Metodyka edukacji muzycznej w przedszkolu i szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-PIWS1-3GON |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji muzycznej w przedszkolu i szkole |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. PIW stac. sem. letni Moduł specjalnościowy - stac. I stop. Pedagogika |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot poświęcony jest aspektom pracy z dziećmi na zajęciach w przedszkolu i w klasach 1-3. Studenci zapoznają się z rozwojem podstawowych umiejętności i zdolności muzycznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Celem przedmiotu jest przygotowaniem pedagoga, który będzie wyposażony w system wiedzy w zakresie nauczania muzyki, a także planowania pracy twórczej integrującej zajęcia muzyczne z innymi formami edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy M 7 Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki społeczne - Pedagogika Rok studiów: III rok, semestr 6 Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 h wykłady, 15 h ćwiczenia Metody dydaktyczne: wykład, ćwiczenia, konsultacje Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie z oceną Punkty ECTS: 3 pkt. Bilans nakładu pracy studenta: -Rodzaje aktywności: Liczba godzin: udział w wykładach 15h udział w ćwiczeniach 15h przygotowanie do ćwiczeń 10h przygotowanie do kolokwium/ testu kontrolnego 15h udział w konsultacjach związanych z zajęciami 10h przygotowanie projektów działań z dziećmi 10h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 40 h, 1,5 pkt. ECTS, o charakterze praktycznym - 35 h, 1,5 pkt. ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Burowska Z., Współczesne systemy wychowania muzycznego • Burowska Z., Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole. WSiP 1980 • Dasiewicz, Kąpska, Rytmika w kl. I-III Literatura uzupełniająca: • Bury E., Podstawy techniki dyrygowania. PWM 1978 • Gloton R., Twórcza aktywność dziecka. WSiP 1985 • Komorowska M., Zaproszenie do muzyki. WSiP 1989 • Lipska E., Przychodzińska M., Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka. WSiP 1991 • Malko D., Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu. WSiP 1990 • Przychodzińska M., Płyty dla klas I-III • Przychodzińska M., Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego. Tradycje, współczesność • Przychodzińska M., Słuchanie muzyki w kl. I-III. WSiP 1990 • Przychodzińska M., Wychowanie muzyczne - idee, treści, kierunki rozwoju . WSiP 1989 • Przychodzińska-Kaciczak M., Muzyka i wychowanie. Nasza Księgarnia Warszawa 1979 • Smoleńska-Zielińska B., Przeżycie estetyczne muzyk. WSiP 1991 • Szuman, O sztuce i wychowaniu estetycznym • Wierszyłowski J., Psychologia muzyki. PWN Warszawa 1981 • E.Sobolewska, Rola edukacji muzycznej w klasie integracyjnej, Pro Pedagogia 2002, nr2. • E.Zwolińska (red.), Muzyka w nauczaniu zintegrowanym, Bydgoszcz 2002, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej • M.Januszewska-Warych , G.Grabowska, Edukacja muzyczna w zintegrowanym systemie pracy w klasach 1-3 szkoły podstawowej, Słupsk 2002, Wydawnictwo Uczelniane Pomorskiej Akademii Pedagogicznej. • R. Ławrowska, Uczeń nauczyciel w edukacji muzycznej, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2003, s. 21-22. • J. Uszyńska-Jamroc, twórcza aktywność dziecka, Trans Humana, Białystok 2003, s. 53. • B. Podolska, Z muzyka w przedszkolu, WSIP, Warszawa 1987, s.12. • Bonna B., Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierz Wielkiego, Bydgoszcz 2005 Dasiewicz- Tobiasz A., Umuzykalnienie w przedszkolu, Warszawa 197 • Dudzińska J. (red.), Wychowanie i nauczanie w przedszkolu, Warszawa 1983 • Folejewska R., Zarzycka I., Spróbujmy inaczej. Metody aktywizujące w wychowaniu przedszkolnym. Warszawa 2005 |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia: Student, który zaliczył przedmiot K_W01, zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych K_W09, zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów K_W16, ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej K_U02, potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań K_U03, potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej K_U09, potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej K_K01, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Student otrzymuje zaliczenie na podstawie przygotowanej pracy pisemnej, obecności i aktywności na zajęciach oraz kolokwium. Może mieć jedną nieobecność nieusprawiedliwioną. Pozostałe muszą być usprawiedliwione lub odrobione z inną grupą. 51% punktów uzyskanych przez studenta z egzaminu czy z ćwiczeń, jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z danego przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.