Subkultury młodzieżowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ZN1-3AIT |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Subkultury młodzieżowe |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. RES niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy studentów z zakresu uwarunkowań przynależności młodzieży do grup subkulturowych, w szczególności - zapoznanie z podstawową terminologią dotyczącą młodzieży oraz grup subkulturowych - zapoznanie z przesłankami psychospołecznymi i kulturowymi kształtującymi subkulturową ekspresję młodzieży - przyswojenie koncepcji teoretycznych grup subkulturowych i kultury młodzieżowej - analiza wpływu czynników socjokulturowych na formy subkulturowej ekspresji młodzieży (przyczyny, potencjalne skutki) w wymiarze indywidualnym i grupowym. |
Skrócony opis: |
Treści ćwiczeń obejmują charakterystykę prawidłowości rozwojowych właściwych dla okresu adolescencji, mechanizmów społeczno-kulturowych generujących powstawanie grup subkulturowych oraz poznanie potencjalnych form subkulturowej ekspresji i ewentualnej profilaktyki. |
Pełny opis: |
1. Uwarunkowania powstawania subkultur młodzieżowych. 2. Znaczenie procesu socjalizacji a przynależność do subkultur. 3. Formy młodzieżowej kontestacji. Subkultura – kontrkultura – kultura alternatywna. 4. Typologia struktur młodzieżowych, charakterystyka, obyczaje, wartości, struktura. 5. Skutki przynależności do negatywnych subkultur młodzieżowych. Sposoby profilaktyki i przeciwdziałanie. |
Literatura: |
Pęczak M., Mały słownik subkultur młodzieżowych, Warszawa 1992. Jędrzejewski M., Młodzież a subkultury : problematyka edukacyjna. - Warszawa 1999 Hoffmann B., Postawy buntu w procesie przemian pokoleniowych młodzież, Edukacja. – 2005 nr 1. Filipiak M., Od subkultury do kultury alternatywnej : wprowadzenie do subkultur młodzieżowych, Lublin 1999. Fatyga B., Analiza stanu badań nad kulturą młodzieżową i grupami subkulturowymi w Piotrowski P., Subkultury młodzieżowe – aspekty psychospołeczne, Warszawa 2003. Wertenstein-Żuławski J., Między nadzieją a rozpaczą : rock, młodzież, społeczeństwo, Warszawa 1993 Prejs B., Subkultury młodzieżowe: bunt nie przemija, Katowice, 2005 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu cyklu zajęć student będzie znał uwarunkowania przynależności młodzieży do grup subkulturowych, podstawową terminologię dotyczącą młodzieży oraz grup subkulturowych koncepcje teoretyczne grup subkulturowych i kultury młodzieżowej oraz będzie w stanie zaprojektować potencjalne oddziaływania profilaktyczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena pracy studenta będzie oceną pracy pisemnej – charakterystyki zagadnienia szczegółowego (wskazanego opisie przedmiotu) w formie eseju, prezentacji lub projektu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.