Teoria wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RN1-1TWY |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria wychowania |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 1st. RES niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać ogólną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Teoria wychowania jest przedmiotem, który pomoże studentom zrozumieć czym jest proces wychowania, jaka jest jego struktura oraz prawidłowości i uwarunkowania. Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę, która pozwoli im podjąć problematykę wychowania w zakresie kształtowania postaw wobec innych ludzi, norm i wartości, cech osobowych osób wychowywanych, zarówno w swojej pracy zawodowej, jak też w dalszych studiach. Zdobyta na ten wiedza umożliwi jej praktyczne zastosowanie w codzienności wychowawczej. Zakres tematyczny: podstawowe treści z zakresu metodologicznych i aksjologicznych zagadnień teorii wychowania oraz struktury i uwarunkowań procesu wychowania. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: studia niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy/ moduł kierunkowy Dziedzina nauki: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika 1 rok 1st.RES niestac. sem. zimowy Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godz. – wykład Metody dydaktyczne: podająca (wykład połączony z prezentacją multimedialną) oraz metody aktywizujące (analiza materiału filmowego, dyskusja na tematy poruszane podczas wykładu). Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach: 30 godz. - udział w konsultacjach: 28 godz. - przygotowanie do zajęć: 60 godz. - przygotowanie do egzaminu: 60 godz. - egzamin: 2 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 60 godz. - 2 ECTS - niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 120 godz. - 4 ECTS |
Literatura: |
Dakowicz L. A., Świat wartości przyszłych nauczycieli. Studium socjologiczne na podstawie badań studentów specjalizacji nauczycielskiej Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2006. Górniewicz J., Teoria wychowania (Wybrane problemy), Olsztyn 2008. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008. Tożsamość teorii wychowania, (red) J. Papież, Kraków 2011. Tyrała P., Teoria wychowania. Bliżej uniwersalnych wartości i realnego życia, Toruń 2001. Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków 2010. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2015. Szczegółowy wykaz lektur obowiązujących do zaliczenia przedmiotu znajduje się w części B sylabusa. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, absolwent: KP6_WG3: ma uporządkowaną wiedzę na temat opieki, wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw KP6_WK2: zna teorie dotyczące opieki, wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów KP6_WK8: ma wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej UMIEJĘTNOŚCI, absolwent: KP6_UW2: potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań KP6_UK1: potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin KP6_UO1: potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent: KP6_KO1: ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu: egzamin pisemny w formie testu zamkniętego z treści zagadnień poruszanych na wykładzie (zalicza 51% punktów uzyskanych z udzielenia pełnych prawidłowych odpowiedzi na pytania zawarte w teście). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Dakowicz | |
Prowadzący grup: | Lidia Dakowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Dakowicz | |
Prowadzący grup: | Lidia Dakowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.