Resocjalizacja dorosłych społecznie nieprzystosowanych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS2-2JKN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Resocjalizacja dorosłych społecznie nieprzystosowanych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 2st. RES stac. sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
WYK
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Matejczuk | |
Prowadzący grup: | Anna Łukasiak, Marta Matejczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Demska | |
Prowadzący grup: | Ewa Demska, Piotr Więcławski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy i umiejętności studentów w zakresie resocjalizacji osób dorosłych społecznie nieprzystosowanych. Kurs obejmuje terminologię, teorię oraz metodykę stosowaną w pedagogice resocjalizacyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem różnych środowisk resocjalizacyjnych i ich specyfiki. Studenci zdobędą uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat procesów zachodzących w środowiskach resocjalizacyjnych oraz uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej i terapeutycznej. Nauczą się diagnozowania oraz analizy motywów i wzorców zachowań osób poddawanych procesowi resocjalizacji. Efektem końcowym jest wykształcenie kompetencji umożliwiających skuteczne działanie w obszarze resocjalizacji osób dorosłych, zgodnie z aktualnymi teoriami i metodami pedagogiki resocjalizacyjnej. |
|
Literatura: |
Barczykowska, A. (2015). Zastosowanie modelu RNR w diagnozie resocjalizacyjnej dorosłych sprawców przestępstw–rozwiązania angielskie. Studia Edukacyjne, 34, 2015, 243-263. Barczykowska, A., Dzierzyńska-Breś, S., & Muskała, M. (2015). Systemy oddziaływań resocjalizacyjnych Anglii i Stanów Zjednoczonych Ameryki. Wydawnictwo Naukowe UAM. Poznań. Bębas, S. (2017). Skutki uwięzienia członka rodziny i znaczenie rodziny dla więziennego funkcjonowania osadzonych oraz ich resocjalizacji i readaptacji. Relacje z badań,. Ruch Pedagogiczny, 4, 105-115. Boćwińska-Kiluk, B. (2022). Sztuka w resocjalizacji: humanistyczny i korekcyjny model oddziaływań folkowych. Probacja, 2, 109-128. Gomola, A., & Orlińska, A. (2022). Zaburzenia z deficytem uwagi i nadaktywnością a proces resocjalizacji. Archieve of Social Sciences and Humanities, 2(2), 41-53. Kojadyńska, A., & Gałędek, J. (2017). Resocjalizacja osadzonych przebywających w zakładzie karnym. Kortowski Przegląd Prawniczy, 2, 84-90. Konopczyński, M. (2015). Dwubiegunowość procesu resocjalizacji instytucjonalnej. Resocjalizacja Polska, 10(2), 9-13. Konopczyński, M. (2016). Osobowe przesłanki skutecznej resocjalizacji. Resocjalizacja Polska, 11(1), 5-8. Konopczyński, M. (2014). Twórcza resocjalizacja zarys koncepcji rozwijania potencjałów. Resocjalizacja Polska, 7(1), 13-28. Korona, K. W. (2019). Wykorzystanie arteterapii w resocjalizacji penitencjarnej. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 38(1), 295-306. Lewicka-Zelent, A. (2017). Gotowość osób pozbawionych wolności do zadośćuczynienia osobom pokrzywdzonym. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 35(2), 115-129. Muskała, M. (2016). „Odstąpienie od przestępczości” w teorii i praktyce resocjalizacyjnej. Wydawnictwo Naukowe UAM. Poznań. Osińska, M. (2021). Analiza skuteczności oddziaływań resocjalizacyjnych oraz możliwości jej oceny w warunkach kurateli dla dorosłych. Probacja, 3, 93-114. Szczepanik, R. (2015). Stawanie się recydywistą. Kariery instytucjonalne osób powracających do przestępczości. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Łódź. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.