Diagnoza uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-5JBT |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie prowadzenia diagnozy uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, do udzielania wsparcia oraz pomocy pedagogicznej oraz zapoznanie studentów z wybranymi metodami, technikami i narzędziami diagnostycznymi przeznaczonymi do badania tych uczniów. Istotne jest również zapoznanie słuchaczy z zasadami postępowania diagnostycznego oraz uświadomienie konieczności współpracy ze wszystkimi podmiotami biorącymi udział w procesie dydaktyczno-wychowawczym przebiegającej w atmosferze szacunku i wzajemnego zaufania. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika Rok studiów/semestr: IV/2 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej Liczba godzin: 15h ćw Metody dydaktyczne: metody praktyczne, metody problemowe, metody asymilacji wiedzy. Punkty ECTS: 1.0 Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach – 15h przygotowanie do ćwiczeń – 5h realizacja zadań zleconych: 5h Wskaźniki ilościowe: - Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 15h; ETCS – 0,6 - O charakterze praktycznym - 10h; ECTS – 0,4 |
Literatura: |
R. Gardian-Miałkowska, E. Weremczuk, M. Przybysz-Zaremba (2020), Specjalne potrzeby edukacyjne w praktyce pedagogicznej: wybrane obszary i rozwiązania, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń. Klaczak M., Majewicz P. (red.) (2006), Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Kraków. A. Olechowska (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG4 Student omawia i analizuje zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci lub uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, wynikające z opóźnień, zaburzeń lub przyspieszenia rozwoju, oraz uwarunkowane wpływem czynników środowiskowych i sposoby dostosowywania do nich zadań rozwojowych i edukacyjnych. KA7_WK1 Student projektuje i prowadzi działania diagnostyczne uwzględniające specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne, w tym zakres i jakość wsparcia społecznego. KA7_WK6 Student omawia i analizuje główne środowiska wychowawcze, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące. KA7_UW1 Student obserwuje sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów. KA7_UK1 Student wykorzystuje w pracy z dzieckiem lub uczniem informacje uzyskane na jego temat od specjalistów, w tym psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza, i rodziców lub opiekunów dziecka lub ucznia. KA7_KK2 Student buduje relację opartą na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej. KA7_KR1 Student analizuje uniwersalne zasady i normy etyczne w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka. Sposób weryfikacji efektów uczenia się: samoocena studenta, konwersacja podczas zajęć (wypowiedzi studentów), ocena prac wykonanych przez studenta |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczeniem ćwiczeń będzie obecność i aktywność na zajęciach oraz ocena wykonanych projektów i prac. Zaliczeniem nieobecności będzie odpowiedź ustna, referat, notatka na podany temat. Ilość punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za wykonanie zadań przewidzianych w trakcie realizacji przedmiotu. Punktacja: 91% -100% bdb 81% - 90% db+ 71% - 80% db 61% - 70 % dst+ 51% - 60% dst 50 % - ndst |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sandra Kadłubowska | |
Prowadzący grup: | Sandra Kadłubowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sandra Kadłubowska | |
Prowadzący grup: | Sandra Kadłubowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.