Profilaktyka w środowisku otwartym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS1-3XJJA |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Profilaktyka w środowisku otwartym |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. RES stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podtsawoe pojęcia z zakresu pedagogiki |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
W trakcie przedmiotu omówione zostaną podstawowe pojęcia związane z profilaktyką. Scharakteryzowane zostaną również cele działań profilaktycznych z uwzględnieniem założeń profilaktyki pozytywnej i negatywnej. Kolejny aspekt omawianych treści stanowić będą metody pracy profilaktycznej w środowisku oraz działania profilaktyczne podejmowane wobec dzieci z objawami niedostosowania społecznego. Opisowi poddane zostaną także programy profilaktyczne dla osób dorosłych. Praktyczny wymiar zajęć wyrażony będzie w postaci autorskich programów profilaktycznych projektowanych przez studentów. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studenta w umiejętności związane z generowaniem oryginalnych rozwiązań złożonych problemów profilaktyki społecznej i prognozowania przebiegu ich rozwiązywania oraz przewidywania skutków planowanych działań w określonych obszarach praktycznych, a także ukształtowanie postawy zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzegania i formułowania problemów natury moralnej i etycznej związanych z własnym i cudzym postępowaniem; poszukiwania optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych oddziaływań socjalizacyjnych i wychowawczych. |
Literatura: |
Bałandynowicz A., Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2011 Ambrozik W., W stronę uspołecznienia systemu oddziaływań, Kraków 2016 Konopczyński M., W stronę działań kreujących, Kraków 2014 Dobijański M., Włącza(nie) społeczne dzieci i młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Resocjalizacja w warunkach instytucjonalnych, (w:) T. Zacharuk, red. nauk., „Student niepełnosprawny”, Wyd. UPH, Siedlce 2016 Pospiszyl I., Konopczyński M. (red.), Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, Warszawa 2007 Dobijański M., Stygmatyzacja nieprzystosowanych społecznie. Determinanty w pracy resocjalizacyjnej będące efektami piętna w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Jaworku, (w:) T. Zacharuk (red. nauk.) „Student niepełnosprawny. Szkice i rozprawy”, Z. 17 (10) 2017, UPH w Siedlcach, Siedlce 2017 Jedynak T., Stasiak K., Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa 2008 |
Efekty uczenia się: |
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw, zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności resocjalizacyjnej, ma wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach, ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, ma wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych, ma wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, resocjalizacyjnej, kulturalnej i pomocowej oraz ma wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, resocjalizacyjnych, kulturalnych i pomocowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody: ćwiczenia przedmiotowe, dyskusja dydaktyczna, pokaz, klasyczna metoda problemowa, dydaktycznego działania symulacja, warsztaty grupowe Podstawą uzyskania zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu, w którym brany będzie pod uwagę stopień przyswojenia wiedzy: Podstawą uzyskania zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie łącznie za wszystkie pytania testowe co najmniej 51% punktów. Sumę uzyskanych przez studenta punktów przelicza się na oceny następująco: % punktów 0-50% 51% 61% 71% 81% 91% Ocena 2,0 3,0 3,5 4,0 4,5 5,0 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Dobijański | |
Prowadzący grup: | Mariusz Dobijański, Aleksandra Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Dobijański | |
Prowadzący grup: | Mariusz Dobijański, Aleksandra Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.