Warsztaty komunikacji interpersonalnej i mediacji w pedagogice specjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-3JDG |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty komunikacji interpersonalnej i mediacji w pedagogice specjalnej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok SPC SJ sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do poszerzania podstawowej wiedzy w zakresie komunikacji interpersonalnej i wykorzystywania komunikacji werbalnej i pozawerbalnej w dyskusjach i negocjacjach; rozwijanie świadomości własnego stylu prezentacji w przestrzeni społecznej nieformalnej i formalnej, mocnych i słabych stron, współpracy grupowej, postaw lidera, motywowania rodziców i uczniów ze szczególnymi potrzebami w kierunku realizacji celów poprzez wypracowanie strategii zwiększenia efektywności funkcjonowania i skuteczności relacjach interpersonalnych oraz rozwinięcie umiejętności niwelowania barier komunikacyjnych w rozwoju zawodowym i osobistym. |
Skrócony opis: |
Punkty ECTS 3 Samodzielna praca studenta Przygotowanie do ćwiczeń 30 godz. Przygotowanie projektu 10 godz. Przygotowanie do autoprezentacji 10 godz. Przygotowanie do testu 5 godz. RAZEM 55 godzin Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w ćwiczeniach 30 godz. Konsultacje 5 godz. RAZEM 35 godzin Razem: samodzielna praca studenta + godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim = 90 1 punkt ECTS = 25-30 godz 90 godzin : min 25 godzin = 3,6 ECTS 90 godzin : max 30 godzin = 3 ECTS |
Pełny opis: |
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć 30 godzin ćwiczenia/warsztaty |
Literatura: |
Literatura podstawowa: F. Schulz von Thun, Sztuka rozmawiania 2, Kraków 2001. Mc Kay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się” GWP, Gdańsk 2002. Baney J., Komunikacja interpersonalna, Wolters Kluwer, W-wa, 2009. Nęcki Zb., Komunikacja międzyludzka, Antykwa, W-wa, 2000. Thomas P., Sposoby komunikacji interpersonalnej, Zysk i S-ka, W-wa, 1998. E. Berne, W co grają ludzie, Warszawa 2004. Alfred J. Biernach. Wyd. Astrum. Komunikacja niewerbalna” Wrocław 1997 Cebula Michał. 2011. Męskość i kobiecość w wymiarze komunikowania, w: Kobiecość i męskość (red. Bogna Bartosz). Warszawa: ENETEIA, ss. 169-184. W. Głodowski, Komunikacja niewerbalna, Gdańsk 2000. B. Jamrożek, J. Sobczak, Komunikacja interpersonalna, Wyd. „Empi2”, Poznań 2000. Balawajder K., komunikacja, konflikty negocjacje w organizacji, Katowice 1998. R. Błaut, Skuteczne negocjacje, Warszawa 1994. Kijowska I., Nauczmy się rozwiązywania konfliktów, Nowa Szkoła, 2003. Łobocki M., Wybrane zagadnienia z metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej, Lublin 1982. Bochno E., Rozmowa w procesie wychowania, Problemy Opiekuńczo – wychowawcze 2004/2. Król- Fijewska M., Trening asertywności, Warszawa 1993. Materiały szkoleniowe https://wyszukiwarka.efs.men.gov.pl/product/materialy-dla-studentow/attachment/17 Konopczyński M., Twórcza resocjalizacja, Warszawa 1996. F Schulz von Thun, Sztuka rozmawiania 2, Kraków 2001, s. 57-258. F Schulz von Thun, Sztuka rozmawiania 3, Kraków 2002, s.13-72. Łucka Magdalena, Małkowska Katarzyna, Chabior Anna i in. 2011. Różnice w strategiach autoprezentacji między kobietami i mężczyznami na portalu sympatia.onet.pl, w: Kobiecość i męskość (red. Bogna Bartosz). Warszawa: ENETEIA, ss. 155 – 168 Literatura uzupełniająca: Janda-Dębek Bożena. 2011. Jak kłamią kobiety?, w: Kobiecość i męskość (red. Bogna Bartosz). Warszawa: ENETEIA, ss. 225-240. Grzesiuk L., Style komunikacji interpersonalnej, wyd. UW, Warszawa 1997. Mark H. Davis, Empatia, GWP, Gdańsk 1999. E. Sujak, ABC psychologii komunikacji, Kraków 2006. Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1997 Kargulowa A., Doradztwo jako forma pomocy, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2003/2, s. 7-12. R.Winkler, Zarządzanie komunikacją w organizacjach zróżnicowanych kulturowo, Oficyna a Wolters Kluwer business, Kraków 2008. E. Gofffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa 1981 i nast. wyd. Fisher R., Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się, Warszawa 1996. A.Batko, Sztuka perswazji, czyli język wpływu i manipulacji, Onepress, Gliwice 2007. L. Jabłonowska, Modelling of Communication Process within Organizations in Terms of SME Sector Companies, S. Lachiewicz, K. Szymańska, M. Kurowska(eds), Technical University of Lodz, Lodz 2011, s. 101-116. Stewart J. (red.), Mosty zamiast murów: podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2012. Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi, PWN, Warszawa 2007. Nęcki Z., Komunikowanie interpersonalne, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Warszawa 1992. Nęcki Z, Komunikacja międzyludzka, Oficyna Wydawnicza: Drukarnia Antykwa, Kraków 2000. Grzesiuk L., Studia nad komunikacją interpersonalną, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa 1994. Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, wyd. Astrum, Wrocław 2004. Kaczmarek B., Kucharski A., Stencel M. (red.), Komunikowanie się. Problemy i perspektywy, wyd. UWMSC, Lublin 2006. Głodowski W., Komunikowanie interpersonalne, Hansa Communication, Warszawa 2006. Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K. Komunikacja między ludźmi, PWN, 2008 Witkowski T., Psychomanipulacje, Biblioteka Moderatora, Warszawa 2000 Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, 2010. Sroczan M., Baszczuk Zb., Klaus R., Przewodnik dla mentorów, MicroMax, Gorzów Wlkp. 2012. Klaus R., Dyks M.: Rozwiązania e-edukacji w zarządzaniu kapitałem ludzkim, Komputerowo Zintegrowane Zarządzanie R. Knosala (pod red.), Oficyna Wydawnicza PTZP, Opole 2010. Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka (red. M. Filiciak, G. Ptaszek). 2009. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. (wybrane teksty) van Dijk Jan. 2010. Społeczne aspekty nowych mediów. Warszawa: PWN, ss. 291-332. M. Kochan, Pojedynek na słowa, Kraków 2005. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG1 podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących; KA7_KK1 posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka; KA7_KO1 budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami uczniów, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej; KA7_KR2 pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej; |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia będą się odbywać głównie w formie warsztatowej, połączonej z wprowadzającym referatem/pokazem multimedialnym lub dyskusją na podstawie zadanej literatury, doświadczenia społecznego, sztuki filmowej, malarstwa oraz projektu, konkursu Ocena końcowa Kompetencje komunikacyjne: Prezentacja multimedialna 10 Projekt 30 Wypowiedź nieformalna 15 Wypowiedzi na zajęciach 30 Zadania dodatkowe 15 Razem 100 pkt Wiedza teoretyczna: test jednokrotnego wyboru Zalicza 51 pkt Ocena końcowa: Kompetencje komunikacyjne + wiedza teoretyczna zaliczona na ocenę pozytywną |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.