Podstawy psychologii ogólnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-1HEO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy psychologii ogólnej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok SPC SJ sem.zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założenia i cele przedmiotu: - przedstawienie przedmiotu psychologii i jej celów - zapoznanie z głównymi psychologicznymi koncepcjami człowieka - zapoznanie z biologicznymi podstawami procesów psychicznych - przedstawienie przebiegu i funkcji procesów psychicznych (świadomość, percepcja, pamięć, uczenie się, myślenie, emocje, motywacja) - omówienie podstawowych koncepcji osobowości(pojęcia i struktura osobowości) - przedstawienie zagadnienia różnic indywidualnych (inteligencja, temperament, styl poznawczy) - wskazanie możliwości wykorzystania wiedzy psychologicznej w pracy pedagogicznej |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu status przedmiotu – obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki psychologia Rok studiów/semestr rok pierwszy, semestr pierwszy Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć wykład 15 godzin, ćwiczenia 15 godzin Metody dydaktyczne praca z tekstem, analiza materiałów wizualnych i audiowizualnych, ćwiczenia praktyczne, studium przypadku, referat, dyskusja, test, odpowiedź na pytania otwarte Punkty ECTS 3 Bilans nakładu pracy studenta - udział w wykładach 15 x 1h =15h - udział w ćwiczeniach 15 x 1h =15h - przygotowanie do zajęć 6 x 1h =6h - dokończenie w domu ćwiczeń, powtórzenie wiadomości 6 x 2h =12h - udział w konsultacjach związanych z zajęciami 5 x 1h = 5h - przygotowanie do egzaminu i obecność na nim 21h + 1h =10h razem: 75h (odpowiada 3pkt ECTS) Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 36h (odpowiada 1,5pkt ECTS) - niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: – 39h (odpowiada 1,5pkt ECTS) |
Literatura: |
P.Zimbardo, R.Gerrig (2012). Psychologia i życia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN |
Efekty uczenia się: |
Różnicuje i identyfikuje klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia, socjalizacji oraz psychologiczne uwarunkowania tych procesów (KA7_WG2) Posiada uporządkowaną wiedzę merytoryczną i metodyczną (ujęcie psychologiczne) niezbędną do prowadzenia zajęć w grupie uczniów o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych (zgodnie z wybraną specjalnością) (KA7_WG8) Wykorzystuje i integruje wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii w celu analizy złożonych problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki zapewnienia pełnego uczestnictwa ucznia w procesie kształcenia i wychowania oraz wzmacniania włączenia społecznego (KA7_UW1) Wykorzystuje na podstawowym poziomie wiedzę dotyczącą mechanizmów psychologicznych i procesów psychicznych oraz pozyskuje dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji w kontekście psychologicznym (KA7_UK1) |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie (pisemne/ustne) egzamin (pisemny/ustny) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Skok | |
Prowadzący grup: | Andrzej Dakowicz, Katarzyna Skok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
|
Skrócony opis: |
Przedstawienie przedmiotu psychologii i jej celów. Zapoznanie z głównymi psychologicznymi koncepcjami człowieka oraz biologicznymi podstawami procesów psychicznych. Przedstawienie przebiegu i funkcji procesów psychicznych (świadomość, percepcja, pamięć, uczenie się, myślenie, emocje, motywacja). Omówienie podstawowych koncepcji osobowości (pojęcie i struktura osobowości). Przedstawienie zagadnienia różnic indywidualnych (inteligencja, temperament, styl poznawczy). Wskazanie możliwości wykorzystania wiedzy psychologicznej w pracy pedagogicznej. |
|
Pełny opis: |
Ogólnoakademicki Studia stacjonarne 5-letnie Moduł specjalnościowy Pedagogika Specjalna Rok 1, semestr I 10 godz. wykładów 10 godz. ćwiczeń Punkty ECTS: 2,00 Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - z bezpośrednim udziałem nauczyciela 20 godz. - 1,00 ECTS - o charakterze praktycznym 30 godz. - 1,00 ECTS |
|
Literatura: |
Kozielecki J. (2007). Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Żak". Oleś P.K. (2011). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Sternberg R. (1999). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: WSiP. Zimbardo P., Gerrig R. (2012). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Zimbardo P., Johnson R., McCann V. (2017). Psychologia kluczowe koncepcje. Podstawy psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Skok | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Skok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
|
Skrócony opis: |
Przedstawienie przedmiotu psychologii i jej celów. Zapoznanie z głównymi psychologicznymi koncepcjami człowieka oraz biologicznymi podstawami procesów psychicznych. Przedstawienie przebiegu i funkcji procesów psychicznych (świadomość, percepcja, pamięć, uczenie się, myślenie, emocje, motywacja). Omówienie podstawowych koncepcji osobowości (pojęcie i struktura osobowości). Przedstawienie zagadnienia różnic indywidualnych (inteligencja, temperament, styl poznawczy). Wskazanie możliwości wykorzystania wiedzy psychologicznej w pracy pedagogicznej. |
|
Pełny opis: |
Ogólnoakademicki Studia stacjonarne 5-letnie Moduł specjalnościowy Pedagogika Specjalna Rok 1, semestr I 10 godz. wykładów 10 godz. ćwiczeń Punkty ECTS: 2,00 Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - z bezpośrednim udziałem nauczyciela 20 godz. - 1,00 ECTS - o charakterze praktycznym 30 godz. - 1,00 ECTS |
|
Literatura: |
Kozielecki J. (2007). Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Żak". Oleś P.K. (2011). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Sternberg R. (1999). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: WSiP. Zimbardo P., Gerrig R. (2012). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Zimbardo P., Johnson R., McCann V. (2017). Psychologia kluczowe koncepcje. Podstawy psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
|
Skrócony opis: |
Przedstawienie przedmiotu psychologii i jej celów. Zapoznanie z głównymi psychologicznymi koncepcjami człowieka oraz biologicznymi podstawami procesów psychicznych. Przedstawienie przebiegu i funkcji procesów psychicznych (świadomość, percepcja, pamięć, uczenie się, myślenie, emocje, motywacja). Omówienie podstawowych koncepcji osobowości (pojęcie i struktura osobowości). Przedstawienie zagadnienia różnic indywidualnych (inteligencja, temperament, styl poznawczy). Wskazanie możliwości wykorzystania wiedzy psychologicznej w pracy pedagogicznej. |
|
Pełny opis: |
Ogólnoakademicki Studia stacjonarne 5-letnie Moduł specjalnościowy Pedagogika Specjalna Rok 1, semestr I 10 godz. wykładów 10 godz. ćwiczeń Punkty ECTS: 2,00 Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - z bezpośrednim udziałem nauczyciela 20 godz. - 1,00 ECTS - o charakterze praktycznym 30 godz. - 1,00 ECTS |
|
Literatura: |
Kozielecki J. (2007). Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Żak". Oleś P.K. (2011). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Sternberg R. (1999). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: WSiP. Zimbardo P., Gerrig R. (2012). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Zimbardo P., Johnson R., McCann V. (2017). Psychologia kluczowe koncepcje. Podstawy psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.