Praktyka - Klinika metodyczna cz.2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-2IAU |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyka - Klinika metodyczna cz.2 |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok SPC SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zasadniczym celem praktyki studenckiej jest wykorzystanie wiedzy teoretycznej zdobytej podczas studiów do realizacji zadań w środowisku edukacyjnym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Istotne jest skonfrontowanie nabytej wiedzy z rzeczywistością wychowawczą, opiekuńczą, profilaktyczną pod kątem przyszłej pracy zawodowej. Zadaniem studentów jest wieloaspektowe poznanie funkcjonowania placówek, stosowanych metod pracy i procedur organizacyjnych. Studenci powinni zdobyć doświadczenie, w tym kompetencje i umiejętności organizacyjne oraz społeczne, które pozwolą im w przyszłości na planowanie ścieżki rozwoju oraz samodzielne podejmowanie obowiązków zawodowych z zakresu wybranej specjalności. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Praktyka ma charakter asystencki, obejmuje obserwację i uczestnictwo/ asystowanie nauczycielowi w różnych formach działań realizowanych w praktyce edukacyjnej i działaniach opiekuńczych oraz wychowawczych. |
Pełny opis: |
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Rok studiów: 2 rok, semestr 4 Liczba godzin praktyki – 60 godzin Forma zaliczenia przedmiotu zaliczenie na ocenę Punkty ECTS: 5,0 Bilans nakładu pracy studenta Udział w praktyce : 60 h Przygotowanie do praktyki: 60 h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami:: -wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 60 h (2,4 ECTS) - Który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 65 g (2,6 ECTS) |
Literatura: |
- Regulamin placówki w której odbywane są praktyki - inne dokumenty regulujące funkcjonowanie placówki - miejsca odbywania praktyk Jędrzejowska A. Metodyka pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych. Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2020. Krakowiak K. Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, ORE, Warszawa 2017. Puchała E. Szkoła jako wspólnota osób. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Warszawa 2009. Paszkiewicz A., Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem, Warszawa: Wydawnictwo Difin, 2014. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG4 Posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą ich teorię i praktykę. KA7_WG9 Posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć i integracyjnym, w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć. KA7_UW1 Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. KA7_UO1 Posiada umiejętność pogłębionego diagnozowania specjalnych potrzeb w oparciu o model biopsychospołeczny, oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych oraz projektowania i przeprowadzania zajęć z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb wychowanków. KA7_KO2 Jest odpowiedzialny za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, przestrzega zasad etyki zawodowej pedagoga specjalnego. KA7_KR1 Ma świadomość znaczenia profesjonalizmu w swojej pracy, ma przekonanie o potrzebie refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej, wykazuje cechy refleksyjnego praktyka. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny dokonuje Opiekun praktyki z ramienia Uczelni na podstawie pisemnej opinii Opiekuna praktyki z ramienia jednostki, w której praktyka była realizowana , uzupełnionego dziennika praktyk wraz ze szczegółową dokumentacją przebiegu praktyki . |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Otapowicz | |
Prowadzący grup: | Dorota Otapowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Praktyka obejmuje obserwację i uczestnictwo w różnych formach działań realizowanych w praktyce edukacyjnej i działaniach opiekuńczo oraz wychowawczych. |
|
Literatura: |
- Regulamin placówki w której odbywane są praktyki - inne dokumenty regulujące funkcjonowanie placówki - miejsca odbywania praktyk |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Otapowicz | |
Prowadzący grup: | Dorota Otapowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.