Teoria wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-1TWY |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Teoria wychowania |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok SPC SJ sem.zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać ogólną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Teoria wychowania jest przedmiotem, który pomoże studentom zrozumieć czym jest proces wychowania, jaka jest jego struktura oraz prawidłowości i uwarunkowania. Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę, która pozwoli im podjąć problematykę wychowania w zakresie kształtowania postaw wobec innych ludzi, norm i wartości, cech osobowych osób wychowywanych, zarówno w swojej pracy zawodowej, jak też w dalszych studiach. Zdobyta na ten wiedza umożliwi jej praktyczne zastosowanie w codzienności wychowawczej. Zakres tematyczny: podstawowe treści z zakresu metodologicznych i aksjologicznych zagadnień teorii wychowania oraz struktury i uwarunkowań procesu wychowania. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: studia stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy/ moduł treści ogólnouczelniany Dziedzina nauki: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika 1 rok Pedagogika Specjalna SJ stacjonarne, sem. zimowy Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15h – wykład, 15h - ćwiczenia Metody dydaktyczne: - metoda podająca (wykład połączony z prezentacją multimedialną) - wybrane metody aktywizujące (praca z tekstem, dyskusja na tematy poruszane podczas zajęć, praca w grupach, analiza materiału filmowego, mapa myśli, inscenizacja). Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach 15 godz. - udział w ćwiczeniach 15 godz. - udział w konsultacjach: 15 godz. - przygotowanie do zajęć: 15 godz. - przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń: 15 godz. - przygotowanie do zaliczenia wykładu: 15 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 45 godz. - 1,5 ECTS - niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 45 godz. - 1,5 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Braun-Gałkowska M., W tę samą stronę. Książka dla nauczycieli o wychowaniu i lekcjach wychowawczych, Warszawa 1994. Dymara B., Cholewa – Gałuszka B., Kochanowska E., Sztuka bycia człowiekiem: wychowanie a poszukiwanie wartości i sensów życia, Kraków 2011. Górniewicz J., Teoria wychowania (Wybrane problemy), Olsztyn 2008. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008. Tożsamość teorii wychowania, (red) J. Papież, Kraków 2011. Tyrała P., Teoria wychowania. Bliżej uniwersalnych wartości i realnego życia, Toruń 2001. Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków 2010. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2015. Zarzecki L., Teoretyczne podstawy wychowania , Jelenia Góra 2012. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, absolwent zna i rozumie: KA7_WG2, klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia, socjalizacji oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów; UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi: KA_7UW5, wykorzystywać aktualne koncepcje psychologiczne i pedagogiczne w planowaniu, realizacji, monitorowaniu i ewaluacji procesu wychowania i nauczania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; KA7_UU1, analizować własne działania pedagogiczne, dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze i rehabilitacyjne, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, eksperymentowania i wdrażania działań innowacyjnych; KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do KA7_KO1 budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami uczniów, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej; |
Metody i kryteria oceniania: |
Formy zaliczenia przedmiotu Wykład: zaliczenie pisemne na ocenę, obecność na zajęciach. Ćwiczenia: zaliczenie pisemne na ocenę, aktywność na zajęciach, obecność na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Dakowicz | |
Prowadzący grup: | Lidia Dakowicz, Aleksandra Jaśkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Dakowicz | |
Prowadzący grup: | Lidia Dakowicz, Agnieszka Gronostajska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.