Socjoterapia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-OS1-2SOD |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Socjoterapia |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 1st. POW stac. sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest wprowadzenie uczestników w metodykę pracy socjoterapeutycznej, wskazanie socjoterapii jako formy pomocy dzieciom i młodzieży w niwelowaniu niewłaściwych wzorców zachowań, a także zdobycie podstawowych umiejętności w zakresie realizacji projektów socjoterapeutycznych. Z uwagi na warsztatowy charakter zajęć studenci będą mieli sposobność ku temu by: • rozwijać swoje umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej. • nabywać umiejętności analizy programów socjoterapeutycznych. • kształtować umiejętności prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych w wybranej grupie odbiorców. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Analiza procesu i metody socjoterapeutycznej w korygowaniu zaburzeń. Omówienie metod i technik wykorzystywanych w pracy socjoterapeutycznej. Przedstawienie modelu diagnozy socjoterapeutycznej. Budowanie sytuacji korekcyjno-rozwojowych. Analiza zasad funkcjonowania grupy socjoterapeutycznej. Dynamika procesu socjoterapeutycznego. Nabywanie umiejętności analizy realizowanych programów socjoterapeutycznych. Kształtowanie umiejętności prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych w wybranej grupie odbiorców. Nabycie umiejętności niezbędnych do prowadzenia spotkań socjoterapeutycznych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu:kierunkowy, obowiązkowy, specjalnościowy Dziedzina i dyscyplina nauk: nauki społeczne, pedagogika Rok/semestr: II rok/IV semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godz. - ćwiczenia Punkty ECTS: 3 pkt Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności - liczba godzin: - studiowanie literatury 10 h - udział w ćwiczeniach 30 h - przygotowanie do ćwiczeń 15 h - udział w konsultacjach związanych z zajęciami 10 h - przygotowanie i realizacja projektu socjoterapeutycznego 20 h Razem 85 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40 h/1,5 pkt.ECTS - o charakterze praktycznym 45 h/1,5 pkt.ECTS Treści zajęć: 1. Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej.Socjoterapia jako metoda pracy z dziećmi i młodzieżą - definicja, geneza, cele i założenia. Rola terapeuty/wychowawcy w procesie socjoterapeutycznym. 2. Metody i techniki wykorzystywane w pracy socjoterapeutycznej. Prezentacja i analiza wybranych technik i metod. 3..Socjoterapia jako forma pomocy psychologicznej dzieciom z grup ryzyka lub przejawiającym zaburzenia zachowania.Terapeutyczna, edukacyjna i rozwojowa funkcja oddziaływań socjoterapeutycznych. 4. Projektowanie działań socjoterapeutycznych.Budowanie sytuacji korekcyjno-rozwojowych.Struktura zajęć socjoterapeutycznych. 5. Zasady funkcjonowania grupy socjoterapeutycznej. 6. Etapy rozwoju grupy – dobór metod pracy do poziomu rozwoju grupy.Diagnozowanie grupy socjoterapeutycznej. 7. Budowanie scenariuszy zajęć socjoterapeutycznych – zasady tworzenia programu. 8. Charakterystyka socjoterapeuty. 9. Realizacja opracowanych sesji socjoterapeutycznych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Grudziewska, E. (red.) (2015). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Warszawa: Difin. Grudziewska, E. (red.) (2016). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Część 2. Warszawa: Difin. Grudziewska, E. (red.) (2017). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Część 3.Warszawa: Difin. Grudziewska, E. (red.) (2019). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Część 4 Warszawa: Difin. Grudziewska, E. (red.) (2024). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Część 5. Warszawa: Difin. Grudziewska, E. (red.) (2024). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Część 6. Warszawa: Difin. Jagieła, J. (2016). Socjoterapia w szkole. Kraków: Rubikon. Jankowiak, B., Soroko, E. (2021). Socjoterapia młodzieży. Studium psychologiczno - pedagogiczne. Warszawa: PWN. Paszkiewicz, A. (2017). Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej. Warszawa: Difin. Szczepanik, R., Jaros, A. (2016). Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem agresywnym. Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Literatura dodatkowa: Paszkiewicz, A. (2015). Kwalifikacje prowadzącego zajęcia socjoterapeutyczne. Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze nr 6, s. 22-26. Sawicka, K. (2004). Formy aktywności w grupie socjoterapeutycznej. Remedium. nr 7-8, s. 44-45. Sawicka, K. (2005). Motywacja uczestników spotkań socjoterapeutycznych. Remedium nr 11-12, s. 42-43. Sawicka, K. (2007). Reakcje na opór uczestników socjoterapii. Remedium nr 6, s. 28-29. Szolc, K. (2018). Metody socjoterapeutyczne wykorzystywane w świetlicy szkolnej Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze nr 6, s. 28 -34. |
Efekty uczenia się: |
K_W06 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą kierowania grupą socjoterapeutyczną i procesów w niej zachodzących K_W16 Student ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, norm i procedur socjoterapeutycznych . K_W08 Student ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń K_U01 Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami celów socjoterapeutycznych K_U09 Student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań socjoterapeutycznych K_U03 Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji grupowych oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do zamierzonych celów socjoterapeutycznych. K_K02 Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań profilaktycznych i socjoterapeutycznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: podające, problemowe, eksponujące, praktyczne; m.in. praca w grupach, praca w parach, ćwiczenia indywidualne, dyskusja, ćwiczenia dramowe, elementy wykładu, pogadanka, gra dydaktyczna. aktywizujące metody zespołowe. Forma zaliczenia ćwiczeń: aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie projektu zajęć socjoterapeutycznych,praktyczna realizacja wybranej sesji projektu . Zaliczenie przedmiotu na podstawie: • obecność na zajęciach dydaktycznych; • oceniania ciągłego- aktywność studenta na zajęciach; • przygotowanie projektu zajęć socjoterapeutycznych; • ocena realizacji sesji socjoterapeutycznej. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Chlebowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Chlebowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Chańko-Kraszewska | |
Prowadzący grup: | Anna Chańko-Kraszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie uczestników w metodykę pracy socjoterapeutycznej, wskazanie socjoterapii jako formy pomocy dzieciom i młodzieży w niwelowaniu niewłaściwych wzorców zachowań, a także zdobycie podstawowych umiejętności w zakresie realizacji projektów socjoterapeutycznych. Z uwagi na warsztatowy charakter zajęć studenci będą mieli sposobność ku temu by: • rozwijać swoje umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej. • nabywać umiejętności analizy programów socjoterapeutycznych. • kształtować umiejętności prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych w wybranej grupie odbiorców. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: kierunkowy, obowiązkowy, specjalnościowy Dziedzina i dyscyplina nauk: nauki społeczne, pedagogika Rok/semestr: II rok/IV semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godz. - ćwiczenia Punkty ECTS: 3 pkt. Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności - liczba godzin: - studiowanie literatury 10 h - udział w ćwiczeniach 30 h - przygotowanie do ćwiczeń 15 h - udział w konsultacjach związanych z zajęciami 10 h - przygotowanie i realizacja projektu socjoterapeutycznego 20 h Razem 85 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40 h/1,5 pkt.ECTS - o charakterze praktycznym 45 h/1,5 pkt.ECTS Treści zajęć; 1. Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej.Socjoterapia jako metoda pracy z dziećmi i młodzieżą - definicja, geneza, cele i założenia. Rola terapeuty/wychowawcy w procesie socjoterapeutycznym. 2. Metody i techniki wykorzystywane w pracy socjoterapeutycznej. Prezentacja i analiza wybranych technik i metod. 3..Socjoterapia jako forma pomocy psychologicznej dzieciom z grup ryzyka lub przejawiającym zaburzenia zachowania.Terapeutyczna, edukacyjna i rozwojowa funkcja oddziaływań socjoterapeutycznych. 4. Projektowanie działań socjoterapeutycznych.Budowanie sytuacji korekcyjno-rozwojowych. Struktura zajęć socjoterapeutycznych. 5. Zasady funkcjonowania grupy socjoterapeutycznej. 6. Etapy rozwoju grupy – dobór metod pracy do poziomu rozwoju grupy.Diagnozowanie grupy socjoterapeutycznej. 7. Budowanie scenariuszy zajęć socjoterapeutycznych – zasady tworzenia programu. 8. Charakterystyka socjoterapeuty. 9. Realizacja opracowanych sesji socjoterapeutycznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Grudziewska, E. (red.) (2015). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Warszawa: Difin. Grudziewska, E. (red.) (2016). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Część 2. Warszawa: Difin. Grudziewska, E. (red.) (2017). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Część 3.Warszawa: Difin. Grudziewska, E. (red.) (2019). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Część 4 Warszawa: Difin. Grudziewska, E. (red.) (2024). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Część 5. Warszawa: Difin. Grudziewska, E. (red.) (2024). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Część 6. Warszawa: Difin. Jagieła, J. (2016). Socjoterapia w szkole. Kraków: Rubikon. Jankowiak, B., Soroko, E. (2021). Socjoterapia młodzieży. Studium psychologiczno - pedagogiczne. Warszawa: PWN. Paszkiewicz, A. (2017). Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej. Warszawa: Difin. Szczepanik, R., Jaros, A. (2016). Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem agresywnym. Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Literatura dodatkowa: Paszkiewicz, A. (2015). Kwalifikacje prowadzącego zajęcia socjoterapeutyczne. Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze nr 6, s. 22-26. Sawicka, K. (2004). Formy aktywności w grupie socjoterapeutycznej. Remedium. nr 7-8, s. 44-45. Sawicka, K. (2005). Motywacja uczestników spotkań socjoterapeutycznych. Remedium nr 11-12, s. 42-43. Sawicka, K. (2007). Reakcje na opór uczestników socjoterapii. Remedium nr 6, s. 28-29. Szolc, K. (2018). Metody socjoterapeutyczne wykorzystywane w świetlicy szkolnej Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze nr 6, s. 28 -34. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie uczestników w metodykę pracy socjoterapeutycznej, wskazanie socjoterapii jako formy pomocy dzieciom i młodzieży w niwelowaniu niewłaściwych wzorców zachowań, a także zdobycie podstawowych umiejętności w zakresie realizacji projektów socjoterapeutycznych. Z uwagi na warsztatowy charakter zajęć studenci będą mieli sposobność ku temu by: • rozwijać swoje umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej. • nabywać umiejętności analizy programów socjoterapeutycznych. • kształtować umiejętności prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych w wybranej grupie odbiorców. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: kierunkowy, obowiązkowy, specjalnościowy Dziedzina i dyscyplina nauk: nauki społeczne, pedagogika Rok/semestr: II rok/IV semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godz. - ćwiczenia Punkty ECTS: 3 pkt. Bilans nakładu pracy studenta: Rodzaj aktywności - liczba godzin: - studiowanie literatury 10 h - udział w ćwiczeniach 30 h - przygotowanie do ćwiczeń 15 h - udział w konsultacjach związanych z zajęciami 10 h - przygotowanie i realizacja projektu socjoterapeutycznego 20 h Razem 85 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40 h/1,5 pkt.ECTS - o charakterze praktycznym 45 h/1,5 pkt.ECTS Treści zajęć; 1. Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej.Socjoterapia jako metoda pracy z dziećmi i młodzieżą - definicja, geneza, cele i założenia. Rola terapeuty/wychowawcy w procesie socjoterapeutycznym. 2. Metody i techniki wykorzystywane w pracy socjoterapeutycznej. Prezentacja i analiza wybranych technik i metod. 3..Socjoterapia jako forma pomocy psychologicznej dzieciom z grup ryzyka lub przejawiającym zaburzenia zachowania.Terapeutyczna, edukacyjna i rozwojowa funkcja oddziaływań socjoterapeutycznych. 4. Projektowanie działań socjoterapeutycznych.Budowanie sytuacji korekcyjno-rozwojowych. Struktura zajęć socjoterapeutycznych. 5. Zasady funkcjonowania grupy socjoterapeutycznej. 6. Etapy rozwoju grupy – dobór metod pracy do poziomu rozwoju grupy.Diagnozowanie grupy socjoterapeutycznej. 7. Budowanie scenariuszy zajęć socjoterapeutycznych – zasady tworzenia programu. 8. Charakterystyka socjoterapeuty. 9. Realizacja opracowanych sesji socjoterapeutycznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Grudziewska, E. (red.) (2015). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Warszawa: Difin. Grudziewska, E. (red.) (2016). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Część 2. Warszawa: Difin. Grudziewska, E. (red.) (2017). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Część 3.Warszawa: Difin. Grudziewska, E. (red.) (2019). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Część 4 Warszawa: Difin. Grudziewska, E. (red.) (2024). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Część 5. Warszawa: Difin. Grudziewska, E. (red.) (2024). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Część 6. Warszawa: Difin. Jagieła, J. (2016). Socjoterapia w szkole. Kraków: Rubikon. Jankowiak, B., Soroko, E. (2021). Socjoterapia młodzieży. Studium psychologiczno - pedagogiczne. Warszawa: PWN. Paszkiewicz, A. (2017). Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej. Warszawa: Difin. Szczepanik, R., Jaros, A. (2016). Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem agresywnym. Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Literatura dodatkowa: Paszkiewicz, A. (2015). Kwalifikacje prowadzącego zajęcia socjoterapeutyczne. Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze nr 6, s. 22-26. Sawicka, K. (2004). Formy aktywności w grupie socjoterapeutycznej. Remedium. nr 7-8, s. 44-45. Sawicka, K. (2005). Motywacja uczestników spotkań socjoterapeutycznych. Remedium nr 11-12, s. 42-43. Sawicka, K. (2007). Reakcje na opór uczestników socjoterapii. Remedium nr 6, s. 28-29. Szolc, K. (2018). Metody socjoterapeutyczne wykorzystywane w świetlicy szkolnej Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze nr 6, s. 28 -34. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.