Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjoterapia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-OS1-2SOD
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjoterapia
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok 1st. POW stac. sem. letni
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

kierunkowe
obowiązkowe
warsztatowe

Założenia (opisowo):

Celem przedmiotu jest wprowadzenie uczestników w metodykę pracy socjoterapeutycznej, wskazanie socjoterapii jako formy pomocy dzieciom i młodzieży w niwelowaniu niewłaściwych wzorców zachowań, a także zdobycie podstawowych umiejętności w zakresie realizacji projektów socjoterapeutycznych.

Z uwagi na warsztatowy charakter zajęć studenci będą mieli sposobność ku temu by:

• rozwijać swoje umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej.

• nabywać umiejętności analizy programów socjoterapeutycznych.

• kształtować umiejętności prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych w wybranej grupie odbiorców.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Analiza procesu i metody socjoterapeutycznej w korygowaniu zaburzeń. Omówienie metod i technik wykorzystywanych w pracy socjoterapeutycznej. Przedstawienie modelu diagnozy socjoterapeutycznej.

Budowanie sytuacji korekcyjno-rozwojowych.

Analiza zasad funkcjonowania grupy socjoterapeutycznej.

Dynamika procesu socjoterapeutycznego.

Nabywanie umiejętności analizy realizowanych programów socjoterapeutycznych. Kształtowanie umiejętności prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych w wybranej grupie odbiorców.

Nabycie umiejętności niezbędnych do prowadzenia spotkań socjoterapeutycznych.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu:kierunkowy, obowiązkowy, specjalnościowy

Dziedzina i dyscyplina nauk: nauki społeczne, pedagogika

Rok/semestr: II rok/IV semestr

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godz. - ćwiczenia

Punkty ECTS: 3 pkt

Bilans nakładu pracy studenta:

Rodzaj aktywności - liczba godzin:

- studiowanie literatury 10 h

- udział w ćwiczeniach 30 h

- przygotowanie do ćwiczeń 15 h

- udział w konsultacjach związanych z zajęciami 10 h

- przygotowanie i realizacja projektu socjoterapeutycznego 20 h

Razem 85 h

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40 h/1,5 pkt.ECTS

- o charakterze praktycznym 45 h/1,5 pkt.ECTS

Treści zajęć:

1. Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej.Socjoterapia jako metoda pracy z dziećmi i młodzieżą - definicja, geneza, cele i założenia. Rola terapeuty/wychowawcy w procesie socjoterapeutycznym.

2. Metody i techniki wykorzystywane w pracy socjoterapeutycznej.

Prezentacja i analiza wybranych technik i metod.

3..Socjoterapia jako forma pomocy psychologicznej dzieciom z grup ryzyka lub przejawiającym zaburzenia zachowania.Terapeutyczna, edukacyjna

i rozwojowa funkcja oddziaływań socjoterapeutycznych.

4. Projektowanie działań socjoterapeutycznych.Budowanie sytuacji korekcyjno-rozwojowych.Struktura zajęć socjoterapeutycznych.

5. Zasady funkcjonowania grupy socjoterapeutycznej.

6. Etapy rozwoju grupy – dobór metod pracy do poziomu rozwoju grupy.Diagnozowanie grupy socjoterapeutycznej.

7. Budowanie scenariuszy zajęć socjoterapeutycznych – zasady tworzenia programu.

8. Charakterystyka socjoterapeuty.

9. Realizacja opracowanych sesji socjoterapeutycznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Grudziewska, E. (red.) (2015). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Warszawa: Difin.

Grudziewska, E. (red.) (2016). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Część 2. Warszawa: Difin.

Grudziewska, E. (red.) (2017). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Część 3.Warszawa: Difin.

Grudziewska, E. (red.) (2019). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Część 4 Warszawa: Difin.

Grudziewska, E. (red.) (2024). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Część 5. Warszawa: Difin.

Grudziewska, E. (red.) (2024). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Część 6. Warszawa: Difin.

Jagieła, J. (2016). Socjoterapia w szkole. Kraków: Rubikon.

Jankowiak, B., Soroko, E. (2021). Socjoterapia młodzieży. Studium psychologiczno - pedagogiczne. Warszawa: PWN.

Paszkiewicz, A. (2017). Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej. Warszawa: Difin.

Szczepanik, R., Jaros, A. (2016). Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem

agresywnym. Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Literatura dodatkowa:

Paszkiewicz, A. (2015). Kwalifikacje prowadzącego zajęcia socjoterapeutyczne. Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze nr 6, s. 22-26.

Sawicka, K. (2004). Formy aktywności w grupie socjoterapeutycznej. Remedium. nr 7-8, s. 44-45.

Sawicka, K. (2005). Motywacja uczestników spotkań socjoterapeutycznych. Remedium nr 11-12, s. 42-43.

Sawicka, K. (2007). Reakcje na opór uczestników socjoterapii. Remedium nr 6, s. 28-29.

Szolc, K. (2018). Metody socjoterapeutyczne wykorzystywane w świetlicy szkolnej Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze nr 6, s. 28 -34.

Efekty uczenia się:

K_W06 Student ma podstawową wiedzę dotyczącą kierowania grupą socjoterapeutyczną i procesów w niej zachodzących

K_W16 Student ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, norm i procedur socjoterapeutycznych .

K_W08 Student ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń

K_U01 Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami celów socjoterapeutycznych

K_U09 Student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań socjoterapeutycznych

K_U03 Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji grupowych oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do zamierzonych celów socjoterapeutycznych.

K_K02 Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań profilaktycznych i socjoterapeutycznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością.

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne: podające, problemowe, eksponujące, praktyczne; m.in. praca w grupach, praca w parach, ćwiczenia indywidualne, dyskusja, ćwiczenia dramowe, elementy wykładu, pogadanka, gra dydaktyczna. aktywizujące metody zespołowe.

Forma zaliczenia ćwiczeń: aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie projektu zajęć socjoterapeutycznych,praktyczna realizacja wybranej sesji projektu .

Zaliczenie przedmiotu na podstawie:

• obecność na zajęciach dydaktycznych;

• oceniania ciągłego- aktywność studenta na zajęciach;

• przygotowanie projektu zajęć socjoterapeutycznych;

• ocena realizacji sesji socjoterapeutycznej.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Chlebowski
Prowadzący grup: Piotr Chlebowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Chańko-Kraszewska
Prowadzący grup: Anna Chańko-Kraszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wprowadzenie uczestników w metodykę pracy socjoterapeutycznej, wskazanie socjoterapii jako formy pomocy dzieciom i młodzieży w niwelowaniu niewłaściwych wzorców zachowań, a także zdobycie podstawowych umiejętności w zakresie realizacji projektów socjoterapeutycznych.

Z uwagi na warsztatowy charakter zajęć studenci będą mieli sposobność ku temu by:

• rozwijać swoje umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej.

• nabywać umiejętności analizy programów socjoterapeutycznych.

• kształtować umiejętności prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych w wybranej grupie odbiorców.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: kierunkowy, obowiązkowy, specjalnościowy

Dziedzina i dyscyplina nauk: nauki społeczne, pedagogika

Rok/semestr: II rok/IV semestr

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godz. - ćwiczenia

Punkty ECTS: 3 pkt.

Bilans nakładu pracy studenta:

Rodzaj aktywności - liczba godzin:

- studiowanie literatury 10 h

- udział w ćwiczeniach 30 h

- przygotowanie do ćwiczeń 15 h

- udział w konsultacjach związanych z zajęciami 10 h

- przygotowanie i realizacja projektu socjoterapeutycznego 20 h

Razem 85 h

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40 h/1,5 pkt.ECTS

- o charakterze praktycznym 45 h/1,5 pkt.ECTS

Treści zajęć;

1. Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej.Socjoterapia jako metoda pracy z dziećmi i młodzieżą - definicja, geneza, cele i założenia. Rola terapeuty/wychowawcy w procesie socjoterapeutycznym.

2. Metody i techniki wykorzystywane w pracy socjoterapeutycznej. Prezentacja i analiza wybranych technik i metod.

3..Socjoterapia jako forma pomocy psychologicznej dzieciom z grup ryzyka lub przejawiającym zaburzenia zachowania.Terapeutyczna, edukacyjna i rozwojowa funkcja oddziaływań socjoterapeutycznych.

4. Projektowanie działań socjoterapeutycznych.Budowanie sytuacji korekcyjno-rozwojowych. Struktura zajęć socjoterapeutycznych.

5. Zasady funkcjonowania grupy socjoterapeutycznej.

6. Etapy rozwoju grupy – dobór metod pracy do poziomu rozwoju grupy.Diagnozowanie grupy socjoterapeutycznej.

7. Budowanie scenariuszy zajęć socjoterapeutycznych – zasady tworzenia programu.

8. Charakterystyka socjoterapeuty.

9. Realizacja opracowanych sesji socjoterapeutycznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Grudziewska, E. (red.) (2015). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Warszawa: Difin.

Grudziewska, E. (red.) (2016). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Część 2. Warszawa: Difin.

Grudziewska, E. (red.) (2017). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Część 3.Warszawa: Difin.

Grudziewska, E. (red.) (2019). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Część 4 Warszawa: Difin.

Grudziewska, E. (red.) (2024). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Część 5. Warszawa: Difin.

Grudziewska, E. (red.) (2024). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Część 6. Warszawa: Difin.

Jagieła, J. (2016). Socjoterapia w szkole. Kraków: Rubikon.

Jankowiak, B., Soroko, E. (2021). Socjoterapia młodzieży. Studium psychologiczno - pedagogiczne. Warszawa: PWN.

Paszkiewicz, A. (2017). Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej. Warszawa: Difin.

Szczepanik, R., Jaros, A. (2016). Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem

agresywnym. Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Literatura dodatkowa:

Paszkiewicz, A. (2015). Kwalifikacje prowadzącego zajęcia socjoterapeutyczne. Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze nr 6, s. 22-26.

Sawicka, K. (2004). Formy aktywności w grupie socjoterapeutycznej. Remedium. nr 7-8, s. 44-45.

Sawicka, K. (2005). Motywacja uczestników spotkań socjoterapeutycznych. Remedium nr 11-12, s. 42-43.

Sawicka, K. (2007). Reakcje na opór uczestników socjoterapii. Remedium nr 6, s. 28-29.

Szolc, K. (2018). Metody socjoterapeutyczne wykorzystywane w świetlicy szkolnej Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze nr 6, s. 28 -34.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wprowadzenie uczestników w metodykę pracy socjoterapeutycznej, wskazanie socjoterapii jako formy pomocy dzieciom i młodzieży w niwelowaniu niewłaściwych wzorców zachowań, a także zdobycie podstawowych umiejętności w zakresie realizacji projektów socjoterapeutycznych.

Z uwagi na warsztatowy charakter zajęć studenci będą mieli sposobność ku temu by:

• rozwijać swoje umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej.

• nabywać umiejętności analizy programów socjoterapeutycznych.

• kształtować umiejętności prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych w wybranej grupie odbiorców.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: kierunkowy, obowiązkowy, specjalnościowy

Dziedzina i dyscyplina nauk: nauki społeczne, pedagogika

Rok/semestr: II rok/IV semestr

Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 godz. - ćwiczenia

Punkty ECTS: 3 pkt.

Bilans nakładu pracy studenta:

Rodzaj aktywności - liczba godzin:

- studiowanie literatury 10 h

- udział w ćwiczeniach 30 h

- przygotowanie do ćwiczeń 15 h

- udział w konsultacjach związanych z zajęciami 10 h

- przygotowanie i realizacja projektu socjoterapeutycznego 20 h

Razem 85 h

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40 h/1,5 pkt.ECTS

- o charakterze praktycznym 45 h/1,5 pkt.ECTS

Treści zajęć;

1. Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej.Socjoterapia jako metoda pracy z dziećmi i młodzieżą - definicja, geneza, cele i założenia. Rola terapeuty/wychowawcy w procesie socjoterapeutycznym.

2. Metody i techniki wykorzystywane w pracy socjoterapeutycznej. Prezentacja i analiza wybranych technik i metod.

3..Socjoterapia jako forma pomocy psychologicznej dzieciom z grup ryzyka lub przejawiającym zaburzenia zachowania.Terapeutyczna, edukacyjna i rozwojowa funkcja oddziaływań socjoterapeutycznych.

4. Projektowanie działań socjoterapeutycznych.Budowanie sytuacji korekcyjno-rozwojowych. Struktura zajęć socjoterapeutycznych.

5. Zasady funkcjonowania grupy socjoterapeutycznej.

6. Etapy rozwoju grupy – dobór metod pracy do poziomu rozwoju grupy.Diagnozowanie grupy socjoterapeutycznej.

7. Budowanie scenariuszy zajęć socjoterapeutycznych – zasady tworzenia programu.

8. Charakterystyka socjoterapeuty.

9. Realizacja opracowanych sesji socjoterapeutycznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Grudziewska, E. (red.) (2015). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Warszawa: Difin.

Grudziewska, E. (red.) (2016). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Część 2. Warszawa: Difin.

Grudziewska, E. (red.) (2017). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Część 3.Warszawa: Difin.

Grudziewska, E. (red.) (2019). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Część 4 Warszawa: Difin.

Grudziewska, E. (red.) (2024). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Część 5. Warszawa: Difin.

Grudziewska, E. (red.) (2024). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajeć. Część 6. Warszawa: Difin.

Jagieła, J. (2016). Socjoterapia w szkole. Kraków: Rubikon.

Jankowiak, B., Soroko, E. (2021). Socjoterapia młodzieży. Studium psychologiczno - pedagogiczne. Warszawa: PWN.

Paszkiewicz, A. (2017). Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej. Warszawa: Difin.

Szczepanik, R., Jaros, A. (2016). Techniki socjoterapeutyczne w pracy z dzieckiem

agresywnym. Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Literatura dodatkowa:

Paszkiewicz, A. (2015). Kwalifikacje prowadzącego zajęcia socjoterapeutyczne. Problemy Opiekuńczo - Wychowawcze nr 6, s. 22-26.

Sawicka, K. (2004). Formy aktywności w grupie socjoterapeutycznej. Remedium. nr 7-8, s. 44-45.

Sawicka, K. (2005). Motywacja uczestników spotkań socjoterapeutycznych. Remedium nr 11-12, s. 42-43.

Sawicka, K. (2007). Reakcje na opór uczestników socjoterapii. Remedium nr 6, s. 28-29.

Szolc, K. (2018). Metody socjoterapeutyczne wykorzystywane w świetlicy szkolnej Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze nr 6, s. 28 -34.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)