Wybrane metody i techniki terapii pedagogicznej osób z niepełnosprawnością intelektualną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS5-5JJT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane metody i techniki terapii pedagogicznej osób z niepełnosprawnością intelektualną |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student_Studentka zna, rozpoznaje omówione metody i techniki terapii pedagogicznej osób z niepełnosprawnością intelektualną. Uczestnik_uczestniczka ćwiczeń umie samodzielnie zaplanować i przeprowadzić zajęcia z osobą z niepełnosprawnością intelektualną, wykorzystując wiedzę o metodach i technikach. Student_studentka jest przygotowany_przygotowana do projektowania/planowania terapii z osobą z niepełnosprawnością intelektualną łącząc ze sobą poznane metody i techniki pracy z osobą z niepełnosprawnością. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas ćwiczeń Wybrane metody i techniki terapii pedagogicznej osób z niepełnosprawnością intelektualną student_ka zdobywa wiedzę, którą potrafi wykorzystać projektując własne zajęcia terapeutyczne. Student_ka aktywnie współtworzy proces uczenia się poprzez dyskusje oraz wspólne doświadczenia edukacyjne zbudowane na solidnej wiedzy teoretycznej prowadzącej do praktycznych umiejętności pedagoga specjalnego. |
Pełny opis: |
Student_ka poznaje następujące metody i techniki terapii pedagogicznej osób z niepełnosprawnością intelektualną („Poranny krąg” – stymulacja polisensoryczna J. Kielina, Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz, Metoda Wzory i Obrazki wg M. Frostig, D. Horne, Metoda Kinezjologii Edukacyjnej wg P. Dennisona, Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne, Metoda Peto, Son Ride/GPS-książka Kaufmana, dogoterapia, felinoterapia, Terapia ręki, Sala doświadczenia świata, Bajkoterapia, Drama, AAC, Biofeedback, Terapia widzenia, Nauczanie Funkcjonalne, Muzykoterapia). Student łączy ze sobą poznane metody i techniki, jednocześnie wykorzystując wiedzę uzyskaną uczestnicząc w zajęciach w poprzednich semestrach. Zajęcia oparte są o źródła naukowe oraz doświadczenia symulacyjne umożliwiające skonfrontowanie się z potencjalnymi sytuacjami w przyszłym życiu zawodowym studentów pedagogiki specjalnej. Profil ogólnoakademicki Studia stacjonarne V letnie magisterskie Przedmiot obowiązkowy Rok studiów V /sem. 9 Liczba godz.: 40 godz. ćwiczeń Wymagania wstępne: brak Punkty ECTS - 5 Metody kształcenia: dyskusja, metoda projektu, gry dydaktyczne, metody praktyczne, metody oglądowe, praca z tekstem. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w ćwiczeniach – 40 godz. Przygotowanie do zajęć (ćwiczeń) – 45 godz. Udział w konsultacjach – 10 godz. Wykonanie projektu dydaktycznego – 15 godz. Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu – 15 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50h -2 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 75 h - 3 ECTS |
Literatura: |
Błeszyński, J. (2010). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Warszawa: Oficyna Wydawcza Impuls. Bogdanowicz, M. (1996). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dzieci. Warszawa: WSiP. Bogdanowicz, M. (2013). Metoda Dobrego Startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Frostig, M., Horne, D. (2012). Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową. Poziom podstawowy. Podręcznik. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne Zarząd Główny. Gładyszewska-Cylulko, J., Plichta, P., Cytowska, B., Drzazga, A., Szczupał, B. (2020). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Warszawa: Oficyna Wydawcza Impuls. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy KA7_WG5, Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą wybranych metod terapii pedagogicznej uczniów z NI, rozumie różnorodne uwarunkowania ich stosowania i skuteczności KA7_WG10, Posiada uporządkowaną wiedzę merytoryczną i metodyczną niezbędną do stosowania elementów różnych metod terapii pedagogicznej w realizacji zajęć edukacyjnych w grupie uczniów z NI W zakresie umiejętności KA7_UO5, Potrafi projektować i prowadzić zajęcia z wykorzystaniem elementów metod terapii pedagogicznej oraz dokonywać oceny i ewaluacji ich skuteczności pracy w z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną KA7_UU1Potrafi analizować własne działania terapeutyczne w pracy z uczniem z NI z wykorzystaniem metod terapii pedagogicznej , wskazywać obszary wymagające modyfikacji, eksperymentowania i wdrażania działań innowacyjnych, W zakresie kompetencji społecznych KA7_KR2 Prezentuje właściwą postawę wobec komunikacji pozawerbalnej w pracy z uczniem z NI |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Podstawka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Podstawka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Podczas ćwiczeń Wybrane metody i techniki terapii pedagogicznej osób z niepełnosprawnością intelektualną student_ka zdobywa wiedzę, którą potrafi wykorzystać projektując własne zajęcia terapeutyczne. Student_ka aktywnie współtworzy proces uczenia się poprzez dyskusje oraz wspólne doświadczenia edukacyjne zbudowane na solidnej wiedzy teoretycznej prowadzącej do praktycznych umiejętności pedagoga specjalnego. |
|
Pełny opis: |
Profil ogólnoakademicki Studia stacjonarne V letnie magisterskie Przedmiot obowiązkowy Rok studiów V /sem. 9 Liczba godz.: 40 godz. ćwiczeń Wymagania wstępne: brak Punkty ECTS - 5 Metody kształcenia: dyskusja, metoda projektu, gry dydaktyczne, metody praktyczne, metody oglądowe, praca z tekstem. Bilans nakładu pracy studenta: Udział w ćwiczeniach – 40 godz. Przygotowanie do zajęć (ćwiczeń) – 45 godz. Udział w konsultacjach – 10 godz. Wykonanie projektu dydaktycznego – 15 godz. Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu – 15 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50h -2 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 75 h - 3 ECTS |
|
Literatura: |
Podstawowa: Błeszyński, J. (2010). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Warszawa: Oficyna Wydawcza Impuls. Bogdanowicz, M. (1996). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dzieci. Warszawa: WSiP. Bogdanowicz, M. (2013). Metoda Dobrego Startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia. Frostig, M., Horne, D. (2012). Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową. Poziom podstawowy. Podręcznik. Warszawa: Polskie Towarzystwo Psychologiczne Zarząd Główny. Gładyszewska-Cylulko, J., Plichta, P., Cytowska, B., Drzazga, A., Szczupał, B. (2020). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Warszawa: Oficyna Wydawcza Impuls. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.