Resocjalizacja instytucjonalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RN1-3GOF |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Resocjalizacja instytucjonalna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. RES niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Dobijański | |
Prowadzący grup: | Mariusz Dobijański, Marta Matejczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Podstawowymi założeniami przedmiotu są: zapoznanie z systemem resocjalizacji nieletnich w Polsce, zapoznanie z sytemem resocjalizacji dorosłych w Polsce, uwarunkowaniami resocjalizacji instytucjonalnej, dobrymi praktykami w zakresie systemów resocjalizacyjnych. |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć student pozna założenia systemów resocjalizacji nieletnich i dorosłych w warunkach izolacji w Polsce i poza jej granicami. Przedmiot zakłada przedstawienie uwarunkowań, założeń, celów, metod, kompetencji systemów resocjalizacji instytucjonalnej. Student zapozna się z aktami prawnymi warunkujacymi funkcjonowanie systemów resocjalizacji instytucjonalnej. Student zostanie zapoznany z rysem historycznym systemów resocjalizacyjnych w Polsce i za granicą. Ponadto, studenci będą mogli poddać analizie rozwiązania w zakresie dotychczasowych praktyk resocjalizacyjnych. Studentom zostaną przedstawione współczesne rozstrzygnięcia i podejmowane innowacje instytucjonalne w Polsce i na świecie. |
|
Literatura: |
1. Jaworska A., Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Kraków: Wydawnictwo Impuls, 2009. 2. Jaworska A., Leksykon resocjalizacji, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2012. 3. Bielecka E., Profilaktyka i readaptacja społeczna: od teorii do doświadczeń praktyków, Trans Humana, Białystok 2006. 4. Kozaczuk F., Resocjalizacja instytucjonalna: perspektywy i zagrożenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2004. 5. B. Urban, J. M. Stanik, Resocjalizacja tom I i II. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007. 6. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2005. 7. M. Staniaszek, D. Kubiak, Instytucjonalny system resocjalizacji nieletnich w Polsce, [w:] Zapobieganie wykluczeniu z systemu edukacji dzieci i młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Perspektywa pedagiczna, red. J. E. Kowalska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014 8. Pospiszyl I., Patologie społeczne i problemy społeczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2021. 9. Ambrozik W., Pedagogika resocjalizacyjna: w stronę uspołecznienia systemu oddziaływań, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2016. 10. Goffman, E.. Instytucje totalne, GWP, Sopot 2011. 11. Pospiszyl K.: Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 1998. 12. Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Wydawnictwo Arche, Gdańsk 2006. 13. Kudłak G., Instytucjonalna resocjalizacja nieletnich: wyzwania i perspektywy rozwoju, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2016 14. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks Karny Wykonawczy (Dz.U. 2021 poz. 53 z późn. zm.). 15. Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz.U. 2022 poz. 1700). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Dobijański | |
Prowadzący grup: | Mariusz Dobijański, Beata Gryko-Andrejuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Podstawowymi założeniami przedmiotu są: zapoznanie z systemem resocjalizacji nieletnich w Polsce, zapoznanie z sytemem resocjalizacji dorosłych w Polsce, uwarunkowaniami resocjalizacji instytucjonalnej, dobrymi praktykami w zakresie systemów resocjalizacyjnych. |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć student pozna założenia systemów resocjalizacji nieletnich i dorosłych w warunkach izolacji w Polsce i poza jej granicami. Przedmiot zakłada przedstawienie uwarunkowań, założeń, celów, metod, kompetencji systemów resocjalizacji instytucjonalnej. Student zapozna się z aktami prawnymi warunkujacymi funkcjonowanie systemów resocjalizacji instytucjonalnej. Student zostanie zapoznany z rysem historycznym systemów resocjalizacyjnych w Polsce i za granicą. Ponadto, studenci będą mogli poddać analizie rozwiązania w zakresie dotychczasowych praktyk resocjalizacyjnych. Studentom zostaną przedstawione współczesne rozstrzygnięcia i podejmowane innowacje instytucjonalne w Polsce i na świecie. |
|
Literatura: |
1. Jaworska A., Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Kraków: Wydawnictwo Impuls, 2009. 2. Jaworska A., Leksykon resocjalizacji, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2012. 3. Bielecka E., Profilaktyka i readaptacja społeczna: od teorii do doświadczeń praktyków, Trans Humana, Białystok 2006. 4. Kozaczuk F., Resocjalizacja instytucjonalna: perspektywy i zagrożenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2004. 5. B. Urban, J. M. Stanik, Resocjalizacja tom I i II. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007. 6. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2005. 7. M. Staniaszek, D. Kubiak, Instytucjonalny system resocjalizacji nieletnich w Polsce, [w:] Zapobieganie wykluczeniu z systemu edukacji dzieci i młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Perspektywa pedagiczna, red. J. E. Kowalska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014 8. Pospiszyl I., Patologie społeczne i problemy społeczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2021. 9. Ambrozik W., Pedagogika resocjalizacyjna: w stronę uspołecznienia systemu oddziaływań, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2016. 10. Goffman, E.. Instytucje totalne, GWP, Sopot 2011. 11. Pospiszyl K.: Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 1998. 12. Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Wydawnictwo Arche, Gdańsk 2006. 13. Kudłak G., Instytucjonalna resocjalizacja nieletnich: wyzwania i perspektywy rozwoju, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2016 14. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks Karny Wykonawczy (Dz.U. 2021 poz. 53 z późn. zm.). 15. Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz.U. 2022 poz. 1700). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Podstawowymi założeniami przedmiotu są: zapoznanie z systemem resocjalizacji nieletnich w Polsce, zapoznanie z sytemem resocjalizacji dorosłych w Polsce, uwarunkowaniami resocjalizacji instytucjonalnej, dobrymi praktykami w zakresie systemów resocjalizacyjnych. |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć student pozna założenia systemów resocjalizacji nieletnich i dorosłych w warunkach izolacji w Polsce i poza jej granicami. Przedmiot zakłada przedstawienie uwarunkowań, założeń, celów, metod, kompetencji systemów resocjalizacji instytucjonalnej. Student zapozna się z aktami prawnymi warunkujacymi funkcjonowanie systemów resocjalizacji instytucjonalnej. Student zostanie zapoznany z rysem historycznym systemów resocjalizacyjnych w Polsce i za granicą. Ponadto, studenci będą mogli poddać analizie rozwiązania w zakresie dotychczasowych praktyk resocjalizacyjnych. Studentom zostaną przedstawione współczesne rozstrzygnięcia i podejmowane innowacje instytucjonalne w Polsce i na świecie. |
|
Literatura: |
1. Jaworska A., Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Kraków: Wydawnictwo Impuls, 2009. 2. Jaworska A., Leksykon resocjalizacji, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2012. 3. Bielecka E., Profilaktyka i readaptacja społeczna: od teorii do doświadczeń praktyków, Trans Humana, Białystok 2006. 4. Kozaczuk F., Resocjalizacja instytucjonalna: perspektywy i zagrożenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2004. 5. B. Urban, J. M. Stanik, Resocjalizacja tom I i II. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007. 6. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, 2005. 7. M. Staniaszek, D. Kubiak, Instytucjonalny system resocjalizacji nieletnich w Polsce, [w:] Zapobieganie wykluczeniu z systemu edukacji dzieci i młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Perspektywa pedagiczna, red. J. E. Kowalska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2014 8. Pospiszyl I., Patologie społeczne i problemy społeczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2021. 9. Ambrozik W., Pedagogika resocjalizacyjna: w stronę uspołecznienia systemu oddziaływań, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2016. 10. Goffman, E.. Instytucje totalne, GWP, Sopot 2011. 11. Pospiszyl K.: Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 1998. 12. Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Wydawnictwo Arche, Gdańsk 2006. 13. Kudłak G., Instytucjonalna resocjalizacja nieletnich: wyzwania i perspektywy rozwoju, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2016 14. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks Karny Wykonawczy (Dz.U. 2021 poz. 53 z późn. zm.). 15. Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz.U. 2022 poz. 1700). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.