Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka wychowawczo-dydaktyczna nieciągła (szkoła) cz. II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-DS5-5JBS2
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praktyka wychowawczo-dydaktyczna nieciągła (szkoła) cz. II
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem przedmiotu jest przygotowanie do realizowania zadań zawodowych: dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, wynikających z roli nauczyciela, kształtowanie kompetencji zawodowych oraz gromadzenie doświadczeń związanych z pracą nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Student ma możliwość skonfrontowania nabywanej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej z rzeczywistością pedagogiczną. Realizacja przedmiotu jest okazją do projektowania działań pedagogicznych, wykorzystania dostępnych środków i metod pracy w celu realizacji działań dydaktyczno-wychowawczych oraz analizy własnych działań pedagogicznych i wskazania obszarów wymagających zmian.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

W ramach praktyki wychowawczo - dydaktycznej student będzie analizował arkusze obserwacji zajęć zintegrowanych w klasach 1-3, opracuje rejestr narzędzi do pracy zdalnej i programów edukacyjnych. Każdy uczestnik zajęć stworzy plan pracy nauczyciela, dokona przeglądu literatury i badań dot. trudności pojawiających się w edukacji zdalnej, będzie doskonalił umiejętność komunikowania się z uczniem, przygotuje edukacyjny materiał audiowizualny, poprowadzi zajęcia dydaktyczne w oparciu o samodzielnie przygotowane konspekty zajęć oraz rozwinie umiejętność konstruowania testów kompetencji.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika

Rok studiów/semestr: IV/8

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): nie wymagane

Liczba godzin: 60h

Metody dydaktyczne: metody praktyczne, metody aktywizujące, metody problemowe

Punkty ECTS: 4.0

udział w praktykach– 60h

udział w konsultacjach - 2h

Wskaźniki ilościowe:

- Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 62h; ETCS – 2.5

- O charakterze praktycznym - 60h; ECTS – 2

Literatura:

A. Perkowska – Klejman (2011), Refleksyjna praktyka jako kategoria edukacyjna, Pedagogika społeczna, nr 2(40), s. 61-77.

J. M. Łukasik (2015), Edukacja nauczyciela refleksyjnego przez zdarzenia krytyczne, (w:) S. Kowal, M. Mądry – Kupiec (red.), Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela. W stronę edukacji spersonalizowanej, Będzin.

J. Szymczak (2009), Zdarzenia krytyczne w nauczaniu jako egzemplifikacja permanentnej pracy nauczyciela nad własną osobą, (w:) R. Borzyszkowska, E. Lemańska – Lewandowska, P. P. Grzybowski (red.), Edukacja a praca, Bydgoszcz.

M. Słamińska, M. Kaczmarczyk (2019), Opinie o przebiegu praktyki studenckiej jako źródło informacji o kompetencjach nauczycieli, Edukacja, Tom 148, Wydanie 1, s. 159-169.

A. Komorowska-Zielony (2018), Praktyka pedagogiczna z perspektywy studenta wczesnej edukacji, (w:) E. Musiał, J. Malinowska (red.), Praktyki pedagogiczne przestrzenią i miejscem ewaluacji kompetencji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji: koncepcje – przemiany – rozwiązania, Wrocław.

W trakcie praktyki należy zapoznać się z literaturą przygotowaną przez prowadzącego zajęcia, Programem praktyki zawodowej, który dostępny jest na stronie internetowej Wydziału Nauk o Edukacji oraz obowiązującymi dokumentami regulującymi pracę nauczycieli (podstawa programowa, program profilaktyczno - wychowawczy, dziennik, programy dodatkowe realizowane w placówkach).

Efekty uczenia się:

KA7_WG7, Ma wiedzę dotyczącą metodyki wykonywania zadań –norm, procedur i dobrych praktyk, stosowanych w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej

KA7_WG8, Ma wiedzę dotyczącą innowacji pedagogicznych w obszarze wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, inspirujących do planowania i organizowania pracy własnej

KA7_WK2, Ma wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły podstawowej, udzielania pierwszej pomocy i odpowiedzialności opiekuna

KA7_WK6, Ma wiedzę dotyczącą edukacji włączającej, a także sposobów realizacji zasady inkluzji

KA7_UW1, Ma umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych i proponuje ich rozwiązania

KA7_UW6, Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk i wykorzystuje w codziennej działalności edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska nauczania-uczenia się, uwzględniając specyficzne potrzeby i możliwości grupy, jak i poszczególnych dzieci/uczniów

KA7_UU1, Jest świadomy swojej roli w oddziaływaniu na zachowania i postawy dzieci/uczniów, w tym wobec kultury i sztuki; utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogiczne

KA7_UU3, Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej prac, projektuje działania zmierzające do rozwoju przedszkola/szkoły oraz poprawy jakości ich pracy

KA7_KO2 Analizuje i ocenia prawidłowość oraz poziom skuteczności własnych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i ustala obszary wymagające modyfikacji, ciągłego doskonalenia swojej prac

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest minimum 90% obecności na zajęciach. Nieobecność należy zaliczyć w ciągu 2 tygodni od daty nieobecności.

Zaliczenie na ocenę, w skład której wchodzić będą oceny cząstkowe za wykonywane prace oraz aktywność na zajęciach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)