Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium magisterskie cz.4

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RN2-2SEM4
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium magisterskie cz.4
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok 2st. Pedagogika RES niestac.
Punkty ECTS i inne: 8.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
seminaria magisterskie

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem seminarium magisterskiego jest rozwijanie wiedzy i umiejętności naukowo-badawczych Studentek i Studentów, niezbędnych do przygotowania pracy magisterskiej z zakresu szeroko pojętej resocjalizacji (uwzględniającej oddziaływania profilaktyczne w środowisku otwartym, działalność resocjalizacyjną w wymiarze instytucjonalnym oraz inicjatywy readaptacyjne i reintegracyjne).

Pełny opis:

Profil ogólnoakademicki

Studia niestacjonarne II stopnia

Przedmiot obowiązkowy, grupa przedmiotów dyplomowe

Kierunek: pedagogika

Rok studiów: drugi; semestr: czwarty

Liczba godz.: 25 godz. seminarium

Punkty ECTS: 8

Metody kształcenia: wykład konwersatoryjny, dyskusja, metoda projektu, metody praktyczne, praca z tekstem.

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w seminarium - 25 godz.

Udział w konsultacjach dotyczących pracy i jej przygotowania - 35 godz.

Łącznie: 60

Realizacja badań, opracowywanie wyników badań, pisanie pracy - 150 godz.

Przygotowanie do obrony pracy dyplomowej - 30 godz.

Łącznie: 180 godz.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 60 h - 2 ECTS

niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 180 h - 6 ECT

Literatura:

Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Tłum. W. Betkiewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Denzin, N.K., Lincoln Y.S. (red.) (2010). Metody badań jakościowych, Tom 1, Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Denzin, N.K., Lincoln, Y.S. (red.). (2010). Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Flick, U. (2012). Projektowanie badania jakościowego. Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Grzybowski P,, Sawicki K. (2010) Pisanie prac i sztuka ich prezentacji, IMPULS.

Konarzewski, K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe: metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP.

Mullaney, T. S. (2023), Rozpoczynanie badań : jak wybrać ciekawy temat badawczy, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Palka, S. (2024) Opisywanie pedagogiczne i edukacyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Pozostała literatura zgodnie z tematyką prac magisterskich.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy student:

- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice) (KP7_WG4),

- ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki (w szczególności w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej), obejmującą terminologię, teorię i metodykę (KP7_WG5),

- ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka jego potencjałów oraz potencjalnych zaburzeń w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym (KP7_WG6),

- ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach (KP7_WK3),

- ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej (KP7_WK8),

- W zakresie umiejętności student:

- posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji (z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych) na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych (KP7_UW1),

- potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, resocjalizacyjnych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych (KP7_UW2),

- posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi (w tym dotyczącymi ochrony własności intelektualnej) (KP7_UK3),

- posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki (KP7_UO1)

- potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych w szczególności w obszarach: resocjalizacji profilaktyki i readaptacji społecznej (KP7_UO3),

W zakresie kompetencji społecznych student:

- jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą (w tym dotyczące ochrony własności intelektualnej); poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych (KP7_KO1),

- odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych (KP7_KO2)

Metody i kryteria oceniania:

- Przygotowanie wersji końcowej pracy magisterskiej, z kompletną częścią teoretyczną, metodologiczną i empiryczna oraz niezbędnymi załącznikami

- Obecność i aktywność podczas zajęć (zaliczenie nieobecności podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% godzin nieobecności umożliwia zaliczenie przedmiotu).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Kowalczuk-Walędziak
Prowadzący grup: Andrzej Proniewski, Krzysztof Sawicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 25 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Chańko-Kraszewska
Prowadzący grup: Anna Chańko-Kraszewska, Mariusz Dobijański, Andrzej Proniewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
seminaria magisterskie

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem seminarium magisterskiego jest rozwijanie wiedzy i umiejętności naukowo-badawczych Studentek i Studentów, niezbędnych do przygotowania pracy magisterskiej z zakresu szeroko pojętej resocjalizacji (uwzględniającej oddziaływania profilaktyczne w środowisku otwartym, działalność resocjalizacyjną w wymiarze instytucjonalnym oraz inicjatywy readaptacyjne i reintegracyjne).

Pełny opis:

Profil ogólnoakademicki

Studia niestacjonarne II stopnia

Przedmiot obowiązkowy, grupa przedmiotów dyplomowe

Kierunek: pedagogika

Rok studiów: drugi; semestr: czwarty

Liczba godz.: 25 godz. seminarium

Punkty ECTS: 8

Metody kształcenia: wykład konwersatoryjny, dyskusja, metoda projektu, metody praktyczne, praca z tekstem.

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w seminarium - 25 godz.

Udział w konsultacjach dotyczących pracy i jej przygotowania - 35 godz.

Łącznie: 60

Realizacja badań, opracowywanie wyników badań, pisanie pracy - 150 godz.

Przygotowanie do obrony pracy dyplomowej - 30 godz.

Łącznie: 180 godz.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 60 h - 2 ECTS

niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 180 h - 6 ECT

Literatura:

Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa:Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bereźnicki, F. (2015). Praca licencjacka i magisterska z pedagogiki, psychologii i socjologii. Poradnik dla studentów. Kraków: Impuls.

Budniak, A., Mnich, M. (2019). Podejścia metodologiczne w pedagogice. Koncepcje – badania – wyniki. Katowice: Wydawnictwo UŚ.

Denzin, N. K., Lincoln, Y. S. (red.) (2010). Metody badań jakościowych Tom 1 i Tom 2. Wraszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Flick, U. (2012). Projektowanie badania jakościowego. Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Góral, A., Jałocha, B., Mazurkiewicz, G., Zawadzki, M. (2019). Badania w działaniu. Książka dla kształcących się w badaniach społecznych. Kraków:Wydawnictwo UJ.

Grzybowski, P., Sawicki, K. (2010). Pisanie prac i sztuka ich prezentacji. Kraków: IMPULS.

Kamiński, A. (2006). Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej. W: J. Półturzycki, A. Kamiński (red.), Metodologia pedagogiki społecznej (s. 270-284). Warszawa-Radom: Instytut Technologii Eksploatacji, Państwowy Instytut Badawczy.

Konarzewski, K. (2000). Jak uprawiać badania oświatowe: metodologia praktyczna. Warszawa: WSiP.

Korczyński, S. (2013). Przygotowanie pracy dyplomowej z pedagogiki. Warszawa: Difin.

Krajewski, M. (2006). Badania pedagogiczne. Płock: Wydawnictwo "Novum”.

Łobocki, M. (2011). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Impuls.

Maszke, A. W. (2008). Metody i techniki badań pedagogicznych. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Mullaney, T. S. (2023). Rozpoczynanie badań : jak wybrać ciekawy temat badawczy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Nowak, S. (2007). Metodologia badań społecznych. Warszawa: Wydaawnictwo Naukowe PWN.

Palka, S. (2024) Opisywanie pedagogiczne i edukacyjne. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Palka, S. (2006). Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.

*Pozostała literatura zgodnie z tematyką pracy magisterskiej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)