Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Konstruktywne zwalczanie stresu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-SN2-2XGTW Kod Erasmus / ISCED: 05.0 / (0110) Pedagogika
Nazwa przedmiotu: Konstruktywne zwalczanie stresu
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2rok 2st. PS niestac.
Moduł ogólnouczelniany - nstac. II stop. Praca socjalna
Punkty ECTS i inne: 3.00
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu psychologii ogólnej.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest ukazanie ewentualnych źródeł stresogennych, analiza sytuacji prowadzących do wzrostu napięcia emocjonalnego i uświadomienie zróżnicowanych form indywidualnych sposobów reagowania na nie. Zwrócenie uwagi na możliwość zmiany destrukcyjnych, nieefektywnych osobistych reakcji na stres w kierunku zachowań o charakterze konstruktywnym.

Pełny opis:

Ogólnoakademicki

Studia niestacjonarne drugiego stopnia

Moduł specjalnościowy

Praca Socjalna

Rok 2, semestr III

Podstawy kursu z psychologii ogólnej

15 godz. ćwiczeń

Ćwiczenia prowadzone metodami aktywizującymi

Punkty ECTS: 4,00

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- z bezpośrednim udziałem nauczyciela 40 godz. - 2,00 ECTS

- o charakterze praktycznym 40 godz. - 2,00 ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa:

Everly G.S., Rosenfeld R. (1992). Stres. Przyczyny, terapia i autoterapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Heszen I., Sęk H. (2008). Zdrowie i stres. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. Gdańsk: GWP, 681-734.

Stawiarska P. (2016). Wypalenie zawodowe w perspektywie wyzwań współczesnego świata. (Rozdz. 2. Stres zawodowy - wyzwanie dla współczesnego świata). Warszawa: Difin SA, 23-39.

Strelau J., Jaworowska A., Wrześniewski K., Szczepaniak P. (2005). Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych CISS. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Strojnowski J. (1998). Psychoterapia. Poradnik dla osób, które chcą się odnaleźć oraz dla ich terapeutów. Wrocław: Wydawnictwo Arboretum.

Szewczyk W. (1998). Rozumieć siebie i innych. Zarys psychologii. Tarnów: Wydawnictwo BIBLOS.

Literatura uzupełniająca:

Biela A. (red.) (1990). Stres w pracy zawodowej. Wybrane zagadnienia. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Mika S. (1992). O różnych drogach samodoskonalenia. Warszawa: WSiP.

Płużek Z. (1991). Psychologia pastoralna. Kraków: Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy: student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o działaniach edukacyjnych, opiekuńczo–wychowawczych, terapeutycznych, profilaktycznych w obrębie różnych struktur społecznych (KA7_WG8)

W zakresie umiejętności: student potrafi wykorzystywać i integrować interdyscyplinarną wiedzę teoretyczną w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych (KA7_UW2). Potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych, zarówno ze specjalistami w zakresie dyscypliny, jak i odbiorcami spoza grona specjalistów (KA7_UK3). Potrafi pracować w zespole; umie przyjmować i wyznaczać zadania; ma pogłębione umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację

celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych (KA7_UO2). Potrafi współpracować w grupie i przyjmować w niej różne role (KA7_UO3). Jest gotowy do nawiązywania kontaktu z klientem oraz skutecznego motywowania go do aktywności i uczenia się samodzielnego rozwiązywania problemów (KA7_UO5).

W zakresie kompetencji społecznych: student jest wrażliwy na problemy społeczne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pomocowe (KA7_KK2).

Metody i kryteria oceniania:

Pisemny test wyboru.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (w trakcie)

Okres: 2021-10-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Dakowicz
Prowadzący grup: Andrzej Dakowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest ukazanie ewentualnych źródeł stresogennych, analiza sytuacji prowadzących do wzrostu napięcia emocjonalnego i uświadomienie zróżnicowanych form indywidualnych sposobów reagowania na nie. Zwrócenie uwagi na możliwość zmiany destrukcyjnych, nieefektywnych osobistych reakcji na stres w kierunku zachowań o charakterze konstruktywnym.

Pełny opis:

Ogólnoakademicki

Studia niestacjonarne drugiego stopnia

Moduł specjalnościowy

Praca Socjalna

Rok 2, semestr III

Podstawy kursu z psychologii ogólnej

15 godz. ćwiczeń

Ćwiczenia prowadzone metodami aktywizującymi

Punkty ECTS: 4,00

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- z bezpośrednim udziałem nauczyciela 40 godz. - 2,00 ECTS

- o charakterze praktycznym 40 godz. - 2,00 ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa:

Everly G.S., Rosenfeld R. (1992). Stres. Przyczyny, terapia i autoterapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Heszen I., Sęk H. (2008). Zdrowie i stres. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. Gdańsk: GWP, 681-734.

Stawiarska P. (2016). Wypalenie zawodowe w perspektywie wyzwań współczesnego świata. (Rozdz. 2. Stres zawodowy - wyzwanie dla współczesnego świata). Warszawa: Difin SA, 23-39.

Strelau J., Jaworowska A., Wrześniewski K., Szczepaniak P. (2005). Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych CISS. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Strojnowski J. (1998). Psychoterapia. Poradnik dla osób, które chcą się odnaleźć oraz dla ich terapeutów. Wrocław: Wydawnictwo Arboretum.

Szewczyk W. (1998). Rozumieć siebie i innych. Zarys psychologii. Tarnów: Wydawnictwo BIBLOS.

Literatura uzupełniająca:

Biela A. (red.) (1990). Stres w pracy zawodowej. Wybrane zagadnienia. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Mika S. (1992). O różnych drogach samodoskonalenia. Warszawa: WSiP.

Płużek Z. (1991). Psychologia pastoralna. Kraków: Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest ukazanie ewentualnych źródeł stresogennych, analiza sytuacji prowadzących do wzrostu napięcia emocjonalnego i uświadomienie zróżnicowanych form indywidualnych sposobów reagowania na nie. Zwrócenie uwagi na możliwość zmiany destrukcyjnych, nieefektywnych osobistych reakcji na stres w kierunku zachowań o charakterze konstruktywnym.

Pełny opis:

Ogólnoakademicki

Studia niestacjonarne drugiego stopnia

Moduł specjalnościowy

Praca Socjalna

Rok 2, semestr III

Podstawy kursu z psychologii ogólnej

15 godz. ćwiczeń

Ćwiczenia prowadzone metodami aktywizującymi

Punkty ECTS: 4,00

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- z bezpośrednim udziałem nauczyciela 40 godz. - 2,00 ECTS

- o charakterze praktycznym 40 godz. - 2,00 ECTS

Literatura:

Literatura podstawowa:

Everly G.S., Rosenfeld R. (1992). Stres. Przyczyny, terapia i autoterapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Heszen I., Sęk H. (2008). Zdrowie i stres. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. Gdańsk: GWP, 681-734.

Stawiarska P. (2016). Wypalenie zawodowe w perspektywie wyzwań współczesnego świata. (Rozdz. 2. Stres zawodowy - wyzwanie dla współczesnego świata). Warszawa: Difin SA, 23-39.

Strelau J., Jaworowska A., Wrześniewski K., Szczepaniak P. (2005). Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych CISS. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Strojnowski J. (1998). Psychoterapia. Poradnik dla osób, które chcą się odnaleźć oraz dla ich terapeutów. Wrocław: Wydawnictwo Arboretum.

Szewczyk W. (1998). Rozumieć siebie i innych. Zarys psychologii. Tarnów: Wydawnictwo BIBLOS.

Literatura uzupełniająca:

Biela A. (red.) (1990). Stres w pracy zawodowej. Wybrane zagadnienia. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Mika S. (1992). O różnych drogach samodoskonalenia. Warszawa: WSiP.

Płużek Z. (1991). Psychologia pastoralna. Kraków: Instytut Teologiczny Księży Misjonarzy.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.