Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium licencjackie cz.2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RN1-3SEM2
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Seminarium licencjackie cz.2
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 3 rok 1st. RES niestac.
Punkty ECTS i inne: 8.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
seminaria licencjackie

Założenia (opisowo):

Praca licencjacka jest pierwszym samodzielnie napisanym przez Studenta tekstem naukowym, przygotowanym pod kierunkiem Promotora. Autor pracy licencjackiej kieruje się wszelkimi regułami i normami właściwymi dla dzieł naukowych. Praca może być pisana tylko przez jednego Autora, który:

- potrafi we właściwy sposób dobrać i w sposób optymalny wykorzystać literaturę naukową, przydatnej do napisania zarówno teoretycznej jaki i badawczej części pracy;

- posiada wiedzę w zakresie metodologii badań pedagogicznych w celu zbudowania koncepcji pracy oraz założeń badań własnych;

- projektuje postępowanie badawcze zgodnie z wytyczonymi podstawami metodologicznymi i tworzy autorski projekt badań/projekt edukacyjny/profiaktyczny/resocjalizacyjny itd.;

- porządkuje i opracowuje zebrany materiał empiryczny, dokonanuje jego analizy oraz interpretacji;

- formuuje wnioski oraz sugestie adresowane do praktyki w obrębie rozpoznawanej rzeczywistości pedagogicznej;

- redaguje tekst pracy zgodnie z zasadami języka naukowego, poprawnego pod względem logicznym, pozbawionego błędów językowych i stylistycznych.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Etapy realizacji seminarium licencjackiego i pracy Promotora ze Studentem:

Omówienie ze Studentem procedur pisania pracy naukowej (licencjackiej), standardów edycji tekstu naukowego, struktury pracy i jej charakteru.

Analiza publikacji naukowych i stopniowe przygotowanie Studenta do wyboru tematu pracy.

Wybór tematu pracy, dalsza analiza dostępnej literatury w wybranym obszarze tematycznym, omawianie jej z osobą prowadzącą seminarium. Tworzenie zarysu pracy (kluczowe pojęcia, spis treści, najważniejsze zagadnienia itd.), dobór bibliografii.

Pisanie pracy (zgodnie z wymogami formalnymi pisania pracy licencjackiej).

Przedstawianie i refleksja nad instrumentem badawczym oraz informacja teoretyczna używana w badaniu.

Projektowanie i prowadzenie badań z wykorzystaniem elementarnej terminologii używanej w pedagogice/Tworzenie projektu badawczego/Tworzenie projektu edukacyjnego, profilaktycznego, resocjalizacyjnego itd.

Napisanie i obrona pracy licencjackiej.

Pełny opis:

Profil ogólnoakademicki

Studia niestacjonarne I stopnia

Przedmiot obowiązkowy; grupa przedmiotów: dyplomowe

Kierunek: Pedagogika resocjalizacyjna

Rok studiów: III (semestr 6)

Liczba godz.: 25 godz. seminarium

Punkty ECTS: 8

Metody kształcenia: wykład konwersatoryjny, dyskusja, metoda projektu, metody praktyczne, praca z tekstem.

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w seminarium - 25 godz.

Konsultacje z promotorem dot. wyboru tematu, literatury, sposobu pisania pracy - 35 godz.

Konsultacje z promotorem dot. pracy - 30 godz.

Łącznie: 90 godz.

Przygotowanie do seminarium - 30 godz.

Pisanie pracy - 90 godz.

Przygotowanie do obrony - 30 godz.

Łącznie: 150 godz.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 90h - 3 ECTS

niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 150h - 5 ECTS

Literatura:

Babbie. E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Babbie, E. (2000). Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bereźnicki, F. (2015). Praca licencjacka i magisterska z pedagogiki, psychologii i socjologii. Poradnik dla studentów. Kraków: Impuls.

Budniak, A., Mnich, M. (2019). Podejścia metodologiczne w pedagogice. Koncepcje – badania – wyniki. Katowice: Wydawnictwo UŚ.

Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Kamiński, A. (2006). Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej. W: J. Półturzycki, A. Kamiński (red.), Metodologia pedagogiki społecznej (s. 270-284). Warszawa-Radom: Instytut Technologii Eksploatacji, Państwowy Instytut Badawczy.

Korczyński, S. (2013). Przygotowanie pracy dyplomowej z pedagogiki. Warszawa: Difin.

Krajewski, M. (2006). Badania pedagogiczne. Płock: Wydawnictwo "Novum”.

Łobocki, M. (2011). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Impuls.

Maszke, A. W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Nowak, S. (2007). Metodologia badań społecznych. Warszawa: Wydaawnictwo Naukowe PWN.

Palka, S. (2006). Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.

Pozostała literatura zgodnie z tematyką pracy licencjackiej.

Efekty uczenia się:

KP6_WG1

Student zna terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych.

KP6_WG3

Student ma uporządkowaną wiedzę na temat procesów: opieki, wychowania, resocjalizacji, edukacji i kształcenia, ich filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw.

KP6_WG4

Student zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej.

KP6_WG6

Student ma wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, sposobach i kanałach komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii).

KP6_WG7

Student ma wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach.

KP6_WK2

Student zna teorie dotyczące opieki, wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów.

KP6_WK5

Student ma wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody.

KP6_WK7

Student ma wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji resocjalizacyjnych, edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych.

KP6_WK8

Student ma wiedzę o uczestnikach działalności resocjalizacyjnej, edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej.

KP6_WK9

Student ma wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej.

KP6_UW4

Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT).

KP6_UU1

Student potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu.

KP6_UU2

Student potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie.

KP6_KK1

Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.

KP6_KO2

Student ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, etyczny, i przestrzegania zasad etyki zawodowej .

KP6_KR2

Student jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych .

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu:

- przygotowanie pracy dyplomowej,

- obecność i aktywność podczas zajęć (zaliczenie nieobecności podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% godzin nieobecności umożliwia zaliczenie przedmiotu).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Chańko-Kraszewska
Prowadzący grup: Anna Chańko-Kraszewska, Katarzyna Szorc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Chańko-Kraszewska
Prowadzący grup: Anna Chańko-Kraszewska, Katarzyna Szorc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
seminaria licencjackie

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Etapy realizacji seminarium licencjackiego i pracy Promotora ze Studentem:

Omówienie ze Studentem procedur pisania pracy naukowej (licencjackiej), standardów edycji tekstu naukowego, struktury pracy i jej charakteru.

Analiza publikacji naukowych i stopniowe przygotowanie Studenta do wyboru tematu pracy.

Wybór tematu pracy, dalsza analiza dostępnej literatury w wybranym obszarze tematycznym, omawianie jej z osobą prowadzącą seminarium. Tworzenie zarysu pracy (kluczowe pojęcia, spis treści, najważniejsze zagadnienia itd.), dobór bibliografii.

Pisanie pracy (zgodnie z wymogami formalnymi pisania pracy licencjackiej).

Przedstawianie i refleksja nad instrumentem badawczym oraz informacja teoretyczna używana w badaniu.

Projektowanie i prowadzenie badań z wykorzystaniem elementarnej terminologii używanej w pedagogice/Tworzenie projektu badawczego/Tworzenie projektu edukacyjnego, profilaktycznego, resocjalizacyjnego itd.

Napisanie i obrona pracy licencjackiej.

Pełny opis:

Profil ogólnoakademicki

Studia niestacjonarne I stopnia

Przedmiot obowiązkowy; grupa przedmiotów: dyplomowe

Kierunek: Pedagogika resocjalizacyjna

Rok studiów: III (semestr 6)

Liczba godz.: 25 godz. seminarium

Punkty ECTS: 8

Metody kształcenia: wykład konwersatoryjny, dyskusja, metoda projektu, metody praktyczne, praca z tekstem.

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w seminarium - 25 godz.

Konsultacje z promotorem dot. wyboru tematu, literatury, sposobu pisania pracy - 35 godz.

Konsultacje z promotorem dot. pracy - 30 godz.

Łącznie: 90 godz.

Przygotowanie do seminarium - 30 godz.

Pisanie pracy - 90 godz.

Przygotowanie do obrony - 30 godz.

Łącznie: 150 godz.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 90h - 3 ECTS

niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 150h - 5 ECTS

Literatura:

Babbie. E. (2003). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydaawnictwo Naukowe PWN.

Babbie, E. (2000). Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN.

Bereźnicki, F. (2015). Praca licencjacka i magisterska z pedagogiki, psychologii i socjologii. Poradnik dla studentów. Kraków: Impuls.

Budniak, A., Mnich, M. (2019). Podejścia metodologiczne w pedagogice. Koncepcje – badania – wyniki. Katowice: Wydawnictwo UŚ.

Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Kamiński, A. (2006). Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej. W: J. Półturzycki, A. Kamiński (red.), Metodologia pedagogiki społecznej (s. 270-284). Warszawa-Radom: Instytut Technologii Eksploatacji, Państwowy Instytut Badawczy.

Korczyński, S. (2013). Przygotowanie pracy dyplomowej z pedagogiki. Warszawa: Difin.

Krajewski, M. (2006). Badania pedagogiczne. Płock: Wydawnictwo "Novum”.

Łobocki, M. (2011). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Impuls.

Maszke, A. W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Nowak, S. (2007). Metodologia badań społecznych. Warszawa: Wydaawnictwo Naukowe PWN.

Palka, S. (2006). Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.

*Pozostała literatura zgodnie z tematyką pracy licencjackiej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)