Technologie informacyjno-komunikacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-1IAT |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Technologie informacyjno-komunikacyjne |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok SPC SJ sem.zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Pełny opis: |
Rok studiów /semestr I rok / I semestr Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć 30 godzin (laboratoria) – zajęcia w pracowni komputerowej Założenia i cele przedmiotu Uczestnik po ukończeniu przedmiotu : • świadomie posługuje się komputerem w społeczeństwie informacyjnym, zna zasady etyki w korzystaniu z mediów oraz potrafi zastosować je w świadomym i krytycznym odbiorze i tworzeniu komunikatów medialnych; • zna szanse i zagrożenia związane z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie edukacji i samokształcenia oraz aktywizacji osób z niepełnosprawnością, • potrafi praktycznie i efektywnie wykorzystać wybrane oprogramowanie komputerowe w ramach korzystania z usług w sieciach informatycznych, pozyskiwania i przetwarzania informacji (np. opracowywanie dokumentu zgodnie z zasadami edycji tekstu, wykorzystywanie arkusza kalkulacyjnego do obliczeń i graficznej prezentacji danych liczbowych, przygotowywania efektywnych prezentacji multimedialnych, przetwarzania obrazu, tekstu i dźwięku); • zna metodykę prowadzenia zajęć przy użyciu najnowszych technologii informacyjno-komunikacyjnych wspomagających proces uczenia się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; • potrafi wykorzystać technologię informacyjną w procesie dydaktycznym tworząc scenariusze zajęć, przygotowując materiały edukacyjne oraz realizując inne zadania kulturalne i społeczne dostosowane do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; • wykorzystuje komputer do projektowania, planowania i samodzielnego opracowania zagadnień; • potrafi wyszukiwać i weryfikować treści w Internecie, a także wykorzystywać znajdujące się w nim zasoby do zwiększania efektywności pracy osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu pogadanka, dyskusja, praca online, ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, projekt; Zaliczenie na ocenę (sprawdzenie praktycznych umiejętności posługiwania się ICT) Punkty ECTS - 3,00 Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 p. ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 50 h (2 p. ECTS) - niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem – 25 h (1 p. ECTS) w tym Udział w laboratoriach - 30h; Przygotowanie się do zajęć - 15h; Konsultacje - 20h; Przygotowanie do zaliczeń cząstkowych i końcowego - 10h. |
Literatura: |
1. Filiciak M., Ptaszek G., Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2017. 2. Levinson P., Nowe nowe media, WAM, Kraków 2010, s. 35-97 (blogowanie), 98-132 (YouTube), 174-187 (MySpace), 189-204 (Facebook), 207-218 (Twitter), 236-256 (podcast, videocast). 3. Carr N., The Shallows: What the Internet Is Doing to Our Brains; Tłumaczenie: Katarzyna Rojek Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg Gliwice 2012, Wydawnictwo Helion. 4. Schneier, B., Click Here to Kill Everybody: Security and Survival in a Hyper-connected World; Tłumaczenie: Joanna Zatorska Kliknij tutaj, aby zabić wszystkich. Bezpieczeństwo i przetrwanie w hiperpołączonym świecie Gliwice 2019, Wydawnictwo Helion. 5. Curtis Frye Lambert Joan, Microsoft Office 2019 Krok po kroku, Promice 2019. 6. Paweł Wimmer: Akademickie narzędzia Microsoft Word. e-book 2012. 7. John Pierce, MOS 2016 Study Guide for Microsoft Word Expert, Microsoft Press 2016. 8. Grzegorz Kowalczyk, Word 2016 PL. Ćwiczenia praktyczne Gliwice 2016, Wydawnictwo Helion. 9. Witold Wrotek, Excel 2019 PL. Kurs, Gliwice 2019, Wydawnictwo Helion. 10. Joan Lambert, MOS 2016 Study Guide for Microsoft Excel, Microsoft Press 2016. 11. Joan Lambert, MOS 2016 Study Guide for Microsoft PowerPoint (Mos Study Guide), Microsoft Press 2016. 12. Doug Lowe, PowerPoint 2019 For Dummies 2018. |
Efekty uczenia się: |
KA7_UU2 samodzielne rozwijać wiedzę oraz umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych i zawansowanych technologii informacyjno - komunikacyjnych; KA7_KO2 komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne; KA7_KR1 działania na rzecz poprawy jakości działania przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty; |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę przy minimum 80% obecności na zajęciach. Student ponadwymiarowe nieobecności odpracowuje na konsultacjach. Ocena końcowa jest wyliczana na podstawie średniej uzyskanej z wszystkich zaliczeń zadań praktycznych realizowanych podczas zajęć, przy czym do uzyskania przez studenta zaliczenia przedmiotu wymaganych jest zdobycie minimum 51% ogólnej liczby punktów. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Remża | |
Prowadzący grup: | Piotr Remża | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Remża | |
Prowadzący grup: | Piotr Remża | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.