · uświadomić potrzeby czytelnicze oraz możliwości recepcji lektury w różnych grupach wiekowych, · kształcić umiejętności estetycznego wartościowania książek i prawidłowego wykorzystania narzędzi analizy literackiej utworów, · zwrócić uwagę na nabywanie kompetencji w zakresie metod i form pracy z lekturą, sposobów poznawania i rozwijania zainteresowań czytelniczych |
Skrócony opis: |
Przedmiot przygotowuje studentów do kształtowania wśród dzieci intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki jako źródła wiadomości, przezyć, wartości. Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do pracy dydaktyczno-wychowawczej z książką dziecięcą i młodzieżową. |
Pełny opis: |
Przedmiot przygotowuje studentów do kształtowania wśród dzieci intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki jako źródła wiadomości, przezyć, wartości. Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do pracy dydaktyczno-wychowawczej z książką dziecięcą i młodzieżową. Zajęcia mają na celu: · zapoznać studentów ze specyfiką literatury dla dzieci i młodzieży oraz jej rolą w procesie wychowania, · zaznajomić z rozwojem historycznym literatury dla dzieci · zainteresować dziejami i charakterem polskiego piśmiennictwa dla dzieci i młodzieży oraz dorobkiem wybitnych twórców, · zapoznać z wybranymi zagadnieniami z tej dziedziny piśmiennictwa (poezja, baśń, fantastyka, komiks, proza obyczajowa), · uświadomić potrzeby czytelnicze oraz możliwości recepcji lektury w różnych grupach wiekowych, · kształcić umiejętności estetycznego wartościowania książek i prawidłowego wykorzystania narzędzi analizy literackiej utworów, · zwrócić uwagę na nabywanie kompetencji w zakresie metod i form pracy z lekturą, sposobów poznawania i rozwijania zainteresowań czytelniczych |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - G. Leszczyński, Dzieciństwo i sacrum: studia i szkice literackie, Warszawa, 1998 - M. Kielar-Turska, Dziecko jako odbiorca literatury, Warszawa 1992 - A. Ungeheuer-Gołąb, Literackie inspiracje w rozwoju przedszkolaka, Warszawa 2013 - Wartości w życiu społecznym. Jak uczyć dzieci szacunku, tolerancji, wytrwałości, red. E. Lis, Kielce 2006 - B. Żurakowski B., Literatura, wartość, dziecko, Kraków 1992 - A. Baluch, Archetypy literatury dziecięcej, Kraków. 1992 - R. Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej, Wrocław 2000 - S. Bortnowski, Scenariusze pólwariackie, czyli poezja współczesna w szkole, Warszawa 1997 - A. Baluch A., Czyta, nie czyta... (o dziecku literackim), Kraków 1998 - G. Leszczyński, Literatura i książka dziecięca, 2003. - J. Papuzińska, Animacja czytelnictwa dziecięcego, 2004 - J. Papuzińska, Dziecięce spotkania z literaturą. Warszawa 2007 - B. D. Gołębniak. Edukacja poprzez język. Warszawa 1999 Baluch A., Archetypy literatury dziecięcej, Kraków. 1992 Baluch A., Czyta, nie czyta... (o dziecku literackim), Kraków 1998 Edukacja polonistyczna i literatura, red. W. Sawrycki, M.Wróblewski, Toruń 2000. Edukacja polonistyczna w obliczu przemian kulturowych Europy dawniej i dziś, red. W. Sawrycki, E. Kruszyńska, M. Wróblewski, Toruń 2009. Gołębniak D., Edukacja poprzez język, Warszawa 1999 Jaszczyszyn, E., Edukacja czytelnicza i wspomagający wchodzenie w kulturę pismienna - wymiar dobrych praktyk [w:] Modele edukacji czytelniczej w przedszkolu a gotowość do czytania i umiejętnośc czytania dzieci szescioletnich, Białystok 2010. Jędrychowska M., Lektura i kultura. Warszawa- Kraków 1994 Jędrychowska M., Najpierw człowiek. Szkolna edukacja kulturowo-literacka a problem kształcenia dydaktycznego polonistów. Refleksja teleologiczna, Kraków 1998 Kielar-Turska M., Dziecko jako odbiorca literatury, Warszawa 1992 Kowalikowa J., Wspieranie kreatywności uczniów przez rozwijanie ich sprawności językowej, [w:] Twórczość i tworzenie w edukacji polonistycznej, (red.) A. Janus-Sitarz, Kraków 2012, s. 143-158. Leszczyński G., Dzieciństwo i sacrum: studia i szkice literackie, Warszawa, 1998 Leszczyński G., Książki pierwsze - książki ostatnie? Literatura dla dzieci i młodzieży wobec wyzwań nowoczesności, Warszawa 2012. Leszczyński G., Literatura i książka dziecięca, 2003. Papuzińska J., Animacja czytelnictwa dziecięcego, 2004 Papuzińska J., Dziecięce spotkania z literaturą. Warszawa 2007 Papuzińska J., Dziecko w świecie emocji literackich, Warszawa 1996. USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 380-WS2-2GHG, w cyklu: <brak>, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak> Strona 2 z 3 22.09.2022 10:41 Papuzińska J., Książki, dzieci, biblioteka, Warszawa 1992. Ungeheuer-Gołąb A., Literackie inspiracje w rozwoju przedszkolaka, Warszawa 2013 Uryga Z., Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa – Kraków 1996 Waksmund R., Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej, Wrocław 2000 Lektury 1-3: Hans Christian Andersen, Baśnie (do wyboru); Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych); Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom; Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz, Zaczarowana zagroda; Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie!; Agnieszka Frączek, Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą; Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka; Barbara Kosmowska, Dziewczynka z parku; Maria Krüger, Karolcia; Astrid Lindgren, Dzieci z Bullerbyn; Hugh Lofting, Doktor Dolittle i jego zwierzęta; Joanna Papuzińska, Asiunia; Danuta Parlak, Kapelusz Pani Wrony; Roman Pisarski, O psie, który jeździł koleją; Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska; Maria Terlikowska, Drzewo do samego nieba; Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci; Barbara Tylicka, O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie; Danuta Wawiłow, Najpiękniejsze wiersze; Łukasz Wierzbicki, Afryka Kazika; Łukasz Wierzbicki, Dziadek i niedźwiadek. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza. Student: · zna elementarna terminologię używaną w literaturze dla dzieci, historię, genezę rozwoju gatunków literackich, rozumie historyczne i kulturowe uwarunkowania twórczości dla dzieci i młodzieży Wiedza K_ W01 K_W11 Umiejętności. Student potrafi: · potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu literatury dla dzieci w celach analizy i interpretacji problemów wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych · potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z przedmiotu , korzystając z różnych źródeł Umiejętności K_U02 K_U04 Kompetencje społeczne. Student: · posiada umiejętność krytycznej oceny zjawisk społecznych i kulturowych kompetencje społeczne K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład problemowy, prezentacje multimedialne, prezentacje zespołowe, dyskusje podczas zajęć, konsultacje. Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywnego udziału w ćwiczeniach, testu sprawdzającego wiedzę, prezentacji grupowych. Egzamin pisemny. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.