Socjologia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ON1-1GJF |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia ogólna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 1st. POW niestac. Moduł podstawowy - niestac. I stop. Pedagogika |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu jest: • Przedstawienie zasadniczych pojęć używanych na gruncie socjologii. • Zapoznanie się z problemami będącymi przedmiotem analizy socjologicznej. • Wskazanie możliwości zastosowania wiedzy socjologicznej w życiu codziennym. • Kształtowanie umiejętności wnikliwej obserwacji otaczającej rzeczywistości |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Kod przedmiotu 380- ON1-1GJF Język przedmiotu język polski Rodzaj przedmiotu przedmiot obowiązkowy Rok studiów /semestr I rok studiów; semestr I Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - student powinien posiadać podstawowe informacje omawiane podczas zajęć z takich przedmiotów jak: wiedza o społeczeństwie, pedagogika społeczna Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 24 godziny wykładu Punkty ECTS: 4 punky ECTS Bilans nakładu pracy studenta: obecność na wykładach – 24 godz.– 1 pkt ECTS przygotowanie do egzaminu – 25 godz – 1 pkt ECTS lektura literatury uzupełniającej - 25 godz. - 1 pkt ECTS konsultacje indywidualne – 26 godz. – 1 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami : Liczba godzin wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz. (24 godz. zajęć + 26 godz. konsultacji) = 2 pkt ECTS Liczba godzin niewymagających bezpośredniego udziału nauczyciela (godziny o charakterze praktycznym) - 50 godz. = 2 pkt ECTS |
Literatura: |
a) J. Turner, Socjologia. Podstawowe pojęcia i ich zastosowanie, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1994. b) N. Goodman, Wstęp do socjologii, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1997. c) P.Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków: Wydawnictwo ZNAK 2012 d) B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa: Oficyna Naukowa 2003 e) F. Znaniecki, Socjologia wychowania, Warszawa 2001 f) B. Szatur-Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska (red.), Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRAJR 2006. g) A. Leszczyńska-Rejchert, Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego 2005 h) E. Trafiałek, Starzenie się i starość. Wybór tekstów z gerontologii społecznej. Wszechnica Świętokrzyska Kielce 2006. i) E. Lisowska, Równouprawnienie kobiet i mężczyzn w społeczeństwie, Szkoła Główna Handlowa, Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2008. j) C. M. Renzetti, D. Curran, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 k) A. Giddens, Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 l) Oxfordzki Słownik socjologii i nauk społecznych, G. Marshall (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 ł) M. Skrzypek (red.), Socjologia medycyny w multidyscyplinarnych badaniach humanizujących biomedycynę, Lublin: Wydawnictwo KUL 2013. m) J. Szymczyk, Elementy socjologii ciała, [w:] Michał Skrzypek (red.), Socjologia medycyny w multidyscyplinarnych badaniach humanizujących biomedycynę, Lublin: Wydawnictwo KUL 2013, s. 197-222. n) Ch. Shilling, Socjologia ciała, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2010 |
Efekty uczenia się: |
1. Wiedza: student zna elementarna terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych, w tym - w socjologii. KA6_WG1 2. Ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach. KA6_WG7 3. Umiejętności: student potrafi dokonywać obserwacji i interpretacji różnych zjawisk społecznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej. KA6_UW1 4.Kompetencje: student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie. KA6_KO3 |
Metody i kryteria oceniania: |
Podczas wykładów osoba je prowadząca omawia przygotowane treści z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej oraz filmów edukacyjnych. Oprócz prezentacji wykorzystywane będą również takie metody nauczania jak: • burza mózgów • dyskusja poruszająca kwestie omówione podczas wykładu • konsultacje indywidualne Forma zaliczenia przedmiotu: • studenci zaliczają wykład poprzez napisanie egzaminu i otrzymanie oceny pozytywnej - aby taką ocenę uzyskać, należy zdobyć 51% punktów przewidzianych do zdobycia |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Kramkowska | |
Prowadzący grup: | Emilia Kramkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu jest: • Przedstawienie zasadniczych pojęć używanych na gruncie socjologii. • Zapoznanie się z problemami będącymi przedmiotem analizy socjologicznej. • Wskazanie możliwości zastosowania wiedzy socjologicznej w życiu codziennym. • Kształtowanie umiejętności wnikliwej obserwacji otaczającej rzeczywistości |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Kod przedmiotu 380- ON1-1GJF Język przedmiotu język polski Rodzaj przedmiotu przedmiot obowiązkowy Rok studiów /semestr I rok studiów; semestr I Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - student powinien posiadać podstawowe informacje omawiane podczas zajęć z takich przedmiotów jak: wiedza o społeczeństwie, pedagogika społeczna Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 24 godziny wykładu Punkty ECTS: 4 punkty ECTS Bilans nakładu pracy studenta: obecność na wykładach – 24 godz.– 1 pkt ECTS przygotowanie do egzaminu – 25 godz – 1 pkt ECTS lektura literatury uzupełniającej - 25 godz. - 1 pkt ECTS konsultacje indywidualne – 26 godz. – 1 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami : Liczba godzin wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz. (24 godz. zajęć +26 godz. konsultacji) = 2 pkt ECTS Liczba godzin niewymagających bezpośredniego udziału nauczyciela (godziny o charakterze praktycznym) - 50 godz. = 2 pkt ECTS |
|
Literatura: |
a) J. Turner, Socjologia. Podstawowe pojęcia i ich zastosowanie, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1994. b) N. Goodman, Wstęp do socjologii, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1997. c) P.Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków: Wydawnictwo ZNAK 2012 d) B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa: Oficyna Naukowa 2003 e) F. Znaniecki, Socjologia wychowania, Warszawa 2001 f) B. Szatur-Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska (red.), Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRAJR 2006. g) A. Leszczyńska-Rejchert, Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego 2005 h) E. Trafiałek, Starzenie się i starość. Wybór tekstów z gerontologii społecznej. Wszechnica Świętokrzyska Kielce 2006. i) E. Lisowska, Równouprawnienie kobiet i mężczyzn w społeczeństwie, Szkoła Główna Handlowa, Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2008. j) C. M. Renzetti, D. Curran, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 k) A. Giddens, Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 l) Oxfordzki Słownik socjologii i nauk społecznych, G. Marshall (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 ł) M. Skrzypek (red.), Socjologia medycyny w multidyscyplinarnych badaniach humanizujących biomedycynę, Lublin: Wydawnictwo KUL 2013. m) J. Szymczyk, Elementy socjologii ciała, [w:] Michał Skrzypek (red.), Socjologia medycyny w multidyscyplinarnych badaniach humanizujących biomedycynę, Lublin: Wydawnictwo KUL 2013, s. 197-222. n) Ch. Shilling, Socjologia ciała, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2010 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Leszczuk-Fiedziukiewicz | |
Prowadzący grup: | Anna Leszczuk-Fiedziukiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu jest: • Przedstawienie zasadniczych pojęć używanych na gruncie socjologii. • Zapoznanie się z problemami będącymi przedmiotem analizy socjologicznej. • Wskazanie możliwości zastosowania wiedzy socjologicznej w życiu codziennym. • Kształtowanie umiejętności wnikliwej obserwacji otaczającej rzeczywistości |
|
Literatura: |
1) P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2012 2) B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003 3) J. Turner, Socjologia. Podstawowe pojęcia i ich zastosowanie, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1994 4) N. Goodman, Wstęp do socjologii, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1997 5) A. Giddens, Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Kramkowska | |
Prowadzący grup: | Emilia Kramkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu jest: • Przedstawienie zasadniczych pojęć używanych na gruncie socjologii. • Zapoznanie się z problemami będącymi przedmiotem analizy socjologicznej. • Wskazanie możliwości zastosowania wiedzy socjologicznej w życiu codziennym. • Kształtowanie umiejętności wnikliwej obserwacji otaczającej rzeczywistości |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Kod przedmiotu 380- ON1-1GJF Język przedmiotu język polski Rodzaj przedmiotu przedmiot obowiązkowy Rok studiów /semestr I rok studiów; semestr I Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - student powinien posiadać podstawowe informacje omawiane podczas zajęć z takich przedmiotów jak: wiedza o społeczeństwie, pedagogika społeczna Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 24 godziny wykładu Punkty ECTS: 4 punky ECTS Bilans nakładu pracy studenta: obecność na wykładach – 24 godz.– 1 pkt ECTS przygotowanie do egzaminu – 25 godz – 1 pkt ECTS lektura literatury uzupełniającej - 25 godz. - 1 pkt ECTS konsultacje indywidualne – 26 godz. – 1 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami : Liczba godzin wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz. (24 godz. zajęć + 26 godz. konsultacji) = 2 pkt ECTS Liczba godzin niewymagających bezpośredniego udziału nauczyciela (godziny o charakterze praktycznym) - 50 godz. = 2 pkt ECTS |
|
Literatura: |
a) J. Turner, Socjologia. Podstawowe pojęcia i ich zastosowanie, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1994. b) N. Goodman, Wstęp do socjologii, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1997. c) P.Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków: Wydawnictwo ZNAK 2012 d) B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa: Oficyna Naukowa 2003 e) F. Znaniecki, Socjologia wychowania, Warszawa 2001 f) B. Szatur-Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska (red.), Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRAJR 2006. g) A. Leszczyńska-Rejchert, Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego 2005 h) E. Trafiałek, Starzenie się i starość. Wybór tekstów z gerontologii społecznej. Wszechnica Świętokrzyska Kielce 2006. i) E. Lisowska, Równouprawnienie kobiet i mężczyzn w społeczeństwie, Szkoła Główna Handlowa, Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2008. j) C. M. Renzetti, D. Curran, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 k) A. Giddens, Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 l) Oxfordzki Słownik socjologii i nauk społecznych, G. Marshall (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 ł) M. Skrzypek (red.), Socjologia medycyny w multidyscyplinarnych badaniach humanizujących biomedycynę, Lublin: Wydawnictwo KUL 2013. m) J. Szymczyk, Elementy socjologii ciała, [w:] Michał Skrzypek (red.), Socjologia medycyny w multidyscyplinarnych badaniach humanizujących biomedycynę, Lublin: Wydawnictwo KUL 2013, s. 197-222. n) Ch. Shilling, Socjologia ciała, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2010 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Głównym celem przedmiotu jest: • Przedstawienie zasadniczych pojęć używanych na gruncie socjologii. • Zapoznanie się z problemami będącymi przedmiotem analizy socjologicznej. • Wskazanie możliwości zastosowania wiedzy socjologicznej w życiu codziennym. • Kształtowanie umiejętności wnikliwej obserwacji otaczającej rzeczywistości |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Kod przedmiotu 380- ON1-1GJF Język przedmiotu język polski Rodzaj przedmiotu przedmiot obowiązkowy Rok studiów /semestr I rok studiów; semestr I Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - student powinien posiadać podstawowe informacje omawiane podczas zajęć z takich przedmiotów jak: wiedza o społeczeństwie, pedagogika społeczna Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 24 godziny wykładu Punkty ECTS: 4 punky ECTS Bilans nakładu pracy studenta: obecność na wykładach – 24 godz.– 1 pkt ECTS przygotowanie do egzaminu – 25 godz – 1 pkt ECTS lektura literatury uzupełniającej - 25 godz. - 1 pkt ECTS konsultacje indywidualne – 26 godz. – 1 pkt ECTS Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami : Liczba godzin wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz. (24 godz. zajęć + 26 godz. konsultacji) = 2 pkt ECTS Liczba godzin niewymagających bezpośredniego udziału nauczyciela (godziny o charakterze praktycznym) - 50 godz. = 2 pkt ECTS |
|
Literatura: |
a) J. Turner, Socjologia. Podstawowe pojęcia i ich zastosowanie, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1994. b) N. Goodman, Wstęp do socjologii, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka 1997. c) P.Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków: Wydawnictwo ZNAK 2012 d) B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa: Oficyna Naukowa 2003 e) F. Znaniecki, Socjologia wychowania, Warszawa 2001 f) B. Szatur-Jaworska, P. Błędowski, M. Dzięgielewska (red.), Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRAJR 2006. g) A. Leszczyńska-Rejchert, Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości, Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego 2005 h) E. Trafiałek, Starzenie się i starość. Wybór tekstów z gerontologii społecznej. Wszechnica Świętokrzyska Kielce 2006. i) E. Lisowska, Równouprawnienie kobiet i mężczyzn w społeczeństwie, Szkoła Główna Handlowa, Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2008. j) C. M. Renzetti, D. Curran, Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 k) A. Giddens, Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 l) Oxfordzki Słownik socjologii i nauk społecznych, G. Marshall (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 ł) M. Skrzypek (red.), Socjologia medycyny w multidyscyplinarnych badaniach humanizujących biomedycynę, Lublin: Wydawnictwo KUL 2013. m) J. Szymczyk, Elementy socjologii ciała, [w:] Michał Skrzypek (red.), Socjologia medycyny w multidyscyplinarnych badaniach humanizujących biomedycynę, Lublin: Wydawnictwo KUL 2013, s. 197-222. n) Ch. Shilling, Socjologia ciała, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2010 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.