Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Profilaktyka w środowisku otwartym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RS1-3XJJA
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Profilaktyka w środowisku otwartym
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 3 rok 1st. RES stac. sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Podtsawoe pojęcia z zakresu pedagogiki

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

W trakcie przedmiotu omówione zostaną podstawowe pojęcia związane z profilaktyką.

Scharakteryzowane zostaną również cele działań profilaktycznych z uwzględnieniem założeń profilaktyki pozytywnej i negatywnej. Kolejny aspekt omawianych treści stanowić będą metody pracy profilaktycznej w środowisku oraz działania profilaktyczne podejmowane wobec dzieci z objawami niedostosowania społecznego. Opisowi poddane zostaną także programy

profilaktyczne dla osób dorosłych. Praktyczny wymiar zajęć wyrażony będzie w postaci autorskich programów profilaktycznych projektowanych przez studentów.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest wyposażenie studenta w umiejętności związane z generowaniem oryginalnych rozwiązań złożonych problemów profilaktyki społecznej i prognozowania przebiegu ich rozwiązywania oraz przewidywania skutków planowanych działań w określonych obszarach praktycznych, a także ukształtowanie postawy zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzegania i formułowania problemów natury moralnej i etycznej związanych z własnym i cudzym postępowaniem; poszukiwania optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych oddziaływań socjalizacyjnych i wychowawczych.

Literatura:

Bałandynowicz A., Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Warszawa 2011

Ambrozik W., W stronę uspołecznienia systemu oddziaływań, Kraków 2016

Konopczyński M., W stronę działań kreujących, Kraków 2014

Dobijański M., Włącza(nie) społeczne dzieci i młodzieży nieprzystosowanej społecznie. Resocjalizacja w warunkach instytucjonalnych, (w:) T. Zacharuk, red. nauk., „Student niepełnosprawny”, Wyd. UPH, Siedlce 2016

Pospiszyl I., Konopczyński M. (red.), Resocjalizacja – w stronę środowiska otwartego, Warszawa 2007

Dobijański M., Stygmatyzacja nieprzystosowanych społecznie. Determinanty w pracy resocjalizacyjnej będące efektami piętna w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Jaworku, (w:) T. Zacharuk (red. nauk.) „Student niepełnosprawny. Szkice i rozprawy”, Z. 17 (10) 2017, UPH w Siedlcach, Siedlce 2017

Jedynak T., Stasiak K., Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa 2008

Efekty uczenia się:

Student ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego

filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych,

psychologicznych i medycznych podstaw, zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności resocjalizacyjnej, ma wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach, ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, ma wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach,

podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji

edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych,

kulturalnych i pomocowych, ma wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, resocjalizacyjnej, kulturalnej i pomocowej oraz ma wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach

edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, resocjalizacyjnych,

kulturalnych i pomocowych.

Metody i kryteria oceniania:

Metody: ćwiczenia przedmiotowe, dyskusja dydaktyczna, pokaz, klasyczna metoda problemowa, dydaktycznego działania symulacja, warsztaty grupowe

Podstawą uzyskania zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu, w którym brany będzie pod uwagę stopień przyswojenia wiedzy:

Podstawą uzyskania zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie łącznie za wszystkie pytania testowe co najmniej 51% punktów.

Sumę uzyskanych przez studenta punktów przelicza się na oceny następująco:

% punktów 0-50% 51% 61% 71% 81% 91%

Ocena 2,0 3,0 3,5 4,0 4,5 5,0

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Dobijański
Prowadzący grup: Mariusz Dobijański, Aleksandra Lewandowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Dobijański
Prowadzący grup: Mariusz Dobijański, Aleksandra Lewandowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)