Wprowadzenie do metod twórczej resocjalizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RN1-3JGB |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do metod twórczej resocjalizacji |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. RES niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie studentom idei twórczej resocjalizacji, metod stosowanych w jej obrębie, ale również opracowanie autorskich scenariuszy do pracy z potencjalnymi adresatami twórczej resocjalizacji. |
Pełny opis: |
Treści zajęć obejmują charakterystykę metod twórczej resocjalizacji. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z szerokim spektrum metod twórczej resocjalizacji oraz wdrażanie zweryfikowanych form aktywności twórczej i artystycznej w proces korekcyjny jednostki. W trakcie realizacji zajęć nacisk zostanie położony na przygotowanie studentów do pracy z jednostkami społecznie nieprzystosowanymi na drodze zdobywania wiedzy oraz umiejętności stymulowania wszelkiego rodzaju aktywności twórczych o wartościach resocjalizacyjnych w readaptacji i reintegracji społecznej, przedstawienie metody Teatru Resocjalizacyjnego (i jego teoretycznych przesłanek), prezentację podstawowych założeń metody resocjalizacji przez sport i jej efektów wychowawczych. W ramach realizacji treści przedmiotu studenci poznają zasady projektowania zajęć arteterapeutycznych i konstruowania zadań praktycznych. Ideę resocjalizacji przez kulturę i sztukę rozwiną poprzerz metody plastyczne i muzykoterapię. Analizie zostaną poddane wpływy dramy i psychodramy oraz socjoterapii w procesie resocjalizacji. Uczestnicy zajęć zapoznają się z projektami oraz dobrymi praktykami wykorzystującymi twórczą aktywność w placówkach resocjalizacyjnych. |
Literatura: |
Publikacje zwarte: Konopczyński, M. (2014). Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Konopczyński, M. (2006). Metody twórczej resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Konopczyński, M. (1996).Twórcza resocjalizacja. Warszawa: MEN. Kranc. M. (20180). Metodyka procesu resocjalizacji w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Opora, R. (red.) (2017). Współczesne modele i strategie resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Difin Artykuły naukowe: Kobylańska, A. (2021). Wpływ twórczej resocjalizacji na kształtowanie wartości osób pozbawionych wolności. Krakowskie Studia Małopolskie 1(29), s. 132-147. Kromolicka, B. (2021). Edukacja nieformalna jako komponent twórczej resocjalizacji w MOW. Resocjalizacja Polska. 2021, nr 22, s.25-42. Konopczyński, M. (2014). Twórcza resocjalizacja. Zarys koncepcji rozwijania potencjałów. Resocjalizacja Polska 7, s. 13-28. |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy resocjalizacji, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania (KP6_WK4). 2. Student ma uporządkowaną wiedzę na temat pedagogiki resocjalizacyjnej i idei twórczej resocjalizacji, obejmującą terminologię, teorię i metodykę (KP6_WK6). 3. Student ma wiedzę o metodyce twórczej resocjalizacji (KP6_WK9). 4. Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych, w tym dotyczącej własności intelektualnej, obowiązujących osoby zajmujące się twórczą resocjalizacją (KP6_WK12). 5. Student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk w zakresie twórczej resocjalizacji do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności resocjalizacyjnej (KP6_UK4). 6. Student potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań (KP6_UO1). 7. Student potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesu resocjalizacji przez twórczość oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie (KP6_UU2). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena pracy studenta będzie wynikiem sumy: a) oceniania ciągłego (aktywność w trakcie zajęć) b) pracy własnej i zespołowej podczas ćwiczeń (przygotowanie projektu) c) testu sprawdzającego wiedzę z wykładów (wymagane minimum 51% prawidłowych odpowiedzi) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Martyna Szymańska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Lewandowska, Martyna Szymańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie studentom idei twórczej resocjalizacji, metod stosowanych w jej obrębie, ale również opracowanie autorskich scenariuszy do pracy z potencjalnymi adresatami twórczej resocjalizacji. |
|
Pełny opis: |
Treści zajęć obejmują charakterystykę metod twórczej resocjalizacji. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z szerokim spektrum metod twórczej resocjalizacji oraz wdrażanie zweryfikowanych form aktywności twórczej i artystycznej w proces korekcyjny jednostki. W trakcie realizacji zajęć nacisk zostanie położony na przygotowanie studentów do pracy z jednostkami społecznie nieprzystosowanymi na drodze zdobywania wiedzy oraz umiejętności stymulowania wszelkiego rodzaju aktywności twórczych o wartościach resocjalizacyjnych w readaptacji i reintegracji społecznej, przedstawienie metody Teatru Resocjalizacyjnego (i jego teoretycznych przesłanek), prezentację podstawowych założeń metody resocjalizacji przez sport i jej efektów wychowawczych. W ramach realizacji treści przedmiotu studenci poznają zasady projektowania zajęć arteterapeutycznych i konstruowania zadań praktycznych. Ideę resocjalizacji przez kulturę i sztukę rozwiną poprzerz metody plastyczne i muzykoterapię. Analizie zostaną poddane wpływy dramy i psychodramy oraz socjoterapii w procesie resocjalizacji. Uczestnicy zajęć zapoznają się z projektami oraz dobrymi praktykami wykorzystującymi twórczą aktywność w placówkach resocjalizacyjnych. |
|
Literatura: |
Publikacje zwarte: Konopczyński, M. (2014). Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Konopczyński, M. (2006). Metody twórczej resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Konopczyński, M. (1996).Twórcza resocjalizacja. Warszawa: MEN. Kranc. M. (20180). Metodyka procesu resocjalizacji w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Opora, R. (red.) (2017). Współczesne modele i strategie resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Difin Artykuły naukowe: Kobylańska, A. (2021). Wpływ twórczej resocjalizacji na kształtowanie wartości osób pozbawionych wolności. Krakowskie Studia Małopolskie 1(29), s. 132-147. Kromolicka, B. (2021). Edukacja nieformalna jako komponent twórczej resocjalizacji w MOW. Resocjalizacja Polska. 2021, nr 22, s.25-42. Konopczyński, M. (2014). Twórcza resocjalizacja. Zarys koncepcji rozwijania potencjałów. Resocjalizacja Polska 7, s. 13-28. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Demska | |
Prowadzący grup: | Ewa Demska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Materiał dotyczący tematyki zajęć ma na celu przybliżenie studentom idei twórczej resocjalizacji, metod stosowanych w jej obrębie, ale również opracowanie autorskich scenariuszy do pracy z potencjalnymi adresatami twórczej resocjalizacji. |
|
Pełny opis: |
Treści zajęć obejmują charakterystykę metod twórczej resocjalizacji. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z szerokim spektrum metod twórczej resocjalizacji oraz wdrażanie zweryfikowanych form aktywności twórczej i artystycznej w proces korekcyjny jednostki. W trakcie realizacji zajęć nacisk zostanie położony na przygotowanie studentów do pracy z jednostkami społecznie nieprzystosowanymi na drodze zdobywania wiedzy oraz umiejętności stymulowania wszelkiego rodzaju aktywności twórczych o wartościach resocjalizacyjnych w readaptacji i reintegracji społecznej, przedstawienie metody Teatru Resocjalizacyjnego (i jego teoretycznych przesłanek), prezentację podstawowych założeń metody resocjalizacji przez sport i jej efektów wychowawczych. W ramach realizacji treści przedmiotu studenci poznają zasady projektowania zajęć arteterapeutycznych i konstruowania zadań praktycznych. Ideę resocjalizacji przez kulturę i sztukę rozwiną poprzerz metody plastyczne i muzykoterapię. Analizie zostaną poddane wpływy dramy i psychodramy oraz socjoterapii w procesie resocjalizacji. Uczestnicy zajęć zapoznają się z projektami oraz dobrymi praktykami wykorzystującymi twórczą aktywność w placówkach resocjalizacyjnych. |
|
Literatura: |
Publikacje zwarte: Konopczyński, M. (2014). Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Konopczyński, M. (2006). Metody twórczej resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Konopczyński, M. (1996).Twórcza resocjalizacja. Warszawa: MEN. Kranc. M. (20180). Metodyka procesu resocjalizacji w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Opora, R. (red.) (2017). Współczesne modele i strategie resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Difin Artykuły naukowe: Kobylańska, A. (2021). Wpływ twórczej resocjalizacji na kształtowanie wartości osób pozbawionych wolności. Krakowskie Studia Małopolskie 1(29), s. 132-147. Kromolicka, B. (2021). Edukacja nieformalna jako komponent twórczej resocjalizacji w MOW. Resocjalizacja Polska. 2021, nr 22, s.25-42. Konopczyński, M. (2014). Twórcza resocjalizacja. Zarys koncepcji rozwijania potencjałów. Resocjalizacja Polska 7, s. 13-28. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Materiał dotyczący tematyki zajęć ma na celu przybliżenie studentom idei twórczej resocjalizacji, metod stosowanych w jej obrębie, ale również opracowanie autorskich scenariuszy do pracy z potencjalnymi adresatami twórczej resocjalizacji. |
|
Pełny opis: |
Treści zajęć obejmują charakterystykę metod twórczej resocjalizacji. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z szerokim spektrum metod twórczej resocjalizacji oraz wdrażanie zweryfikowanych form aktywności twórczej i artystycznej w proces korekcyjny jednostki. W trakcie realizacji zajęć nacisk zostanie położony na przygotowanie studentów do pracy z jednostkami społecznie nieprzystosowanymi na drodze zdobywania wiedzy oraz umiejętności stymulowania wszelkiego rodzaju aktywności twórczych o wartościach resocjalizacyjnych w readaptacji i reintegracji społecznej, przedstawienie metody Teatru Resocjalizacyjnego (i jego teoretycznych przesłanek), prezentację podstawowych założeń metody resocjalizacji przez sport i jej efektów wychowawczych. W ramach realizacji treści przedmiotu studenci poznają zasady projektowania zajęć arteterapeutycznych i konstruowania zadań praktycznych. Ideę resocjalizacji przez kulturę i sztukę rozwiną poprzerz metody plastyczne i muzykoterapię. Analizie zostaną poddane wpływy dramy i psychodramy oraz socjoterapii w procesie resocjalizacji. Uczestnicy zajęć zapoznają się z projektami oraz dobrymi praktykami wykorzystującymi twórczą aktywność w placówkach resocjalizacyjnych. |
|
Literatura: |
Publikacje zwarte: Konopczyński, M. (2014). Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Konopczyński, M. (2006). Metody twórczej resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo PWN. Konopczyński, M. (1996).Twórcza resocjalizacja. Warszawa: MEN. Kranc. M. (20180). Metodyka procesu resocjalizacji w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych. Kraków: Wydawnictwo Impuls. Opora, R. (red.) (2017). Współczesne modele i strategie resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Difin Artykuły naukowe: Kobylańska, A. (2021). Wpływ twórczej resocjalizacji na kształtowanie wartości osób pozbawionych wolności. Krakowskie Studia Małopolskie 1(29), s. 132-147. Kromolicka, B. (2021). Edukacja nieformalna jako komponent twórczej resocjalizacji w MOW. Resocjalizacja Polska. 2021, nr 22, s.25-42. Konopczyński, M. (2014). Twórcza resocjalizacja. Zarys koncepcji rozwijania potencjałów. Resocjalizacja Polska 7, s. 13-28. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.