Praktyka wychowawczo-dydaktyczna nieciągła (szkoła) cz. II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-5JBS2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyka wychowawczo-dydaktyczna nieciągła (szkoła) cz. II |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest przygotowanie do realizowania zadań zawodowych: dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, wynikających z roli nauczyciela, kształtowanie kompetencji zawodowych oraz gromadzenie doświadczeń związanych z pracą nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Student ma możliwość skonfrontowania nabywanej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej z rzeczywistością pedagogiczną. Realizacja przedmiotu jest okazją do projektowania działań pedagogicznych, wykorzystania dostępnych środków i metod pracy w celu realizacji działań dydaktyczno-wychowawczych oraz analizy własnych działań pedagogicznych i wskazania obszarów wymagających zmian. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
W ramach praktyki wychowawczo - dydaktycznej student będzie analizował arkusze obserwacji zajęć zintegrowanych w klasach 1-3, opracuje rejestr narzędzi do pracy zdalnej i programów edukacyjnych. Każdy uczestnik zajęć stworzy plan pracy nauczyciela, dokona przeglądu literatury i badań dot. trudności pojawiających się w edukacji zdalnej, będzie doskonalił umiejętność komunikowania się z uczniem, przygotuje edukacyjny materiał audiowizualny, poprowadzi zajęcia dydaktyczne w oparciu o samodzielnie przygotowane konspekty zajęć oraz rozwinie umiejętność konstruowania testów kompetencji. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika Rok studiów/semestr: IV/8 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): nie wymagane Liczba godzin: 60h Metody dydaktyczne: metody praktyczne, metody aktywizujące, metody problemowe Punkty ECTS: 4.0 udział w praktykach– 60h udział w konsultacjach - 2h Wskaźniki ilościowe: - Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 62h; ETCS – 2.5 - O charakterze praktycznym - 60h; ECTS – 2 |
Literatura: |
A. Perkowska – Klejman (2011), Refleksyjna praktyka jako kategoria edukacyjna, Pedagogika społeczna, nr 2(40), s. 61-77. J. M. Łukasik (2015), Edukacja nauczyciela refleksyjnego przez zdarzenia krytyczne, (w:) S. Kowal, M. Mądry – Kupiec (red.), Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela. W stronę edukacji spersonalizowanej, Będzin. J. Szymczak (2009), Zdarzenia krytyczne w nauczaniu jako egzemplifikacja permanentnej pracy nauczyciela nad własną osobą, (w:) R. Borzyszkowska, E. Lemańska – Lewandowska, P. P. Grzybowski (red.), Edukacja a praca, Bydgoszcz. M. Słamińska, M. Kaczmarczyk (2019), Opinie o przebiegu praktyki studenckiej jako źródło informacji o kompetencjach nauczycieli, Edukacja, Tom 148, Wydanie 1, s. 159-169. A. Komorowska-Zielony (2018), Praktyka pedagogiczna z perspektywy studenta wczesnej edukacji, (w:) E. Musiał, J. Malinowska (red.), Praktyki pedagogiczne przestrzenią i miejscem ewaluacji kompetencji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji: koncepcje – przemiany – rozwiązania, Wrocław. W trakcie praktyki należy zapoznać się z literaturą przygotowaną przez prowadzącego zajęcia, Programem praktyki zawodowej, który dostępny jest na stronie internetowej Wydziału Nauk o Edukacji oraz obowiązującymi dokumentami regulującymi pracę nauczycieli (podstawa programowa, program profilaktyczno - wychowawczy, dziennik, programy dodatkowe realizowane w placówkach). |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG7, Ma wiedzę dotyczącą metodyki wykonywania zadań –norm, procedur i dobrych praktyk, stosowanych w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej KA7_WG8, Ma wiedzę dotyczącą innowacji pedagogicznych w obszarze wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, inspirujących do planowania i organizowania pracy własnej KA7_WK2, Ma wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły podstawowej, udzielania pierwszej pomocy i odpowiedzialności opiekuna KA7_WK6, Ma wiedzę dotyczącą edukacji włączającej, a także sposobów realizacji zasady inkluzji KA7_UW1, Ma umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych i proponuje ich rozwiązania KA7_UW6, Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk i wykorzystuje w codziennej działalności edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska nauczania-uczenia się, uwzględniając specyficzne potrzeby i możliwości grupy, jak i poszczególnych dzieci/uczniów KA7_UU1, Jest świadomy swojej roli w oddziaływaniu na zachowania i postawy dzieci/uczniów, w tym wobec kultury i sztuki; utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogiczne KA7_UU3, Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej prac, projektuje działania zmierzające do rozwoju przedszkola/szkoły oraz poprawy jakości ich pracy KA7_KO2 Analizuje i ocenia prawidłowość oraz poziom skuteczności własnych działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i ustala obszary wymagające modyfikacji, ciągłego doskonalenia swojej prac |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest minimum 90% obecności na zajęciach. Nieobecność należy zaliczyć w ciągu 2 tygodni od daty nieobecności. Zaliczenie na ocenę, w skład której wchodzić będą oceny cząstkowe za wykonywane prace oraz aktywność na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.