Podstawy edukacji zdrowotnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-2JAD |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy edukacji zdrowotnej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok PiW SJ sem. zimowy Przedmioty obowiązkowe - stac. jednolite. kier. PiW |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać wiedzę z obszaru pedagogiki i psychologii uwzględnionych w procesie kształcenia w latach wcześniejszych tj. z podstaw pedagogiki, psychologii ogólnej, psychologii rozwoju człowieka, psychologii uczenia się, pedagogiki społecznej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wykształcenie kompetencji studentów z zakresu podstaw edukacji zdrowotnej. Założeniem przedmiotu jest przygotowywanie Studentów do rozpoznawania źródeł czynników zagrażających zdrowiu i życiu człowieka, do realizacji programów w zakresie edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia. |
Pełny opis: |
1. Modele, uwarunkowania i zagrożenia zdrowia, w tym zdrowia psychicznego. 2. Istota umiejętności życiowych (life skills) i zachowań prozdrowotnych. 3. Podstawowe zagadnienia rozwoju biologicznego człowieka. 4. Sposoby wspomagania dziecka/ucznia w działaniach na rzecz zdrowia i niwelowania stanów zagrażających zdrowiu 5. Sytuacje zagrożenia dla zdrowia, w tym zdrowia psychicznego, fizycznego i społecznego oraz odpowiednie reagowanie. 6. Zasady udzielania pierwszej pomocy. 7. Zachowania prozdrowotne. 8. Koncepcje dbania o zdrowie |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • B. Woynarowska, Edukacja zdrowotna: podręcznik akademicki, B. Woynarowska, 2017. • I. Kowalewski, J. L. Franczyk, Zdrowie emocjonalne młodzieży, Kraków 2017. • Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, red. B. Zawadzkiej, T. Łączka, Kielce 2017. • M. Duda, Poczucie jakości życia młodzieży z problemami zdrowotnymi, Lublin 2016. • A. Cudowska, Twórcze orientacje życiowe : zdrowie i dobrostan, Białystok 2017. • Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, red. B. Zawadzkiej, T. Łączka, Kielce 2017. • M. Duda, Poczucie jakości życia młodzieży z problemami zdrowotnymi, Lublin 2016. • K. Żuchelkowska, Edukacja zdrowotna w przedszkolu, Bydgoszcz 2013. • Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w nauczaniu uczniów najmłodszych, red. B. Wolny, J. Liba, Lublin 2014. • Edukacja zdrowotna - przedszkole – szkoła, red. B. Wolny, J. Liba, E. Juśko, Lublin 2016. • M. Demel, Pedagogika zdrowia, Warszawa 1980. • E. Syrek, K. Borzucka-Sitkiewicz, Edukacja zdrowotna, Warszawa 2009. • Prawo dziecka do zdrowia, red. J. Bińczyckiej, Kraków 2007. • Młodzież styl życia i zdrowie, red. Z. Melosik, Poznań 2001. Literatura uzupełniająca: • J. Bulska, Budowanie kompetencji zdrowotnych ludzi w środowisku ich życia: propozycje metodyczne dla pedagogów, nauczycieli, wychowawców i pracowników medycznych, wskazówki dla rodziców, Toruń 2008. • Wybrane zagadnienia z edukacji zdrowotnej: (skrypt dla studentów), red. A. Jaczewskiego, K. Komosińskiej, Płock 2004. • http://www.edukacjazdrowotna.pl/ • http://hej.sagepub.com/ |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, absolwent zna i rozumie: zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły podstawowej, zasady udzielania pierwszej pomocy i odpowiedzialności prawnej opiekuna; KA7_WG5 wiedzę przedmiotową umożliwiającą jej aplikację w projektowaniu działań w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej KA7_WG13 UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi: funkcjonalnie posługiwać się pojęciami z zakresu wybranego obszaru wiedzy KA7_UW6 udzielać pierwszej pomocy; KA7_UO6 KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do: autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi KA7_KK4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: wykład, ćwiczenia: praca w grupach, burza mózgów, dyskusja, analiza materiałów Formy zaliczenia przedmiotu: wykład – egzamin, ćwiczenia – ocena ciągła w czasie zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Perkowska | |
Prowadzący grup: | Marta Perkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Problematyka przedmiotu obejmuje wiedzę z zakresu pedagogiki zdrowia/edukacji zdrowotnej: Modele, uwarunkowania i zagrożenia zdrowia, w tym zdrowia psychicznego. Istota umiejętności życiowych (life skills) i zachowań prozdrowotnych. Podstawowe zagadnienia rozwoju biologicznego człowieka. Sposoby wspomagania dziecka lub ucznia w działaniach na rzecz zdrowia i niwelowania stanów zagrażających zdrowiu, możliwości zmian w otoczeniu dziecka lub ucznia. Procesy uczenia się mózgu. Sytuacje zagrożenia dla zdrowia, w tym zdrowia psychicznego i odpowiednie reagowanie. Zasady udzielania pierwszej pomocy. Zachowania prozdrowotne. Koncepcje dbania o zdrowie i ochronę środowiska. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom studiów: jednolite studia magisterskie Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Grupa zajęć_6 moduł kompetencje merytoryczne nauczyciela przedszkola i klas I-III Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/ semestr: II rok, sem. III Wymagania wstępne (tzw. system zajęć i egzaminów): Studentka, Student powinni posiadać wiedzę z obszaru pedagogiki i psychologii uwzględnioną w procesie kształcenia w latach wcześniejszych tj. z pedagogiki ogólnej, podstaw dydaktyki, metodyki kształcenia zintegrowanego, psychologii rozwoju człowieka, pedagogiki społecznej. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji 1.Znajomość podstawowej terminologii używanej w naukach społecznych. 2.Znajomość podstawowych zasad tworzenia i prowadzenia procesu wychowawczego i dydaktycznego. 3.Umiejętność określania podstawowych procesów i zjawisk społecznych – ich istoty, struktury, uwarunkowań i skutków. 4.Zaangażowanie i odpowiedzialność za stan własnego procesu uczenia się. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz.; ćwiczenia - 15 godz. Metody dydaktyczne: prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, konsultacje, Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godz. - udział w ćwiczeniach: 15 godz. - przygotowanie do ćwiczeń: 50 godz. - przygotowanie projektu profilaktycznego: 50 godz. - przygotowanie do egzaminu: 30 godz. - udział w konsultacjach: 5 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 35 godz. - o charakterze praktycznym: 100 godz. |
|
Literatura: |
E. Sokołowska, Zdrowie psychiczne młodych dorosłych wybrane zagadnienia, Wydawca: Difin, 2015 LGB Zdrowie psychiczne i seksualne, R. Kowalczyk, Z. Lew-Starowicz, Tritt Remigiusz Jarosław, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2021 E. Stokowska-Zagdan, L. Szynkowska, A. Stankiewicz, i in. System edukacji zdrowotnej w przedszkolu integracyjnym Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu, 2020. Edukacja zdrowotna z elementami teorii wychowania: redakcja naukowa Paweł Chruściel, Wiesława Ciechaniewicz. Warszawa: PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2018. B. Woynarowska, Edukacja zdrowotna: podręcznik akademicki, B. Woynarowska, 2017. I. Kowalewski, J. L. Franczyk, Zdrowie emocjonalne młodzieży, Kraków 2017. Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, red. B. Zawadzkiej, T. Łączka, Kielce 2017. M. Duda, Poczucie jakości życia młodzieży z problemami zdrowotnymi, Lublin 2016. A. Cudowska, Twórcze orientacje życiowe: zdrowie i dobrostan, Białystok 2017. Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, red. B. Zawadzkiej, T. Łączka, Kielce 2017. M. Duda, Poczucie jakości życia młodzieży z problemami zdrowotnymi, Lublin 2016. K. Żuchelkowska, Edukacja zdrowotna w przedszkolu, Bydgoszcz 2013. Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w nauczaniu uczniów najmłodszych, red. B. Wolny, J. Liba, Lublin 2014. Edukacja zdrowotna - przedszkole – szkoła, red. B. Wolny, J. Liba, E. Juśko, Lublin 2016. M. Demel, Pedagogika zdrowia, Warszawa 1980. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Perkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Chmiel, Marta Perkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Problematyka przedmiotu obejmuje wiedzę z zakresu pedagogiki zdrowia/edukacji zdrowotnej: Modele, uwarunkowania i zagrożenia zdrowia, w tym zdrowia psychicznego. Istota umiejętności życiowych (life skills) i zachowań prozdrowotnych. Podstawowe zagadnienia rozwoju biologicznego człowieka. Sposoby wspomagania dziecka lub ucznia w działaniach na rzecz zdrowia i niwelowania stanów zagrażających zdrowiu, możliwości zmian w otoczeniu dziecka lub ucznia. Procesy uczenia się mózgu. Sytuacje zagrożenia dla zdrowia, w tym zdrowia psychicznego i odpowiednie reagowanie. Zasady udzielania pierwszej pomocy. Zachowania prozdrowotne. Koncepcje dbania o zdrowie i ochronę środowiska. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom studiów: jednolite studia magisterskie Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Grupa zajęć_6 moduł kompetencje merytoryczne nauczyciela przedszkola i klas I-III Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/ semestr: II rok, sem. III Wymagania wstępne (tzw. system zajęć i egzaminów): Studentka, Student powinni posiadać wiedzę z obszaru pedagogiki i psychologii uwzględnioną w procesie kształcenia w latach wcześniejszych tj. z pedagogiki ogólnej, podstaw dydaktyki, metodyki kształcenia zintegrowanego, psychologii rozwoju człowieka, pedagogiki społecznej. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji 1.Znajomość podstawowej terminologii używanej w naukach społecznych. 2.Znajomość podstawowych zasad tworzenia i prowadzenia procesu wychowawczego i dydaktycznego. 3.Umiejętność określania podstawowych procesów i zjawisk społecznych – ich istoty, struktury, uwarunkowań i skutków. 4.Zaangażowanie i odpowiedzialność za stan własnego procesu uczenia się. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz.; ćwiczenia - 15 godz. Metody dydaktyczne: prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, konsultacje, Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godz. - udział w ćwiczeniach: 15 godz. - przygotowanie do ćwiczeń: 50 godz. - przygotowanie projektu profilaktycznego: 50 godz. - przygotowanie do egzaminu: 30 godz. - udział w konsultacjach: 5 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 35 godz. - o charakterze praktycznym: 100 godz. |
|
Literatura: |
E. Sokołowska, Zdrowie psychiczne młodych dorosłych wybrane zagadnienia, Wydawca: Difin, 2015 LGB Zdrowie psychiczne i seksualne, R. Kowalczyk, Z. Lew-Starowicz, Tritt Remigiusz Jarosław, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2021 E. Stokowska-Zagdan, L. Szynkowska, A. Stankiewicz, i in. System edukacji zdrowotnej w przedszkolu integracyjnym Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu, 2020. Edukacja zdrowotna z elementami teorii wychowania: redakcja naukowa Paweł Chruściel, Wiesława Ciechaniewicz. Warszawa: PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2018. B. Woynarowska, Edukacja zdrowotna: podręcznik akademicki, B. Woynarowska, 2017. I. Kowalewski, J. L. Franczyk, Zdrowie emocjonalne młodzieży, Kraków 2017. Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, red. B. Zawadzkiej, T. Łączka, Kielce 2017. M. Duda, Poczucie jakości życia młodzieży z problemami zdrowotnymi, Lublin 2016. A. Cudowska, Twórcze orientacje życiowe: zdrowie i dobrostan, Białystok 2017. Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, red. B. Zawadzkiej, T. Łączka, Kielce 2017. M. Duda, Poczucie jakości życia młodzieży z problemami zdrowotnymi, Lublin 2016. K. Żuchelkowska, Edukacja zdrowotna w przedszkolu, Bydgoszcz 2013. Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w nauczaniu uczniów najmłodszych, red. B. Wolny, J. Liba, Lublin 2014. Edukacja zdrowotna - przedszkole – szkoła, red. B. Wolny, J. Liba, E. Juśko, Lublin 2016. M. Demel, Pedagogika zdrowia, Warszawa 1980. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.