Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-DS5-5JBT
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Diagnoza uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie prowadzenia diagnozy uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, do udzielania wsparcia oraz pomocy pedagogicznej oraz zapoznanie studentów z wybranymi metodami, technikami i narzędziami diagnostycznymi przeznaczonymi do badania tych uczniów. Istotne jest również zapoznanie słuchaczy z zasadami postępowania diagnostycznego oraz uświadomienie konieczności współpracy ze wszystkimi podmiotami biorącymi udział w procesie dydaktyczno-wychowawczym przebiegającej w atmosferze szacunku i wzajemnego zaufania.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika

Rok studiów/semestr: IV/2

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej

Liczba godzin: 15h ćw

Metody dydaktyczne: metody praktyczne, metody problemowe, metody asymilacji wiedzy.

Punkty ECTS: 1.0

Bilans nakładu pracy studenta:

udział w ćwiczeniach – 15h

przygotowanie do ćwiczeń – 5h

realizacja zadań zleconych: 5h

Wskaźniki ilościowe:

- Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 15h; ETCS – 0,6

- O charakterze praktycznym - 10h; ECTS – 0,4

Literatura:

R. Gardian-Miałkowska, E. Weremczuk, M. Przybysz-Zaremba (2020), Specjalne potrzeby edukacyjne w praktyce pedagogicznej: wybrane obszary i rozwiązania, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Klaczak M., Majewicz P. (red.) (2006), Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Kraków.

A. Olechowska (2016), Specjalne potrzeby edukacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016.

Efekty uczenia się:

KA7_WG4 Student omawia i analizuje zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci lub uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, wynikające z opóźnień, zaburzeń lub przyspieszenia rozwoju, oraz uwarunkowane wpływem czynników środowiskowych i sposoby dostosowywania do nich zadań rozwojowych i edukacyjnych.

KA7_WK1 Student projektuje i prowadzi działania diagnostyczne uwzględniające specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne, w tym zakres i jakość wsparcia społecznego.

KA7_WK6 Student omawia i analizuje główne środowiska wychowawcze, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące.

KA7_UW1 Student obserwuje sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów.

KA7_UK1 Student wykorzystuje w pracy z dzieckiem lub uczniem informacje uzyskane na jego temat od specjalistów, w tym psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza, i rodziców lub opiekunów dziecka lub ucznia.

KA7_KK2 Student buduje relację opartą na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej.

KA7_KR1 Student analizuje uniwersalne zasady i normy etyczne w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka.

Sposób weryfikacji efektów uczenia się: samoocena studenta, konwersacja podczas zajęć (wypowiedzi studentów), ocena prac wykonanych przez studenta

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczeniem ćwiczeń będzie obecność i aktywność na zajęciach oraz ocena wykonanych projektów i prac.

Zaliczeniem nieobecności będzie odpowiedź ustna, referat, notatka na podany temat.

Ilość punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za wykonanie zadań przewidzianych w trakcie realizacji przedmiotu.

Punktacja:

91% -100% bdb

81% - 90% db+

71% - 80% db

61% - 70 % dst+

51% - 60% dst

50 % - ndst

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sandra Kadłubowska
Prowadzący grup: Sandra Kadłubowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sandra Kadłubowska
Prowadzący grup: Sandra Kadłubowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)