Diagnoza grupy wychowawczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-OS1-3GOZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza grupy wychowawczej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. POW stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z podstawami dotyczącymi poznania diagnostycznego, badaniami psychospołecznych problemów ucznia na terenie klasy szkolnej, technikami projekcyjnymi w diagnozowaniu sytuacji rodzinnej i szkolnej. Projektowanie treningów dla uczniów mających na celu rozwój umiejętności społecznych, twórczego myślenia oraz integracji. Omówienie zawodu pedagoga szkolnego w procesie wspomagania edukacji, socjalizacji i wychowania dziecka oraz zawodu pedagoga społecznego w pracy z rodziną. |
Literatura: |
- E. Wysocka, Diagnostyka pedagogiczna, Kraków 2013 - E. Jarosz, E. Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 - J. Nikitorowicz, K. Sawicki, T. Bajkowski (red.):Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu, Olecko 2003 - A. Podgórecki, Charakterystyka nauk praktycznych, Warszawa 1962 - T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Warszawa 2003 - S. Ziemski, Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1973 - M. Guziuk-Tkacz, Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011 - E. Jarosz, Wybrane obszary diagnozowanie pedagogicznego, Katowice 2006 - S. Kawula, Z. Dąbrowski, M. Gałaś, Diagnozowanie potrzeb opiekuńczych i kulturalnych środowiska, Toruń 1980 - G. Gajewska, Problemy – dylematy wynikające z teorii potrzeb dla teorii i praktyki opieki nad dzieckiem, Zielona Góra 1997 - M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 1999 - A. Frydrychowicz, Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa 1996 - G. D. Oster, P. Gould, Rysunek w psychoterapii, Gdańsk 1999 - M. Braun-Gałkowska, Test rysunku rodziny, Lublin 1985 - S. Włoch, A. Włoch, Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa 2009 - J. Rembowski, Metoda projekcyjna w psychologii dzieci i młodzieży. Zarys technik badawczych, Warszawa 1986 - D. Ekiert-Grabowska, Techniki socjometryczne w pracy wychowawcy klas początkowych, Katowice 1984 - D. Wosik-Kawala, T. Zubrzycka-Mociąg, Kompetencje diagnostyczne nauczyciela, Kraków 2011 - W. Dróżka, B. Matyjas, Współczesne problemy zawodu nauczyciela i pedagoga, Kielce 2010, Tom XIX, s. 101-110 oraz 263-272 |
Efekty uczenia się: |
Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących. Student ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wych., opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej. Umiejętności Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej Kompetencje społeczne Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia realizowane za pomocą metod: dyskusji, burzy mózgów, metody projektów, metody indywidualnych przypadków, pracy z tekstem i prezentacji. Kryteria oceniania: -obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na dwóch zajęciach, pozostałe nieobecności należy zaliczyć podczas konsultacji do dwóch tygodni od daty nieobecności, przy czym nie więcej niż 50% godzin nieobecności umożliwia zaliczenie przedmiotu) - system punktowy - aktywność i przygotowanie do zajęć - system punktowy - projekt treningu integracji, twórczego myślenia oraz rozwoju umiejętności społecznych w grupie - system punktowy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Chomiuk | |
Prowadzący grup: | Anna Chomiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z podstawami dotyczącymi poznania diagnostycznego, badaniami psychospołecznych problemów ucznia na terenie klasy szkolnej, technikami projekcyjnymi w diagnozowaniu sytuacji rodzinnej i szkolnej. Projektowanie treningów dla uczniów mających na celu rozwój umiejętności społecznych, twórczego myślenia oraz integracji. Omówienie zawodu pedagoga szkolnego w procesie wspomagania edukacji, socjalizacji i wychowania dziecka. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: - E. Wysocka, Diagnostyka pedagogiczna, Kraków 2013 - E. Jarosz, E. Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 - J. Nikitorowicz, K. Sawicki, T. Bajkowski (red.):Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu, Olecko 2003 - A. Podgórecki, Charakterystyka nauk praktycznych, Warszawa 1962 - T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Warszawa 2003 - S. Ziemski, Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1973 - M. Guziuk-Tkacz, Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011 - E. Jarosz, Wybrane obszary diagnozowanie pedagogicznego, Katowice 2006 - S. Kawula, Z. Dąbrowski, M. Gałaś, Diagnozowanie potrzeb opiekuńczych i kulturalnych środowiska, Toruń 1980 - G. Gajewska, Problemy – dylematy wynikające z teorii potrzeb dla teorii i praktyki opieki nad dzieckiem, Zielona Góra 1997 - M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 1999 - A. Frydrychowicz, Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa 1996 - G. D. Oster, P. Gould, Rysunek w psychoterapii, Gdańsk 1999 - M. Braun-Gałkowska, Test rysunku rodziny, Lublin 1985 - S. Włoch, A. Włoch, Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa 2009 - J. Rembowski, Metoda projekcyjna w psychologii dzieci i młodzieży. Zarys technik badawczych, Warszawa 1986 - D. Ekiert-Grabowska, Techniki socjometryczne w pracy wychowawcy klas początkowych, Katowice 1984 - D. Wosik-Kawala, T. Zubrzycka-Mociąg, Kompetencje diagnostyczne nauczyciela, Kraków 2011 - W. Dróżka, B. Matyjas, Współczesne problemy zawodu nauczyciela i pedagoga, Kielce 2010, Tom XIX, s. 101-110 oraz 263-272 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Chomiuk | |
Prowadzący grup: | Anna Chomiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z podstawami dotyczącymi poznania diagnostycznego, badaniami psychospołecznych problemów ucznia na terenie klasy szkolnej, technikami projekcyjnymi w diagnozowaniu sytuacji rodzinnej i szkolnej. Projektowanie treningów dla uczniów mających na celu rozwój umiejętności społecznych, twórczego myślenia oraz integracji. Omówienie zawodu pedagoga szkolnego w procesie wspomagania edukacji, socjalizacji i wychowania dziecka. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: - E. Wysocka, Diagnostyka pedagogiczna, Kraków 2013 - E. Jarosz, E. Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 - J. Nikitorowicz, K. Sawicki, T. Bajkowski (red.):Współczesne dylematy diagnostyczne i metodyczne w opiece i wychowaniu, Olecko 2003 - A. Podgórecki, Charakterystyka nauk praktycznych, Warszawa 1962 - T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Warszawa 2003 - S. Ziemski, Problemy dobrej diagnozy, Warszawa 1973 - M. Guziuk-Tkacz, Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011 - E. Jarosz, Wybrane obszary diagnozowanie pedagogicznego, Katowice 2006 - S. Kawula, Z. Dąbrowski, M. Gałaś, Diagnozowanie potrzeb opiekuńczych i kulturalnych środowiska, Toruń 1980 - G. Gajewska, Problemy – dylematy wynikające z teorii potrzeb dla teorii i praktyki opieki nad dzieckiem, Zielona Góra 1997 - M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 1999 - A. Frydrychowicz, Rysunek rodziny. Projekcyjna metoda badania stosunków rodzinnych. Warszawa 1996 - G. D. Oster, P. Gould, Rysunek w psychoterapii, Gdańsk 1999 - M. Braun-Gałkowska, Test rysunku rodziny, Lublin 1985 - S. Włoch, A. Włoch, Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Warszawa 2009 - J. Rembowski, Metoda projekcyjna w psychologii dzieci i młodzieży. Zarys technik badawczych, Warszawa 1986 - D. Ekiert-Grabowska, Techniki socjometryczne w pracy wychowawcy klas początkowych, Katowice 1984 - D. Wosik-Kawala, T. Zubrzycka-Mociąg, Kompetencje diagnostyczne nauczyciela, Kraków 2011 - W. Dróżka, B. Matyjas, Współczesne problemy zawodu nauczyciela i pedagoga, Kielce 2010, Tom XIX, s. 101-110 oraz 263-272 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.