Podstawy edukacji zdrowotnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-2JAD |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy edukacji zdrowotnej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok PiW SJ sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Osoba studiująca powinna posiadać wiedzę z obszaru pedagogiki i psychologii uwzględnionych w procesie kształcenia w latach wcześniejszych tj. z podstaw pedagogiki, psychologii ogólnej, psychologii rozwoju człowieka, psychologii uczenia się, pedagogiki społecznej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie Osób studiujących z podstawami teoretycznymi edukacji zdrowotnej. Problematyka przedmiotu obejmuje wiedzę z zakresu pedagogiki zdrowia, w szczególności dot. zagadnień takich jak: uwarunkowania i zagrożeń zdrowia, w tym zdrowia psychicznego; Istota umiejętności życiowych (life skills) i zachowań prozdrowotnych. Osoby studiujące zostaną także zapoznane ze sposobami wspomagania ucznia (edukacja wczesnoszkolna) w działaniach na rzecz zdrowia i niwelowania stanów zagrażających zdrowiu, a także zasadami wprowadzania korzystnych zmian w otoczeniu dziecka. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom studiów: jednolite studia magisterskie Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Grupa zajęć_6 moduł kompetencje merytoryczne nauczyciela przedszkola i klas I-III Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/ semestr: II rok, sem. III Wymagania wstępne (tzw. system zajęć i egzaminów): Studentka, Student powinni posiadać wiedzę z obszaru pedagogiki i psychologii uwzględnioną w procesie kształcenia w latach wcześniejszych tj. z pedagogiki ogólnej, podstaw dydaktyki, metodyki kształcenia zintegrowanego, psychologii rozwoju człowieka, pedagogiki społecznej. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji 1.Znajomość podstawowej terminologii używanej w naukach społecznych. 2.Znajomość podstawowych zasad tworzenia i prowadzenia procesu wychowawczego i dydaktycznego. 3.Umiejętność określania podstawowych procesów i zjawisk społecznych – ich istoty, struktury, uwarunkowań i skutków. 4.Zaangażowanie i odpowiedzialność za stan własnego procesu uczenia się. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz.; ćwiczenia - 15 godz. Metody dydaktyczne: pokaz, burza mózgów, metody problemowe, dyskusja, case studies. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godz. - udział w ćwiczeniach: 15 godz. - przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz. - przygotowanie do zaliczenia wykładu: 20 godz. - udział w konsultacjach: 10 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 godz. - niewymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: B. Woynarowska, Edukacja zdrowotna: podręcznik akademicki, B. Woynarowska, 2017. Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, red. B. Zawadzkiej, T. Łączka, Kielce 2017. M. Demel, Pedagogika zdrowia, Warszawa 1980. E. Syrek, K. Borzucka-Sitkiewicz, Edukacja zdrowotna, Warszawa 2009. Przybysz-Zaremba, M. (2024). Kształtowanie postaw zdrowotnych, dostęp: https://open.icm.edu.pl/server/api/core/bitstreams/1befaea9-b414-464c-82fe-35c046f31aad/content Skórska, A. (2020). Realizacja edukacji zdrowotnej na poziomie klas I–III. Szkolak-Stępień, A. (2021). Nauczanie pierwszej pomocy przedmedycznej na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, (2). Drzeżdżon, W. (2022). Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia. Aspekt pedagogiczny. Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, 18, 71-85. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG5 - Osoba studiującą jest świadoma tego jakie zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązują w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły podstawowej. Zna zasady udzielania pierwszej pomocy i odpowiedzialności prawnej opiekuna (sposób weryfikacji: ocena wypowiedzi ustnych). KA7_WG13 - Osoba studiująca w oparciu o wiedzę przedmiotową zna zasady projektowania działań z zakresu edukacji zdrowotnej w edukacji wczesnoszkolnej (sposób weryfikacji: pisemne zaliczenie przedmiotu). KA7_UW6 - Osoba studiująca w sposób funkcjonalny posługuje się pojęciami z zakresu edukacji zdrowotnej (sposób weryfikacji: kolokwium). KA7_UO6 - Osoba studiująca jest przygotowana do udzielania pierwszej pomocy (sposób weryfikacji: ocena ćwiczeń praktycznych). KA7_KK4 - Osoba studiująca poddaje autorefleksji dyspozycje i posiadane kompetencje merytoryczne z obszaru edukacji zdrowotnej (sposób weryfikacji: ocena wypowiedzi ustnych, kolokwium). |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja ćwiczenia: praca w grupach, burza mózgów, dyskusja, analiza materiałów Formy zaliczenia przedmiotu: wykład – kolokwium, ćwiczenia – ocena ciągła w czasie zajęć, przygotowanie pracy zaliczeniowej (analiza programu profilaktycznego z zakresu edukacji zdrowotnej realizowana w klasach I-III). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Perkowska | |
Prowadzący grup: | Anna Chmiel-Golak, Marta Perkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Problematyka przedmiotu obejmuje wiedzę z zakresu pedagogiki zdrowia/edukacji zdrowotnej: Modele, uwarunkowania i zagrożenia zdrowia, w tym zdrowia psychicznego. Istota umiejętności życiowych (life skills) i zachowań prozdrowotnych. Podstawowe zagadnienia rozwoju biologicznego człowieka. Sposoby wspomagania dziecka lub ucznia w działaniach na rzecz zdrowia i niwelowania stanów zagrażających zdrowiu, możliwości zmian w otoczeniu dziecka lub ucznia. Procesy uczenia się mózgu. Sytuacje zagrożenia dla zdrowia, w tym zdrowia psychicznego i odpowiednie reagowanie. Zasady udzielania pierwszej pomocy. Zachowania prozdrowotne. Koncepcje dbania o zdrowie i ochronę środowiska. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom studiów: jednolite studia magisterskie Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Grupa zajęć_6 moduł kompetencje merytoryczne nauczyciela przedszkola i klas I-III Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/ semestr: II rok, sem. III Wymagania wstępne (tzw. system zajęć i egzaminów): Studentka, Student powinni posiadać wiedzę z obszaru pedagogiki i psychologii uwzględnioną w procesie kształcenia w latach wcześniejszych tj. z pedagogiki ogólnej, podstaw dydaktyki, metodyki kształcenia zintegrowanego, psychologii rozwoju człowieka, pedagogiki społecznej. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji 1.Znajomość podstawowej terminologii używanej w naukach społecznych. 2.Znajomość podstawowych zasad tworzenia i prowadzenia procesu wychowawczego i dydaktycznego. 3.Umiejętność określania podstawowych procesów i zjawisk społecznych – ich istoty, struktury, uwarunkowań i skutków. 4.Zaangażowanie i odpowiedzialność za stan własnego procesu uczenia się. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz.; ćwiczenia - 15 godz. Metody dydaktyczne: prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, konsultacje, Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godz. - udział w ćwiczeniach: 15 godz. - przygotowanie do ćwiczeń: 50 godz. - przygotowanie projektu profilaktycznego: 50 godz. - przygotowanie do egzaminu: 30 godz. - udział w konsultacjach: 5 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 35 godz. - o charakterze praktycznym: 100 godz. |
|
Literatura: |
E. Sokołowska, Zdrowie psychiczne młodych dorosłych wybrane zagadnienia, Wydawca: Difin, 2015 LGB Zdrowie psychiczne i seksualne, R. Kowalczyk, Z. Lew-Starowicz, Tritt Remigiusz Jarosław, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2021 E. Stokowska-Zagdan, L. Szynkowska, A. Stankiewicz, i in. System edukacji zdrowotnej w przedszkolu integracyjnym Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu, 2020. Edukacja zdrowotna z elementami teorii wychowania: redakcja naukowa Paweł Chruściel, Wiesława Ciechaniewicz. Warszawa: PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2018. B. Woynarowska, Edukacja zdrowotna: podręcznik akademicki, B. Woynarowska, 2017. I. Kowalewski, J. L. Franczyk, Zdrowie emocjonalne młodzieży, Kraków 2017. Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, red. B. Zawadzkiej, T. Łączka, Kielce 2017. M. Duda, Poczucie jakości życia młodzieży z problemami zdrowotnymi, Lublin 2016. A. Cudowska, Twórcze orientacje życiowe: zdrowie i dobrostan, Białystok 2017. Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, red. B. Zawadzkiej, T. Łączka, Kielce 2017. M. Duda, Poczucie jakości życia młodzieży z problemami zdrowotnymi, Lublin 2016. K. Żuchelkowska, Edukacja zdrowotna w przedszkolu, Bydgoszcz 2013. Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w nauczaniu uczniów najmłodszych, red. B. Wolny, J. Liba, Lublin 2014. Edukacja zdrowotna - przedszkole – szkoła, red. B. Wolny, J. Liba, E. Juśko, Lublin 2016. M. Demel, Pedagogika zdrowia, Warszawa 1980. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Perkowska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Odyniec, Marta Perkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie Osób studiujących z podstawami teoretycznymi edukacji zdrowotnej. Problematyka przedmiotu obejmuje wiedzę z zakresu pedagogiki zdrowia, w szczególności dot. zagadnień takich jak: uwarunkowania i zagrożeń zdrowia, w tym zdrowia psychicznego; Istota umiejętności życiowych (life skills) i zachowań prozdrowotnych. Osoby studiujące zostaną także zapoznane ze sposobami wspomagania ucznia (edukacja wczesnoszkolna) w działaniach na rzecz zdrowia i niwelowania stanów zagrażających zdrowiu, a także zasadami wprowadzania korzystnych zmian w otoczeniu dziecka. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom studiów: jednolite studia magisterskie Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Grupa zajęć_6 moduł kompetencje merytoryczne nauczyciela przedszkola i klas I-III Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/ semestr: II rok, sem. III Wymagania wstępne (tzw. system zajęć i egzaminów): Studentka, Student powinni posiadać wiedzę z obszaru pedagogiki i psychologii uwzględnioną w procesie kształcenia w latach wcześniejszych tj. z pedagogiki ogólnej, podstaw dydaktyki, metodyki kształcenia zintegrowanego, psychologii rozwoju człowieka, pedagogiki społecznej. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji 1.Znajomość podstawowej terminologii używanej w naukach społecznych. 2.Znajomość podstawowych zasad tworzenia i prowadzenia procesu wychowawczego i dydaktycznego. 3.Umiejętność określania podstawowych procesów i zjawisk społecznych – ich istoty, struktury, uwarunkowań i skutków. 4.Zaangażowanie i odpowiedzialność za stan własnego procesu uczenia się. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz.; ćwiczenia - 15 godz. Metody dydaktyczne: pokaz, burza mózgów, metody problemowe, dyskusja, case studies. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godz. - udział w ćwiczeniach: 15 godz. - przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz. - przygotowanie do zaliczenia wykładu: 20 godz. - udział w konsultacjach: 10 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 godz. - niewymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: B. Woynarowska, Edukacja zdrowotna: podręcznik akademicki, B. Woynarowska, 2017. Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, red. B. Zawadzkiej, T. Łączka, Kielce 2017. M. Demel, Pedagogika zdrowia, Warszawa 1980. E. Syrek, K. Borzucka-Sitkiewicz, Edukacja zdrowotna, Warszawa 2009. Przybysz-Zaremba, M. (2024). Kształtowanie postaw zdrowotnych, dostęp: https://open.icm.edu.pl/server/api/core/bitstreams/1befaea9-b414-464c-82fe-35c046f31aad/content Skórska, A. (2020). Realizacja edukacji zdrowotnej na poziomie klas I–III. Szkolak-Stępień, A. (2021). Nauczanie pierwszej pomocy przedmedycznej na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, (2). Drzeżdżon, W. (2022). Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia. Aspekt pedagogiczny. Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, 18, 71-85. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie Osób studiujących z podstawami teoretycznymi edukacji zdrowotnej. Problematyka przedmiotu obejmuje wiedzę z zakresu pedagogiki zdrowia, w szczególności dot. zagadnień takich jak: uwarunkowania i zagrożeń zdrowia, w tym zdrowia psychicznego; Istota umiejętności życiowych (life skills) i zachowań prozdrowotnych. Osoby studiujące zostaną także zapoznane ze sposobami wspomagania ucznia (edukacja wczesnoszkolna) w działaniach na rzecz zdrowia i niwelowania stanów zagrażających zdrowiu, a także zasadami wprowadzania korzystnych zmian w otoczeniu dziecka. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom studiów: jednolite studia magisterskie Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Grupa zajęć_6 moduł kompetencje merytoryczne nauczyciela przedszkola i klas I-III Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/ semestr: II rok, sem. III Wymagania wstępne (tzw. system zajęć i egzaminów): Studentka, Student powinni posiadać wiedzę z obszaru pedagogiki i psychologii uwzględnioną w procesie kształcenia w latach wcześniejszych tj. z pedagogiki ogólnej, podstaw dydaktyki, metodyki kształcenia zintegrowanego, psychologii rozwoju człowieka, pedagogiki społecznej. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji 1.Znajomość podstawowej terminologii używanej w naukach społecznych. 2.Znajomość podstawowych zasad tworzenia i prowadzenia procesu wychowawczego i dydaktycznego. 3.Umiejętność określania podstawowych procesów i zjawisk społecznych – ich istoty, struktury, uwarunkowań i skutków. 4.Zaangażowanie i odpowiedzialność za stan własnego procesu uczenia się. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz.; ćwiczenia - 15 godz. Metody dydaktyczne: pokaz, burza mózgów, metody problemowe, dyskusja, case studies. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godz. - udział w ćwiczeniach: 15 godz. - przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz. - przygotowanie do zaliczenia wykładu: 20 godz. - udział w konsultacjach: 10 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 godz. - niewymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: B. Woynarowska, Edukacja zdrowotna: podręcznik akademicki, B. Woynarowska, 2017. Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, red. B. Zawadzkiej, T. Łączka, Kielce 2017. M. Demel, Pedagogika zdrowia, Warszawa 1980. E. Syrek, K. Borzucka-Sitkiewicz, Edukacja zdrowotna, Warszawa 2009. Przybysz-Zaremba, M. (2024). Kształtowanie postaw zdrowotnych, dostęp: https://open.icm.edu.pl/server/api/core/bitstreams/1befaea9-b414-464c-82fe-35c046f31aad/content Skórska, A. (2020). Realizacja edukacji zdrowotnej na poziomie klas I–III. Szkolak-Stępień, A. (2021). Nauczanie pierwszej pomocy przedmedycznej na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, (2). Drzeżdżon, W. (2022). Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia. Aspekt pedagogiczny. Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, 18, 71-85. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.