Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Resocjalizacja dorosłych społecznie nieprzystosowanych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RS2-2JKN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Resocjalizacja dorosłych społecznie nieprzystosowanych
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok 2st. RES stac. sem. letni
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Matejczuk
Prowadzący grup: Anna Łukasiak, Marta Matejczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Demska
Prowadzący grup: Ewa Demska, Piotr Więcławski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy i umiejętności studentów w zakresie resocjalizacji osób dorosłych społecznie nieprzystosowanych. Kurs obejmuje terminologię, teorię oraz metodykę stosowaną w pedagogice resocjalizacyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem różnych środowisk resocjalizacyjnych i ich specyfiki. Studenci zdobędą uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat procesów zachodzących w środowiskach resocjalizacyjnych oraz uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej i terapeutycznej. Nauczą się diagnozowania oraz analizy motywów i wzorców zachowań osób poddawanych procesowi resocjalizacji. Efektem końcowym jest wykształcenie kompetencji umożliwiających skuteczne działanie w obszarze resocjalizacji osób dorosłych, zgodnie z aktualnymi teoriami i metodami pedagogiki resocjalizacyjnej.

Literatura:

Barczykowska, A. (2015). Zastosowanie modelu RNR w diagnozie resocjalizacyjnej dorosłych sprawców przestępstw–rozwiązania angielskie. Studia Edukacyjne, 34, 2015, 243-263.

Barczykowska, A., Dzierzyńska-Breś, S., & Muskała, M. (2015). Systemy oddziaływań resocjalizacyjnych Anglii i Stanów Zjednoczonych Ameryki. Wydawnictwo Naukowe UAM. Poznań.

Bębas, S. (2017). Skutki uwięzienia członka rodziny i znaczenie rodziny dla więziennego funkcjonowania osadzonych oraz ich resocjalizacji i readaptacji. Relacje z badań,. Ruch Pedagogiczny, 4, 105-115.

Boćwińska-Kiluk, B. (2022). Sztuka w resocjalizacji: humanistyczny i korekcyjny model oddziaływań folkowych. Probacja, 2, 109-128.

Gomola, A., & Orlińska, A. (2022). Zaburzenia z deficytem uwagi i nadaktywnością a proces resocjalizacji. Archieve of Social Sciences and Humanities, 2(2), 41-53.

Kojadyńska, A., & Gałędek, J. (2017). Resocjalizacja osadzonych przebywających w zakładzie karnym. Kortowski Przegląd Prawniczy, 2, 84-90.

Konopczyński, M. (2015). Dwubiegunowość procesu resocjalizacji instytucjonalnej. Resocjalizacja Polska, 10(2), 9-13.

Konopczyński, M. (2016). Osobowe przesłanki skutecznej resocjalizacji. Resocjalizacja Polska, 11(1), 5-8.

Konopczyński, M. (2014). Twórcza resocjalizacja zarys koncepcji rozwijania potencjałów. Resocjalizacja Polska, 7(1), 13-28.

Korona, K. W. (2019). Wykorzystanie arteterapii w resocjalizacji penitencjarnej. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 38(1), 295-306.

Lewicka-Zelent, A. (2017). Gotowość osób pozbawionych wolności do zadośćuczynienia osobom pokrzywdzonym. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 35(2), 115-129.

Muskała, M. (2016). „Odstąpienie od przestępczości” w teorii i praktyce resocjalizacyjnej. Wydawnictwo Naukowe UAM. Poznań.

Osińska, M. (2021). Analiza skuteczności oddziaływań resocjalizacyjnych oraz możliwości jej oceny w warunkach kurateli dla dorosłych. Probacja, 3, 93-114.

Szczepanik, R. (2015). Stawanie się recydywistą. Kariery instytucjonalne osób powracających do przestępczości. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Łódź.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)